Op jezelf wonen

19-08-2010 10:34 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik nog niet direct woningzoekende, maar wel aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn in mijn stad.

Ik woon momenteel in de binnenstad en wil daar ook niet weg, huurhuizen zijn rond de 700/800 euro huur. Verder wil ik graag weten wat je ongeveer moet verdienen om goed rond te kunnen komen en ook nog geld over te hebben om niet alleen voor je werk en huis te leven.

Kopen is denk ik helemaal geen optie voor mij, want ik heb nog geen vast contract. Heb rondgekeken en de hypotheek die ik kan krijgen met vast contract is ook niet super hoog. (ligt dat aan de tijd?)

Kunnen jullie mij een indicatie geven? Ik verdien nu + 1200 euro netto
@ Fleur: waarom voel jij je nu aangesproken? Lijkt me ook niet nodig, ik refereer namelijk niet naar een speciaal persoon in mijn post.

We oordelen niet Wrikkelgat. Jij vraagt ons wat dingen en daar geven wij antwoord op. Dat het misschien niet het antwoord is dat je wil horen, daar kunnen wij niks aan doen.

Ben trouwens wel oprecht benieuwd naar je baan? Waar vind je zo'n baan waarbij je salaris binnen een paar maanden omhoog schiet? En wat is omhoog schieten voor bedrag?
anoniem_98973 wijzigde dit bericht op 19-08-2010 11:50
Reden: Niet goed gelezen
% gewijzigd
Ik voel me niet persoonlijk aangesproken, ik vraag me hooguit af waar je het over hebt, zie hier nl niemand oordelen. Ik zie alleen dat er vragen gesteld worden.

Reageren is niet alleen voorbehouden aan mensen die zich aangesproken voelen.
quote:wrikkelgat schreef op 19 augustus 2010 @ 11:46:

@ Fleur: waarom voel jij je nu aangesproken? Lijkt me ook niet nodig, ik refereer namelijk niet naar een speciaal persoon in mijn post.

Je refereert aan alles wat hier gezegd is.....dan kan het zijn dat daar op gereageerd wordt ja
wrikkelgat,

uit je openigspost was niet helemaal duidelijk wat je concrete vraag was, behalve wat een redelijk bedrag is om van rond te komen met een huurhuis van 700/800. Vervolgens komt er een hele rij met dingen die je NIET wilt en pas in je laatste bericht schep je een wat duidelijker beeld van de situatie.

Ik zou zeggen: lekker even werken, sparen en over een jaar idd eens kijken wat je kunt huren en waar, wie weet inderdaad met iemand anders erbij en dat vergoot je mogelijkheden ook weer. Misschien heeft vriendlief wat andere woonwensen dan jij, of een carrieremove gemaakt, who knows.

Je vraag lijkt op dit moment dan alleen even niet aan de orde, in een jaar tijd kan er zo veel gebeuren, dat een indicatie nu even geen zin heeft ben ik bang.
Zwup, ze begon topic met dat ze niet direct woningzoekende is...
Ah ok, Fleurtje, die richting ging de rest van het topic niet echt op. Vandaar dat ik het even over het hoofd heb gezien.
Ik ook hoor, werd overweldigd door al dat niet-willen :-)
Precies
quote:wrikkelgat schreef op 19 augustus 2010 @ 11:43:

Je kunt ook wat minder snel oordelen natuurlijk.

wat voor advies wil je dan?

Je hebt al voldoende inschrijftijd. Je kan nu sparen en kijkt rustig rond voor de mogelijkheden. Over een tijdje kan je ook meer betalen, nou prima toch. Dan kan je rustig wachten op dat appartementje van 350 in de binnenstad.

Wil je weten wat verschillende zaken zoals verzekering, boodschappen je allemaal gaan kosten, kijk dan eens op nibud.nl. Die hebben hele goede overzichten.
Ik heb ook niet gezegd dat ik in een huis van 700/800 euro wil wonen. Alleen dat ik de binnenstad niet uit wil (het liefst niet), maar omdat het zo duur is vroeg ik jullie wat wel redelijk was en hoeveel je dan nodig had qua loon.

Ik ben nu directiesecretaresse voor degene die het weten wilde. Niet dat het ineens een top salaris wordt, maar voor mijn leeftijd wordt het best wel oké.

Misschien ben ik zo wat duidelijker?
is 700/800 inclusief of exclusief?
Misschien ben ik een beetje traag van begrip, maar in je openingspost, en in je post van 11,57 zeg je dat een huis 700/800 euro kost, en in een andere post noem je een bedrag van 350 euro voor een appartementje....

Ik niet snappe nie.....

Of zit dat verschil in het feit dat je het over huizen en appartementen hebt?

Daarnaast nog een al eerder genoemde super belangrijk advies: ga niet meteen samenwonen. (met je lover dan he): een appartement delen met huisgenoten, daar leer je een hoop van, maar met je vriend is dat toch wat anders...
De stelregel dacht ik is dat je ongeveer 1/3 van inkomen uitgeeft aan wonen.

Hier een budgetchecker. Misschien handig om in te vullen.

https://service.nibud.nl/pba/index.aspx
quote:Zwup schreef op 19 augustus 2010 @ 12:03:

https://service.nibud.nl/pba/index.aspxVolgens mij hangt dat ook wel erg af van je gezinssamenstelling. Volgens mij geven alleenstaanden wel meer uit, of zie ik dat verkeerd? Lijkt me niet dat alle alleenstaanden die in Amsterdam wonen zoveel geld verdienen toch? EN ik hoop dat de mensen die in Delfzijl wonen wel iets meer verdienen

https://service.nibud.nl/pba/index.aspxDat is handig, dankjewel!
Het is ook een stelregel...je hoeft je er niet aan te houden. Maar het is wel verstandig. Zeker als je ook nog een beetje spaargeld wil opbouwen voor noodgevallen of dingen die je graag wilt en veel geld kosten.

Voor alleenstaanden is het inderdaad een stuk duurder.
Bij 700 a 800 huur waarbij nog G/W/L en de rest nog moet zou ik zeker een inkomen van minimaal 2.000 euro aanhouden wil je een beetje kunnen leven.
Wrikkelgat,

Met 1200 netto is iets huren van 700/800 euro inderdaad te duur.

Ik denk dat je toch minimaal 1800 netto moet verdienen om dat huis te kunnen betalen en ook nog een leuk leven daarnaast te kunnen hebben.

Die huizen van 700/800 euro, hebben die meer dan twee slaapkamers? Zo ja, ga lekker met een vriendin (vriendinnen) wonen. Je bent nog geen 20. Ik vind je te jong om nu al alleen maar zo'n serieus werkend leven te hebben. Met vriendinnen (huisgenoten) 's avonds en/of in het weekend eten/sporten/uitgaan. Samenwonen zou ik nu nog niet aan beginnen, ga eerst een beetje leven als een jonge twintiger.
Ik had vroeger al een beeld dat ik nooit eerst samen wilde gaan wonen, maar dat ik als ik op mijzelf ging wonen, alleen ging wonen. En dat beeld is eigenlijk nog niet veranderd.

Met een vriendin zie ik nou ook niet echt zitten, vriendinnen leren nog of hebben geen baan. Dan zit er weinig in qua kosten delen.
TO: misschien is de tip al gegeven maar verdiep je ook eens in de huurtoeslag.

Huurtoeslag

Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan ¤ 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op ¤ 357,37 per maand.Bovendien mag uw inkomen niet hoger dan ¤ 21.450 per jaar zijn als u alleen bent, of ¤ 29.125 als u samenwoont.Huurtoeslag kun je aanvragen bij: http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag.html
Ik zou er denk ik niet voor kiezen om nu via de woningstichting te proberen iets te krijgen, met de instelling: dan maar wat minder mooi.

Je bent dan nl wel je opgebouwde inschrijftijd kwijt. Dan kun je denk ik beter even wachten tot je een wat betere positie hebt op de lijst.

Wintermuts, heb je er al aan gedacht dat je ook geld nodig hebt voor de inrichting? Meubels, keukenspullen e.d?

Hoeft helemaal niet duur te zijn als je alles tweedehands koopt maar je moet er wel rekening mee houden.

https://service.nibud.nl/pba/index.aspxMaximaal een derde van je bruto inkomen is het.
Ah, klein nuance verschil inderdaad Kaatje
Ik kan geen huurtoeslag krijgen, zou boven het max. toegestane bedrag zitten. 370 is de grens. Daar heb ik niks voor, of ik moet echt heel goed zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven