dwarse peuter puber
woensdag 18 augustus 2010 om 09:42
Wie heeft voor mij nog waardevolle tips voor een dwarse peuterpuber. Mijn zoon (nu 2.4) is sinds een aantal weken 2 plus met een ster en uitroepteken! het is een lieve en gezellige jongen maar een aantal momenten zorgen voor onrust.(lees driftbui)
Zo is het luier verschonen op het moment een drama. Gillen als een speenvarken en hij wil 's morgens zijn kleren niet aan. Hij wil zijn pyjama aanhouden en zijn stinkende nachtluier . Als we al beginnen over een t-shirt of een broek, gilt hij: niet, niet, niet! Heel fijn zo vroeg in de ochtend....grom.....Probeer rustig en consequent te blijven maar zeker op ochtenden dat hij naar het Kinderdagverblijf moet, is dat lastig. Hij heeft het daar overigens prima naar zijn zin en wil op andere ochtenden ook zijn kleding niet aan....
Zo is het luier verschonen op het moment een drama. Gillen als een speenvarken en hij wil 's morgens zijn kleren niet aan. Hij wil zijn pyjama aanhouden en zijn stinkende nachtluier . Als we al beginnen over een t-shirt of een broek, gilt hij: niet, niet, niet! Heel fijn zo vroeg in de ochtend....grom.....Probeer rustig en consequent te blijven maar zeker op ochtenden dat hij naar het Kinderdagverblijf moet, is dat lastig. Hij heeft het daar overigens prima naar zijn zin en wil op andere ochtenden ook zijn kleding niet aan....
Slapen is goud
woensdag 18 augustus 2010 om 09:54
Mijn dochter is bijna 2 en hier helpt een combinatie van negeren en humor wel redelijk. En de consequenties laten zien, hoewel dat misschien wat zwaar klinkt bij zo'n kleintje. Als ze bijvoorbeeld niet haar luier wil laten verschonen, ga ik zonder haar naar beneden. Ik leg haar dan uit dat ze alleen mee kan met een schone luier. Ik probeer niet uitgebreid met haar in discussie te gaan. Dan krijgt ze alleen maar meer aandacht met haar negatieve gedrag. En het is inderdaad een fase.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 18 augustus 2010 om 10:02
Humor werkt inderdaad het beste (bij mijn draken in ieder geval..)
Ook voor jezelf werkt dat relativerend.
Als mijn zoontje (2.6) weer eens nee zegt, brul ik bijvoorbeeld: Wat zeg je? zeg je nee? Jij moet eens goed gekieteld worden! ...en dan rent hij lachend weg moeders er achter aan, 3 seconden kietelen, en je werk hervatten, et voila.
Natuurlijk zijn er momenten dat je het zat bent, maar een gedeelte is bij mij op deze manier goed op te vangen, succes!
Ook voor jezelf werkt dat relativerend.
Als mijn zoontje (2.6) weer eens nee zegt, brul ik bijvoorbeeld: Wat zeg je? zeg je nee? Jij moet eens goed gekieteld worden! ...en dan rent hij lachend weg moeders er achter aan, 3 seconden kietelen, en je werk hervatten, et voila.
Natuurlijk zijn er momenten dat je het zat bent, maar een gedeelte is bij mij op deze manier goed op te vangen, succes!
woensdag 18 augustus 2010 om 10:05
woensdag 18 augustus 2010 om 11:13
Hahaha, ik krijg wel filmpjes bij jullie verhalen. Heerlijk. Tja, een aantal dingen heb ik al geprobeerd. Die omgedraaide vragen en dan zelf naar beneden gaan. Hij lacht erom. Wat is er leuker dan in je luier alleen boven blijven zitten. En ik maar wachten boven aan de trap tot hij komt smeken om zijn schone luier en zijn kleren
Dat kietelen en andere grapjes helpt inderdaad wel eens. Wat dat betreft is het kijken wat werkt op welk moment. Ben gewoon een trucendoos aan het aanleggen voor het volgende moment. En inderdaad, het is als je van een afstandje kijkt ook wel hilarisch: zo'n kleine bloterik die in zijn koude kamertje een boekje op de grond gaat zitten lezen omdat hij het zo besloten heeft.....helaas mijn man dus vanmorgen een half uur te laat op zijn werk Als er nog anderen zijn met tips: kom maar! Afwisseling is de kunst hier.
Slapen is goud
woensdag 18 augustus 2010 om 11:17
woensdag 18 augustus 2010 om 11:22
Ik laat mijn dochter altijd van alles zelf doen en daag haar ook uit daarin. 'ik geloof niet dat jij zelf je broek naar beneden kan doen' of doen alsof je de luier niet los krijgt 'nou mamma is wel een beetje dom die kan dat niet kan jij het even doen?' En 's Avonds bij het douchen (ik moet mee onder het water anders weigert ze en is alles en iedereen nat behalve zij) 'wie als eerste bloot is' wie als eerste een onderbroek aan heeft' en natuurlijk wint zij meestal.
Erger u niet, verwonder u slechts!
woensdag 18 augustus 2010 om 11:24
weet je wat die wijsneus dan zegt: niet groene broek, niet blauwe broek......En wat ik merk is dat hij probeert zijn volgorde aan te brengen: als we brood gaan eten: "mama, eerst filmpje van Thomas (trein) en dan brood eten?" En nee is dan het verkeerde antwoord wat hem betreft, Hij vraagt het wel erg netjes moet ik zeggen. Grijns
Slapen is goud
woensdag 18 augustus 2010 om 11:26
woensdag 18 augustus 2010 om 11:32
Mijn dochter is wat ouder zie ik nu (2.9) maar doet het al een tijdje. ik begon simpel als ik hem naar beneden doe kun je er dan zelf uitstappen? echt dat geloof ik niet laat eens zien dan?
Wat ik ook nog wel eens doe bij het aan en uit kleden (ik doe het dus wel altijd samen met haar) is elkaar uit kleden. Als ik jou mag uit kleden, mag jij mij uitkleden (wel zelf even alvast lastige sluitingingen open maken)
Wat ik ook nog wel eens doe bij het aan en uit kleden (ik doe het dus wel altijd samen met haar) is elkaar uit kleden. Als ik jou mag uit kleden, mag jij mij uitkleden (wel zelf even alvast lastige sluitingingen open maken)
Erger u niet, verwonder u slechts!
woensdag 18 augustus 2010 om 12:10
woensdag 18 augustus 2010 om 12:12
quote:Maja82 schreef op 18 augustus 2010 @ 09:55:
Kinderen in de 'NEE!!!'- fase zijn hylarisch. (vooral als ze van andere zijn)
SuccesNee kinderen in de NEE fase zijn vermoeiend vooral als ze van jezelf zijn ...en het is niet twee is nee het is al vanaf anderhalf nee ,nee ,nee we zijn ondertussen weer een jaar verder en nog steeds..............zucht
Kinderen in de 'NEE!!!'- fase zijn hylarisch. (vooral als ze van andere zijn)
SuccesNee kinderen in de NEE fase zijn vermoeiend vooral als ze van jezelf zijn ...en het is niet twee is nee het is al vanaf anderhalf nee ,nee ,nee we zijn ondertussen weer een jaar verder en nog steeds..............zucht
woensdag 18 augustus 2010 om 12:14
Wat wij de laatste tijd doen bij Youkje (2 jaar en 3 maanden) is aankondigen: Youkje nog 3 minuten en dan gaan we aankleden. En dan duidelijk met de vingers erbij. Dan terug naar 2 en 1 minuten (die minuten zijn geen hele minuten hoor, dat duurt te lang dan is hij het al lang vergeten) en dan gaan we ook echt aankleden.
Meestal werkt dat erg goed.
(Soms ook niet hoor, en inderdaad 3 driftbuien voor half acht is vrij uitputtend )
Meestal werkt dat erg goed.
(Soms ook niet hoor, en inderdaad 3 driftbuien voor half acht is vrij uitputtend )
Het is zoals het is
woensdag 18 augustus 2010 om 13:24
donderdag 19 augustus 2010 om 09:29
Vanmorgen het keuze trucje geprobeerd. Zoonlief braaf aangeven dat hij een luierbroekje aanwilde en niet de gewone luier. Dus ik wil hem zijn luierbroekje aantrekken: was toch ook niet de bedoeling. Gillen!! Zijn hele pyjamabroek was zeikie want luier had 'snachts gelekt. Ik nog: ja maar jochie, je hele broek is nat, voel maar. Hij voelen en dan gillen: is niet nat!!! Tja....wat kun je daar tegen beginnen. Toch onder dwang de boel uitgetrokken (hij stonk echt) en schoongemaakt. Dat hebben de buren zeker gehoord. Komt er buiten een man langs op een fiets. Ik (zonder hoop overigens) kijk eens, die meneer heeft een jas aan, welke kleur heeft die? Hij antwoord geven en over was de bui. Helaas 10 minuten later weer een nieuwe toen we naar beneden gingen. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling:-( uiteindelijk na veel geschreeuw van zijn kant lekker samen een boterhammetje gegeten. Met pasta weliswaar want de discussie eerste boterham met hartig heb ik voor de gelegenheid maar even achterwege gelaten haha. Ondertussen was het 8 uur Goedemorgen wereld!
Slapen is goud
donderdag 19 augustus 2010 om 09:57
Zeeeeeer herkenbaar, blij dat ik niet de enige ben. Toen ik vanmorgen beneden kwam lag vriend met een rood hoofd onder de bank om daar de boterham met appelstroop onderuit te vissen die daar belandde toen dochter écht geen bumba mocht kijken... De driftbui van dochter was inmiddels over (die van man nog niet) en ze zei verwonderd: "kijk mama, vliegt een broodje!".
donderdag 19 augustus 2010 om 10:35
Haha hier ook zo'n draakje...
Nu bijna 2,5 jaar oud en het duurt al even hoor.
Als ik snel moet dan pak ik hem gewoon beet en doe onder dwang die luier aan.. al is dat soms moeilijk.
Smeken, dreigen.. het helpt allemaal niet. De ene dag is ook beter dan de andere..
Alles is soms niet niet. Ik los het ook wel eens op met humor.. maar soms word ik ook wel eens boos.. al weet je wel beter.
Mijn zoontje luistert verder ook nogal eens slecht (lees niet).
Hij is wel vrolijk vaak maar overal rennen en verstoppen zucht. Zie mensen echt kijken van die kan haar kind echt niet opvoeden. Maar goed daar heb ik nu maar sch*** aan.
Maar het is soms net of ik tegen de muur praat. De hele dag roepen: ... hier komen, niet doen, nee mag niet.
Vermoeiend idd zucht.
ik zie soms ook echt wel kindjes van dezelfde leeftijd die braaf achter papa en mama aanlopen maar hier helaas niet..
Gillen doet hij gelukkig niet. Maar alles is bijna nee.
Eten is ook een drama. Veel groente lust hij ineens niet meer. Ik maak er geen strijd meer van want dan winnen ze.
Dus vul het aan met multivitamines.. en probeer maar te denken dat het ooit over gaat.
Ik ben alleenstaand dus vind het soms echt loodzwaar!
Nu bijna 2,5 jaar oud en het duurt al even hoor.
Als ik snel moet dan pak ik hem gewoon beet en doe onder dwang die luier aan.. al is dat soms moeilijk.
Smeken, dreigen.. het helpt allemaal niet. De ene dag is ook beter dan de andere..
Alles is soms niet niet. Ik los het ook wel eens op met humor.. maar soms word ik ook wel eens boos.. al weet je wel beter.
Mijn zoontje luistert verder ook nogal eens slecht (lees niet).
Hij is wel vrolijk vaak maar overal rennen en verstoppen zucht. Zie mensen echt kijken van die kan haar kind echt niet opvoeden. Maar goed daar heb ik nu maar sch*** aan.
Maar het is soms net of ik tegen de muur praat. De hele dag roepen: ... hier komen, niet doen, nee mag niet.
Vermoeiend idd zucht.
ik zie soms ook echt wel kindjes van dezelfde leeftijd die braaf achter papa en mama aanlopen maar hier helaas niet..
Gillen doet hij gelukkig niet. Maar alles is bijna nee.
Eten is ook een drama. Veel groente lust hij ineens niet meer. Ik maak er geen strijd meer van want dan winnen ze.
Dus vul het aan met multivitamines.. en probeer maar te denken dat het ooit over gaat.
Ik ben alleenstaand dus vind het soms echt loodzwaar!
donderdag 19 augustus 2010 om 13:16
Ja, en voor je het weet zie je jezelf in de V&D volkomen pedagogisch onverantwoord uitvallen tegen je monsterlijke peuter, terwijl je je altijd had voorgenomen nooooit zo'n moeder te worden. Nee, jij zou altijd rustig blijven, je niet gek laten maken, en lachend je peutertje opvoeden...
(Ik heb dochter gisteren uiteindelijk zelfs omgekocht met een Nijntje-koekje: "we gaan éérst deze kleertjes passen, en dan mag jij een Nijntje-koekje". Werkte angstwekkend goed, erg he...)
(Ik heb dochter gisteren uiteindelijk zelfs omgekocht met een Nijntje-koekje: "we gaan éérst deze kleertjes passen, en dan mag jij een Nijntje-koekje". Werkte angstwekkend goed, erg he...)
donderdag 19 augustus 2010 om 14:14
dat omkopen gaat hier ook prima. Hij houdt van thomas trein en dan echt houden van. Erg handig want filmpjes kun je natuurlijk pas kijken als je goed gegeten hebt 's avonds en iedereen klaar is met zijn toetje. Dan vraagt hij zelfs: mag ik kijken mama? met zo'n zoet snoetje. Tja, dan ben je de gilbuien alweer vergeten. Maar gelukkig volgt er dan ergens die avond nog wel eentje om het gegeugen op te frissen.
Miss Sparkle: hulde voor jou dat je dit alleen trekt. ik zou gek worden zonder mijn vent. Die kan het altijd net overnemen als ik langzaam paard begin te zien en die kleine smurf donkerblauw van frustratie.
nog even:vannacht werd die kleine wakker (gebeurt eigenlijk nooit) en toen ik hem op mijn allerliefst even wilde troosten en toedekken was het ook Nee nee niet niet niet. Dus zelfs in zijn slaapdronken toestand is hij dwars.
Miss Sparkle: hulde voor jou dat je dit alleen trekt. ik zou gek worden zonder mijn vent. Die kan het altijd net overnemen als ik langzaam paard begin te zien en die kleine smurf donkerblauw van frustratie.
nog even:vannacht werd die kleine wakker (gebeurt eigenlijk nooit) en toen ik hem op mijn allerliefst even wilde troosten en toedekken was het ook Nee nee niet niet niet. Dus zelfs in zijn slaapdronken toestand is hij dwars.
Slapen is goud