Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Gelukkig ben ik gezegend met een zoon die doekjes over zijn gezicht al vanaf het begin erg geestig vindt. Afvegen is dan ook geen probleem.

Net twee stukjes avocado voorgeschoteld. Succes!! Door de schil kon ie het zelf vast houden en hij vond het onwijs lekker. Ging helemaal raar voorover hangen in de wipper om het stukje om zijn schoot in zijn mond te stoppen.

Dat zelf in zijn mond stoppen verschilt dus heel erg. Ene keer wel andere keer niet.
Dochter is, ittt mama een broodeter, het stukje broodje werd helemaal opgelebberd. Watermeloen was echt niet interesant daarna..... nee, dan was de voorbijlopende kat veel interesanter
Oh wij gaan morgen aan de watermeloen. Brood nog niet geprobeerd. GW bij jou was rijstewafel ook succesvol toch? Gaan we van de week ook maar eens introduceren.
Rijstewafel gaat hier heel goed, kan ze heerlijk aan sabbelen.
Vandaag heeft dochter voor het eerst broccoli gekregen. Het was geen onverdeeld succes. De hond vond het wel feestelijk (hij lust blijkbaar graag broccoli)
Zo heb het hele topic even doorgelezen, leuk! Heb er helemaal zin in.

En heb gelijk gezien dat mijn gouden tip/succesverhaal nog niet aan bod is gekomen. Ik kan iedereen een hond aanraden ! Het meeste eten haalt de grond niet eens.
kijk, Bengal, zo kom je nog eens ergens achter

Brood en rijstwafel zijn hier ook favoriet. Probeer niet met fruit aan te komen als je zelf brood gaat eten! Hij kijkt net zolang naar je bord wippend in zijn stoel tot je zwicht.

R heeft deze week een keer gestoomde vis gegeten!! Dat was een succes! Hij had de hele vis wel opgekund, maar die zat helaas voor hem in de hete curry. Jammer dat hij zijn groente niet meer zo interessant vond daardoor.....
Het is dat je een hond een paar keer per dag moet uitlaten, anders zou ik het nog bijna gaan overwegen....

Mss moet ik anders eens met onze kat gaan praten...

Hier vandaag diarree bij dochter (volgens de vervangende go, ik denk zelf eigenlijk dat het hetzelfde is als altijd, dus dikke brei en soms wel 3x per dag, maar dat zij dochter toch gewoon niet zo goed kent) en weer veel onverteerde stukken (en ik maar denken dat alleen moeders de poep uitgebreid bestuderen....

Nou ja, morgen is man thuis, ik donderdag dus dan kunnen we het wel weer even goed zelf in de gaten houden.
Gw: hier ook een paar keer diarree met stukken. In de categorie dat als je het afspoelt, je het zo weer kan geven

tja ik weet niet, denk gewoon wennen en ze lijkt er niet echt last van te hebben....?

Bengal: whoihoo, vuurdoop! Iemand vroeg me gister of het niet heel veel troep geeft. Eh ja dus
Ja nou, vandaag alweer een heel stuk minder troep hoor. Veul gegeten ook! Wow. Ik had een bordje vol gegeven met courgette, tomaten en volkorenpasta. (klein beetje maar en ging er ook niet veel van in, want daar moet je voorzichtig mee beginnen) Van de rest ging veel op en er lag haast niks op de grond (nou zat oma er ook naast en die heeft goed geholpen maar toch)

Oma zei wel heel eerlijk dat ze het gevoel had dat hij zijn bordje leeg moest eten, maar dat ze ook snapte dat het niet echt hoefde en dat ze achter het principe stond. Dat vind ik stoer van oma.
Dat vind ik ook stoer van oma! En van je knappe vent! Er is dus nog hoop voor de ravage hier

het vergt idd wel echt loslaten dat rapley, ergens in je moederinstinct zit toch eten=belangrijk (en vies=veel werk )
Sophy, ik sluit me bij je moederinstincten aan

Gisteren hebben we maar even een pauze dagje ingelast, schijnbaar zijn we maandag op mijn vrije dag iets te enhousiast geweest, maar volgens mij valt het wel mee. Gisteravond heeft ze in ieder geval geen diarre mee gehad, en nu slaapt ze nog (maar ze slaapt altijd uit op mama of papadag, dus dat is ook niets raars).
Ben een week op vakantie geweest en kom terug en wat een leuke verhalen allemaal!! wat doen de kindjes allemaal goed hun best!

Wij zijn nog steeds bezig, brood en crackertje zijn hier zeer favoriet. Evenals meloen en appel.. zodra K dit zit ze al te slobberen en die oogjes erbij... smelt smelt.

Eigenlijk alles wat we voorschotelen gaat er wel in, heerlijk nu al zo een bourgondier als ons.

Echt veel krijgt ze nog niet binnen, jullie kindjes wel??

Tante vond dit maar helemaal niks dus die wilde K in een onbewaakt moment van ons gepureerd geven K ging eerst heel hard huilen/krijsen en daarna deed ze haar mond dicht en deze ging ook echt niet meer open totdat ze een peerpartje van man lief kreeg
Gisteren gele paprika geprobeerd. Nog geen echt succes... Nou ja, zoontje wilde er best aan proeven als ik het voor hield en er goed op sabbelen, maar ik kreeg de stukken grotendeels afgelebberd maar geheel intact weer terug. Ik had het wel gestoomd en het was dus best zacht, maar blijkbaar niet helemaal zijn smaak, hihi.

Pakken doet hij het echt niet, hij kijkt net zo lang tot ik het in zijn openstaande mondje stop... En ook als ik het in zijn handje stop, gaat het niet richting mond. Het vliegt overigens dan wel alle kanten op.... Ik hoop dat dat kwartje nog een keer gaat vallen. Voor alsnog geniet ik gewoon van zijn fruitmanie. Dat gaat er echt goed in.
paprika das een goeie dat gaan we hier ook eens proberen!!

vandaag trouwens een kruimeldief gekocht en het ding heeft al overuren gedraaid... met al dat rondvliegende eten
Oh ik dacht dat je met paprika nog even moest wachten. Maar waar ik die 'wijsheid' vandaan heb weet ik eigenlijk ook niet. Zal zo dat schema eens checken.

GW hier is rijstewafel ook een hit. Hij vond het helemaal spannend en heel lekker volgens mij.

Het gaat sowieso heel goed hier. Vandaag heeft ie alles wat ik hem voorschotelde (banaan, rijstewafel, wortel en courgette) echt gegeten. Als in happen nemen of eraf sabbelen en dan echt kauwen en alles doorslikken (ook als de hap wat te groot was). En hij doet het ook steeds beter helemaal zelf. Zo leuk!!!
Oh wat leuk pean dat het al zo goed gaat!!

Wortel was hier vandaag weer niet echt een succes, nauwelijks aangeroerd, helaas. Maar het zal vanzelf wel een keer komen. (toch?)
Tuurlijk GW, dat komt opeens. Pienmini doet het ook opeens zo goed. En wie weet morgen wel weer helemaal niet.

Hoe zit het met brood? Lijkt me toch best heftig voor de darmen die granen. Wanneer geef ik dat? Dacht deze week nog maar even bij rijstewafel te blijven en dan volgende week ofzo....
Brood (mini-stukje er werd vooral gesabbeld) kwam er hier net na 4 uur met e melk weer uit.... zwaar te verteren dus hier...

Volgens mij mag het dus al vanaf 6 mnd, ik ben wel met wit broodje begonnen.
Volgens voedingsschema van Kleintjes/ bv.com: met 6 maanden een broodkorst en met 7 maand volkorenbrood van zuurdesem of gist.

Ik heb ergens gelezen dat wit brood in de maag een bonk deeg kan worden en dat je daarom beter volkoren kunt geven. Kleintjes zegt gewoon dat in volkoren alles zit en dat het dus het gezondst is. Als je bang bent dat het teveel granen is, geef dan eerst een (uitgedroogde) broodkorst om op te sabbelen, dan went je kind heel langzaam en krijgt het niet teveel tegelijk binnen.
Volgens het voedingsintroductieschema mag paprika gewoon. Of heb ik verkeerd gekeken?????

Brood heb ik dus 1 x gedaan en ook al vond hij het heerlijk, ik wacht toch nog even met herhalen tot hij ietsje ouder is. Het advies is 7 maanden, maar mijn uk is teruggerekend nu net 6 maanden. Ik kan bijna niet wachten tot hij ouder is en zelf meer initiatief gaat nemen qua pakken en eten, hihi. En aan de andere kant vind ik het toch al zo snel gaan, hij is alweer zo'n Beer! Vorige maand ging het zitten in de kinderstoel nog helemaal niet, nu zit hij al een stuk beter. Wat gaat het allemaal snel!!!
jahoor, paprika mag, wie zegt van niet dan? Ze vinden het niet lekker he?

Ik heb die gekookte paprika geproefd, en het wordt wat bitter. Grillen is me aanbevolen, met een beetje olie, dan blijft het wel zoet, maar ik krijg het niet onder de knie. Iemand tips? Rauw wordt alleen aan gesabbeld en wel op gekauwd, maar is echt te hard.
Kaboinkie jouw kindje was ook te vroeg he? Ik merk hier dat het daardoor allemaal veel sneller gaat en dat hij best snel weer toe is aan dingen. Heb de neiging te smokkelen daardoor en met sommige dingen te zeggen hij is pas zeven maanden en dan weer ach, hij is toch al negen maanden. Maar misschien meer een gemiddelde. Ben benieuwd hoe snel het bij jullie zal gaan.
@Fabindia: Klopt, 7 weken te vroeg. Ik smokkel dus ook wel eens, maar qua lichamelijke ontwikkeling is hij beter vergelijkbaar met een jonger kindje dan met een kindje van zijn leeftijd. Rollen (rug-buik) doet hij pas sinds 2 weken en terug lukt nog niet. Andere kindjes van 7,5 maand zijn nu al bezig met het begin van tijgeren. Maar ach, hij doet het prima, is dus gewoon iets langzamer maar het is volledig te verklaren.

En aangezien jij geloof ik ook al aangaf dat Stefan Kleintjes dan adviseert om de gecorrigeerde leeftijd te gebruiken voor de voedselintroductie doe ik dat dus maar gewoon.
Ik vind het op sommige dagen wel echt lastig te rapleyen.... vandaag werde ze om 8.45 wakker, 9 uur een fles, en om 10.30 gingen we weg om te zwemmen, waren om 1 uur weer thuis, half slapend een fles gegeven, wordt ze net om 5 uur weer wakker, nog een stukje fruit geprobeerd, maar was natuurlijk huilen want honger en gaat niet snel genoeg, dus maar weer een fles.... pff lastig hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven