Gezondheid alle pijlers

Andijvie: Buikgriep

12-08-2010 13:21 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Even een hele stomme andijvievraag:

Ik heb buikgriep. Althans, dat denk ik, want ik heb het nog nooit eerder gehad. Sinds maandagnacht heb ik last van buik- en darmkramp, diarree, misselijkheid, overgeven en koorts. Nu zijn de eerste twee symptomen wel al redelijk opgeknapt, maar ik kom maar niet van die stomme misselijkheid en het overgeven af. Ik weet ook niet zo goed wat nu wel en niet goed is in deze situatie. Uiteraard zorg ik dat ik middels kleine slokjes lauwe thee en water zoveel mogelijk vocht binnenkrijg. Dat gaat goed. Maar dan het eten: ik leef nu al sinds maandag op 2 rijstwafels en wat van die Verkade koekjes met kaneel per dag. Dat kan toch niet goed zijn? Ik bedoel, ik weet dat je wel een paar dagen met weinig eten toe kan, maar ik heb toch ook vitamines nodig? Maar niets blijft binnen!

Hebben jullie tips voor wat wel goed is/gaat en wat niet?

dankjullie wel!

Liefs, Nyu
Eerst maar beter worden, die vitamines komen vanzelf weer.

En als het te lang duurt echt even de huisarts bellen, normaal (maar wat is normaal) duurt dit 5 dagen. ook als je heel erg ongerust wordt moet je de ha bellen.

Drinken is nu het belangrijkst.
Bij mij wil cola (de gewone, geen light of zero) nog wel 'ns helpen....
quote:pimpelmeesje67 schreef op 12 augustus 2010 @ 13:26:

Bij mij wil cola (de gewone, geen light of zero) nog wel 'ns helpen....Wilde het net schrijven...Beschuiten doen het ook altijd goed
Hey Nyu,

Vervelend om te horen van de buikgriep! :(

Vanwege maagproblemen heb ik veel "ervaring" met buikgriep..

wat de dokter mij altijd aanraadde is gewoon thee en simpele (huismerk) ranja te drinken, soms een lange vinger koekje en proberen om een beschuit met iets simpels erop langzaam te eten.

Misschien klinkt dit allemaal raar maar bij mij werkte het wel..

En als het na het weekend nog niet beter gaat misschien toch maar eens naar de huisarts bellen?

Beterschap!
quote:pimpelmeesje67 schreef op 12 augustus 2010 @ 13:26:

Bij mij wil cola (de gewone, geen light of zero) nog wel 'ns helpen....Bij voorkeur op kamertemperatuur en zonder prik. De prik krijg je er uit door er wat suiker in te doen.
quote:Jala5 schreef op 12 augustus 2010 @ 13:25:

Eerst maar beter worden, die vitamines komen vanzelf weer.

En als het te lang duurt echt even de huisarts bellen, normaal (maar wat is normaal) duurt dit 5 dagen. ook als je heel erg ongerust wordt moet je de ha bellen.

Drinken is nu het belangrijkst.Dankjewel! Dus ik moet het gewoon nog even aankijken? En dan als het na het weekend niet over is naar de huisarts? Kan je hiervoor wel naar de huisarts?
Cola heb ik inderdaad ook al vaker gehoord bij misselijk, alleen lust ik dat (helaas) niet..
Ik zou ORS oplossing gaan drinken. Geeft geen vitamines, maar wèl de nodige mineralen zouten.

Beterschap!
En als je ors niet binnenkrijgt, omdat het niet echt smakelijk is kan je ook een sportdrank kiezen.

Maar een kopje bouillion is ook lekker en goed. En je kan toch echt het beste een paar dagen heel weinig eten.
Pepermunt thee. Pepermunt kalmeert de maag.

De laatste keer dat ik buikgriep had, had de halve familie het. Ik was de enige die alleen (en verder weg) woonde en had niets in huis behalve droge toastjes. De rest werd liefdevol verzorgd en kreeg vanalles te eten. Bij mij was de griep het eerste over! Gewoon droge beschuit/koekjes/brood/toastjes zijn prima. Je kan echt wel een week zonder vitamines. Als je het niet vertrouwt kan je altijd een potje vitaminetabletten (laten) kopen.
Inderdaad bouillon, zodat je wat zouten binnenkrijgt. dan hou je ook weer meer vocht vast en dat helpt misschien ook tegen de diarree.

Is je koorts wel weg? Zo niet zou ik toch even de huisarts bellen (boven de 38gr)
Wauw! Dankjullie wel! Ik woon nog niet zo lang op mezelf en bij dit soort dingen mis ik mijn moeder wel hoor (ze is ook op vakantie) =D

Een sportdrankje heb ik wel, dat is wel een goede tip inderdaad, voor het zout en het zoete. Ik ga het dus gewoon qua eten zo laten, dat kan dus geen kwaad.

Pepermuntthee heb ik niet in huis, dat laat ik zo mijn vriend wel meenemen. Ik heb wel verse munt, kan dat ook?

Ik had gisteren kamillethee, wat ik normaal altijd drink, maar daar ging mijn maag zó wild van tekeer, dat is echt geen aanrader!
Dat hoorde ik laatst ook, pepermuntjes eten. Zelf niet geprobeerd, maar je kan 't allicht proberen toch?
Bij buikgriep drink ik meestal kleine slokjes lauwwarme thee (geen koud water, komt er direct weer uit) en wat bouillon. Qua eten beschuitjes met suiker of lange vingers, kleine hapjes niet teveel in één keer als je nog niet weet of het binnen blijft.

Mijn ervaring is dat het echte overgeven/diarree gedeelte vrij snel over is maar dat je de dagen erna nog niet echt kan eten (dwz alleen beschuiten en fruit enzo), als je teveel eet krijg je die misselijkheid weer.
quote:taksi schreef op 12 augustus 2010 @ 13:45:

Inderdaad bouillon, zodat je wat zouten binnenkrijgt. dan hou je ook weer meer vocht vast en dat helpt misschien ook tegen de diarree.

Is je koorts wel weg? Zo niet zou ik toch even de huisarts bellen (boven de 38gr)Ik heb nog wel koorts ja, maar heb geen thermometer om te meten. Het is al wel gezakt dus ik denk niet dat de huisarts bellen op dit moment nodig is.
Verse pepermunt is ook zeker goed! Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik soms wel alsnog moest overgeven. Maar gewoon blijven proberen, het duurt even voor het werkt. Met suiker is het beter te pruimen en het kan geen kwaad om er suiker in te doen.

Als je trouwens ineens weer zin krijgt in iets te eten (bijvoorbeeld een boterham met kaas of rijst met kip of wat dan ook) dan is dat vaak een goed teken. Als je dat dan eet kan je het vaak ook wel binnenhouden.
en als je het echt zat bent haal je een doosje domperidon, is speciaal voor buikgriep of aanhoudende misselijkheid en braken, zorgt ervor dat je eten sneller naar je darmen stroomt...echt een wondermiddel!

en warme dranken laten je juist eerder overgeven, mensen denken vaak dat je maag samenperst als je moet overgeven maar dat is niet het geval, je maag ontspant en de spieren die je ook gebruikt bij de hik persen je maag samen.

dus hoe meer je maag ontspant....des te eerder ga je overgeven, dus beter want minder warme dranken en idd cola, eten is niet zo heel belangrijk nu!
Ik stuurde vriend meteen naar de winkel voor blikken perziken op lichte siroop. Uit laten lekken en in stukjes snijden. Is lekker fris en je krijgt wat vocht en zoetigheid binnen. Deed m'n moeder vroeg altijd al en ik heb het idee dat het helpt.
Alle goede tips zijn al gegeven.

Beterschap!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Dankjewel allemaal!

Nu maar uitzieken haha.. blegh ik voel mij ellendig!
Het heerst werd er tegen mij gezegd,na 4 dagen amper gegeten (een paar dagen kan helemaal geen kwaad) te hebben maar wel voldoende drinken was ik weer aardig hersteld.

Sterkte!
Ik lees op het viva forum wel vaker "andijvie", maar het is me nog steeds niet duidelijk wat er mee wordt bedoeld? Net zoiets als "mosterd" , dat komt dus van "mosterd na de maaltijd", maar duurde ook even voordat het kwartje viel.... maar aan TO:

Je moet vooral je zouten, suikers en mineralen aanvullen, die verlies je veel nu en daar kan je je aardig slap mee gaan voelen. Inderdaad sportdrank en bouillon drinken, en wat je aan eten binnenhoudt is mooi meegenomen, maar drinken en zouten is het belangrijkste, Heel veel beterschap!
"Andijvie" wordt gebruikt bij topics over ouderwetsch huishoudelijke dingen. Vlekken in kleding, hoe lang de aardappelen moeten koken, dat soort dingen. En voor huis- tuin- en keukenmiddeltjes.
Ok kaetje, bedankt voor je uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven