Werk & Studie alle pijlers

Werk en privé gescheiden houden

13-08-2010 15:37 19 berichten
Hoi Forummers,

Ik ben een benieuwd naar de ervaringen hier als het gaat om het gescheiden houden van werk en privé.

Situatie: ik heb vanaf vandaag vakantie gekregen na een drukke en lange periode werk met veel stress. Ik begon mijn dag met goede moed, heerlijk 3 weken niet aan werk hoeven denken.

Totdat de telefoon ging: het werk. Het ging over een zaak die echt alleen met het werk te maken heeft en die naar mijn mening niet echt een noodgeval was.

Hierover ben ik gaan nadenken en kwam ik tot de conclusie dat ik het zelf heel moeilijk vind om werk en privé gescheiden te houden.

Hoe is jullie ervaring hierin?

1. Bellen jullie collega's / werkgevers met vragen over werkzaken ook op privé telefoonnummers? Ik heb het nu niet over een gezellig praatje of een uitnodiging om ergens wat te gaan drinken, maar echt over werkzaken.

2. Hoe makkelijk laten jullie je werk los zodra je er weg bent?

3. Hoe zorgen jullie ervoor dat werk en privé niet helemaal in elkaar gaat overlopen of dat je die beter kunt combineren?

Ik weet dat zo'n vraag wel een beetje taboe is, omdat er vaak prijs gesteld wordt op collegialiteit en betrokkenheid bij het bedrijf/werk, maar ik vraag me af tot hoever dit zou moeten gaan.

Ik zelf heb het gevoel alsof ik teveel over mijn grenzen laat heengaan, maar is dit gevoel normaal of juist heel raar?

Zou ik gewoon kunnen zeggen dat ik het een beetje vervelend vind om tijdens mijn vakantie alsnog geconfronteerd te worden met problemen die alleen met het werk te maken hebben en waar ik vanuit huis niets aan kan doen?

Bedankt voor de reacties en eventuele vragen.

Groetjes,

Tientje84
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kun je zeggen vind ik! Je hebt vakántie! Een mens heeft recht op vakantie en dat betekent dan even niet aan werk te willen worden herinnerd. Als het écht een noodgeval is, is het wat anders. Stel dat jij naar het buitenland was vertrokken, dan hadden ze dit ook zelf moeten oplossen!

Verder houd ik privé en werk graag gescheiden. Alhoewel er enkele collega's zijn, die ik buiten werktijd ook zie. Maar ik kende hen al voor het collega's werden....
Ik laat mijn werk erg gemakkelijk los en het komt maar zelden voor dat ik buiten werktijd nog iets moet afhandelen. Soms moet ik wel iemand een sms-je sturen (voornamelijk mijn baas) als herinnering aan iets.

Ik vind het niet erg als iemand me belt of sms-t maar als het om een onbenullig iets gaat dat niet dringend is, dan zou ik dat minder op prijs stellen, zeker tijdens mijn vakantie. Tenzij het net dat ene telefoontje is aan het begin van de vakantie.

Het is al erg genoeg dat manlief 's avonds en tijdens weekends bereikbaar is en op vakantie dingen moet afhandelen. We kunnen nooit zonder internetverbinding ergens naartoe.
Collega's bellen mij niet.

Ik moet wel zeggen dat ik soms als ik vrij ben dan denk van oeh ben ik dat niet vergeten of sus en zo.

Verder geen probleem om werk los te laten.

Ik doe er ook wat bij (hobby/beroep) en dat doe ik wel zo tussen mijn priveleven door. Het is ook iets van mij zelf waardoor ik er geen moeite mee heb en dan die lijn werk - prive niet trek.
Mijn ma wordt vaak gebeld in het weekend/'s avonds/op vakantie/enz. Ze kijkt even wie het is en of ze diegene op dat moment belangrijk vindt. Zo niet, dan neemt ze niet op. Is het heel belangrijk, dan bellen ze nog wel 3 keer.
Liever elitair dan een pauper!
Ik neem niet op als mijn werk belt en ik ben thuis. Heel simpel.

En als het te bont wordt, dan vraag ik hoe ze het op zouden lossen als ik in het ziekenhuis zou liggen en niet aanspreekbaar zou zijn. Veel succes, want zo mag je het nu ook op lossen.
Je hebt vakantie joh, laat ze dat weten en vertel ze gelijk dat je het op prijs stelt , om tijdens je vakantie niet meer gebeld of gemaild te worden.

Zijn ze helemaal mal geworden, je hebt je vakantie verdient en ben er blijkbaar erg hard aan toe ook. Gewoon zeggen.
Gewoon meteen zeggen dat je vakantie hebt en over 3 weken weer bereikbaar bent.

Als je eenmaal toehapt om ze te telefonisch te woord te staan dan gaan ze er vanuit dat je gewoon ook in je vakantie bereikbaar bent.

Jouw vakantie is jouw vrije tijd. Je hebt hard genoeg voor gewerkt de afgelopen periode.

Ik heb zelf een keer gehad dat mijn reis niet doorging. Ik had dit even gemeld op mijn werk. Wordt ik vervolgens gebeld of ik kan komen werken omdat het zo druk is. NO WAY! ik heb 3 weken vakantie en jullie kunnen het heus wel aan zonder mij, even doorbijten.
Het is wel eens voorgekomen dat ze me hebben gebeld tijdens mijn vakantie/vrije dagen.

Maar ik werk dan ook in een sector waarbij ik me dat kan voorstellen..

Toevallig ben ik de komende 3 weken vrij en zit ik in een ver land, dus dan kunnen ze me niet bereiken omdat ik die weken mijn tel niet aan heb staan.
Ik ben er inmiddels aan gewend dat ik in m'n vrije tijd ook door m'n collega's/baas gebeld word. Soms word ik er chagrijnig van, dan vind ik dat ze met hun neus denken i.p.v. even nadenken/zoeken. Want ik bereid alles tot in de puntjes voor als ik op vakantie ga en iedereen is op de hoogte van wie, wat & wanneer enz.

Aan de andere kant denk ik: Ze kunnen niet zonder me, het hoort bij m'n functie en ik word er naar beloond. Ik heb een mobiel van de zaak, die ik ook onbeperkt privé mag gebruiken, dus het maakt mij niet uit dat ik op een tropisch strand aan de andere kant van de wereld gebeld wordt. Kan ik meteen vertellen hoe heerlijk het daar is. En ach, wat zijn nou 5 minuten op 24 uur? Als ze maar wel rekening houden met het tijdsverschil op mijn vakantiebestemming
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken!

Vakantie = vakantie. Ik ben ook nooit beroerd geweest om de telefoon niet op te nemen, heb zelfs een tijdens de vakantie zelf gebeld omdat ik mijn oplader van mijn mobiel kwijt was. Maar blijven bellen? Nee, daar heeft een mens echt vakantie voor en dat is geen reden om mensen lastig te vallen.

Gelukkig nu werkzaam bij een bedrijf waar al mijn collega's hetzelfde motto er op na houden als ik.
quote:Tientje84 schreef op 13 augustus 2010 @ 15:37:

1. Bellen jullie collega's / werkgevers met vragen over werkzaken ook op privé telefoonnummers? Ik heb het nu niet over een gezellig praatje of een uitnodiging om ergens wat te gaan drinken, maar echt over werkzaken.

2. Hoe makkelijk laten jullie je werk los zodra je er weg bent?

3. Hoe zorgen jullie ervoor dat werk en privé niet helemaal in elkaar gaat overlopen of dat je die beter kunt combineren?

1 ik bel nooit collega's op nummers die ik prive heb met werkzaken. Soms bel ik naar collega's naar telnrs die op het werk bekend zijn met werkvragen maar liever niet. Immers ik wil prive en werk ook gescheiden houden en ik neem aan de meeste collega's ook.

2 Niet zo heel makkelijk. Vooral niet als er heftige dingen gebeurd zijn.

3 ik wil niet voor ieder wissewasje thuis gebeld worden. Mijn prive gsmnr is niet bekend op mijn werk. Ik zie wel wat collega's buiten mijn werk om maar niet wekelijks. Af en toe.
Als ze mij bellen terwijl ik vakantie heb zo ik me daar enorm aan irriteren.
..popcorn?
Als ik vakantie heb, heb ik vakantie. Mijn mobiel staat dan - voor collega's - uit. No way dat ik dan bereikbaar ben. Ik zorg dat ik zaken goed achterlaat, dat collega's bij dossiers kunnen, etc. Passwords zijn bij ons op een centraal punt bekend (niet bij iedereen, wel bij de manager), dus ze kunnen overal bij.

En aangezien ik geen crisis-manager ben bij een bank die op omvallen staat, denk ik dat ik me bovenstaande wel kan veroorloven.
Dus eigenlijk is het helemaal niet zo gek dat ik dit vervelend vind?

Ik dacht dat dit te maken had met collegialiteit en flexibiliteit en zo...

Ik denk dat ik het voor deze ene keer door de vingers zie en dat zodra mijn collega's nog eens bellen dat ik inderdaad gewoon zeg dat ik het niet prettig vind om tijdens mijn vakantie alsnog aan het werk te moeten denken. Of zal ik het nu nog gelijk zeggen?

HanZie: ik heb dus precies hetzelfde als jij. Ik kan bij sommige gebeurtenissen het werk ook heel moeilijk loslaten, terwijl ik weet dat dit eigenlijk de taak van mijn werkgever is. En eigenlijk wil ik ook niet voor elk werkdingetje thuis gebeld worden of ik nu een vrije dag heb of vakantie!

Maar is het echt niet oncollegiaal om dit gewoon te zeggen bij de eerstvolgende keer dat men van het werk belt?

Thanx voor de reacties in ieder geval.

Tientje84
Ik werk heel zelfstandig in de kraamzorg en zie mijn directe collega's alleen tijdens werkoverleg.

Als ik er problemen zijn, dan kijk ik altijd op de vakantieplanner (die we via de mail van onze leidinggevende gekregen hebben) en kijk ik altijd of iemand beschikbaar is die op dat moment géén vakantie heeft.

Hebben ze wel vakantie, dan bel ik niet. Als ik zelf vakantie heb, dan gaat mijn werkmobiel uit en doe ik hem ook niet aan, niet eerder als dat ik weer begin met werken.

Helaas krijg ik regelmatig mailtjes van mijn werk, maar dat zijn meer mededelingen of inschrijfmailtjes voor bijscholingen. Alle collega's krijgen deze mails. Niet leuk om te lezen als je vakantie hebt, maar ik beantwoord ze pas als ik weer aan het werk ben.

Soms krijg je van de leidinggevende het nadrukkelijke verzoek om sommige mailtjes te beantwoorden. Tja pech, ik doe het niet en zeg dat dan ook zodra ik weer begin met werken.

Gelukkig valt het bij mij wel mee, maar heb het in het verleden bij andere werkgevers inderdaad óók wel anders mee gemaakt.

Dan werd je gebeld omdat ze niemand anders konden vinden die een dagje kon werken op de woongroep (verstandelijk gehandicapten) ........of jij maar even zou willen komen...DACH ET NIE

Voor de rest, mag niet klagen
quote:Tientje84 schreef op 13 augustus 2010 @ 17:22:

Dus eigenlijk is het helemaal niet zo gek dat ik dit vervelend vind?

Ik dacht dat dit te maken had met collegialiteit en flexibiliteit en zo...

Ik denk dat ik het voor deze ene keer door de vingers zie en dat zodra mijn collega's nog eens bellen dat ik inderdaad gewoon zeg dat ik het niet prettig vind om tijdens mijn vakantie alsnog aan het werk te moeten denken. Of zal ik het nu nog gelijk zeggen?

HanZie: ik heb dus precies hetzelfde als jij. Ik kan bij sommige gebeurtenissen het werk ook heel moeilijk loslaten, terwijl ik weet dat dit eigenlijk de taak van mijn werkgever is. En eigenlijk wil ik ook niet voor elk werkdingetje thuis gebeld worden of ik nu een vrije dag heb of vakantie!

Maar is het echt niet oncollegiaal om dit gewoon te zeggen bij de eerstvolgende keer dat men van het werk belt?

Thanx voor de reacties in ieder geval.

Tientje84Het is collegiaal om je collega's niet te bellen tijdens je vakantie. Ik vind het niet gek als je dit op een normale manier zegt. Andere mensen kunnen daar natuurlijk anders over denken.
Nee het is oncollegiaal om jou lastig te vallen in je VRIJE tijd.
..popcorn?
Ik word in privétijd regelmatig benaderd met werkgerelateerde zaken en omgekeerd en daar heb ik geen probleem mee.

Als jij dat wel hebt en de zaak waarover je wordt benaderd is niet spoedeisend dan kun je dat zeggen. Vervolgens zou ik na de vakantie, bijvoorbeeld tijdens het werkoverleg, proberen om hierover met elkaar structurele afspraken te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven