Hoe doe jij de mosselen?

14-08-2010 15:14 50 berichten
Ja, ik weet het, google is je vriend en zo maar ik zit te speuren en dan lees ik dingen en dan krijg ik er geen natte broek van.

Dus vandaar dat ik even op zoek ben naar wat mosselervaringen, qua het beste recept en de lekkerste bijgerechten etc.

Ik doe zelf mosselen met mosselkruiden, groente en witte wijn. Koude sausjes er bij en stokbrood + salade.

Prima recept op zich, al veel jaren succes mee. Maar ik wil het eens anders doen.

Zijn er manieren waarop ik mijn mosselextravaganza wat op kan pimen?

Zo ja, dan graag, ik hoop op geniale culitippen!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van mosselen maar ik weet van mijn ouders dat zij het met witbier maken en dan vooral veel groenten en heeeel veel sausjes (hun excuus om even 'los' te gaan)

Oh enne heel veel patat...
Wij doen het op dezelfde manier, zoals jij het beschrijft. Ik verwijs je naar de site van Prinsendingemanse. Zelf nooit wat anders geprobeerd. En ik ga ook even meelezen.

Overigens vond ik het wel "grappig" dat de Zeeuwse Mosselen van het eigenmerk van AH gevangen waren in de Atlantische Oceaan, erg Zeeuws dus .
Ah ja, patat er bij.

Dat doe ik dan weer niet. Ik doe er witbrood bij en voor mezelf bruin brood.

Bier of wijn, ik weet niet of dat veel verschil maakt in smaak eigenlijk. Ik kan het een keer proberen.
quote:nike schreef op 14 augustus 2010 @ 15:28:

Wij doen het op dezelfde manier, zoals jij het beschrijft. Ik verwijs je naar de site van Prinsendingemanse. Zelf nooit wat anders geprobeerd. En ik ga ook even meelezen.

Overigens vond ik het wel "grappig" dat de Zeeuwse Mosselen van het eigenmerk van AH gevangen waren in de Atlantische Oceaan, erg Zeeuws dus .

Ja, wat een giller he?

De echte Zeeuwse mosselen gaan naar het buitenland en naar restaurants voor een groot deel las ik ooit.

Wij nemen hier genoegen met veel kleinere mosselen dan bijvoorbeeld de Fransen, die willen graag grote mosselen eten en de Zeeuwse zijn groot.
Gebakken mosselen?

Koken, even door de bloem halen en bakken met veel knoflook enzo....Salade, sausjes, stokbrood en/of friet erbij!

Heerlijk.....mosselen!!
Ik 'doe' mosselen met kokosmelk, thaise groente en curry pasta. En sausje vind ik de samba saus van calvé erg lekker.
Mijn vriend doet gebakken spekjes erdoor. Bretons recept, maar je moet ervan houden.

Ik doe het een beetje zoals jij het omschrijft; met witte wijn, wat water en groenten, mosselkruiden, gesnipperd sjalotje, knoflook, schijfjes citroen. Je kunt er na het koken wat creme fraiche (kan ook een magere variant zijn) door de pan met gekookte mosselen scheppen. Krijg je een wat romiger kookvocht van. Ik maak er mosterd/dille saus bij, een yoghurt dip met dille en een citroendipje.
oja, met bier ipv wijn zijn mosselen ook erg lekker.

meestal doen wij ook standaard, mosselkruiden, groente en wijn/bier.

Maar met tomatensaus kan het ook.

Ik laat het mijn man altijd doen, die vindt het leuk om te experimenten met mosselen (ja, nu klinkt het ineens heel ranzig )
Ha YourGuide!

Bakken doe ik maar niet, hoewel ik ze heerlijk vind, gebakken moules. Maar vanwege de calo's weet je wel. Mosselen zijn van zichzelf juist zo heerlijk mager en caloriearm.

Op een dag misschien wel weer een keer, bakken etc.

Igoneh, spek doe ik dus ook maar niet maar die citroen ga ik wel doen. De knoflook ook trouwens.
quote:Starshine schreef op 14 augustus 2010 @ 15:33:

oja, met bier ipv wijn zijn mosselen ook erg lekker.

meestal doen wij ook standaard, mosselkruiden, groente en wijn/bier.

Maar met tomatensaus kan het ook.

Ik laat het mijn man altijd doen, die vindt het leuk om te experimenten met mosselen (ja, nu klinkt het ineens heel ranzig )

Ja ja, je man experimenteert graag met mosselen...

Nouwwwww.....weten we dat ook weer.

hou het stil Leo. Als julle discreet zijn, kan ik hem wel een wurksjop laten geven Creatief met je mossel
Mijn moeder kreeg eens de tip om rode wijn te gebuiken ipv van wit. Zo worden ze voller van smaak, schijnt verrukkelijk te zijn

(ik lust ze niet haha)
Ik krijg weer spontaan trek. Op de camping in Zuid Frankrijk waar ik was hadden ze ook iedere dag verse mosselen, direct producteur. Voor 3,50euro had je een bakje/portie Moules Provencale. Heel lekkere kruiden en daardoor ook lekker kookvocht. Ik heb 3x mosselen gegeten, een keer met friet, een keer maar liefst 2 bakjes en dan met een demi baguette en keer in een restaurant. Dat was dan denk ik de Bretonse variant want er zaten ook spekjes door. Die spekjes waren alleen niet zo goed doorgebakken en het smaakte mij iets te zout allemaal. Ik betaalde overigens hier 10,50euro voor (inclusief frites).

Ik heb ze nog nooit zo lekker gegeten als in Zuid Frankrijk. Klaargemaakt met een witte pastasaus (ben even de naam kwijt, sorry) en ook spekjes. Echt heeeeeeerlijk!!
Ik doe het bijna net zoals jij, Leo, maar op de (grof gesneden soep) groenten leg ik nog wel een mandarijntje aan plakjes.

Samba saus - is dat de calvé versie van een saus met sambal?

Die maak ik al jaren zo: uitje fijn snipperen, knoflook fijnsnijden.

Dit tesamen met een lekkere smaakvolle sambal door de mayonaise roeren. Superpittig is het, maar al is het schaaltje nog zo vol, hij gaat leeg!
Mandarijntjes?

O wat grappig.....

Die heb ik helaas niet in huis en de visite komt straks al.

Maar eet je die mandarijntjes dan ook op?
quote:pimpelmeesje67 schreef op 14 augustus 2010 @ 15:59:

Ik heb ze nog nooit zo lekker gegeten als in Zuid Frankrijk. Klaargemaakt met een witte pastasaus (ben even de naam kwijt, sorry) en ook spekjes. Echt heeeeeeerlijk!!

Carbonara?

Iets met veel room en spekjes en kaas en zo?
quote:kevin8 schreef op 14 augustus 2010 @ 15:52:

Heel lekkere kruiden en daardoor ook lekker kookvocht.

Enig idee welke kruiden?

Provençaalse?
Nee, die mandarijntjes blijven tussen de groenten. Ik doe er eigenlijk nooit iets mee, met die groenten trouwens ook niet.

Ik heb altijd al genoeg aan het mosselvlees, stokbrood en dergelijke.

Nu ik erover nadenk, je kan ook mosseltjes á la escargots doen.

Dus koken, terug leggen in een halve schelp. bedekken met kruidenboter en even in de oven of grill.

Wél baggervet... nog nooit gedaan maar lijkt me wel errug lekker.

Ik heb tegenwoordig mijn eigen kruidentuintje, en maak mijn eigen kruidenboter: van elk plantje een beetje grof hakken (knippen in mijn geval) en dit samen met grof zout en een beetje cayennepeper door een half pakje roomboter. Dit overdoen in zo'n heel klein soufflebakje en dat staat heel leuk en smaakt héérlijk op stokbrood.

...ik raak een beetje van het padje... het ging hier om mosselen...
Gekookte mosselen bakken in de koekenpan met (veel) ui en kerriepoeder. Heerlijk met stokbrood.
Echt, ik wil elk voorstel wel uitproberen, wat klinkt dit allemaal ontzettend lekker! Maar ik helaas een kerel en kinderen die ze écht niet moeten. De rest van de familie ook niet

En ik vind ze zó lekker.
Gisteravond heb ik ze bereid op de NL manier met ui, wortel, bleekselderij, platte peterselie, een laurierblaadje en een flinke slok witte wijn. Vanavond maak ik ze nog een keer, maar worden het Thaise mosselen. Ik maak dit recept voor de eerste keer en ben zelf erg nieuwsgierig hoe het gaat uitpakken. Ik kom later nog wel even melden hoe het was.
Ik schep de mosselen uit het kookvocht en maak dan van (een deel) van dat kookvocht een sausje met creme frech. De groente er weer doorheen met wat peterselie en peper en zout en dat gooi ik weer over de mosselen. Stokbrood en een salade erbij. Lekker!
Olijfolie, knof, veel uien in ringen gesneden, mosselen erbij, deksel op de pan, 4 min wachten, peper erbij, omscheppen, klaar.

Op z'n belgs met frieten erbij is het lekkerst,maar brood kan ook heel goed. Ik vind zelf een goede zelfgemaakte cocktailsaus het lekkerst bij mosselen.

Of een beetje kikkoman

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven