Wonen in Amsterdam

15-08-2010 16:25 205 berichten
Mijn man werkt al een tijd in Amsterdam en hij zal daar de komende jaren nog blijven werken. Nu wonen wij totaal niet in de buurt van Amsterdam en beginnen we toch voorzichtig wat plannen te maken om te verhuizen.

Nu vind ik Amsterdam een geweldige stad om te winkelen en uit te gaan, maar wonen is een ander verhaal. We hebben drie kleine kinderen (oudsten zijn ruim drie) en een van mijn belangrijkste punten is dat het voor de kinderen ook leuk wonen zal zijn.

De eisen die we hebben:

- Kindvriendelijk

- Goede scholen in de buurt

- Winkels in de buurt, zoals Albert Heijn, drogist en dat soort zaken.

- Speelvoorzieningen voor de kinderen

- Sportclubs (voor als ze straks wat groter zijn)

- Oude woning. Het liefst gebouwd tussen 1900-1920

- Iets van een buiten. Tuin of dakterras maakt niet uit, als we maar kunnen luchten!

- Niet ver van het WTC. (Anders kunnen we waarschijnlijk net zo goed blijven wonen als waar we nu zitten. De bedoeling is dat mijn man iets meer tijd met de kinderen kan gaan doorbengen.)

Maar goed, welke buurten/straten zijn goed? Welke scholen zijn goed? Wat raad je aan?

Ik vind het zo'n brij en kom er zelf niet uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:El_lebel schreef op 15 augustus 2010 @ 17:05:

Waar ik ook nog aan dacht: juist met kleine kinderen is het handig als je winkels en school etc in de buurt hebt en niet eerst een halve volksverhuizing moet ondergaan voordat je ergens bent. Ik zou daarom júist in de stad gaan wonen (maar ik hartje dan ook A'dam haha)Ja, maar ook als je kunt parkeren .
Voor TO's budget, met tuin en vier slaapkamers:

In Buitenveldert

In de Watergraafsmeer
Ik woon zelf in de Rivierenbuurt en ben hier ook opgegroeid, dus ken de buurt heel goed. En alle punten die je opnoemt zijn hier aanwezig. Het is hier rustig en veilig, kinderen kunnen buitenspelen, het is vlakbij het WTC. Oude woningen in de stijl van Berlage, fijne winkelstraten met alles wat je nodig hebt (Rijnstraat, Maasstraat) en fijne scholen in de buurt (heb hier zelf op school gezeten in de buurt).

Het enige nadeel is dat het vrij prijzig is, maar dan krijg je er dus ook echt een zeer prettige woonomgeving voor terug.
Starshine, wat is er mis met voor veel te veel geld een etage kopen? Ik, nee: wij, willen niet in een dorpje in de buurt van Amsterdam wonen! Daarnaast vraag ik tips voor leuke en kindvriendelijke buurten in Amsterdam en niet voor, laten we zeggen, Alkmaar.

(OT, Hekate, wij zijn verhuisd naar een zeer kindvriendelijke straat beginnend met een T. net buiten het centrum. Zegt het je iets? Zo nee, dan kom ik straks met de volgende hint!)

Kerplunk, de Rivierenbuurt lijkt me enig! Ik kom er alleen geen huis tegen met minimaal vier slaapkamers. Weet jij of die huizen wel in de Rivierenbuurt staan of niet? Anders schrap ik hem van mijn lijstje.

Weet iemand van jullie of de buurt van de Rynier Pauwkade (ofzo) iets is in Amstelveen? Het ziet er wel mooi uit en volgens mij moet mijn man zo kunnen fietsen naar zijn werk!
http://www.funda.nl/koop/ ... 7799013-amsteldijk-148-i/

http://www.funda.nl/koop/ ... uiterwaardenstraat-223-b/
Klinkt als een prima gezinsbuurt, TO. Je kunt voor een oppervlakkige indruk van de buurt ook kijken naar buurtinfo op funda: Info Elsrijk-West

Dan kun je aan de hand van de leeftijden en inkomsten wel enigszins een ruw idee krijgen van het type buurt.
Pantalaimon, dat huis in Watergraafsmeer had ik laatst ook gezien! Volgens mij is er wel iets leuks van te maken, maar ik vraag me wel af waar de adder zit!

Hekate, ik ben je vorige vraag helemaal vergeten. Mijn man kan niet flexibel zijn in zijn werk. Helaas! Het is in zijn beroep alles of niets en al die jongens (er werken geen vrouwen) werken zich het schompes.
quote:spitsmuisje schreef op 15 augustus 2010 @ 17:16:

Starshine, wat is er mis met voor veel te veel geld een etage kopen? Ik, nee: wij, willen niet in een dorpje in de buurt van Amsterdam wonen! Daarnaast vraag ik tips voor leuke en kindvriendelijke buurten in Amsterdam en niet voor, laten we zeggen, Alkmaar.

!

Niks.

Je zegt zelf dat je door de bomen het bos niet meer ziet etc. Je staart je misschien blind op a'dam en ziet wellicht over het hoofd dat er meer is dan de hoofdstad. Maar doe wat je wilt. Sorry dat ik een tip geef.
Haarlem is juist helemaal neit ver naar het wtc. Met bus 176 ben je in een half uur van het centrum van haarlem naar zuid wtc. Misschien in de spits iets langer, maar hoe verder je op de route gaat zitten, hoe minder lang je onder weg bent. want van dat half uur rij je denk ik eerst een kwartier door haarlem.
quote:spitsmuisje schreef op 15 augustus 2010 @ 17:20:

Pantalaimon, dat huis in Watergraafsmeer had ik laatst ook gezien! Volgens mij is er wel iets leuks van te maken, maar ik vraag me wel af waar de adder zit!

Volgens de omschrijving moet er wel onderhoud gebeuren (schilderwerk, keuken, badkamer) en het zit vlakbij een heel drukke weg (Middenweg).

Je kunt het beste eens een lijstje maken met droomhuizen en er gewoon op een dag allemaal langs gaan.
Starshine, ik vind het echt lief dat je meedenkt (niet sarcastisch!) en ben me er bewust van dat ik me niet te veel moet blindstaren op Amsterdam. Hell, Amsterdam is nooit echt de woonplaats geweest die op mijn lijstje stond van "plaatsen waar ik ooit nog wil wonen"! Maar goed, het is zoals het is en man en ik hebben besloten dat Amsterdam/Amstelveen voor ons momenteel de beste beslissing zou zijn. Hij is de reistijd elke dag zat en wil zijn kinderen zien op doordeweekse dagen, ik ben het zat dat ik elke avond alleen eet met de jongens. Vandaar dat alle afstand die niet op de fiets of brommer te doen is gelijk afvalt.
Haarlem is inderdaad dichtbij Amsterdam Zuid, maar precies wat je zegt, varuca, de reistijd binnen Haarlem zelf moet je ook meerekenen. Ik heb jaren in Haarlem-West gewoond en was altijd al 20 minuten op weg voor ik bij de A9 kwam.
Pantalaimon, ik ben een sufferd. Ik was er werkelijk niet opgekomen dat ik het beste een rondrit kon gaan maken! En nee, helaas maak ik nu geen grapje.

*gaat zich stil in een hoekje zitten schamen.*
Dat huis in Watergraafsmeer zit wel wat verder weg van WTC in vergelijking met Rivierenbuurt e.d. Maar verder op het eerste gezicht een huis met potentie. Staat het al lang te koop? Dat is meestal wel een goede indicatie of het een goed of slecht huis is.
bedenk me net dat je als je snel richting wtc wilt zitten dat je in haarlem dan al snel uit komt bij schalkwijk. En ik denk dat je daar ook niet wilt wonen.

Ik hoop in elk geval dat je iets vindt dat aan je eisen voldoet.
Pantalaimon, zijn er, daar is ie weer, goede en kindvriendelijke buurten met goede scholen aan de rand van Haarlem? (zo dicht mogelijk tegen Amsterdam aan!)

Ik ken alleen het centrum van Haarlem en dat heb ik altijd geweldig gevonden!

Geeft niks, Spitsmuis. Maar zo'n rit kan heel verhelderend zijn.

Zo heb ik ooit een hele tour door de woonwijken van Haarlem samengesteld, en toen we na de tour in het centrum van Haarlem een biertje gingen drinken wisten we heel zeker: nooit in zo'n woonwijk, maar gewoon hier in het centrum wonen

En zo gezegd, zo gedaan.

Op funda ziet het er toch altijd anders uit dan in het echt.
Varuca, Schalkwijk is dus niets? Waarom niet? Is het een asobuurt? De naam zelf is alleen al vreselijk lelijk!
Pantalaimon, het centrum is geweldig! Ik dacht dat het alleen niet zo makkelijk is om van Haarlem Centrum in Mokum Zuid te komen, of zie ik dit verkeerd?
q
schalkwijk heeft goede delen, maar het staat niet bekend als een goede buurt. maar misschien dat vlakbij de snelweg, andere wijken zijn die wel leuk en goed zijn. ben niet zo bekend met die hoek van haarlem, behalve dan mijn busrit er doorheen.
Spitsmuisje, dan is ieder half uur reistijd dat eraf gaat meegenomen!

Het lijkt mij trouwens erg leuk om in Amsterdam te wonen, maar ik heb helaas verder geen tips voor je. Ik ken Amsterdam totaal niet qua wonen. Maar het lijkt me wel heel veel leuker dan Amstelveen.

OT: Indische buurt?
Wees blij!
Wat je ook doet: Geen Amstelveen! Ik stierf daar echt een zachte dood!

Ik zeg Oud Zuid of Rivierenbuurt. Moet te doen zijn! Geen tijd om te Funda-en nu helaas
quote:spitsmuisje schreef op 15 augustus 2010 @ 17:33:

Pantalaimon, het centrum is geweldig! Ik dacht dat het alleen niet zo makkelijk is om van Haarlem Centrum in Mokum Zuid te komen, of zie ik dit verkeerd?Klopt, als je echt een fietsafstand wil, en kindvriendelijk, en vier slaapkamers en een ruime tuin, is Amstelveen (ondanks saai) je beste gok.
Hemera,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven