Werk & Studie alle pijlers

Man baan kwijt

16-08-2010 12:22 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
K.t met Peren.. Manlief heeft zojuist gehoord dat hij zijn baan wegens economische redenen kwijt raakt.. Vorig jaar had het bedrijf het al heel moeilijk en gingen alle jaarcontracters er al uit maar hij heeft een vaste aanstelling. Hij werkt er vanaf vorig jaar januari..

Hoe zit dat nu met even. ontslag vergoeding ? HIj heeft hiervoor een eeuwigheid ergens anders gewerkt maar door verhuizing heeft hij deze baan genomen. Hij werkt er dus vanaf januari 2009.

Wij zijn lid van de vakbond dus die bellen is sowiezo handig, en CWI kan meen ik pas vanaf het moment dat je op papier hebt..

Wie heeft er tips of do's en don'ts voor me ?
CWI bestaat neit meer he, maar je kan toch gewoon naar het uwv werkbedrijf bellen en vragen wat te doen. In elk geval opzoek naar een andere baan.
Wat mar zegt, ik zou idd gelijk het uwv werkbedrijf bellen, overleggen met hun. En alles op papier hebben ivm een eventuele uitkering.

Trouwens een vast contract kan toch alleen ontbonden worden met een enorm goede reden? Of valt economie daar ook onder??

Succes
Touched by her Noodly Appendage!
Volgens mij hoef je voor het CWI niet te wachten totdat je het op papier hebt. Je kan je aanmelden wanneer je weet per welke datum je werkloos wordt.
quote:Spaghetti_Monster schreef op 16 augustus 2010 @ 12:27:

Trouwens een vast contract kan toch alleen ontbonden worden met een enorm goede reden? Of valt economie daar ook onder??

Succes Inderdaad, economische omstandigheden kan een goede reden zijn om het contract te ontbinden.

Wat mar zegt, ik zou idd gelijk het uwv werkbedrijf bellen, overleggen met hun. En alles op papier hebben ivm een eventuele uitkering.

Succes Dat kan wel als het allemaal officieel is aangevraagd en toestemming hebben kunnen ze mensen ontslaan, maar daarom zeg ik bel dat UWV werkbedrijf,d ie weten dat allemaal.
Mijn vriend is nu 1,5 jaar geleden ontslagen om deze reden. Hij had gewoon een vast contract maar hij werd er gewoon uitgeknikkerd.

Er is een formule voor de ontslagvergoeding die je man meekrijgt. Dat heeft verband met het aantal dienstjaren. Helaas voor jullie is dat vanaf 2009. Ik zou niet rekenen op meer dan 2,5 maandsalarissen mee te krijgen. MIsschien zelfs minder.

Het is ontzettend klote!

Ga GELIJK bellen naar het UWV als je de datum weet wanneer je man uit dienst gaat. Het duurt eeuwen bij die instantie om alles rond te krijgen. Meteen bellen dus en formulieren aanvragen. Je kunt het ook online aanvragen.

Heel veel sterkte.
TO, neem hierbij juridische ondersteuning in de vorm van een advocaat voor in de hand. Aangezien man een vast contract heeft zal er een beeindigingsoverkomst moeten worden opgesteld en zal toestemming UWV worden verzocht. Een advocaat weet er net even wat meer van en kan voorkomen dat je eventuele aanspraken op ww kwijtraakt. De vergoeding zal niet hoog zijn, hoogstens een maand denk ik. Maar ook daar kan een advocaat je over informeren. Indien je niet al teveel verdient kom je in aanmerking voor een toevoeging, hetgeen een groot gedeelte van de adv.kosten kan vergoeden. Ook bij jur.loket kun je terecht voor advies.
Oja mijn vriend heeft binnen 3 maanden een andere baan gevonden. Met meer salaris en dichter bij huis. Hij heeft net deze maand tehoren gekregen dat zijn jaarcontract omgezet wordt naar vast dienstverband!
quote:gizz schreef op 16 augustus 2010 @ 12:38:

TO, neem hierbij juridische ondersteuning in de vorm van een advocaat voor in de hand. Aangezien man een vast contract heeft zal er een beeindigingsoverkomst moeten worden opgesteld en zal toestemming UWV worden verzocht. Een advocaat weet er net even wat meer van en kan voorkomen dat je eventuele aanspraken op ww kwijtraakt. De vergoeding zal niet hoog zijn, hoogstens een maand denk ik. Maar ook daar kan een advocaat je over informeren. Indien je niet al teveel verdient kom je in aanmerking voor een toevoeging, hetgeen een groot gedeelte van de adv.kosten kan vergoeden. Ook bij jur.loket kun je terecht voor advies.Dit is wellicht een goed idee. Als er meer collega's van je man ook worden ontslagen kunnen jullie wellicht de handen ineen slaan.
Mijn man kreeg in januari te horen dat het bedrijf enorm ging inkrimpen. Uiteindelijk heeft het tot juni geduurd voordat hij wist dat hij er bij zat. Hij werkte er 4 jaar maar heeft wel redelijk veel geld meegekregen. Per 1 augustus is hij ontslagen en per 1 oktober begint hij bij een nieuwe baas.

Idd z snel mogelijk ww aanvragen. Mijn man heeft nog niks gehoord over een uitkering, terwijl normaal over een weekje het salaris binnen zou komen. Nu hebben wij wel geld achter de hand, maar je mist toch een inkomen.
Wie heeft er tips of do's en don'ts voor me ?[/quote]

tip: je MOET bezwaar maken tegen je ontslag. Dit moet vastgelegd zijn in de ontslagovereenkomst.
Lees dit ook eens door:

http://www.ontslag-krijge ... telde-vragen-ontslag.html
Bezwaar maken is soms slim om te doen. Echter, als bedrijf om financiele redenen sluit, is de reden al genoeg voor ontslag. Handig om er rekening mee te houden dat je geen ontslagvergoeding krijgt! Immers, het bedrijf sluit wegens financiele redenen en van een kale kip kun je niet plukken. Een vriend van mij werkte bij een groot internationaal productiebedrijf, werkte er ruim 18 jaar, maar kreeg niks, alleen ontslag en ww. Vervolgens is het bedrijf gewoon weer geopend, heeft mijn vriend zijn baan niet terug gekregen etc. etc. Kortom reken nergens op, alleen op je ww-recht. Eerder kon je je al vroegtijdig melden bij het CWI nu UWV. Aangezien er veel aanvragen zijn, vragen ze om je pas te melden als het besluit er is waardoor je met vertraging de uitkering krijgt uitbetaald. UWV heeft 6 weken nodig om de uitkering te regelen......dus deze periode ontvang je geen geld (uiteraard ontvang je dit wel maar met terugwerkende kracht). Sterkte!
Luna30v, je haalt wat dingen door elkaar heen.

Een ontslag op economische gronden wordt meestal gegeven via de UWV-procedure. Dat betekent dat de werkgever een ontslagvergunning aanvraagt bij het UWV en, indien dat goedgekeurd wordt, de werknemer ontslagen mag worden. Na de goedkeuring dient alleen de opzegtermijn als overeengekomen in de CAO of in het contract in acht te worden genomen. Wegens economische omstandigheden mag daar een maand vanaf getrokken worden. Er is verder geen vergoeding verschuldigd (tenzij de werkgever een sociaal plan heeft, waarin wel een vergoeding is overeengekomen).

De medewerker hoeft alleen bezwaar aan te tekenen tegen zo'n ontslag als hij meent dat hij onrechtmatig tot de groep ontslagenen behoort. Bijvoorbeeld wanneer er anderen wel mogen blijven die minder lang bij het bedrijf werken (en van dezelfde leeftijdsgroep zijn) terwijl iedereen wel over dezelfde kennis en kunde beschikt.

Als er geen ontslagvergunning wordt aangevraagd, dan kan de werkgever ervoor kiezen om een beeindigingsovereenkomst aan te bieden. In dat geval is het wel gebruikelijk om een vergoeding overeen te komen. Aangezien de man van TO lid is, is het in dat geval slim om zich bij te laten staan door de vakbond voordat hij het aanbod van werkgever accepteert en akkoord gaat met de overeenkomst.

De werkgever kan ook ontbinding vragen bij de kantonrechter. In dat geval zal de kantonrechter bepalen of er een ontbindingsvergoeding van toepassing moet zijn en zo ja hoeveel die bedraagt. Omdat deze procedure voor werkgevers duurder is, wordt daar bij een economische ontslagronde meestal niet voor gekozen.
Je krijgt voor elk gewerkt jaar 1 maand WW (70 % van je loon, zit wel een soort 'plafond' aan voor de grootverdieners). En het maakt niet uit hoelang je bij 1 bedrijf in dienst bent, maar aantal jaren dat je belasting hebt betaald, of te wel een baan had (hoeft niet eens een vol jaar te zijn).

Voor de opzegtermijn krijg je 100% van je loon (meestal 1 maand dus). Daarna gaat de WW in.

Je hoeft echt niet als een dolle naar het UWV, maar daar kunnen ze je wel verder helpen.

Ben in laatste anderhalf jaar 2 keer 'ontslagen'. Eerste keer nog in proeftijd omdat er geen geld meer voor me was (waarom zet je dan een vacature, vraag je je dan af), en tweede keer na faillisement. In beide gevallen geen bezwaar gemaakt, wel in beide gevallen WW gekregen.

Ik werk al 18 jr. dus ik kreeg anderhalf jaar WW. Inmiddels voor mezelf begonnen dus heb er maar paar maanden van gebruik gemaakt.
quote:luna30v schreef op 16 augustus 2010 @ 12:36:

Mijn vriend is nu 1,5 jaar geleden ontslagen om deze reden. Hij had gewoon een vast contract maar hij werd er gewoon uitgeknikkerd.

Er is een formule voor de ontslagvergoeding die je man meekrijgt. Dat heeft verband met het aantal dienstjaren. Helaas voor jullie is dat vanaf 2009. Ik zou niet rekenen op meer dan 2,5 maandsalarissen mee te krijgen. MIsschien zelfs minder.

Het is ontzettend klote!

Ga GELIJK bellen naar het UWV als je de datum weet wanneer je man uit dienst gaat. Het duurt eeuwen bij die instantie om alles rond te krijgen. Meteen bellen dus en formulieren aanvragen. Je kunt het ook online aanvragen.

Heel veel sterkte.In aanvulling op nummerzoveel: een ontslagvergoeding is niet een algemeen geldend recht. Bij het afsluiten van een beëindigingsovereenkomst wordt doorgaans een vergoeding afgesproken. Als de werkgever via de UWV-route de arbeidsovereenkomst wil beëindigen dan zal de werknemer naar de rechter moeten om een vergoeding aan te vragen wegens kennelijk onredelijk ontslag. De rechter zal dan de financieel-economische positie van de werkgever betrekken bij het beantwoorden van de vraag of een vergoeding op zijn plaats is. Tot slot kan een vergoeding ook worden afgesproken in het kader van een sociaal plan.
bedankt voor de vele reacties en tips. Het is vanwege economische redenen, het ging al even slecht. Hij is de oudste en duurste. Ze willen het in overleg afhandelen. .Hij heeft in het gesprek geen datum ohet komt vast goed..f wat dan ook gehoord, vaag allemaal. Vakbond raad aan om het voorstel af te wachten en het door. Hen te laten controleren. We gaan direct op zoek naar wat anders. Tis niet andets. Nu eerst verdere aktie afwachten van de werkgever.

Een 'vast' contract zegt tegenwoordig niet zo veel meer. Er hoeft het bedrijf maar een scheet dwars te liggen en ze kunnen je ontslaan (bij wijze van spreken).

En economische redenen is de meest opgegeven reden afgelopen jaar voor ontslag! Al dan niet waarheid

Tegenwoordig schonen bedrijven hun personeelsbestand op en grijpen de econimische crisis aan om dit te doen............zou ik ook doen, zo snel doet zich zo'n kans niet meer voor.

Heel lullig, maar helaas waarheid.
Begin al met solliciteren, als je bij UWV komtom je in te schrijven, moet je kunnen laten zien dat je al solliciteert vanaf de tijd dat je weet dat je ontslagen wordt. Heb je dat niet gedaan, dan is de kans heel groot dat je al gekort wordt op je uitkering: Omdat je wist dat je ontslagen zou worden, en daar niets aan gedaan hebt om zo gauw mogelijk werk te vinden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Houd je vast als je te horen/lezen krijgt hoe laag de ww uitkering zal zijn......
En toen had ik een vastloper. Wilde alleen maar mijn post wijzigen ivm spelfout en rare zin..
Van de bond begreep ik dat hij pas naar cwi kan als hij ontslag datum weet.
@Ithappens

Jouw info is niet correct. De kantonrechtersformule gaat niet altijd uit van 1 maand, dat hangt af van de leeftijd van degene die ontslagen wordt. En bovendien is dat slechts 1 deel van de formule, er wordt ook gekeken naar het feit of het ontslag al dan niet rechtvaardig is en dat wordt meegewogen in de hoogte van de eventuele ontslagvergoeding.
@poldervrouw

Dat klopt. Zolang het ontslag nog niet formeel bevestigd of overeengekomen is, ben je nog niet formeel op de hoogte van je (aanstaande) ontslag en kun je dus ook nog geen uitkering aanvragen.

Verder zou ik jullie willen adviseren om goed naar de vergoeding te laten kijken. Als de werkgever al aanvoelt dat een ontslag via het UWV niet gaat lukken, dan zal er minstens een goede vergoeding betaald moeten worden als de werkgever toch van je man af wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven