Autorijden - schakelen, welke versnelling

11-08-2010 13:14 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met lessen, eindelijk op mij 33ste (of 34 als ik zo doorga) dat rijbewijs eens halen,

Maar.. help.. vraagje..... ik kan het NERGENS vinden...??

Ik weet dat met nieuwe rijden, je schakelt bij zoveel toeren (mijn lesauto is diesel, dus rond 2000). Maar als "handvaten"/leidraad... welke versnelling rijd je normaal naar schatting bij welke snelheid, oftewel (ook weer puur als houvast in mijn hoofd dan, irl kijken naar toetental enzo) bij welke snelheid schakel je naar 2, 3, 4 enzo..

Idem met terugschakelen?

Het helpt me denk ik als daar een beeeeetje een idee van heb in mij hoofd, volgens mij kreeg ik daar ook een tabelletje van "vroeger" met rijles ("old skool style"), maar nu nergens meer te vinden. Weten jullie dit?

En wat ik ook graag als theoretische kennis zou hebben, is wat nou ongeveer het rollend vermogen is (dus hoe snel rijdt de auto zonder gas bij te geven als ik de koppeling vasthoud) per versnellingsnummertje. Ik weet niet eens of ik het goed formuleer, maar als ik in 1 rijdt en ik rijdt puur op rollend vermogen van de auto, ga ik geloof ik iets van 10 of 20 km pet uur of zo, hoeveel is juist en hoe zit dat met 2, 3, 4 enz...

Ik weet dat ik dat moet gaan aanvoelen, maar tot die tijd wil ik het een beetje "weten". Want om eerlijk te zijn heb ik vaak geeeeen idee, het geeft me wat houvast als ik een beetje wat getalletjes in mijn hoofd heb om dan in de praktijk te kunnen gaan toepassen.

Ik vraag het heus wel aan mij instucteur, en die geeft antwoord tijdens het rijden, en dan concentreer ik me ook op wat ik doe, en vergeet vervolgens wat hij gezegd heeft. Multtasken en rijden lukt me nog niet, en ik dacht het wel even na te kijken maar kan het nu nergens vinden.

Ik voel me wel een beetje dom hoor, maar vind het zo ingewikkeld dat een paar handvaten me wel wat meer vertrouwen kunnen geven, dus wie kan me een makkelijk overzichtje geven als leidraad? Hopelijk blijft er dan wat hangen...
Als ik op de snelweg rijd en ben aan het versnellen dan ga ik ook pas in de 5 met minimaal 100km p uur.

Maar als ik rustig tuf met 80, omdat je nu eenmaal niet harder mag, dan gaat ie ook in de 5.
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:16:

Ik schakel nooit terug.

Ook niet als je op de snelweg vaart mindert als je bv moet wachten om in te halen en vervolgens weer optrekt? Lijkt me stug, zeker als je, zoals je hieronder schrijft, al bij 70 naar 5 schakelt (wat in mijn auto trouwens zeker het rijplezier niet ten goede komt)...
en je hoort/voelt het ook als je moet opschakelen/terugschakelen.
o en als ik moet remmen voor een stoplicht en ik moet remmen met een lange remweg, dan laat ik hem ook uitrollen in zijn vrij
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Hoewel ik de vooral voor mijn vriend zeer irritante en slechte gewoonte heb om mijn voet altijd op de koppeling te houden onder het rijden, en dan onder het rijden ook nog eens wel vaker gekoppeld door de bocht wil racen..... Schijnt extreem slecht te zijn voor je auto.... Gelukkig heb ik een leasebak, zijn die kosten niet voor mij maar voor mijn baas.
Dat verschilt een beetje per auto. Als hij te veel herrie maakt schakel ik verder. Terugschakelen doe ik ook niet zoveel, tenzij ik weer snel wil optrekken of wel heel erg in snelheid ben verminderd. En heel soms schakel ik terug zodat ik niet te hard rij, vooral op 80 wegen of bij werkzaamheden.

O, en op de koppeling rijden doe ik alleen in de eerste versnelling. Bij file en bijzondere verrichtingen ed.
Zwup, dat is rijden oude stijl. Daarmee verbruik je onnodig veel brandstof. Je kunt beter bij lagere snelheden al opschakelen. Trouwens, een zesde versnelling? Ben ik nog nooit tegengekomen.

In theorie kun je 50 in de 5e versnelling rijden. Het nadeel daarvan is dat de auto wat minder snel reageert op gas loslaten en daardoor ben je wat minder flexibel.

Wat ik zelf doe is ongeveer hetzelfde als Kym. Verder bochten en rotondes in 3 (bij rijles moest dat altijd in zijn 2, maar ik heb mijn rijbewijs nog net voor het nieuwe rijden gehaald dus ik weet niet wat de lessen nu zeggen).

Ik heb geen vaste snelheden voor terugschakelen. Bij de rijles zeiden ze volgens mij terugschakelen bij 10 km onder de snelheid waarbij je zou opschakelen. Dus als je bij 50 naar 4 schakelt, moet je bij 40 terug naar 3. Maar dat doe ik echt op gevoel.

Trouwens Kym, hoe kun je nou nooit terugschakelen? Als je bijv. in zijn 5 aan komt rijden bij een rood stoplicht dat groen wordt als je hebt geremd maar nog niet stilstaat, dan ga je toch niet in zijn 5 optrekken? Dan ga je toch terug naar 2 of 3, afhankelijk van je snelheid? Of als je een 30 km zone in rijdt, dan schakel je toch ook terug?

Rollend vermogen weet ik niet, gaat ook op gevoel, helaas voor jou! Maar ik zou ook proberen om dat op gevoel te doen, want je kunt niet zo heel veel met die cijfertjes als je aan het rijden bent.
quote:Helenita2 schreef op 11 augustus 2010 @ 13:25:

[...]

Ook niet als je op de snelweg vaart mindert als je bv moet wachten om in te halen en vervolgens weer optrekt? Lijkt me stug, zeker als je, zoals je hieronder schrijft, al bij 70 naar 5 schakelt (wat in mijn auto trouwens zeker het rijplezier niet ten goede komt)...Nee, op de snelweg schakel ik echt nooit.
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:20:

Zwup! Bij 110 pas in de 6?

Klinkt heeeel laat (en is slecht voor 't mileu hoor )

Het is de 6e versnelling en niet de 5e waar ik het hier over heb

Als ik met 100 in zijn 6 ga rijden komt het ding nauwelijks meer vooruit. Dat is gewoon echt te vroeg.
Tip: ik had heel suf een schriftje mee tijdens mijn rijles, daar schreef ik tips trucs en weetjes in op zodat ik nog een keertje kon nalezen, want anders vergat ik het ook. Bijv ook aantekeningen over lastige kruispunten dan noteerde bijv: linksaf richting x bij y zsm linkerbaan kiezen, anders geen plek meer om in te voegen.
Ik denk trouwens dat DoubleDutch bedoelt hoe snel de auto gaat per versnelling als je geen gas geeft en de koppeling juist niet intrapt. Anders rijd je ook niet in een versnelling dus kun je geen onderscheid maken tussen de versnellingen!
quote:pyridine schreef op 11 augustus 2010 @ 13:28:

Trouwens Kym, hoe kun je nou nooit terugschakelen? Als je bijv. in zijn 5 aan komt rijden bij een rood stoplicht dat groen wordt als je hebt geremd maar nog niet stilstaat, dan ga je toch niet in zijn 5 optrekken? Dan ga je toch terug naar 2 of 3, afhankelijk van je snelheid? Of als je een 30 km zone in rijdt, dan schakel je toch ook terug?

Dan natuurlijk wel.

Ik heb mijn zin een beetje ongelukkig opgeschreven denk ik. Natuurlijk schakel ik in zulke situaties, maar er zijn er ook genoeg waarin ik de auto in z'n vrij laat uitrollen.
Ja pcies, als je je bijrijder niet meer kunt verstaan is het tijd om door te schakelen.
quote:Zwup schreef op 11 augustus 2010 @ 13:28:

[...]

Het is de 6e versnelling en niet de 5e waar ik het hier over heb

Als ik met 100 in zijn 6 ga rijden komt het ding nauwelijks meer vooruit. Dat is gewoon echt te vroeg.

Oeps, nu was ik even in de war.

6, da's natuurlijk heuuul normaal
quote:pyridine schreef op 11 augustus 2010 @ 13:28:

Zwup, dat is rijden oude stijl. Daarmee verbruik je onnodig veel brandstof. Je kunt beter bij lagere snelheden al opschakelen. Trouwens, een zesde versnelling? Ben ik nog nooit tegengekomen.

Dat valt heel erg mee hoor. Ik rij hartstikke zuinig.

Als je nog nooit van een 6e versnelling hebt gehoord dan rij je wel in hele oude brikjes

Ik rij al ruim 5 jaar met een 6e versnelling
Dat is per auto verschillend en afhankelijk van het soort en de inhoud van de motor.

Ik schakel in mijn Micraatje heel snel door, anders klinkt het alsof je in een grasmaaier rijdt. Eigenlijk al zodra ik boven de 2000 toeren kom en dat is al snel in deze auto.

1: Optrekken (vanaf 0 km/u)

2: Meteen na het optrekken (5-20 a 30 km/u)

3: 30-50 km/u (50 klinkt al als grasmaaier)

4: 50-70 km/u

5: vanaf 70/80 km/u (op oprit autobaan schakel ik pas rond 90/100 omdat hij dan beter snelheid maakt om in te voegen).

Bochten die niet scherp zijn neem ik in de 3. Zou ik daar terugschakelen naar de 2 vliegt de motor er bijna uit. Rij dus zelden in de 2.
En trouwens 50 in zijn 5???

Dat is echt belachelijk rijden. Je auto is niet gemaakt om op 1000 toeren te rijden Bovendien mis je de nodige controle.

Heb ooit eens in een auto gezeten bij iemand die dat deed. Verschrikkelijk!! Ik ga nooit meer met hem mee....
Volgens mij was diot zoveel makkelijker toen ik met 17 leste.. jammer dat ik het toen niet doorgezet heb.. maar ja, het buitenland lonkte en daar had ik autorijden geen zin (Londen), 10 jaar later pas weer terug in Nl en nu is het zo moeilijk!
quote:borderwalk schreef op 11 augustus 2010 @ 13:29:

Tip: ik had heel suf een schriftje mee tijdens mijn rijles, daar schreef ik tips trucs en weetjes in op zodat ik nog een keertje kon nalezen, want anders vergat ik het ook. Bijv ook aantekeningen over lastige kruispunten dan noteerde bijv: linksaf richting x bij y zsm linkerbaan kiezen, anders geen plek meer om in te voegen.Hoe deed je dat dan? Schrijven en rijden tegelijk?
Perfectionisme is niet perfect...
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:30:

[...]

Oeps, nu was ik even in de war.

6, da's natuurlijk heuuul normaal

Ik moet trouwens bekennen dat als ik nu in een auto zonder 6 rij, ik heb echt mis! Door proberen te schakelen terwijl er niks meer is, is mij niet vreemd
Het is niet moeilijk DD, gewoon doen. Oefenen. En voor je het weet heb je het weer helemaal door. Autorijden verleer je op een gegeven moment niet meer.
quote:Zwup schreef op 11 augustus 2010 @ 13:35:

[...]

Ik moet trouwens bekennen dat als ik nu in een auto zonder 6 rij, ik heb echt mis! Door proberen te schakelen terwijl er niks meer is, is mij niet vreemd Sul
quote:DoubleDutch schreef op 11 augustus 2010 @ 13:34:

Volgens mij was diot zoveel makkelijker toen ik met 17 leste.. jammer dat ik het toen niet doorgezet heb.. maar ja, het buitenland lonkte en daar had ik autorijden geen zin (Londen), 10 jaar later pas weer terug in Nl en nu is het zo moeilijk! Je kunt het echt wel hoor! Gewoon goed je gevoel volgen en je tijd nemen. Je hoeft niet na 10 lessen af te rijden toch
quote:Kym schreef op 11 augustus 2010 @ 13:28:

[...]

Nee, op de snelweg schakel ik echt nooit.

Mmm, typisch... Bij file-rijden toch wel? Of rijd je automaat?

Na, denk idd dat het een beetje spraakverwarring is.
Met de voet op de koppeling rijden si echt slecht voor de koppeling, net als de versnellingspook continu vast houden. Ook het nieuwe rijden is slecht voor de auto. De motor raakt veel sneller vervuilt met alle gevolgen van dien, het is juist goed om eens lekker door te blazen. Maar ja. alles voor het milieu...... Dat de levensduur korter wordt e.d. is immers niet slecht voor het milieu......

Vanaf 90 rijd ik alles in z'n 6, maar onze auto kan dat ook makkelijk aan. Terugschakelen is niet nodig. Bij de meeste auto's moet je echter terugschakelen bij inhalen e.d..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven