Rapley methode, tips en ervaringen
maandag 31 mei 2010 om 09:49
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
donderdag 12 augustus 2010 om 18:32
donderdag 12 augustus 2010 om 21:16
GW hier wordt bij het avondeten pap geserveerd. Voor het eten de borst en na het eten afgekolfde melk met boekweit/rijstebloem. Zodra hij ongeduldig wordt en er meer op de grond dan in zijn mond belandt, krijgt hij zijn pap. Hij smult ervan en na de pap kunnen wij rustig eten terwijl R verder rapleyt met wat er nog op zijn blad ligt.
donderdag 12 augustus 2010 om 22:00
Wow hier woont dus echt een vreetmonster. Vanavond een halve aardappel, vijf(!!) reepjes courgette en een grote wortel allemaal verorberd. En echt kauwen zonder tanden weer. En nog een uur later gewoon weer aan de borst.
GW jouw meisje slaapt gewoon teveel om bijvoeding te kunnen doen.
Hier gaat het tussen de voedingen door. Zeg om 7 uur de borst, dan rond half 10 wat fruit, 11 uur de borst. 1 uur een stukje rijstewafel, 3 uur de borst, rond half 7 groente enzo, 7 uur de borst. Maar dit is maar een voorbeeld hoor want het loopt hier ook elke dag weer anders dus ik doe ook maar wat maar doe het dus wel tussen de voedingen door. Bij de go en op kdv hebben ze dit nu ook 1 keer gedaan maar dan niet de rijstewafel, dat is iets van vandaag en gister.
Als ik straks weer later thuis ben van mijn werk heb ik ook geen idee hoe het gaat lopen trouwens.
GW jouw meisje slaapt gewoon teveel om bijvoeding te kunnen doen.
Hier gaat het tussen de voedingen door. Zeg om 7 uur de borst, dan rond half 10 wat fruit, 11 uur de borst. 1 uur een stukje rijstewafel, 3 uur de borst, rond half 7 groente enzo, 7 uur de borst. Maar dit is maar een voorbeeld hoor want het loopt hier ook elke dag weer anders dus ik doe ook maar wat maar doe het dus wel tussen de voedingen door. Bij de go en op kdv hebben ze dit nu ook 1 keer gedaan maar dan niet de rijstewafel, dat is iets van vandaag en gister.
Als ik straks weer later thuis ben van mijn werk heb ik ook geen idee hoe het gaat lopen trouwens.
donderdag 12 augustus 2010 om 22:27
sophy, geef jij die partjes appel ongekookt? Kan ze daar iets mee? Lijkt me zo hard.
En jeetje pean, wat heb jij een vreetzakje.... mijne vond het na 1 partje peer wel weer mooi genoeg. Vreet dat ze geen grote eter gaat worden. Na dat ene partje was ze er ook gewoon absoluut niet meer in geintereseerd.
Halverwege de fles stoppen heb ik wel geprobeerd maar dat leverde alleen maar heeeeel veel gehuil op en frustratie, iets anders werd er echt niet gegeten, alleen maar wijzen/grijpen naar de fles.
En jeetje pean, wat heb jij een vreetzakje.... mijne vond het na 1 partje peer wel weer mooi genoeg. Vreet dat ze geen grote eter gaat worden. Na dat ene partje was ze er ook gewoon absoluut niet meer in geintereseerd.
Halverwege de fles stoppen heb ik wel geprobeerd maar dat leverde alleen maar heeeeel veel gehuil op en frustratie, iets anders werd er echt niet gegeten, alleen maar wijzen/grijpen naar de fles.
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:00
@Kaboinkie nog even over het smokkelen: wij houden hier ook Kleintjes voedingsschema aan. Dat is wel heel voorzichtig met vlees en vis en ook sommige fruitsoorten mogen pas met 12 mnd terwijl het CB die met 9 mnd wel ok vind. In zo'n geval is mijn kind dat wel eens ouder. Hij heeft dus al een stukje vis gegeten en een beetje volkoren pasta. Ik smokkel dus eigenlijk alleen met de twijfelgevallen.
Het is bekend dat prematuurtjes achterlopen in de lichamelijke ontwikkeling. Goed dat je er niet mee zit. Hij haalt het wel in. Gebruiken jullie de draagdoek vaak? Ik heb het gevoel dat dat hier wel veel heeft geholpen bij de ontwikkeling van de spieren maar bewijzen kan ik het niet.
Pean hier ook zo'n vreetmonster. Rond etenstijd niet aan de borst willen en dan wel een boterham eten! (haha welke moeder zit daar nou mee?) Bijna een hele voeding afgekolfd.
GW ik kookte de appel in het begin ook een beetje. max 2 minuten. Maar vrij snel hoefde dat niet meer. Hij hapt er nu echt stukjes af en kauwt erop
GW als ik pap/ melk sta te maken en hij heeft nog groente op zijn bord, hebben we hier dezelfde reactie. Melk is ook lekkerder! Misschien moet je haar nog wat meer de tijd geven, jouw meisje doet toch alles een beetje op haar eigen tijd?
Het is bekend dat prematuurtjes achterlopen in de lichamelijke ontwikkeling. Goed dat je er niet mee zit. Hij haalt het wel in. Gebruiken jullie de draagdoek vaak? Ik heb het gevoel dat dat hier wel veel heeft geholpen bij de ontwikkeling van de spieren maar bewijzen kan ik het niet.
Pean hier ook zo'n vreetmonster. Rond etenstijd niet aan de borst willen en dan wel een boterham eten! (haha welke moeder zit daar nou mee?) Bijna een hele voeding afgekolfd.
GW ik kookte de appel in het begin ook een beetje. max 2 minuten. Maar vrij snel hoefde dat niet meer. Hij hapt er nu echt stukjes af en kauwt erop
GW als ik pap/ melk sta te maken en hij heeft nog groente op zijn bord, hebben we hier dezelfde reactie. Melk is ook lekkerder! Misschien moet je haar nog wat meer de tijd geven, jouw meisje doet toch alles een beetje op haar eigen tijd?
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:06
Tja, mijn kind is gewoon nog niet echt heel erg in eten geintereseerd (helaas voor de mama).
En genoeg is ook echt genoeg, na 1 partje peer was er gewoon geen interesse meer. Maar ja, datzelfde hebben we hier ook met de fles, dan wil ze vaak het laatste beetje ook niet meer.
En ach ze doet het er goed op, dus echt zorgen maken doe ik me niet, maar het zou alleen zo leuk zijn als ze wel vol enthousiasme hele borden eet... Als ik dan soms lees wat jullie kinderen achter over slaan....
En genoeg is ook echt genoeg, na 1 partje peer was er gewoon geen interesse meer. Maar ja, datzelfde hebben we hier ook met de fles, dan wil ze vaak het laatste beetje ook niet meer.
En ach ze doet het er goed op, dus echt zorgen maken doe ik me niet, maar het zou alleen zo leuk zijn als ze wel vol enthousiasme hele borden eet... Als ik dan soms lees wat jullie kinderen achter over slaan....
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:13
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:44
Jacjac, dat duurt wel een paar weken, volgens mij. Mijn zoontje krijgt inmiddels van de zachte fruitsoorten wel wat naar binnen (nu een week of vier bezig), maar de eerste paar weken bleef het bij wat gesabbel en gekluif (overigens wel met veel enthousiasme), maar had ik niet het idee dat er ook maar iets substantieels in ging.
vrijdag 13 augustus 2010 om 12:52
jacjac wat is echt eten? Ik heb vorige week met verbazing zitten kijken hoe er een hele cracotte verdween. Toen werd er ineens gegeten en daarvoor meer geknabbeld. Het ligt er ook aan wat het is. Courgette en brood zijn favoriet, paprika en zuurkool interesseren hem niet. Er wordt steeds meer gegeten, maar wanneer is het echt eten? Het is nog steeds vooral ontdekken volgens mij.
vrijdag 13 augustus 2010 om 13:19
vrijdag 13 augustus 2010 om 13:27
Erg he? Wat is dat toch met dat moeder instinct? Ik heb het nog niet met vast voedsel maar wel met de BV. Als ik maar het idee heb dat hij niet genoeg krijgt, komt er zo'n trigger in me dat ik wil SCHREEUWEN. Ik kan er echt niks aan doen.
maar jacjac daarvoor is dit topic ook he? Al die opscheppende moeders hier van kijk eens hoeveel mijn kind al eet moet je gewoon negeren (sorry )
maar jacjac daarvoor is dit topic ook he? Al die opscheppende moeders hier van kijk eens hoeveel mijn kind al eet moet je gewoon negeren (sorry )
vrijdag 13 augustus 2010 om 14:48
Eet het zoontje van je vriendin ook stukjes, of gepureerd? Dat maakt véél verschil.
Nogmaals, Bloem at de eerste maanden heel weinig, daarna zag je dat er wat stukjes misten van haar bord, en ze eet nog steeds niet veel. Een stukje van dit, een stukje van dat, 's ochtends een half broodje en 's middags een broodje. En toch zit ze midden op de curve qua gewicht, er iets boven qua lengte. Kinderen weten zelf heel goed hoeveel ze nodig hebben (als ze gezond en in orde zijn dan)
Fab, de invloed van draagdoeken op de spierontwikkeling is geloof ik al eens onderkend, geen idee meer waar ik het las, maar door de continue beweging ontwikkelen de spieren en evenwicht zich beter.
Nogmaals, Bloem at de eerste maanden heel weinig, daarna zag je dat er wat stukjes misten van haar bord, en ze eet nog steeds niet veel. Een stukje van dit, een stukje van dat, 's ochtends een half broodje en 's middags een broodje. En toch zit ze midden op de curve qua gewicht, er iets boven qua lengte. Kinderen weten zelf heel goed hoeveel ze nodig hebben (als ze gezond en in orde zijn dan)
Fab, de invloed van draagdoeken op de spierontwikkeling is geloof ik al eens onderkend, geen idee meer waar ik het las, maar door de continue beweging ontwikkelen de spieren en evenwicht zich beter.
vrijdag 13 augustus 2010 om 15:00
Ja wen, ik weet het, wat ik bedoel is dat R oefeningen van de fysio kreeg (knietjes omhoog duwen en billetjes omhoog etc tegen overstrekken) en dat met omgerekend zes maanden, hij op het midden van de curve zat qua ontwikkeling. (dus gemiddeld vergeleken met zijn leeftijdsgenootjes) Het is zeer waarschijnlijk dat de draagdoek meegeholpen heeft maar of het dus in dit geval zo is, kan ik niet bewijzen, maar ik heb een sterk vermoeden
vrijdag 13 augustus 2010 om 21:57
Djiez heb echt zo'n onzeker dagje. Krijg continue vragen of ze niet stikt in die stukjes (en natuurlijk verslikt ze zich vlak daarna enorm) en of ze wel genoeg krijgt. En de afgelopen twee dagen eet ze ineens weinig en dan voel ik me ineens zo'n eenling tussen de pyjamapapjeskindertjes en pureeverslindende baby's. En dan vraagt iemand of ik geen pap geef, en dan zeg ik van niet en dan word ik raar aangekeken want er zitten toch geen toegevoegde suikers in dus waar doe ik zo moeilijk over en dan moet de crèche weer lachen omdat ik geen zoet wil geven.
Mag ik even een steuntje in de rug? BLEGH
Mag ik even een steuntje in de rug? BLEGH
vrijdag 13 augustus 2010 om 22:03
Oh sophy, zo herkenbaar.... levende in een land waar zelfs de kinderarts nog niet van rapley gehoord heeft....
Maar blijf bij jezelf, je had toch ooit een goede reden om te gaan rapleyen? Die reden is er nog steeds, je kind geeft het zelf aan en jij eet toch ook niet iedere dag evenveel. Het komt allemaal goed! En brood met melk is in de maag hetzelfde als pap, dus daar kan ze prima zonder!
(Genoeg steun zo?)
Maar blijf bij jezelf, je had toch ooit een goede reden om te gaan rapleyen? Die reden is er nog steeds, je kind geeft het zelf aan en jij eet toch ook niet iedere dag evenveel. Het komt allemaal goed! En brood met melk is in de maag hetzelfde als pap, dus daar kan ze prima zonder!
(Genoeg steun zo?)
vrijdag 13 augustus 2010 om 23:02
Sophy, er was ook ooit iemand de eerste in je omgeving met voeden op verzoek, die werd vast ook raar aangekeken in eerste instantie. Of iemand die de eerste was om de baby veel te knuffelen in plaats van vooral in de wieg te laten liggen uit angst voor verwennen. Je hebt goed nagedacht over wat je wil voor je dochter, dat anderen het anders doen maakt jouw redenen toch niet minder geldig? (om maar niet het 'als anderen in de sloot...' te gebruiken )
Juist goed dat je bewust bezig bent met wat jou het beste lijkt!
(en pureekindertjes verslikken zich ongetwijfeld ook geregeld, zeker als er wat stukjes in gelaten worden om te leren kauwen)
Juist goed dat je bewust bezig bent met wat jou het beste lijkt!
(en pureekindertjes verslikken zich ongetwijfeld ook geregeld, zeker als er wat stukjes in gelaten worden om te leren kauwen)
vrijdag 13 augustus 2010 om 23:07
Sophy lieve supermama, je wil toch het beste voor je kindje? Jij en jij alleen weet toch wat het allerbeste is of niet? puree is voor sufferds, en mama's die niet weten dat hun kindje al veel meer kan dan ze denken. Je laat je kindje zelf aangeven wat het aankan omdat je ziet dat dat goed is voor haar ontwikkeling, voor haar gevoel van eigenwaarde, voor de ontwikkeling van haar mond-kaakspieren en hand oog coordinatie. Omdat je straks een kindje wil dat zelf kan eten en niet zo'n vogeltje dat met een mondje open wacht op het volgende hapje. Daarom toch sophy?
vrijdag 13 augustus 2010 om 23:46