Geld & Recht alle pijlers

artikel 1 versus vrijheid

15-08-2010 23:01 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
volgens artikel 1 van de grondwet :

Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.'

Ik ben naturist in de ruimste zin van het woord dus zou ik mij net zo als Christenen , Jehovah's, Moslims en dergelijke vrij mogen bewegen ??
Binnen bepaalde grenzen mag jij je inderdaad vrij bewegen hoor. Je bent vrij om een naturistenvereniging op te richten, of een naturistenhotel, een naturistencamping of een naturistenkerk. En je baas mag je niet ontslaan als hij je daar tegen komt.
Niemand mag publiekelijk naaktlopen, dus je wordt niet gediscrimineerd.
Het lijkt me ook best koud in de winter.
Dus jouw stelling is dat naturisme een godsdienst/levensovertuiging is?
Ga je gang..... maakt mij niets uit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Van mij wel, zolang ik er geen last van heb. Maar toch kan ik het hele principe naturist niet echt begrijpen. Naakt zonnen of in de sauna zitten kan ik inkomen, maarre naakt volleyballen of in de rij van de friettent staan? Mijn zin in een frikandel speciaal zou direct verdwijnen. En dan die arme kindjes die door pa en ma meegenomen worden naar een naturistencamping en die op ooghoogte geconfronteerd moeten worden door bungelend vlees en en geurige doosjes arme kids.
quote:Immaculata schreef op 15 augustus 2010 @ 23:05:

Binnen bepaalde grenzen mag jij je inderdaad vrij bewegen hoor. Je bent vrij om een naturistenvereniging op te richten, of een naturistenhotel, een naturistencamping of een naturistenkerk. En je baas mag je niet ontslaan als hij je daar tegen komt.Wat ik eigenlijk bedoel is dat wanneer bijv. een christen of moslim zijn of haar levensovertuiging publiekelijk uitdraagt, moet ik dat toch ook kunnen uitdragen als overtuigt naturist volgens artikel 1 van de grondwet?
quote:monalisalove schreef op 15 augustus 2010 @ 23:13:

Van mij wel, zolang ik er geen last van heb. Maar toch kan ik het hele principe naturist niet echt begrijpen. Naakt zonnen of in de sauna zitten kan ik inkomen, maarre naakt volleyballen of in de rij van de friettent staan? Mijn zin in een frikandel speciaal zou direct verdwijnen. En dan die arme kindjes die door pa en ma meegenomen worden naar een naturistencamping en die op ooghoogte geconfronteerd moeten worden door bungelend vlees en en geurige doosjes arme kids.Zielig he?
quote:Hermes schreef op 15 augustus 2010 @ 23:12:

Dus jouw stelling is dat naturisme een godsdienst/levensovertuiging is?Ja , dat is het volgens mij en velen anderen
quote:vrijbuiter schreef op 15 augustus 2010 @ 23:18:

[...]

Wat ik eigenlijk bedoel is dat wanneer bijv. een christen of moslim zijn of haar levensovertuiging publiekelijk uitdraagt, moet ik dat toch ook kunnen uitdragen als overtuigt naturist volgens artikel 1 van de grondwet?

Nee. Dat je niet naakt de AH in mag heeft namelijk niks te maken met jouw overtuiging als naturist. Niemand mag naakt de AH in.

Net zoals het ontnemen van beslissingsbevoegdheid van je partner omdat die van het vrouwelijk geslacht is voor niemand is toegestaan in dit land. Ongeacht religie of levensovertuiging.
quote:Veronicas schreef op 15 augustus 2010 @ 23:22:

[...]

Nee. Dat je niet naakt de AH in mag heeft namelijk niks te maken met jouw overtuiging als naturist. Niemand mag naakt de AH in.

Net zoals het ontnemen van beslissingsbevoegdheid van je partner omdat die van het vrouwelijk geslacht is voor niemand is toegestaan in dit land. Ongeacht religie of levensovertuiging.

Dat is niet een antwoord op mijn vraag, sorry en met alle respect voor jouw reactie.

Dan geldt dit uiteraard ook voor de Vomar , Dirk, Jumbo etc. en alle andere zaken.

Waar het mij om gaat is dat ik mij gewoon op straat naakt kan begeven omdat dat mijn overtuiging is is net zoals moslims, christenen, hindoes. enz. hun overtuiging hebben/hadden
quote:vrijbuiter schreef op 15 augustus 2010 @ 23:28:

[...]

Dat is niet een antwoord op mijn vraag, sorry en met alle respect voor jouw reactie.

Dan geldt dit uiteraard ook voor de Vomar , Dirk, Jumbo etc. en alle andere zaken.

Waar het mij om gaat is dat ik mij gewoon op straat naakt kan begeven omdat dat mijn overtuiging is is net zoals moslims, christenen, hindoes. enz. hun overtuiging hebben/hadden

Het is wel een antwoord op je vraag, maar vooruit ik zal 't anders formuleren:

Nee. Dat je niet naakt op straat kan begeven heeft namelijk niks te maken met jouw overtuiging als naturist. Niemand mag zich naakt op straat begeven in dit land.

Klinkt als weer een gevalletje 'art. 1 niet helemaal goed begrepen'.

Je mag niet benadeeld worden op grond van het feit dat je naturist/moslim/aanhanger van het FSM bent. Dat is iets anders dan alles mogen doen onder het motto 'ik ben naturist/moslim/aanhanger van het FSM'.

Ook met een bepaalde levensovertuiging moet je je aan de wet houden dus dat betekent dat niemand naakt de AH in mag, ook jij niet.

[...]

Ik zou zeggen: ga het doen, wacht op een boete en vecht het aan. Succes!

Overigens mogen zij ook niet alles hoor. Als je als moslim bidt op het Binnenhof dan word je aangehouden, als christen mag je ook niet zomaar ergens een mis gaan opdragen omdat jij daar zin in hebt etc.
quote:vrijbuiter schreef op 15 augustus 2010 @ 23:20:

[...]

Ja , dat is het volgens mij en velen anderen

Of het dat is of niet, is denk ik nog niet eens echt van belang. Want zelfs als het dat wel is, dan is het nog maar de vraag of je dan opeens wel het recht hebt om naakt door de Albert Heijn te lopen. Zou goed kunnen dat het dan in strijd is met de goede zeden oid.

Niet iedereen zit te wachten op Pieter Leuter en Toos Doos op de vroege maandagochtend in de appie.
Net zoals alle artikelen heeft ook artikel 1 een voorbehouden: de restricties van de wet. Als naturist word je dus niet gediscrimineerd als je niet naakt de AP in mag: je bent vrij om je eigen plekken te regelen waar je wel kan naturisten. Net als je geen christelijke kerkdienst in de AP mag houden, noch een boeddhistiscxhe of een islamitische. De AP is namelijk een supermarkt, en geen gebedsplek.

Serieus?

Ja, dat vind ik echt.

[...]

Waar het mij om gaat is dat ik mij gewoon op straat naakt kan begeven omdat dat mijn overtuiging is is net zoals moslims, christenen, hindoes. enz. hun overtuiging hebben/haddenEr zijn mensen die er van overtuigd zijn dat je je dochters op 12-jarige leeftijd moet uithuwelijken, maar dat mag ook niet in NL.
Is naakt zijn in de openbaarheid strafbaar?

Vraag:

Betrokkene is naturist en gaat bij voorkeur zo vaak mogelijk zonder kleding door het leven. Zo gaat betrokkene bijvoorbeeld regelmatig naakt joggen. Hierover gaat dan ook de vraag:

In hoeverre is het strafbaar om in het openbaar naakt te zijn?

Bijvoorbeeld in de volgende situaties:

- naakt zonnen in de eigen tuin, zichtbaar voor omwonenden

Zonder kleding voelt betrokkene zich een zeer gelukkig mens, en betrokkene heeft er geen enkel probleem mee als iemand daar getuige van is. Ook wil betrokkene niemand voor het hoofd te stoten, vandaar dat betrokkene bijvoorbeeld bij het joggen de meest stille momenten op de dag uitkiest.

Antwoord:

hoewel iedereen vrij is in zijn doen en laten en zijn manier van kleden heeft de wetgever het nodig gevonden om bepaalde zaken te regelen. Eén van deze zaken is dat mensen geen aanstoot mogen geven aan anderen. Omdat andere mensen aanstoot zouden kunnen nemen aan het naaktlopen van betrokkene is artikel 239 van het wetboek van Strafrecht er gekomen In dit artikel staat:

Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:

1°. op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;

2°. op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;

3°. op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.

Daarnaast in artikel 430a van het wetboek van Strafrecht:

Hij die zich buiten een door de gemeenteraad als geschikt voor ongeklede openbare recreatie aangewezen plaats, ongekleed bevindt op of aan een voor het openbaar verkeer bestemde plaats die voor ongeklede recreatie niet geschikt is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Overigens is het zo dat in de eigen beslotenheid van het eigen huis betrokkene meer vrijheden heeft, dan buiten het eigen huis en/of tuin. Als andere mensen (buren?) aanstoot nemen aan het naaktzonnen in de tuin, zal betrokkene of de buren maatregelen moeten nemen om de overlast voor hen uit te sluiten. (lid 3 van artikel 239 Strafrecht)

Niet zelf verzonnen maar van internet afgeplukt.
anoniem_29087 wijzigde dit bericht op 15-08-2010 23:38
Reden: even toegevoegd dat ik dit niet zelf bedacht heb.
% gewijzigd
quote:monalisalove schreef op 15 augustus 2010 @ 23:13:

Van mij wel, zolang ik er geen last van heb. Maar toch kan ik het hele principe naturist niet echt begrijpen. Naakt zonnen of in de sauna zitten kan ik inkomen, maarre naakt volleyballen of in de rij van de friettent staan? Mijn zin in een frikandel speciaal zou direct verdwijnen. En dan die arme kindjes die door pa en ma meegenomen worden naar een naturistencamping en die op ooghoogte geconfronteerd moeten worden door bungelend vlees en en geurige doosjes arme kids.

Prima dat jij niet in je blote togus wilt op vakantie, maar ik kan je verzekeren dat mijn kinderen geen trauma hebben opgelopen van de blote togus van iemand anders.

Mijn kinderen zijn niet zielig, ze vonden het heel fijn om zich niet druk te maken om kleren als bedekking. Als functionaliteit prima (glijbaan: blote billetjes = auw, dus in de speeltuin kleren aan, maar als het niet hoeft dan deden ze het niet)
Vrijbuiter, wat is dan precies jouw overtuiging? Jullie aanbidden Adam en Eva? Of is het een practische overtuiging? Geen geld voor kleding? Vanwaar die exibitionistische neigingen en zijn potloodventers een extremistische groepering van jullie geloof?
Ik ga ook graag naturistisch kamperen, maar bij mij heeft dat mijn begrip van de grondwet niet aangetast.
anoniem_92597 wijzigde dit bericht op 15-08-2010 23:40
Reden: wel mijn begrip van elementaire grammatica
% gewijzigd
quote:Snormel schreef op 15 augustus 2010 @ 23:38:

Ik ga ook graag naturistisch kamperen, maar bij mij heeft dat mijn begrip van de grondwet niet aantast.
Persoonlijk kijk ik liever tegen een hoofddoek aan dan tegen een blote kont, maar dat is persoonlijk hè!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven