
Autorijden - schakelen, welke versnelling
woensdag 11 augustus 2010 om 13:14
Ik ben begonnen met lessen, eindelijk op mij 33ste (of 34 als ik zo doorga) dat rijbewijs eens halen,
Maar.. help.. vraagje..... ik kan het NERGENS vinden...??
Ik weet dat met nieuwe rijden, je schakelt bij zoveel toeren (mijn lesauto is diesel, dus rond 2000). Maar als "handvaten"/leidraad... welke versnelling rijd je normaal naar schatting bij welke snelheid, oftewel (ook weer puur als houvast in mijn hoofd dan, irl kijken naar toetental enzo) bij welke snelheid schakel je naar 2, 3, 4 enzo..
Idem met terugschakelen?
Het helpt me denk ik als daar een beeeeetje een idee van heb in mij hoofd, volgens mij kreeg ik daar ook een tabelletje van "vroeger" met rijles ("old skool style"), maar nu nergens meer te vinden. Weten jullie dit?
En wat ik ook graag als theoretische kennis zou hebben, is wat nou ongeveer het rollend vermogen is (dus hoe snel rijdt de auto zonder gas bij te geven als ik de koppeling vasthoud) per versnellingsnummertje. Ik weet niet eens of ik het goed formuleer, maar als ik in 1 rijdt en ik rijdt puur op rollend vermogen van de auto, ga ik geloof ik iets van 10 of 20 km pet uur of zo, hoeveel is juist en hoe zit dat met 2, 3, 4 enz...
Ik weet dat ik dat moet gaan aanvoelen, maar tot die tijd wil ik het een beetje "weten". Want om eerlijk te zijn heb ik vaak geeeeen idee, het geeft me wat houvast als ik een beetje wat getalletjes in mijn hoofd heb om dan in de praktijk te kunnen gaan toepassen.
Ik vraag het heus wel aan mij instucteur, en die geeft antwoord tijdens het rijden, en dan concentreer ik me ook op wat ik doe, en vergeet vervolgens wat hij gezegd heeft. Multtasken en rijden lukt me nog niet, en ik dacht het wel even na te kijken maar kan het nu nergens vinden.
Ik voel me wel een beetje dom hoor, maar vind het zo ingewikkeld dat een paar handvaten me wel wat meer vertrouwen kunnen geven, dus wie kan me een makkelijk overzichtje geven als leidraad? Hopelijk blijft er dan wat hangen...
Maar.. help.. vraagje..... ik kan het NERGENS vinden...??
Ik weet dat met nieuwe rijden, je schakelt bij zoveel toeren (mijn lesauto is diesel, dus rond 2000). Maar als "handvaten"/leidraad... welke versnelling rijd je normaal naar schatting bij welke snelheid, oftewel (ook weer puur als houvast in mijn hoofd dan, irl kijken naar toetental enzo) bij welke snelheid schakel je naar 2, 3, 4 enzo..
Idem met terugschakelen?
Het helpt me denk ik als daar een beeeeetje een idee van heb in mij hoofd, volgens mij kreeg ik daar ook een tabelletje van "vroeger" met rijles ("old skool style"), maar nu nergens meer te vinden. Weten jullie dit?
En wat ik ook graag als theoretische kennis zou hebben, is wat nou ongeveer het rollend vermogen is (dus hoe snel rijdt de auto zonder gas bij te geven als ik de koppeling vasthoud) per versnellingsnummertje. Ik weet niet eens of ik het goed formuleer, maar als ik in 1 rijdt en ik rijdt puur op rollend vermogen van de auto, ga ik geloof ik iets van 10 of 20 km pet uur of zo, hoeveel is juist en hoe zit dat met 2, 3, 4 enz...
Ik weet dat ik dat moet gaan aanvoelen, maar tot die tijd wil ik het een beetje "weten". Want om eerlijk te zijn heb ik vaak geeeeen idee, het geeft me wat houvast als ik een beetje wat getalletjes in mijn hoofd heb om dan in de praktijk te kunnen gaan toepassen.
Ik vraag het heus wel aan mij instucteur, en die geeft antwoord tijdens het rijden, en dan concentreer ik me ook op wat ik doe, en vergeet vervolgens wat hij gezegd heeft. Multtasken en rijden lukt me nog niet, en ik dacht het wel even na te kijken maar kan het nu nergens vinden.
Ik voel me wel een beetje dom hoor, maar vind het zo ingewikkeld dat een paar handvaten me wel wat meer vertrouwen kunnen geven, dus wie kan me een makkelijk overzichtje geven als leidraad? Hopelijk blijft er dan wat hangen...

woensdag 11 augustus 2010 om 13:59
quote:Heupje schreef op 11 augustus 2010 @ 13:50:
Zal dan haast wel een diesel zijn bij Whympy. Mijn lesauto, een diesel, kon ik ook alleen met de koppeling door de woonwijk rijden. Die bleef gewoon van zelf rijden. In het begin wel spannend.Ik merkte het voor het eerst in een diesel inderdaad, maar mijn huidige auto rijdt op benzine (1,4 liter-motor, 75 pk) . Het toerental zit dan wel een beetje aan de onderkant (900-1000 rpm) maar hij slaat niet af.
Zal dan haast wel een diesel zijn bij Whympy. Mijn lesauto, een diesel, kon ik ook alleen met de koppeling door de woonwijk rijden. Die bleef gewoon van zelf rijden. In het begin wel spannend.Ik merkte het voor het eerst in een diesel inderdaad, maar mijn huidige auto rijdt op benzine (1,4 liter-motor, 75 pk) . Het toerental zit dan wel een beetje aan de onderkant (900-1000 rpm) maar hij slaat niet af.
woensdag 11 augustus 2010 om 13:59
quote:Whympysinger schreef op 11 augustus 2010 @ 13:51:
[...]
Je krijgt te weinig snelheid. Probeer het maar eens op een fiets met minimaal 7 versnellingen. In de hoogste versnelling kun je niet je snelheid verhogen door ineens veel harder te gaan trappen, da's gewoon te zwaar. In een lagere versnelling lukt dat wel.Maar daar heb je toch de motor voor?! Oké hij zal het misschien zwaar hebben. Maar als ik met bijv. 80km per uur ga inhalen, blijft hij in zijn 5. Gewoon flink gas geven en gaan. Als ik teurg zou schakelen dan maakt de motor veelste veel herrie en zou ik dus op de linker baan weer moeten schakel. Die paar meter overleefd die wel. Ik heb ook het idee dat als ik terug schakel je op de motor remt zeg maar. Dat ga ik echt niet doen met inhalen.
[...]
Je krijgt te weinig snelheid. Probeer het maar eens op een fiets met minimaal 7 versnellingen. In de hoogste versnelling kun je niet je snelheid verhogen door ineens veel harder te gaan trappen, da's gewoon te zwaar. In een lagere versnelling lukt dat wel.Maar daar heb je toch de motor voor?! Oké hij zal het misschien zwaar hebben. Maar als ik met bijv. 80km per uur ga inhalen, blijft hij in zijn 5. Gewoon flink gas geven en gaan. Als ik teurg zou schakelen dan maakt de motor veelste veel herrie en zou ik dus op de linker baan weer moeten schakel. Die paar meter overleefd die wel. Ik heb ook het idee dat als ik terug schakel je op de motor remt zeg maar. Dat ga ik echt niet doen met inhalen.
woensdag 11 augustus 2010 om 13:59
quote:Whympysinger schreef op 11 augustus 2010 @ 13:45:
Bedoel je met "rollend vermogen": de snelheid die je krijgt wanneer je géén gas geeft, maar de koppeling op laat komen in z'n 1, op snelheid laat komen, dan nog steeds zonder gas te geven overschakelt naar z'n 2, enzovoorts?
Dat is de manier waarop ik meestal wegrij (woon in een 30 km-buurt; het gaspedaal raak ik vaak pas aan als ik al 1 km van huis ben). In z'n 1 ga je minder dan 10 km/u, in z'n 5 haal je iets meer dan 40 km/u en de tussenliggende versnellingen liggen daar logischerwijs in min of meer gelijke verhoudingen tussenin.
Toerental: een vuistregel is om het toerental niet boven de 2.000 á 2.500 rpm uit te laten komen, tenzij je snel moet optrekken, bijvoorbeeld voor invoegen op de snelweg.
Verder schakel ik bij 50 á 60 km al in z'n 5, gaat prima.
Ja dat bedoelde ik, en hij noemt dat rijden op het rollend vermogen, weet ik veel... Maar dus dat je je voet op de koppeling houdt net zo dat hij rijdt maar niet helemaal op laat komen en gas geeft. Houdt je maar zo lang vol, maar mijn instructeur laat me dat doen om dat gevoel te krijgen, ik moet hem ook altijd even "vasthouden" als ik schakel voordat ik gas bij mag geven, dus vroeg me me nu af hoe snel ik dan zou gaan puur op rollend vermogen versnelling.
Nou ja ik ga dat vanavavond verder verwerken, er wil nu een dametje aandacht tijdens het boterhammetje eten en daarna komt oma om op te passen en staat de lesauto voor de deur.
Maarre.. allemaal heel erg bedankt voor de info!!!
Bedoel je met "rollend vermogen": de snelheid die je krijgt wanneer je géén gas geeft, maar de koppeling op laat komen in z'n 1, op snelheid laat komen, dan nog steeds zonder gas te geven overschakelt naar z'n 2, enzovoorts?
Dat is de manier waarop ik meestal wegrij (woon in een 30 km-buurt; het gaspedaal raak ik vaak pas aan als ik al 1 km van huis ben). In z'n 1 ga je minder dan 10 km/u, in z'n 5 haal je iets meer dan 40 km/u en de tussenliggende versnellingen liggen daar logischerwijs in min of meer gelijke verhoudingen tussenin.
Toerental: een vuistregel is om het toerental niet boven de 2.000 á 2.500 rpm uit te laten komen, tenzij je snel moet optrekken, bijvoorbeeld voor invoegen op de snelweg.
Verder schakel ik bij 50 á 60 km al in z'n 5, gaat prima.
Ja dat bedoelde ik, en hij noemt dat rijden op het rollend vermogen, weet ik veel... Maar dus dat je je voet op de koppeling houdt net zo dat hij rijdt maar niet helemaal op laat komen en gas geeft. Houdt je maar zo lang vol, maar mijn instructeur laat me dat doen om dat gevoel te krijgen, ik moet hem ook altijd even "vasthouden" als ik schakel voordat ik gas bij mag geven, dus vroeg me me nu af hoe snel ik dan zou gaan puur op rollend vermogen versnelling.
Nou ja ik ga dat vanavavond verder verwerken, er wil nu een dametje aandacht tijdens het boterhammetje eten en daarna komt oma om op te passen en staat de lesauto voor de deur.
Maarre.. allemaal heel erg bedankt voor de info!!!

woensdag 11 augustus 2010 om 14:18
quote:Heupje schreef op 11 augustus 2010 @ 13:59:
[...]Maar daar heb je toch de motor voor?! Oké hij zal het misschien zwaar hebben. Maar als ik met bijv. 80km per uur ga inhalen, blijft hij in zijn 5. Gewoon flink gas geven en gaan. Als ik teurg zou schakelen dan maakt de motor veelste veel herrie en zou ik dus op de linker baan weer moeten schakel. Die paar meter overleefd die wel. Ik heb ook het idee dat als ik terug schakel je op de motor remt zeg maar. Dat ga ik echt niet doen met inhalen.
Ik hoop niet dat je deze truc op de snelweg doet.
Inhalen moet je veilig en snel doen, of anders lekker niet doen.
Als jij met 80 km/u gaat inhalen zonder terug te schakelen, moeten de auto's op de linkerbaan flink op de rem, want zij rijden wel al 100 km/u; je laat dus een gevaarlijke situatie ontstaan (laat staan bij snelwegen waar je 120 mag).
Ik hoop al helemaal niet dat je met 80 inhaalt op provinciale tweebaanswegen...
[...]Maar daar heb je toch de motor voor?! Oké hij zal het misschien zwaar hebben. Maar als ik met bijv. 80km per uur ga inhalen, blijft hij in zijn 5. Gewoon flink gas geven en gaan. Als ik teurg zou schakelen dan maakt de motor veelste veel herrie en zou ik dus op de linker baan weer moeten schakel. Die paar meter overleefd die wel. Ik heb ook het idee dat als ik terug schakel je op de motor remt zeg maar. Dat ga ik echt niet doen met inhalen.
Ik hoop niet dat je deze truc op de snelweg doet.
Inhalen moet je veilig en snel doen, of anders lekker niet doen.
Als jij met 80 km/u gaat inhalen zonder terug te schakelen, moeten de auto's op de linkerbaan flink op de rem, want zij rijden wel al 100 km/u; je laat dus een gevaarlijke situatie ontstaan (laat staan bij snelwegen waar je 120 mag).
Ik hoop al helemaal niet dat je met 80 inhaalt op provinciale tweebaanswegen...
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
woensdag 11 augustus 2010 om 14:25
quote:Heupje schreef op 11 augustus 2010 @ 13:59:
[...]
Maar daar heb je toch de motor voor?! Oké hij zal het misschien zwaar hebben. Maar als ik met bijv. 80km per uur ga inhalen, blijft hij in zijn 5. Gewoon flink gas geven en gaan. Als ik teurg zou schakelen dan maakt de motor veelste veel herrie en zou ik dus op de linker baan weer moeten schakel. Die paar meter overleefd die wel. Ik heb ook het idee dat als ik terug schakel je op de motor remt zeg maar. Dat ga ik echt niet doen met inhalen.
Als je met 80 terugschakelt naar de 4 rem je echt nog niet teveel af op de motor. Daarnaast kun je dan veel meer snelheid maken en vlotter inhalen. Vervolgens pas weer schakelen als je het voertuig voor je voorbij bent. De meeste voertuigen hebben er geen enkel probleem mee om kort 120 te rijden in de 4.
Goed, als je auto nog altijd vlot optrekt in de 5 bij 80, hoef je natuurlijk niet terug te schakelen. Maar zodra de motor 'het moeilijk heeft' kun je gewoon beter wel terugschakelen. Niet alleen behoud van je motor, maar ook zuiniger (ook al maak je meer toeren). Als ik op mijn fietsje boven mijn macht moet trappen de berg op omdat ik die een versnelling te hoog heb staan, ben ik echt wel sneller uitgeput dan als ik even iets sneller moet trappen een versnellinkje lager. Zo is dat met auto's net zo! En inderdaad, schakelen op de linkerstrook is niet de bedoeling. Dus eerst weer terug naar rechts en daar weer doorschakelen.
In onze auto rijd ik alleen weg in de 1 (gebruik deze dus amper tussendoor, alleen als ik stil heb gestaan of een steile helling op moet in bijv. een parkeergarage), en schakel direct door naar de 2. 30 in de drie, 50 in de vier, vanaf 70 in de vijf. Moet ik optrekken dan schakel ik pas later door (of ik schakel terug als ik bijvoorbeeld moet optrekken met 70 dan doe ik dat in de vier).
Maar bij elke auto is dit anders.
Ik zou gewoon eens vragen aan je instructeur of hij/zij je die dingen op papier kan geven. Deze gegevens zijn namelijk voor iedere auto anders, en hij/zij kan ze als het goed is zo voor je opschrijven. Ik ben zelf ook instructeur (op dit moment helaas ivm zwangerschap in ziektewet), en als mijn leerlingen daar behoefte aan hebben schrijf ik dat soort dingen met liefde voor ze uit. Iedereen leert op een andere manier, en als het jou helpt moet hij/zij daar niet moeilijk over doen.
[...]
Maar daar heb je toch de motor voor?! Oké hij zal het misschien zwaar hebben. Maar als ik met bijv. 80km per uur ga inhalen, blijft hij in zijn 5. Gewoon flink gas geven en gaan. Als ik teurg zou schakelen dan maakt de motor veelste veel herrie en zou ik dus op de linker baan weer moeten schakel. Die paar meter overleefd die wel. Ik heb ook het idee dat als ik terug schakel je op de motor remt zeg maar. Dat ga ik echt niet doen met inhalen.
Als je met 80 terugschakelt naar de 4 rem je echt nog niet teveel af op de motor. Daarnaast kun je dan veel meer snelheid maken en vlotter inhalen. Vervolgens pas weer schakelen als je het voertuig voor je voorbij bent. De meeste voertuigen hebben er geen enkel probleem mee om kort 120 te rijden in de 4.
Goed, als je auto nog altijd vlot optrekt in de 5 bij 80, hoef je natuurlijk niet terug te schakelen. Maar zodra de motor 'het moeilijk heeft' kun je gewoon beter wel terugschakelen. Niet alleen behoud van je motor, maar ook zuiniger (ook al maak je meer toeren). Als ik op mijn fietsje boven mijn macht moet trappen de berg op omdat ik die een versnelling te hoog heb staan, ben ik echt wel sneller uitgeput dan als ik even iets sneller moet trappen een versnellinkje lager. Zo is dat met auto's net zo! En inderdaad, schakelen op de linkerstrook is niet de bedoeling. Dus eerst weer terug naar rechts en daar weer doorschakelen.
In onze auto rijd ik alleen weg in de 1 (gebruik deze dus amper tussendoor, alleen als ik stil heb gestaan of een steile helling op moet in bijv. een parkeergarage), en schakel direct door naar de 2. 30 in de drie, 50 in de vier, vanaf 70 in de vijf. Moet ik optrekken dan schakel ik pas later door (of ik schakel terug als ik bijvoorbeeld moet optrekken met 70 dan doe ik dat in de vier).
Maar bij elke auto is dit anders.
Ik zou gewoon eens vragen aan je instructeur of hij/zij je die dingen op papier kan geven. Deze gegevens zijn namelijk voor iedere auto anders, en hij/zij kan ze als het goed is zo voor je opschrijven. Ik ben zelf ook instructeur (op dit moment helaas ivm zwangerschap in ziektewet), en als mijn leerlingen daar behoefte aan hebben schrijf ik dat soort dingen met liefde voor ze uit. Iedereen leert op een andere manier, en als het jou helpt moet hij/zij daar niet moeilijk over doen.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
woensdag 11 augustus 2010 om 14:28
quote:Gamuza schreef op 11 augustus 2010 @ 14:18:
[...]
Ik hoop niet dat je deze truc op de snelweg doet.
Inhalen moet je veilig en snel doen, of anders lekker niet doen.
Als jij met 80 km/u gaat inhalen zonder terug te schakelen, moeten de auto's op de linkerbaan flink op de rem, want zij rijden wel al 100 km/u; je laat dus een gevaarlijke situatie ontstaan (laat staan bij snelwegen waar je 120 mag).
Ik hoop al helemaal niet dat je met 80 inhaalt op provinciale tweebaanswegen...Ik bedoel dat ik dus 80 rijd achter de auto voor mij. Met dat gas geven bedoel ik dus dat ik naar de 100 en soms wel rond de 110 rijd met het inhalen.
[...]
Ik hoop niet dat je deze truc op de snelweg doet.
Inhalen moet je veilig en snel doen, of anders lekker niet doen.
Als jij met 80 km/u gaat inhalen zonder terug te schakelen, moeten de auto's op de linkerbaan flink op de rem, want zij rijden wel al 100 km/u; je laat dus een gevaarlijke situatie ontstaan (laat staan bij snelwegen waar je 120 mag).
Ik hoop al helemaal niet dat je met 80 inhaalt op provinciale tweebaanswegen...Ik bedoel dat ik dus 80 rijd achter de auto voor mij. Met dat gas geven bedoel ik dus dat ik naar de 100 en soms wel rond de 110 rijd met het inhalen.
woensdag 11 augustus 2010 om 14:38
quote:Zwup schreef op 11 augustus 2010 @ 13:18:
Vanuit de 1 schakel je altijd door naar 2 bijna meteen.
Van 2 naar 3 rond de 40 km per uur
Van 3 naar 4 rond de 60/70 km per uur
Van 4 naar 5 rond de 80/90 km per uur
Van 5 naar 6 rond de 110/120 km per uur.
Zo doe ik het, maar er zullen vast mensen zijn die andere getallen hebben. Het ligt ook aan de auto. Bij diesel kan je iets later schakelen dan bij benzine.
Bij het opschakelen ga ik soms af op het toerental maar ook af op de snelheid. Ik ben niet helemaal gewend om te rijden met auto's met 6 versnellingen of meer. Het opschakelen gebeurt bij mij:
- naar de 2 bij 10 à 20 km/h;
- naar de 3 bij 40 km/h;
- naar de 4 bij 70 km/h;
- naar de 5 bij 120 km/h.
Het is lang geleden dat ik auto heb gereden. Auto's met 4 versnellingen waren gangbaar, en auto's met 5 versnellingen waren en uitzondering.
Terugschakelen gebeurt bij mij alleen:
- bij links of rechts afslaan bij kruispunten;
- als ik langzamer wil gaan rijden maar niet stoppen, bijv. ik rijd wel rechtdoor maar er geldt dan plotseling een lagere maximumsnelheid.
Als ik wil stoppen schakel ik niet terug. Bij stilstand schakel ik terug naar 1 of, als ik de auto wil verlaten zet ik hem in zijn vrij.
Vanuit de 1 schakel je altijd door naar 2 bijna meteen.
Van 2 naar 3 rond de 40 km per uur
Van 3 naar 4 rond de 60/70 km per uur
Van 4 naar 5 rond de 80/90 km per uur
Van 5 naar 6 rond de 110/120 km per uur.
Zo doe ik het, maar er zullen vast mensen zijn die andere getallen hebben. Het ligt ook aan de auto. Bij diesel kan je iets later schakelen dan bij benzine.
Bij het opschakelen ga ik soms af op het toerental maar ook af op de snelheid. Ik ben niet helemaal gewend om te rijden met auto's met 6 versnellingen of meer. Het opschakelen gebeurt bij mij:
- naar de 2 bij 10 à 20 km/h;
- naar de 3 bij 40 km/h;
- naar de 4 bij 70 km/h;
- naar de 5 bij 120 km/h.
Het is lang geleden dat ik auto heb gereden. Auto's met 4 versnellingen waren gangbaar, en auto's met 5 versnellingen waren en uitzondering.
Terugschakelen gebeurt bij mij alleen:
- bij links of rechts afslaan bij kruispunten;
- als ik langzamer wil gaan rijden maar niet stoppen, bijv. ik rijd wel rechtdoor maar er geldt dan plotseling een lagere maximumsnelheid.
Als ik wil stoppen schakel ik niet terug. Bij stilstand schakel ik terug naar 1 of, als ik de auto wil verlaten zet ik hem in zijn vrij.
World of Warcraft: Legion
woensdag 11 augustus 2010 om 14:41
quote:Heupje schreef op 11 augustus 2010 @ 14:28:
[...]Ik bedoel dat ik dus 80 rijd achter de auto voor mij. Met dat gas geven bedoel ik dus dat ik naar de 100 en soms wel rond de 110 rijd met het inhalen.
Gelukkig.
(Ik dacht aan een heleboel incompetente bestuurders die denken dat ze de enige op de weg zijn.)
[...]Ik bedoel dat ik dus 80 rijd achter de auto voor mij. Met dat gas geven bedoel ik dus dat ik naar de 100 en soms wel rond de 110 rijd met het inhalen.
Gelukkig.
(Ik dacht aan een heleboel incompetente bestuurders die denken dat ze de enige op de weg zijn.)
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
woensdag 11 augustus 2010 om 14:42
Binnen de bebouwde kom waar ik maximaal 50 mag rijden ga ik gelijk van 1 naar 3 en neem ook in de 3e versnelling de bochten (tenzij ik moet stoppen om voorrang te verlenen, dan ga ik natuurlijk wel terug naar de 1e versnelling).
Buiten de bebouwde kom op 60 en 80 km wegen ga ik gelijk bij circa 70 km per uur naar de 5e versnelling. Dit is wat ik pas sinds kort doe overigens, heb me laten vertellen dat je er brandstof mee bespaard.Maar of dat in de praktijk ook echt zo is, geen idee.
Als ik op de snelweg wil invoegen en het is druk zodat ik snelheid moet maken wil ik nog weleens terugschakelen naar de 4e versnelling, dan trekt hij net wat beter (en sneller) op. Tenminste, dat gevoel heb ik dan.
Buiten de bebouwde kom op 60 en 80 km wegen ga ik gelijk bij circa 70 km per uur naar de 5e versnelling. Dit is wat ik pas sinds kort doe overigens, heb me laten vertellen dat je er brandstof mee bespaard.Maar of dat in de praktijk ook echt zo is, geen idee.
Als ik op de snelweg wil invoegen en het is druk zodat ik snelheid moet maken wil ik nog weleens terugschakelen naar de 4e versnelling, dan trekt hij net wat beter (en sneller) op. Tenminste, dat gevoel heb ik dan.
donderdag 12 augustus 2010 om 13:19
Nou het ging gisteren stukken beter dan de keer daarvoor (maar toen was het door vakantie en vergissing 3 weken geleden). Die van dat schrift vond ik ook een goede tip, heb nou de aandachtspuntjes even opgeschreven, om voor de volgende even door te nemen om op te kunnen focussen. Het helpt mij gewoon om dingen even op te schrijven en op een rijtje te zetten, is eigenlijk altijd zo met nieuwe dingen leren. Bedankt voor jullie antwoorden! Ook erg inteeressant om te lezen dat het toch best verschilt persoon, maar ik zal mijn weg er ook hopelijk in weten te vinden. Maar al met al knap lastig dat wel, dat autorijden..
vrijdag 13 augustus 2010 om 10:50
quote:Zwup schreef op 11 augustus 2010 @ 13:48:
[...]Ja, precies. Ik vraag me ook af, als je terug moet schakelen om te kunnen accelereren om er voorbij te kunnen, dan had je er gewoon achter kunnen blijven hangen in mijn ogen. Als je al harder dan je voorganger rijdt hoef je al die onzin namelijk niet uit te halen.
Soms kom je achter een vrachtwagen of andere langzaam rijdende auto terecht en moet je even wachten tot er links genoeg ruimte is om in te halen. Dan moet je wel accelereren om weer op snelheid te komen. Kan je deels ondervangen door een gat te laten vallen tussen jou en de vrachtwagen en rechts vast te accelereren zo gauw het kan, maar dat lukt niet altijd volledig.
Mijn auto is overigens 4 jaar oud en heeft geen 6e versnelling. Soms rijd ik in die van mijn moeder en dat is een Prius, die heeft geen versnellingen (traploos systeem).
[...]Ja, precies. Ik vraag me ook af, als je terug moet schakelen om te kunnen accelereren om er voorbij te kunnen, dan had je er gewoon achter kunnen blijven hangen in mijn ogen. Als je al harder dan je voorganger rijdt hoef je al die onzin namelijk niet uit te halen.
Soms kom je achter een vrachtwagen of andere langzaam rijdende auto terecht en moet je even wachten tot er links genoeg ruimte is om in te halen. Dan moet je wel accelereren om weer op snelheid te komen. Kan je deels ondervangen door een gat te laten vallen tussen jou en de vrachtwagen en rechts vast te accelereren zo gauw het kan, maar dat lukt niet altijd volledig.
Mijn auto is overigens 4 jaar oud en heeft geen 6e versnelling. Soms rijd ik in die van mijn moeder en dat is een Prius, die heeft geen versnellingen (traploos systeem).
zaterdag 14 augustus 2010 om 12:11
Heerlijk al die verschillende meningen op zo'n forum
Maar het eerste antwoord lijkt er het meeste op als ik het even snel bekijk:
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:16:
Ik schakel nooit terug.
Verder: bij 20m in z'n 2
30 in 3
50 in 4
70 in 5Als je tegenwoordig afrijdt wordt je namelijk geacht te rijden volgens Het Nieuwe Rijden, en dan rijd je 30 inderdaad in zijn 3 en 50 in zijn 4. Schakelen naar zijn 5 bij 70 is redelijk vroeg, maar houdt gewoon 70/80 aan...
En dat niet terugschakelen moet je natuurlijk niet overnemen, LOL. Dan haal je je rijbewijs nooit...
En voor eenieder die nog niet zo rijdt: beter voor het milieu en beter voor je portemonnee want veel zuiniger... (het wordt natuurlijk iets anders als je in een heel oud brik rijdt)
Maar het eerste antwoord lijkt er het meeste op als ik het even snel bekijk:
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:16:
Ik schakel nooit terug.
Verder: bij 20m in z'n 2
30 in 3
50 in 4
70 in 5Als je tegenwoordig afrijdt wordt je namelijk geacht te rijden volgens Het Nieuwe Rijden, en dan rijd je 30 inderdaad in zijn 3 en 50 in zijn 4. Schakelen naar zijn 5 bij 70 is redelijk vroeg, maar houdt gewoon 70/80 aan...
En dat niet terugschakelen moet je natuurlijk niet overnemen, LOL. Dan haal je je rijbewijs nooit...
En voor eenieder die nog niet zo rijdt: beter voor het milieu en beter voor je portemonnee want veel zuiniger... (het wordt natuurlijk iets anders als je in een heel oud brik rijdt)