Hoe doe jij de mosselen?

14-08-2010 15:14 50 berichten
Ja, ik weet het, google is je vriend en zo maar ik zit te speuren en dan lees ik dingen en dan krijg ik er geen natte broek van.

Dus vandaar dat ik even op zoek ben naar wat mosselervaringen, qua het beste recept en de lekkerste bijgerechten etc.

Ik doe zelf mosselen met mosselkruiden, groente en witte wijn. Koude sausjes er bij en stokbrood + salade.

Prima recept op zich, al veel jaren succes mee. Maar ik wil het eens anders doen.

Zijn er manieren waarop ik mijn mosselextravaganza wat op kan pimen?

Zo ja, dan graag, ik hoop op geniale culitippen!
Alle reacties Link kopieren
ik eet ze het liefst gekookt met een flinke slok droge witte wijn en groenten.sausje maak ik van griekse yoghurt,knoflook en tuinkruiden.

zelf gebakken brood erbij.

aaahhhhhh ik wil ze NU!!!

ik koop geen supermarktmosselen meer,daar heb ik een paar x miskoop mee gehad.

maar bij een goede vishandel.superjumbo,s.waren vorige x 7 euro p/kg (oepssss)

ik ga ze komende week toch lekker halen
De Thaise mosselen waren erg lekker! Toch, als je het mij nou eerlijk vraagt, verkies ik de traditionele manier van bereiden.
Mmmmmmm, lekker mosselen!!

Ik maak vaak een tomatensaus met ui en knoflook.

Wok verhitten, beetje olie, knoflook, vervolgens de mosselen wokken tot de schelpen openstaan. Dan de tomatensaus erbij even doorkoken.

Vervolgens mosselen opeten en de tomatensaus opdeppen met stokbrood.
oh, ik sterf voor nederlandse mosselen, zo lekker!

Ik vind de belgse manier met donker bier trouwens ook erg lekker. erbij meestal gewoon brood met zelfgemaakte kruidenboter en een mostersausje. lekker!
Ik vind mosselen ook zo lekker, gekookt in witte wijn met mosselgroenten. Zelf gemaakte knoflooksaus (mayo, yoghurt, knof, peterselie, mosterd, scheutje ketchup) en zelfgemaakte wiskeysaus( mayo, ketchup, yohurt, scheutje wiskey) en stokbrood erbij. Als ik op dreef ben ook nog kerriesaus. Heerlijk.

Áls ik mosselen over hou gratineer ik ze de volgende dag in de oven: mosselen uit de schelp halen en de losse mosselen in een ovenschaaltje verdelen. Daaroverheen flink wat knoflookkruidenboter en geraspte kaas. Ik geloof 10 min op 200 of 180 graden en dat ook met wat stokbrood eten en dippen. Ook om je vingers bij af te likken.
Ow lekker mosselen!

Mosselen met paddestoelen en cognac vind ik het lekkerst.

Nodig:

--Mosselen

- knoflook

- gemengde paddestoelen. Ik doe meestal twee bakjes

- flinke scheut witte wijn

- eventueel kopje water voor extra kookvocht

- flinke scheut congnac

- pakje (light) room

- peper en zout

knoflook en paddestoelen kort aanbakken. Wijn erbij en daarna de mosselen. Eventueel vocht aanvullen. Op smaak brengen met peper en zout.

Als de mosselen bijna gaar zijn de cognac en de room erover gieten. Even roeren en klaar!

hmm denk dat ik dat morgen maar eens ga maken.
Oei die met tomatensaus lijken me ook erg lekker
ik durf ze niet te eten, het ziet er zo eng uit
quote:Ratteke schreef op 14 augustus 2010 @ 16:36:

Echt, ik wil elk voorstel wel uitproberen, wat klinkt dit allemaal ontzettend lekker! Maar ik helaas een kerel en kinderen die ze écht niet moeten. De rest van de familie ook niet

En ik vind ze zó lekker.Spreek een keer hier af met Malman, ik lust ze ook niet , wat niet altijd zo was, maar mijn ouders aten ze zo vaak (ik moest het mee-eten) dat ik al ga kokhalzen als ik het ruik. Ik vind het zo jammer, want het lijkt me zo gezellig, samen lekker mosselen eten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Hier ook, het ziet er zo gezellig uit, en vroeger at ik ze schijnbaar graag, maar zolang ik me kan herinneren vind ik ze echt zoooo vies... :(
quote:Ratteke schreef op 14 augustus 2010 @ 16:36:

Echt, ik wil elk voorstel wel uitproberen, wat klinkt dit allemaal ontzettend lekker! Maar ik helaas een kerel en kinderen die ze écht niet moeten. De rest van de familie ook niet

En ik vind ze zó lekker.

die pech kan je hebben (met de huidige prijzen is ut ook een geluk)

maar dat hoeft toch niet te betekenen dat jij ze ook nooit meer eet? maak gewoon hun lievelingseten en voor jezelf lekker mosselen
Tis vast mosterd, maar ik heb ook nog een heerlijk, simpel én gezond mosselrecept, namelijk mosselen in Marokkaanse tomatensaus

Kort gezegd, je kookt een pittige saus van ui, knof, bliktomaat, specerijen en witte wijn, kookt daar de mosselen in, bestrooit alles met verse koriander (of zet dat er los bij, in mijn geval, man haat koriander) en serveren met een heerlijk verse pide van de Turkse bakker en dan soppen. Geen sausjes of frietjes nodig, en die vind ik bij de klassieke mosselen toch onmisbaar. Echt zo lekker.....
Hm, die met cognac en die met Marokkaanse tomatensaus klinken ook geweldig zeg!

Zo'n zakje mosselgroenten erbij gooien doe ik tegenwoordig eigenlijk nooit meer, smaakt eigenlijk nergens naar. 2 succesvolste varianten tot nu toe:

Mosselen in een droge pan (liefst wok) gooien, glas pastis en een paar flinke lepels mosterd erbij en om blijven scheppen tot het grootste deel van het mosselvocht verdampt is, zalig sausje blijft er dan over.

Veel salie en thijm en een in ringen gesneden ui even stoven in roomboter en een flink glas goeie witte wijn (in dit geval Riesling) peper, en dus de mosselen erbij. Simpel maar heel lekker.

Qua sausjes vind ik ravigotte er erg lekker bij.
Oh moosey, die met mosterd en pastis klinkt ook heel bijzonder. Drink je daar dan ook Pastis bij? En serveer je daar nog iets bij, brood of frietjes of zo?

Ik wil binnenkort ook eens Nigella's spaghetti met mosselen maken, is een soort "aglio, olio, peperoncino", maar dan nog met mosselen erbij. Zag 'm haar laatst op tv maken, moet nog op zoek naar het preciese recept. Hoop dat het in een van de boeken staat die ik van haar heb.
Ik doe ze van achteren.
Allemaal uitgeprobeerd zeker.

Lekker?
Kjong, wat is jouw probleem?
Euhm.

Geen probleem.
Wat wil je dan bereiken met je vage opmerkingen? Ik begrijp het echt niet, namelijk. Of je bent geïnteresseerd in mosselrecepten en post iets zinnigs, óf je bent er niet in geïnteresseerd en leest/schrijft dus niet mee.
Precies als TO omschrijft echter ik strooi er behoorlijk wat kerrie over heen. Worden de mosselen ook een beetje geel van. En verder dikke frieten er nog bij. Mmm, heb er weer zin in!
Mmmmm, mosselen.

Ik kook ze in een grote pan (speciale mosselpan helemaal niet nodig) met een zakje soepgroenten, laurierblaadjes en een flesje witbier.

En lekker opeten met simpel stokbrood en evt. vlaamse friet.

Ik hoef er geen mayonaise-achtige sterk smakende sausjes bij, dan proef ik de mosselsmaak niet meer.

Mijn echtgenoot doopt de gekookte mosselen graag in een bakje (goede) azijn met peper.
Gewoon tijdverdrijf Sas. Terwijl de mosselen staan te trekken.
En hier de mosselen op zijn Italiaans!

Benodigheden;

2kilo mosselen

pakje gepureerde tomaten

visbouillon blokje

Basilicum

1 paprika

tijm

or egano

1teentje knoflook

1ui

champignons een bakje

scheutje witte wijn

150 gr gerookt spek(spekblokjes,reepjes)

parmenzaanse kaas

Bereiding;

Champignons schoonmaken en in vieren snijden

paprika in reepjes snijden

knoflook en ui snipperen en in een koekepan fruiten

doe vervolgens de gepureerde tomaten,visbouillon,champignons,basilicum,paprika,tijm,oregano,wijn,spek en de gefruite ui en knoflook en parmenzaanse kaas in een grote pan(ik doe dit meestal in de mosselpan zelf)en laat dit op een laag vuur ongeveer 30 min.garen(je kan het daarna evt wegzetten als je het van te voren wil bereiden)

Dan de gewassen mosselen in de pan met saus en laat de mosselen op hoog vuur in ong.10 min. gaar worden(wel meerdere malen even omscheppen)

t ijdens het omscheppen kan je nog lekker wat extra parmenzaanse kaas toevoegen!

En smullen maar !

Dit is btw voor 2 personen,dus als je het voor meerdere wilt maken,gewoon verdubbelen,maar dat spreekt voor zich

En voor 4 pers. gebruik ik altijd 2 pannen,word anders zo'n zooitje en een te volle pan
Ik maak mosselen denk ik op de "klassieke" manier:

Selder fijnsnijden en ui in maantjes snijden. 1/2 van de mosselen in een pot doen, zout en véél peper erover, dan 1/2 van de groenten en dan de rest van de mosselen, opnieuw kruiden en dan de rest van de groenten. Scheurtje witte wijn erbij.

Wij eten altijd frietjes erbij.
Hier een video van mosselen op de Marokkaanse wijze bereidt.

Simpel, helder uitgelegd en het ziet er lekker uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven