Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Soof, gouden tip:

'Oh doen jullie het zo? Aha, fijn dat dat jullie zo goed bevalt. Wij doen het anders.'

En dan verder niet in discussie gaan, scheelt een hoop frustraties.
sophy zeer herkenbaar!!!!

Maar laat iedereen er lekker het zijne van denken jij bent de mama van je kindje dus jij weet echt wel hoe/wat daarbij is het jou/jullie beslissing en die is weloverwogen!!
quote:wen schreef op 13 augustus 2010 @ 23:51:

Soof, gouden tip:

'Oh doen jullie het zo? Aha, fijn dat dat jullie zo goed bevalt. Wij doen het anders.'

En dan verder niet in discussie gaan, scheelt een hoop frustraties.

die ga ik ook gebruiken

beter goed gejat dan slecht zelf bedacht!!
Na 1 week rapley is de score:

broccoli - 2x bah

sperziebonen - 3x bah

wortels - mwah bah

aardappel - bah, maar puree maken is leuk

Vanmiddag heeft dochter een stuk appel van me gepikt, dat vond ze wel lekker. Ik heb haar haar gang laten gaan, ze kauwde er lustig op los met haar tandeloze kaakjes.

Morgen proberen we weer wortel. Herhaald aanbieden is het geheim toch? Tot nu toe levert herhaling extra afgrijzen op, ze is echt geen fan van sperziebonen.
Bengal: het kan heel lang duren voordat een kindje echt weet of ze het lust of niet. Hier trekt meisje bij mango ook echt een iiiiiiillllllllllll mondje, maar ze wil dan wel meer en als ze fruit wel lekker vindt, dan bied je dat toch aan?

Ik las een paar dagen geleden nog iets over brood. Wit brood wordt idd afgeraden en bij bruin brood las ik ergens de tip om het even te laten liggen op het aanrecht zodat het een beetje droog is. Dan is de kans dat het een deegbal wordt kleiner. Ik geef ook altijd water of thee bij een eetmoment. Ik begon trouwens pas met brood bij 7 mnd.

Hier wel weer wat zekerder ik geloof ook niet dat 'men' het verkeerd bedoelt, maar het zit zelf niet in mijn systeem om iets te zeggen van andermans methoden. En het is ook vaak nieuwsgierigheid, maar omdat het zo anders is voel ik me snel id verdedigingsmodus. Ben ook heel benieuwd hoe haar curve is op het cb straks. En dat heb ik nooit

maar goed, we gaan gewoon deur

je bent gewoon kwetsbaar als moeder, iig voel ik dat zo. Helemaal met veel jonge moeders id buurt voelt het soms alsof je onder een vergrootglas ligt. Mijn meisje slaapt bijvoorbeeld alleen in haar eigen bed. En ik hoor zo weer drie moeders zeggen dat zij gewoon overal naar toe gingen met hun baby en in de woonkamer lieten slapen zodat ze wenden aan geluiden. Tja. Leuk. Maar mijn kind sliep dan helemaal niet. Maar op 1 of andere manier is het altijd een product van onze aanpak en niet iets wat in haar zelf kan zitten. En dat irriteert me. Want het enige dat ik doe is kijken wat zij nodig heeft en proberen daar gehoor aan te geven ipv andersom. Nou ja goed....compleet off topic maar lucht wel op haha

tnx vr de tip wen. Ik hoop vooral ook dat anderen zo gaan reageren ;)
Ik heb haar vandaag inderdaad gewoon weer appel gegeven Soof. Zal morgen wat ander fruit kopen, iets zachters denk ik. Misschien meloen ofzo.

Ik herken het wel hoor Soof, hier zit het ook echt in het kind. Zelf flexibel zijn en makkelijk zijn heeft hier niet geholpen. Dat werkt eerder averechts.

Bengelien slaapt heel slecht overdag, zodra je ook maar iets afwijkt van het normale is ze van de leg. Je moet heel snel zijn met in bed leggen anders wil ze helemaal niet meer slapen - en dan ook gelijk de hele dag niet meer.
Goodmorning. (mag het nog? )

Arme Sooph . Weet je wat mij ook helpt? Om het niet perse rapley te noemen maar gewoon "wij geven stukjes". Het helpt mezelf en het helpt ook in gesprekken naar anderen. En soms zeg ik wel gewoon rapley. Net hoe het loopt of aanvoelt ofzo.

Toevallig ben ik gezegend (momenteel dan want niks zo veranderlijk als een baby natuurlijk ) met een lekkere eter. Alles gaat er eigenlijk wel in. Soms meer, soms minder maar hij lijkt alles tot nu toe te lusten. De timing ben ik nog steeds niet over uit. Elke dag is dat weer anders.

Ik merk overigens wel dat ie steeds vaker slecht of niet drinkt aan de borst. Dat vind ik toch echt even minder leuk. Hij moet natuurlijk wel gewoon blijven drinken, zoveel krijgt hij nou ook weer niet binnen. Fles met bv doet ie minder moeilijk over.
Ik las ergens dat je babies niet kunt aanleren om flexibel te zijn. Klaar. Je moet dus als ouder goed kijken naar je kind en daar op ingaan. Er ligt hier een ontwikkelingspsychologie boek (man geeft les op Pabo, erg handig) en daar staat heel duidelijk in dat als je goed ingaat op de behoeften van je kind, de hechting beter zal zijn en bij kinderen die goed gehecht zijn, zie je dat ze met meer vertrouwen de wereld instappen en minder bang zijn voor vreemden wat een basis is voor de verdere ontwikkeling.

Deze kennis sterkt mij om juist in deze fase het kind te laten bepalen niets af te dwingen. Daarom hadden we hem gisteren de hele dag in de draagdoek (lange familiedag met kaasmaken, hoogste glijbaan en draaimolens en daarna een hele lange tafel met aan het hoofd Mr Rapley )

Ik had er wel een beetje tegenop gezien, maar het ging super. Gillend van de kurketrekker glijbaan af (achter mijn nichtje aan van 8 die erg moest lachen om mijn gegil achter haar aan) en dan op het terras even de borst geven. In het restaurant een kinderstoel gepakt en zoon snapte het meteen. Sloeg vrolijk op tafel, keek onder het servet en wachte met gepaste ongeduld op het eten. Hij at twee stukjes tomaat en een half ei en een rijstwafel volgens mij vond hij het echt super interessant om er zo bij te horen. Voordat de koffie kwam was het wel helemaal klaar en viel hij lekker tegen mijn man aan in slaap in de doek. Ik vond het wel heel erg een geruststelling dat we het zo konden doen. Hij slaapt dan niet veel hoor, is zo onder de indruk van alles wat hij ziet. Maar met de draagdoek wordt het geen drama. Beetje off topic, maar het heeft allemaal met elkaar te maken vind ik.
Denk ik ook Fab. Dat het allemaal te maken heeft met het volgen van de 'gebruiksaanwijzing' (lees: behoeften) van jouw kind. En soms weet je het daarom ook even niet en dat mag ook want helaas moet de eerste echt gebruiksaanwijzing die tegelijk met kind geboren wordt nog geschapen worden.

Je dag klinkt overigens heel gezellig!!

Hier is de familie wel onder de indruk van Rapley geloof ik. Het gros vind het vooral erg grappig en geestig en knap dat ie dus al dingen kan die wij als baby 'nooit gekund hebben' (lees: dat kregen we niet aangeboden). Een klein deel van de familie vind het wel doodeng en wil het ook niet zelf proberen tijdens oppassen. Maar dat komt wel. Ze zullen toch moeten als ze nog op willen passen.
Poen ik zeg idd al nooit rapley, maar stukjes. En als men dan door vraagt noem ik dat ik ergens een onderzoek heb gelezen en dat het goed is voor van alles maar dat puree natuurlijk ook heel goed is

fab, wat een fijne dag zeg! Heerlijk!

En ik vind uitgaan van mijn kind ook heel logisch juist en soms zijn we wel een hele dag op stap en slaapt ze niet. Want ja, soms is dat zo. Gelukkig blijft ze over het algemeen heel vrolijk en haalt ze het wel weer in....maar ik doe dat met mate want ik vind het belangrijker dat ze slaapt dan dat ik kan shoppen. Over het algemeen :D
Poen is natuurlijk pien stomme iPhone
quote:Fabindia schreef op 15 augustus 2010 @ 12:09:

Ik las ergens dat je babies niet kunt aanleren om flexibel te zijn. Klaar. Je moet dus als ouder goed kijken naar je kind en daar op ingaan. Er ligt hier een ontwikkelingspsychologie boek (man geeft les op Pabo, erg handig) en daar staat heel duidelijk in dat als je goed ingaat op de behoeften van je kind, de hechting beter zal zijn en bij kinderen die goed gehecht zijn, zie je dat ze met meer vertrouwen de wereld instappen en minder bang zijn voor vreemden wat een basis is voor de verdere ontwikkeling.

Deze kennis sterkt mij om juist in deze fase het kind te laten bepalen niets af te dwingen. Daarom hadden we hem gisteren de hele dag in de draagdoek (lange familiedag met kaasmaken, hoogste glijbaan en draaimolens en daarna een hele lange tafel met aan het hoofd Mr Rapley )

Ik had er wel een beetje tegenop gezien, maar het ging super. Gillend van de kurketrekker glijbaan af (achter mijn nichtje aan van 8 die erg moest lachen om mijn gegil achter haar aan) en dan op het terras even de borst geven. In het restaurant een kinderstoel gepakt en zoon snapte het meteen. Sloeg vrolijk op tafel, keek onder het servet en wachte met gepaste ongeduld op het eten. Hij at twee stukjes tomaat en een half ei en een rijstwafel volgens mij vond hij het echt super interessant om er zo bij te horen. Voordat de koffie kwam was het wel helemaal klaar en viel hij lekker tegen mijn man aan in slaap in de doek. Ik vond het wel heel erg een geruststelling dat we het zo konden doen. Hij slaapt dan niet veel hoor, is zo onder de indruk van alles wat hij ziet. Maar met de draagdoek wordt het geen drama. Beetje off topic, maar het heeft allemaal met elkaar te maken vind ik.

klinkt als een hele gezellig dag!

Wat heerlijk lijkt me dit!! K Slaapt alleen maar in haar bed en als zij niet kan slapen dan is ze super chago en krijst ze alles bij elkaar.. af en toe wel een nadeel want weggaan is wat moelijker maar ach we hebben het er zeker voor over om meer thuis te blijven

Hier gaat het goed t rapleyen of eten met stukjes hoe we het ook noemen.

alles wat we voorschotelen proeft ze maar er gaat nog niet veel naar binnen. . zo schattig hoe die oogjes gaan blinken als je met wat eten aan komt zetten, geniet hoor!

Vanavond familie diner en dan zit K voor het eerst in de kinderstoel erbij en eet ze dus mee... ben benieuwd! Oma belde vanmorgen al op wat K allemaal al mag en was verbaasd over de hele lijst die ik opsomde en dat het niet geprakt hoefde te worden.. oma keeer al erg naar uit en vond de dag nog maar lang duren
Cardamom meldt zich, we zijn begonnen!

Vrijdag was het eerste puntje in de onderkaak van zoon te voelen, en zaterdag zijn we begonnen met "eten" (heeft natuurlijk niets met elkaar te maken, maar vond het wel mooi). Zoon heeft een stukje banaan gekregen en er vrolijk moes van gemaakt, eraan gelikt (en heel vies gekeken) en alles in de omgeving onder gesmeerd.

Vandaag nog een keer geprobeerd en hij kreeg zowaar wat binnen. Dat was vooral te merken aan de stukjes in de melk toen hij alles even later weer uitspuugde. Hij was in het begin ook al zo'n spugert. Maar dat is wel normaal toch (toch?) ? nog een beetje onzeker....

Vanmiddag bij de Ikea meteen maar nog een paar schorten erbij gehaald.

Nog een vraagje over pap. Daar staat wel het een en ander over in Borst tot Boterham (na de zesde maand, op blz 118 staat onder zeven en acht maanden het een en ander over pap van rijstmeel). Ik las eerder op het topic dat het ook weer niet zo goed bij Rapley past. Geven jullie al pap? En zo ja vanaf wanneer? Niet dat ik persé pap wil geven, maar ben wel benieuwd.
Hi Cardamon, ik was in het begin niet zo voor pap, omdat het moeilijk is voor je kind om te doseren. Hij krijgt in een keer een hele bak granen binnen en Rapley is erop gericht om je kind en zijn darmen, zo gedoseerd mogelijk te laten wennen aan vast voedsel.

Wij geven wel pap inmiddels, opgebouwd van kleine beetjes (40cc) naar steeds meer. Dit was rondom een bloedarmoede groeidipje (zoon is prematuur geboren) en zorgde voor een groeispurt. Ik kolf in de ochtend de tweede borst af en geef dat 's avonds na het eten. Inmiddels geven we ongeveer 100cc met een paar scheppen Biobim rijstemeel/ boekweit. Hij smult ervan. Het is niet meer nodig, op het kdv lust hij ook gewoon weer Mamamelk zonder rijstemeel, maar omdat hij het zo lekker vindt, krijgt hij het toch.
Cardamon trouwens leuk dat jullie zijn begonnen!! En gezellig dat je mee komt kletsen. Hier van de week ook melk met tomaat over de vloer, maar een mondje, niet alles. Ik begrijp dat het een beetje bij je zoontje hoort, het is op zich niet gewoon bij Rapley.
Ik geef geen pap, alleen rijstebloem of laatste fles. Vanaf 7 mnd mogen ze broodjes. Zie ook mijn post ve paar dagen terug waarop fan of een uitlegt waarom pap niet hoeft (brood+melk=pap).

Maar je kan het natuurlijk geven.

Leuk dat jullie ook los zijn! Hier ook een beetje spuug, maar vaker herkenbare shizzle id luier....even wennen maar mijn dochter spuugde nooit zoveel.
Cardamom, wij zijn nu een maand bezig en hier wordt ook nog steeds gespuugd... maar ik heb gewoo n een spuugerd vrees ik...

Verder een beetje een rapley dip, eten vind ze zo vaak niet interesant... maar kan er ook aan liggen dat we het hele weekend weg zijn geweest en er de hele tijd veel te kijken was?

Dus we gaan maar weer vol goede moed verder.
Gw: geef je voor of na de fles? En ze hoeft het natuurlijk ook helemaal niet interessant te vinden. Als ze uiteindelijk maar een keer begrijpt dat ze kan eten. En raakt ze het helemaal niet aan, of stopt ze het niet in haar mond? Of gaat ze huilen?
Trouwens, als ze het niet zo interessant vindt, kan ze er natuurlijk gewoon nog niet aan toe zijn. Dat is op zich wel de essentie van Rapley. Dat is alleen minder cool voor de mama! Gewoon blijven aanbieden hoor! En ik zou het ook niet leuk vinden, maar het past wel in de methodiek....
Soms voor, soms na de fles, soms er tussen in.

Het enige wat ze echt zelf vastpakt en probeert te eten zijn rijstwafels en brocolli. De rest wil ze wel even aan likken/proeven als ik het haar aanbied/voor haar mond hou. Maar daarna verliest ze snel haar interesse, geen huilen, maar gewoon naar al het andere om zich heen kijken behalve het eten...

En ja, het is natuurlijk wil zo dat het bij rapley past dat ze nog niet hoeft te eten als ze niet wil..... maar wat je zegt, mama zou het wel leuk vinden...
Bedankt voor de reacties! Het spugen is gelukkig niet meer met zo'n overtuiging als in het begin (echt met zo'n boog), ook meer eerst kokhalzen en dan een mondje terug.

Fab had je al een tip wbt de paprika? Ik doe voor onszelf altijd paprika roosteren in de oven (onder de gril, kan ook in de pan) op de schil. Dus schil naar boven in de oven en naar beneden in de pan. Grillen tot die zwart geblakerd wordt, daarna in een afsluitbaar bakje doen (of schaal met folie erover oid) en even laten staan. Dan kun je zo de schil eraf trekken en de paprika is dan heel lekker zoet. De paprika zelf verbrand niet (nou ja, beetje in de gaten houden natuurlijk...)
Hmm, jullie kindjes ooit bloed bij de ontlasting gehad? Ik denk nl. dat dat er net tussen zat (iets roods heeft ze al tijden niet meer gegeten....).
Dokter bellen GW. Dat hoort er niet tussen voor zover ik weet.
GW ben je er al achter? Volgens mij is bloed in de ontlasting nooit normaal. Welke kleur heeft het? Is het helder rood of donker?

Cardamon ja ik had de tip gekregen om te grillen, maar jij legt het goed uit hoe ik dat moet doen! Dank!

Vandaag CB checkup gehad. Arts was heel enthousiast over zijn ontwikkeling en dat hij nog bv kreeg. Vroeg ook hoe het ging met vast voedsel en of ik potjes geef. 'nee hoor ik maak het zelf klaar en hij krijgt stukjes, hij pakt het zelf en eet het op'

helemaal enthousiast over zo'n knap kind. 'ooooooh wat goed!!'

Beetje jammer dat ze vervolgens vroeg of ik ook iets op brood smeerde, smeerkaas ofzo... Ik antwoordde dat smeerkaas veel te zout was natuurlijk en toen zei ze dat ze baby-smeerkaas bedoelde met daar achteraan een twijfelend 'dat bestaat toch? ' haha ik zou het niet weten mevrouw, maar hij krijgt het niet.
Ik ging even googlen op baby-smeerkaas en kwam op het volgende schema:

Schema consultatiebureau bij 7 maanden

07:00 uur Borstvoeding of pap van opvolgmelk met bambix (200cc)

12:00 uur 1 snee lichtbruin of wit brood (niet te vers) met bijvoorbeeld jonge kaas, smeerkaas, leverpastei, ongekruide kwark, fricandeau, kipfilet, fruit, tomaat, met mate zoet beleg en dun besmeren met (dieet)margarine. Daarbij borstvoeding/beker opvolgmelk (100 ml)

Tussendoor: fruithapje

17:00 uur Groente en aardappelen of witte rijst of macaroni of spaghetti of bonenpuree en 2 à 3 keer per week en 1 eetlepel gemalen mager vlees, kip, vis, ei en 1 theelepel (dieet)margarine/ olie. Yoghurt toe.

22:00 uur Borstvoeding of opvolgmelk (200cc)

Vier voedingen, dieet margarine, smeerkaas, leverpastei. Je gelooft het toch niet? Sorry hoor, ik ben gewoon ernstig verbaasd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven