Werk & Studie alle pijlers

ouderschapsverlof geweigerd

16-08-2010 17:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Mede-forummers,

Heb een tijdje geleden een verzoek om ouderschapsverlof ingediend bij mijn werkgever. Tot mijn verbazing is dit (per mail) geweigerd. Werkgever heeft wel een ander voorstel gedaan dat zo erg afwijkt van mijn voorstel dat het nergens op slaat.

Ik heb inmiddels gereageerd (ook per mail) op de weigering en het voorstel van werkgever afgewezen. Binnenkort gaan we om de tafel en ik hoop dat we dan tot een voorstel komen waar we ons allebei in kunnen vinden (andere tijden werken, thuiswerken enz).

Als dat niet lukt, wil ik de weigering 'aanvechten', of in elk geval informatie vergaren om te kijken of dat haalbaar is. Wie heeft hier tips voor. Wie of wat benader ik? Waar moet ik rekening mee houden?

Ik heb een goede verhouding met mijn werkgever en omdat het om slechts een paar uur per week gaat, ben ik erg verbaasd over de afwijzing.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Volgens de standaardregel kan ouderschapsverlof nooit door de werkgever geweigerd worden. De werkgever kan het verzoek alleen afwijzen indien hij aannemelijk kan maken dat het gevraagde volledige verlof onoverkomelijke organisatorische problemen met zich mee brengt.

Laat hem maar komen met waarom het niet kan dan!
quote:maliboo schreef op 16 augustus 2010 @ 17:17:

Volgens de standaardregel kan ouderschapsverlof nooit door de werkgever geweigerd worden. De werkgever kan het verzoek alleen afwijzen indien hij aannemelijk kan maken dat het gevraagde volledige verlof onoverkomelijke organisatorische problemen met zich mee brengt.

Laat hem maar komen met waarom het niet kan dan!Nee, dit is niet helemaal correct. Meer info kun je hier lezen:

ouderschapsverlof
Dus je ouderschapsverlof is niet geweigerd, maar wel de manier waarop jij het in wilde vullen?

Volgens mij kan dat wel. Dan zul je idd om tafel moeten over hoe het wel ingevuld kan worden. En dat gaan jullie al doen begrijp ik.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:nummerzoveel schreef op 16 augustus 2010 @ 17:23:

[...]

Nee, dit is niet helemaal correct. Meer info kun je hier lezen:

ouderschapsverlof

Daar staat ook dat de werkgever niet mag weigeren.

Maar hij weigerd eigenlijk niet. Hij heeft alleen een ander voorstel. En dat mag wel.
Als TO korter dan een jaar bij haar werkgever werkt - iets wat wij niet weten - zou de werkgever het verzoek wel mogen weigeren. Als TO een verlofverzoek heeft ingediend waarin zij het verlof anders voorstelt dan een jaar lang iedere week de helft van haar werkuren - wat wij niet weten -dan mag de werkgever het verzoek ook weigeren. Kortom, Maliboo, jouw reactie is iets te ongenuanceerd.
Ik begrijp je nummerzoveel. Dat zijn inderdaad dingen die wij niet weten.
Dank jullie wel alvast. Was inderdaad niet helemaal volledig.

Ik werk langer dan een jaar bij deze werkgever en het gaat inderdaad niet om de standaardregeling, maar om slechts een paar uur per week.

Ik weet dat mijn werkgever de standaardregeling niet kan weigeren en heb gelezen dat ie voor zwaarwegende redenen moet hebben om een ander soort regeling te weigeren. Hij heeft me een aantal redenen gegeven, maar mijnsinziens gaan die niet op voor het weinige aantal uren dat ik graag wil op nemen. Bovendien is er eerder wel ouderschapsverlof toegestaan en worden er voor andere collega's uitzonderingen gemaakt als het gaat om thuiswerken en het aantal uren dat ze maken.

Ben benieuwd hoe ik er achter kan komen of de bezwaren van mijn werkgever zwaarwegend genoeg zijn en of ik dus een poot heb om op te staan (voor het geval we er niet uitkomen als we rond de tafel gaan zitten).
quote:ronjarover schreef op 16 augustus 2010 @ 18:55:

Ben benieuwd hoe ik er achter kan komen of de bezwaren van mijn werkgever zwaarwegend genoeg zijn en of ik dus een poot heb om op te staan (voor het geval we er niet uitkomen als we rond de tafel gaan zitten).Ben je lid van een vakbond? Ik heb daar heel goed juridisch advies gekregen toen ik een conflhad over het aantal uren in mijn contract. Dat was uiteindelijk niet in mijn voordeel, maar ik kwam er zo wel achter dat ik juridisch geen poot had om op te staan.Dat was wel fijn om te weten omdat ik er anders werk van had gemaakt. Ik weet zeker dat ze je in dit geval ook kunnen adviseren.
@Ronja

In dat geval adviseer ik je om contact op te nemen met je vakbond (als je lid bent), je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt afgesloten) of het juridisch loket. Zorg ervoor dat je alle feiten dan goed op een rijtje hebt, zodat ze de zaak in zijn volledige omvang kunnen beoordelen.

Ook wil ik je waarschuwen voor het argument dat 'anderen' dingen wel zouden mogen. Bij ons zijn ook mensen die wel thuis mogen werken en mensen die niet thuis mogen werken. Die afweging wordt gemaakt op basis van vele factoren (denk aan de noodzaak om al dan niet bereikbaar te zijn voor klanten of collega's, de mogelijkheid om het werk al dan niet zelfstandig en thuis uit te kunnen voeren, de mogelijkheid om al dan niet meetbaar te maken dat er wel of niet wordt gewerkt, enz. Dat de een iets wel mag en de ander niet is dus niet altijd onrechtvaardig en soms zelfs gebaseerd op een zorgvuldige afweging.
Je bent nog in overleg met je werkgever en zegt zelf dat jullie een goede verstandhouding hebben. Dat is meer waard dan welke wet ook. Bovendien zijn gelijke monniken zelden gelijk en valt van tevoren niet met zekerheid te voorspellen hoe een rechter zal oordelen. Ik zou escalatie dus proberen te voorkomen.

Dat gezegd hebbende zou ik me concentreren op de onderhandeling en niet vooruit lopen op zaken die misschien helemaal niet gaan plaatsvinden.

Elke onderhandeling begint met het serieus nemen van de argumenten van de ander. Stellen dat het voorstel van je werkgever nergens op slaat brengt je niet dichter bij een oplossing.

Vraag goed door op de bezwaren van je werkgever. Zorg dat je zelf een alternatief voor je eerste verzoek achter de hand hebt en probeer je flexibel op te stellen. Argumenten als "Maar Marietje mag het ook" doen de zaak meestal geen goed omdat je nou eenmaal niet gelijk bent aan Marietje.

Het moet heel gek lopen als jullie niet dichter tot elkaar kunnen komen.
Wederom bedankt. Het is goed dat jullie me er op wijzen dat ik professioneel moet blijven. Ik ben nogal al kwaad omdat ik eerder mondeling wel toestemming heb gekregen voor mijn aanvraag. Het was geen probleem, moest het alleen nog even formeel aanvragen. Nu is het opeens dus wel een probleem en daar baal ik van.

Ik heb al een aantal alternatieve voorstellen in mijn hoofd en hoop ook echt dat we er op een fijne manier uitkomen. Vind het alleen wel prettig om alvast te weten wat ik kan doen als dat niet zo is. Hoop dat het niet zo ver komt.
Een werkgever kan en mag alleen 'weigeren', als je meer wilt opnemen dan de helft van het aantal uren dat je per week werkt.

Voor meer info

SZW

Ok, volgens mij had je hier al naar gekeken
Even een heel ander vraagje over ouderschapsverlof (sorry TO)

Hoelang mag je ouderschapsverlof opnemen? Ik zit te denken om na mijn zwangerschapsverlof 1 dag van de 3 dagen dat ik werk verlof op te nemen....voor hoelang zou dat dan gelden?
Dioraddict, zie de link in de post vóór jou. Daar staat alles in vermeld, ook de omvang van je verlof. Zelf even rekenen hoeveel weken jouw voorstel in beslag zou nemen. Hou er rekening mee dat 1 van de 3 dagen niet gelijk is aan de standaardregeling van de helft van je werktijd per week, en dus geweigerd mag worden door werkgever indien dit niet past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven