Viva kattenvraagbaak deel 6

09-07-2007 23:19 2770 berichten
Hier kunnen we weer verder!! bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal!

@Laura, ik zou zo snel ook niet iets weten. Ik heb er niet zoveel ervaring mee.. Wel ontzettend vervelend zeg! Hoop voor je dat het snel overgaat, en anders misschien toch maar even naar de DA als ze blijft overgeven.

@Yin, fijn dat het zo goed gaat, klinkt alsof ze elkaar goed geaccepteerd hebben. En ik denk idd dat Mousy nog wel weer bij je komt, misschien laat ze nu Blinky wel voorgaan omdat die nog klein is, dat ze toch nog een beetje gaat moederen.

@Ambrosia, ontzettend goed dat Lima niet meer zo schuw is!! Ben blij om dat te horen zeg! En wat grappig dat dozenhoppen! Sem is ook groot fan van dozen, als er ergens iets staat waar hij in kan, zit hij er in....

En verder, heeel veel succes met de verhuizing!!!

Hier gaat alles nog steeds prima. Sem gaat nu ook naar buiten (achtertuin), daar is geen doorgaande weg en tis er altijd erg rustig, weinig mensen enzo, dus kan hij lekker wennen. Hij zat van de week opeens in een boom!!! En kon er niet meer uit, haha... Heb m'n vriend dus ook maar de boom ingestuurd!
lovelylinny; ik moest wel even lachen over Sem in de boom en je vriend erachteraan. ik heb eens zo'n wijsheid gelezen over dat het nooit bewezen is dat katten niet zelf uit een boom kunnen komen. er zijn nl. nog nooit kattenskeletten in bomen gevonden. moest toen ook wel even lachen. maar wel goed voor 'em beetje klimmen en doen. hier hebben we echt een te drukke weg lopen, de dames blijven dus lekker binnen.

ambrosia; spannend hoor, verhuizen. helaas kan het ook veel stress opleveren, hopelijk gaat alles goed. en dozen zijn hier ook favoriet, hoe klein of groot, ze zitten er meteen in. fijn dat Lima zo gewend is, en d'r ritueeltjes heeft. die hebben we hier in huis ook zat.

ik denk ook wel dat Mousy's gedrag nog bijdraait, ze is inderdaad nogal moederlijk over Blinky. als ik die kleine oppak en die dan begint te piepen, zit Mousy meteen onder me. ze wast Blinky ook heel regelmatig, en die kleine maar liggen spinnen. heel lief. we zijn eigenlijk allang blij dat het zo goed gaat, eigenlijk niets te klagen (behalve dan dat er nu in plaats van 1, 2 poezen zijn die me lastig vallen bij het breien... had ze vanmorgen opeens allebei op schoot, werkt niet echt handig )
Tjee ik zie het alemaal voor me, wat een eigenwijze beesten zijn het toch. Die 3 bij mij zijn nu allemaal dikke vriendjes, mijn bed wordt te klein maar dat geeft niet zo. De jongste is verliefd op de wc, hoorde net een hoop kabaal kat nat hele vloerr nat, denk dat toch verstandig is om de bril maar omlaag te doen =P

Wat het spugen betreft, de oudste bij mij deed het ook regelmatig maar dat is gelukkig vanzelf overgegaan, geen planten waar ze aan kan eten??? Nu kijken of er nog plaats in mijn bed is
quote:Lenny38 schreef op 05 november 2007 @ 22:06:

De jongste is verliefd op de wc, hoorde net een hoop kabaal kat nat hele vloerr nat, denk dat toch verstandig is om de bril maar omlaag te doen =Phaha, dat deed Mousy ook toen ze klein was. vond het niet zo hygiënisch, dus sinds die tijd doen wij inderdaad ook altijd het deksel van de wcbril naar beneden.
Hallo allemaal... Ik heb dit topic niet helemaal doorgespit, dus het kan zijn dat deze vraag allang gepasseerd is..

Onze kater, Whiskey, is momenteel opgenomen bij de dierenart.

Een week of 10 geleden is hij waarschijnlijk aangereden. De buurman had hem mank zien lopen en na een dag zoeken kwam hij uit een kast. Daar had hij zich verstopt en wijselijk stil gehouden.

Hij had een beetje bloed aan zijn pootje en we zijn met hem naar de dierenarts gegaan. Die heeft foto's gemaakt en kon niks ernstigs constateren.

Hij heeft toen wel pijnstillers en antibiotica gekregen vanwege een gekneusd pootje en een klein open wondje. Hij is daar toen 1 nacht ter observatie geweest en daarna hebben we hem een week binnen gehouden. Daarna leek het eerst wel weer goed te gaan, totdat ik na een dag of 5 zag dat hij altijd heel raar zat, een beetje in een 'pies' houding. Maar hij plaste dan niet. Weer een dag later vond ik in de kamer en in het kantoor overal hele kleine plasjes op de grond. (Hij is al lang zindelijk en doet zijn behoeft nooit meer binnen en ook nooit meer op de bak) Dus weer de dierenarts gebeld en die voelde dat zijn blaas vol zat en zijn penispunt was verstopt. Hijn heeft toen de blaas aangeprikt ofzo en daar kwam bloed en urine uit.

Toen merkte de dierenarts dat hij waarschijnlijk door het ongeluk ook een gekneusde plasbuis had. Dus hij kreeg een katheder en moest weer 2 nachtjes blijven.

Weer thuis leek het opnieuw goed te gaan, echter na ruim een week was het weer mis. Weer de boel verstopt.

Deze keer bleek het blaasgruis te zijn. We hebben speciaal voer gekregen en het advies dat ie meer water moest drinken.

Nou water drinkt ie dus niet, dat voer eet ie wel maar wederom zagen we zondag dat ie weer heel veel pijn had. Gisterochtend de dierenarts weer gebeld en we mochten direct komen... Probleempje... Hij had zich verstopt! Om half 5 vond mijn vriend hem en is meteen weer naar de dierenarts gegaan.

Weer de boel verstopt, gisteravond meteen katheder in gekregen, wat eerst helemaal niet lukt. Vanmorgen gebeld hoe het ging. Katheder was er even uit geweest en meteen was opnieuw de boel verstopt gaan zitten.

Nu moet ie sowieso nog tot donderdag blijven en is ons verzocht andere brokken te kopen.

Nou heb ik hier dus een vraag over. We hebben 2 katers. 2 broers en ze zijn praktisch niet uit elkaar te houden. Normaal gesproken kunnen ze de hele dag door brokken (huismerk 15 euro voor 10 kg) eten en 's ochtends en 's avonds krijgen ze een half zakje Whiskas vlees/vis in gelei of groente.

Nou mag Whiskey geen vlees meer vanwege de eiwitten erin en 'moeten' we dure brokken (67,50 voor 10 kg) kopen.

Is er een alternatief? Tuurlijk willen we het beste voor onze katers, maar als het wel goedkoper kan, graag!

Hoe zorgen we ervoor dat de katers meer vocht binnen krijgen. (Bakje water wordt niet uit gedronken, wel zien we ze buiten gewoon uit plassen slurpen)

Heeft iemand een idee hoe we ze in 1 oog opslag uit elkaar kunnen houden zonder een halsbandje om te doen? Ze zien er op het eerste gezicht echt hetzelfde uit, de strepen op de staart, kleur (wit/rood) alles is gelijk. Meestal houden we ze uit elkaar doordat de ene dan een zwart snoetje heeft omdat ie onder de auto door gekropen is, of omdat er één een wondje heeft ofzo.

Nou lang verhaal, maar aangezien hier geloof ik nogal wat deskundigen zijn hoop ik op een reactie.
Sorry dat ik mijn verhaal hier moet doen, maar gezien jullie kattenkennis lijkt mij dit het juiste topic. Ik ben absoluut geen kattenhater, begrijp me goed, maar waarom moeten die beesten altijd bij de buren in de tuin poepen en plassen! Ik word er gek van, zowel voor als achter mijn huis doen ze dit. We hebben een nieuwe deurmat moeten kopen, omdat ze steeds daar op piesten. Rond de nieuwe deurmat ligt inmiddels van dat anti-katten spul (wel diervriendelijk hoor). Dat blijkt nu te helpen, echter zoeken ze nu wel andere plekjes in onze tuin om hun ontlasting kwijt te geraken. De buurvrouw er op aan spreken doe ik niet, ze kan er immers ook niets aan doen. Maar misschien dat jullie tips hebben om de katten voor eens en altijd uit mijn tuin te weren. Het gekke is dat zodra zij de katten de deur uit doet ze bij mij in de tuin springen en zich daar de hele dag bevinden.
Helleeeep!

Onze kat mauwt nu al een tijdje zonder geluid en klinkt heesig. Wat kan dit zijn?? Ik ben als de dood voor keelkanker ofzo. Daar heb ik al ooit een kat aan verloren.

Wil volgende week binnenlopen bij de D.A. Maar herkent iemand dit soms?
Hoi meiden,

Ook ik heb een kattenvraagje. Ik hoop dat iemand een tip heeft voor me.

Ik heb 2 lieve katers en ook een zoontje van bijna 1. Voor zijn geboorte miauwden ze altijd 's morgens aan onze slaapkamerdeur totdat iemand ze eten kwam geven. Behoorlijk irritant! Ze reageren op ieder klein geluidje en denken direct dat er iemand wakker is om ze te voeren. Nu die kleine man er is, is het probleem nog vervelender.

Mijn zoontje huilt 's nachts nog weleens of maakt andere geluidjes en die katten staan dan direct voor zijn slaapkamer te krijsen en aan de deur te krabbelen. Ook midden in de nacht. Ze houden dan ook echt niet op!! Natuurlijk ga ik ze geen eten geven om 4u 's nachts, daar begin ik niet aan. Maar wat dan?? Hoe krijg ik die beesten zo ver dat ze niet iedere nacht iedereen in huis wakker miauwen???

Ons huis is een split-level en daardoor hebben we geen deuren, behalve bij de slaapkamers, dus we kunnen ze niet beneden laten met de deur dicht.

Help!! Hoe krijg ik mijn nachtrust terug?!
quote:flatscreen schreef op 09 november 2007 @ 15:28:

Helleeeep!

Onze kat mauwt nu al een tijdje zonder geluid en klinkt heesig. Wat kan dit zijn?? Ik ben als de dood voor keelkanker ofzo. Daar heb ik al ooit een kat aan verloren.

Wil volgende week binnenlopen bij de D.A. Maar herkent iemand dit soms?

ja, ik herken dit, mijn Misty had een paar weken geleden hetzelfde, en het bleek een keelontsteking. Antibiotica en pijnstillers meegekregen, en het was zo over

Ik zou direct na het weekend naar de dierenarts gaan.
Heeft iemand ervaring met buitenkatten, die noodgedwongen binnenkatten moeten worden? Kan dat?
Flatscreen, ben je nu al bij de dierenarts geweest, want je zette hier zo'n "noodkreet" neer, maar verder geen nieuws meer van je....
quote:Donderdieseldj schreef op 13 november 2007 @ 17:41:

Heeft iemand ervaring met buitenkatten, die noodgedwongen binnenkatten moeten worden? Kan dat?

geen ervaring mee, maar je hoort altijd dat dat eigenlijk niet goed gaat. eigenlijk is het ook zielig om een dier dat altijd buiten mocht zijn, nu ineens binnen te houden. ga je verhuizen naar een woning zonder toegangsmogelijkheden naar buiten?

hier alles prima met de monsters. Blinky heeft haar 2e enting gehad (wel ¤40,- zoals ik dacht) en wordt echt heel groot.

ik ben een paar dagen alleen nu, gelukkig kunnen de dames me bezig houden
Hoi Tinus

Het miauwen voor de deur is alleen omdat ze honger hebben? Dan zou ik de etenstijden van de katten veranderen. IK neem aan dat je ze twee keer per dag voert? Ik zou voordat je gaat slapen de katten eten geven zodat ze voldaan zijn en niet om eten zeuren 's nachts. Probeer het een tijdje en kijk of het helpt.
hallo dames,

Alles goed met jullie poezen/kattenbeesten? Wij verbazen ons hier nog steeds over hoe aanhankelijk Lima is geworden. Mijn moeder kwam deze week logeren en zag Lima voor t eerst weer nadat ze zo schuw was. Ze was echt stomverbaasd dat Lima me overal in huis volgt en ook de hele tijd tegen me kletst, zo schattig. Zaterdag gaat het dan echt gebeuren, het huis is af en we kunnen erin. Ben enorm benieuwd hoe Lima dat vindt. Maar ik heb zo'n gevoel dat het wel mee zal vallen met haar.

@Yin, apart joh die 40 euro, ik heb net de rekening binnen en die van Lima was 24,95. Dat dat zoveel scheelt!
Hoi iedereen!

Wat fijn dat het met Blinky en Lima zo goed gaat!

Hier gaat het ook prima! Sem is alweer bijna 4 1/2 maand en hij groeit als kool. Niet te geloven hoeveel hij kan eten! We zijn nu overgestapt van 4 maaltijden naar 3 maaltijden per dag, maar daar is ie het toch niet mee eens, haha! Maar hij is ook nog heel actief, dus hij wordt (nog) niet dik, alleen groot. Hij was zaterdag met 17 weken, 1875 gram, schiet dus al flink op.

Bij mij was de 2e enting trouwens 34,80. Wat een verschillen in die bedragen zeg... bij mij DA krijg je wel bij een enting een gratis ontworming erbij (en als ie het nog niet nodig hebt, et pilletje mee naar huis).
Heeft er nog niemand antwoord op mijn vragen???
Hoi Dino

Ik heb je verhaal gelezen. Ik heb zelf een kater gehad met blaasgruis ( is inmiddels overleden aan ouderdom). deze heeft een penisamputatie gehad omdat niets hielp. Klinkt erger dan het is, de kat heeft jaren geleefd zonder problemen.

Wat betreft het uit elkaar houden, het lijkt mij dat een halsbandje de enige oplossing is. Je kunt wat voer betreft twee dingen doen: of je zet ze allebei op het speciale voer. Als dat mag voor de andere kat natuurlijk. Of je voert ze apart. Dat is wel lastig. dat betekent dat je ze apart moet zetten, dat ze meteen hun brokken op moeten eten want je kunt ze niet de hele dag apart houden. Ik denk dat ik toch zou kijken of ze niet allebei dat voer kunnen krijgen. Het is wel wat duurder dan gewoon voer maar meestal hebben ze hier ook minder van nodig. Bespreek het eens met je dierenarts.

Blaasgruis is wel een serieus probleem dus de juiste voeding ook. Blaasgruis kan voor katers dodelijk zijn als je er niet op tijd bij bent.

Twee keer per dag zachtvoer is nietnodig en ook eigenlijk teveel. Als ze minder zachtvoer krijgen maar brokken dan zullen ze meer gaan drinken. In zachtvoer zit al veel vocht.

Als ze buiten wel uit plassen drinken dan kun je wat bloempotten of iets dergelijks buiten zetten waar regenwater in valt en kijken of ze daar wel uit drinken. Wat dat betreft zijn katten vreemde wezens! Fris water uit een schone bak laten ze staan en groenige drap uit een bloempot drinken ze dan wel.
Hoi,

ik heb een vraag over mijn bejaarde poes. Hoop niet dat deze vraag al voorbij is gekomen maar heb nu even geen tijd om alle posts door te lezen.

Mijn poes is bijna 16 jaar oud en sinds een tijd kan ze echt op de meest ongelegen tijden op een heel rare manier aanhoudend krijsen, echt keihard!! Het klinkt als een pauw, ik kan het niet anders omschrijven. Ik word er helemaal gek van want ze doet het ook in het weekend om 6 uur 's ochtends. De hele flat kan ervan meegenieten, het verbaast me dat de dierenbescherming nog niet op de stoep heeft gestaan! Ik weet niet wat het is en hoe ik het kan laten ophouden. Ze is niet stokdoof, soms denk ik dat ze dement is. Dan staat ze hier in de gang verdwaasd te kijken alsof ze zelf ook schrikt van haar eigen gekrijs.

Wat ik eigenlijk wil weten of iemand dit herkent en wat er eventueel tegen te doen is. Soms krijg ik de meest drastische ideeën, die ik hier maar niet zal opschrijven maar om even aan te geven dat ik er echt tureluurs van word.
Flatscreen. Ik herken ook wat je zegt. Cyria heeft zo ook eens een paar dagen heel hard lopen miauwen met het volume op 0. Is vanzelf weer overgegaan gelukkig. Ze kreeg langzaamaan haar stem weer terug. Was wel een grappige gewaarwording. Ook wel zielig om te zien hoe ze zo haar best probeert te doen om te miauwen en dan komt er geen geluid uit. Maar volgens mij hetzelfde als bij mensen...

Voor de andere dames heb ik helaas geen ander advies. Mijn twee dametjes zijn mijn eersten en die zijn allebei nog erg jong...
Annet, heel erg bedankt. Onze dierenarts had ook al geoppert om de penispunt eraf te halen, dat leek ons zo erg! Maar bij jou kater is het dus ook gebeurt en hij heeft er verder geen last meer van gehad?

We vonden het al erg om ze te 'moeten' castreren....

Wat het voer betreft, de beide katers krijgen nu de brokken. Dat mocht dus wel gewoon en idd hoeft het nieteens veel duurder te zijn. Voorheen kregen ze de hele dag door brokken èn nog zacht voer, nu 2x brokken op vaste tijden.

We wachten nu eerst af hoe dit gaat en hopelijk helpt het bij hem wel

Klinkt logisch dat ze waarschijnlijk wel meer gaan drinken nu ze alleen brokken krijgen, ik zal her en der wat extra bakjes neerzetten.

De dierenarts zei ook dat ie nog blaasontsteking had en daarom weinig plast. Afgelopen zondagochtend (de enige ochtend dat ze eventjes op de slaapkamer mogen) had ie meteen op het dekbed gepiest en ook weer bloed... Zo zielig!

Nouja fijn dat de amputatie bij jou kat geen problemen meer heeft gegeven! Maakt me er een stuk geruster op.
wat fijn dat Lima zo vooruit is gegaan! lekker hoor. ik blijf me ook verbazen over het prijsverschil in entingen, maar goed, niets aan te doen. ze hebben het toch nodig.

is Sem nu zo licht voor z'n leeftijd, of zijn Blinky en haar zusje zo zwaar? de dames zijn 14 weken oud en wegen 1.9 a 2 kg. per stuk. terwijl Sem ouder is en een kater. wel apart. naja, zolang ze het goed doen, da's het belangrijkste toch?

ook hier verder geen advies voor de andere posters. net als bij Biebeltje zijn Mousy en Blinky m'n eerste poezen, ook nog jong. succes ermee!

oh en Ambrosia; succes met de verhuizing! hopelijk ben je daarna weer wat vaker online, ik mis je bij "degene na mij"
Ik heb helaas ook geen advies voor de andere posters.

Sem is mijn eerste kat en idd ook nog jong.

Hehe Yin, ik dacht dat Sem redelijk op gewicht was, maar ik weet het ook niet zeker allemaal... ik heb nog nergens een mooie tabel met gewichtsrichtlijnen kunnen vinden of iets dergelijks.

Hij is nu ook al 5 weken niet bij de DA geweest (want ja, alle inentingen ed gehad), maar 5 weken terug waren ze iig tevreden en hij komt wel gewoon aan elke week...

Maar ik denk zoiezo dat het wel verschilt van kat tot kat en van soort tot soort... Zijn Mousy en Blinky ook Europese Korthaar? Ik denk dat zolang ze niet echt 'dik' worden, met hangbuikjes enzo dat het wel goed is toch?

Ambrosia, succes zaterdag!! Spannend hoor en heel fijn voor je dat je huisje af is! Hoe zwaar is Lima nu? En hoe oud is ook alweer? Ouder dan Mousy, Blinky en Sem toch?
Dino, toen mijn kater blaasgruis kreeg hadden we hem net 5 dagen. Ik woonde toen in een studentenhuis en samen hadden we de kat uit het asiel gehaald. Hij gaf over en was niet lekker maar wisten wij veel. Tot 's avonds om 11 uur een ijselijke kreet van Poekje. Vreselijk, dat geluid. Wij met spoed naar de dierenarts en daar bleek dat hij niet kon plassen en zich aan het vergiftigen was. Dat is heel pijnlijk, wat voelden we ons schuldig! Een uur later en hij was dood geweest. Daar achter gelaten en na een paar dagen bleek dat de penis eraf moest. Hij was toen een paar jaar oud. Daarna kreeg hijook dieetvoer. Dit is wel 17 jaar geleden en het dieetvoer was toen niet zo goed als nu. Poekje at het echt niet en viel kilo´s af. Hij stal het eten bijna uit je mond. Toen heb ik gezegd, dat kan zo niet. Daarna heb ik hem gewone brokken gegeven en het natuurlijk goed in de gaten gehouden. Omdat hij geen penis meerhad was het risico op verstopping door blaasgruis veel kleiner. Ik kon hem toch ook niet laten verhongeren. Hij heeft nog 12 jaar geleefd (bij mij want ik heb hem meegenomen toen we allemaal weg gingen). Zonder problemen.

Dus zo´n operatie is beter dan constant problemen en pijnlijke toestanden. Mijn kater was dus de complete penis kwijt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat toen wij dat hoorden we eerst wel een beetje moesten lachen, ik wist niet dat dat kon zo'n amputatie. En de jongen is ons studentenhuis moest even slikken haha.

Hoe is het nu dan met jouw kater? Is hij thuis. Op antibiotica voor de blaasontsteking?

En wat gaat er nog gebeuren met het blaasgruis behalve het voer? Houdt hetgoed in de gaten hoor. Echt belangrijk dat hij genoeg plast. Bij twijfel meteen de dierenarts raadplegen. Niet om paniek te zaaien zeg ik dit maar ik heb dus gezien hoe belangrijk dat is.
@Dino: ik heb ook een kater met blaasgruis. Hij is wel gecastreerd (niet vanwege die aandoening voor zover ik weet), maar niet 'geamputeerd'. Met de brokken gaat het goed. Het is 1 keer wel niet zo goed gegaan toen hij idd niet kon plassen. Toen had ik hem nog niet zo lang. Nu weet ik dat ik daarop moet letten en ken ik ook de bijbehorende verschijnselen (vaak naar de kattenbak want kan niet plassen, drentelen, etc). Ik koop de brokken per 5 kg voor 40 euro en hij krijgt alleen die brokken, 50 gr per dag. Daar doe ik best een tijd mee hoor, ik heb daardoor niet de indruk dat ik duurder uit ben, zeker niet als je normaalgesproken ook blikvoer geeft enzo.

@de reageerders op mijn vraag over het kotsen: hij kotst sowieso regelmatig. Hij verhaart stevig (volgens mij is dat de boosdoener) en is nogal eens gulzig met eten, volgens mij is dat een ideale combinatie voor kotsen. Ik handhaaf nu even die kranten (folie is ook wel een goed idee!) en kijk op een rustiger moment nog even of ik bruikbare tips kan vinden bij de bespreking van buiten de kattenbak plassen.
Maar waar ik hier eigenlijk voor kwam... Van de week ontdekte ik boven de ogen van mijn kat (in ieder geval boven 1 oog) een korstje, van een wondje ofzo. Klein wondje. Maar volgens mij zit het boven beide ogen. Ik dacht: even aankijken. Twee dagen later had hij ineens ook aan beide zijden van zijn neus korstjes, een kleintje en een iets grotere die hij vanavond kennelijk heeft opengekrabt. Hij gedraagt zich verder normaal levendig enzo.

Iemand een idee waar dit van kan komen? Ik dacht in eerste instantie krabben, maar: wat krabben en waarom zo symetrisch? Hij komt niet buiten, dus ik weet niet goed wat het zou moeten zijn. Iemand een idee? Misschien ga ik vrijdag even naar dierenarts, maar ik twijfel een beetje omdat het op zichzelf kleine wondjes zijn en hij er geen last van lijkt te hebben. Vind alleen de plekken waar ze zitten dus wat apart (de 'symetrie').

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven