Hachee maken

17-08-2010 16:45 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik vroeg me af of iemand het 'ouderwetse'' recept weet voor lekkere hachee voor bijvoorbeeld bij Hutspot.

Ik heb al op allerlei kooksite's gekeken, en ge-googled. Maar er zitten daar heel veel kruiden bij door (en mijn darmen zijn daar erg gevoelig voor)..

Weet iemand het recept, wat simpel is zonder al die poespas van kruiden?
http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=243086

Deze heb ik een tijd geleden gemaakt. Smaakte heerlijk!!
hihi, ik zag hachee en cavia, dacht echt iets heel anders. Misschien wel lekker?
Voor welke kruiden ben je gevoelig?

In hachee zitten altijd heul veul uien, en dat lijkt me niet handig met gevoelige darmen. Natuurlijk staat het je vrij om er minder kruiden/uien in te doen, maar dan wordt het "gewoon" stoofvlees ipv hachee.

Hoe ik stoofvlees maak:

1 kilo riblappen van blije biokoeien1 pond uien3 tenen knoflook1 zakje kruiden voor rundvlees, te vervangen door zout, peper, laurierblaadjeongeveer een halve fles rode wijn, maar kan ook met water en een scheutje azijn

Vlees in stukjes bakken, mengen met de kruiden en in porties bakken in vloeibare bakboter. Als al het vlees gebakken is, de uien en de knoflook zachtjes fruiten in de resten bakboter. Afblussen met een scheutje water of wijn, goed de aanbaksels van de bodem losroeren (die geven de lekkere smaak), vlees erbij en rest wijn/water erbij tot het bijna onder staat. Zachtjes laten koken, veel langer dan op het pak staat (hier meestal tegen de 3 uur op een heel laag pitje). Als er nog teveel vocht inzit, laatste tijd zonder deksel op wat hoger vuur inkoken.

Naar wens eventueel het vocht wat binden met aangemaakte maizen.
En een lekkere plak ontbijtkoek erin mikken en laten meesudderen. Daar zie je niks meer van naderhand maar en je hachee wordt heerlijk kruidig en smakelijk
Kruiden die ik gebruik zijn kruidnagels en laurierblad, verder niks.

Maar euh, kunnen je darmen wel tegen de uien?
Heeerlijk!! Binnenkort weer eens maken, t recept van sassafras ga ik uitproberen, maar dan met wat kleine persoonlijke toevoegingen (voor mij is de ontbijtkoek onmisbaar hahaha, en ik vind het lekker om winterpeen mee te laten sudderen: t wordt altijd een lekker stoof-pruttel-potje bij mij hahaha)

Lekker als t weer niet zo lekker warm is: dan lekker op de houtkachel koken: hmmmm gaat het huis zo heerlijk van ruiken!
Hey,

Recept van mijn moeder:

Hachee

men neme:

1 1/2 p doorregen runderlap of riblap

11/2 kilo uien

3 laurierblaadjes

gedr spaanse peper (als je het lekker vind)

pampa (is een mix van pepers, kan ook gewoon peper gebruiken)

zout

maizena volle eetlepel

witte balsamico azijn

Vlees met zout en pampa bestrooien ong. 100 gram boter in de braadpan bruin laten worden en het vlees hierin aan 2 kanten bruin laten worden. Ondertussen de uien snijden in de keukenmachine met het grove mes. Er boven op doen ik doe halverwege nog wat pampa op de uien. Dan bijna een liter water in de waterkoker aan de kook brengen en dat er boven op doen. Wachten tot alles weer aan de kook is (o ja ook de peper en laurierblaadjes tussen de uien doen) deksel op de pan en op het zachtse pitje langzaam gaar laten worden in ieder geval 3 uur. Af en toe de bovenste laag een beetje roeren. In kommetje een eetlepel maizena met een flinke scheut balsamicoazijn door elkaar roeren dat bij de massa doen desnoods eerst nog vlees eruit vissen met schuimspaan en klein maken en vet eraf. Even doorroeren niet meer aan de kook brengen bind dan vanzelf. Bij de hachee aardappels of rijst eet lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven