Op jezelf wonen

19-08-2010 10:34 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik nog niet direct woningzoekende, maar wel aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn in mijn stad.

Ik woon momenteel in de binnenstad en wil daar ook niet weg, huurhuizen zijn rond de 700/800 euro huur. Verder wil ik graag weten wat je ongeveer moet verdienen om goed rond te kunnen komen en ook nog geld over te hebben om niet alleen voor je werk en huis te leven.

Kopen is denk ik helemaal geen optie voor mij, want ik heb nog geen vast contract. Heb rondgekeken en de hypotheek die ik kan krijgen met vast contract is ook niet super hoog. (ligt dat aan de tijd?)

Kunnen jullie mij een indicatie geven? Ik verdien nu + 1200 euro netto
Nou met een huur van 700-800 euro ga je het echt niet redden als je 1200 netto verdient!

Ik verdien netto rond de 1750 en mijn huur bedraagt ook 700 euro. Ik ben 1200 per maand kwijt aan vaste lasten (huur, verzekeringen etc) en boodschappen.

Met mijn salaris heb ik nog voldoende over om te ''leven'' dus af en toe bios, uit eten, stappen, kleding kopen, elke maand sparen etc.
De hoogte van de hypotheek ligt aan je inkomen, als dat niet hoog is, kun je ook geen hoge hypotheek krijgen. Volgens mij moet je uitgaan van 4,5 x je jaarsalaris maximaal. En dan nog is het maar de vraag of je een hypotheek krijgt natuurlijk.
Het hangt er vanaf wat voor huis je wilt en of dat via de sociale woningbouw is of dat je particulier moet wonen.

Vanaf hier kunnen we niet zeggen of je aan 1200 euro netto genoeg hebt. Dat hangt volledig van je situatie af.

Ik woon ook in het centrum van een grote stad en woon voor 450 inclusief en kom dus makkelijk rond van minder dan 1200 euro per maand. Maar dat kan voor jou heel anders zijn.

Hou trouwens ook rekening met de huurtoeslagrens. Dat maakt het misschien wat makkelijker.
Misschien kan je een huisgenoot zoeken?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Over de huurtoeslag:

Kan ik huurtoeslag krijgen?

Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan ¤ 647,53 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op ¤ 357,37 per maand.

Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan ¤ 21.450 per jaar als u alleen bent, of ¤ 29.125 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen ¤ 20.200 als u alleen bent, of ¤ 27.575 als u samenwoont.
Beste Wrikkelgat,

ik denk dat het wel erg krap wordt hoor, een huur van 700 euro met een inkomen van 1200.

Kosten die er nog bij gaan komen, waar je rekening mee moet houden:

-gas/water/electra: zit dat bij de huurprijs in, of is dat exclusief? Dan moet je nog zo'n 120 extra rekenen (grove schatting, hangt af van soort huis etcetera)

-verzekeringen (zorg = 100), inboedelverzekering, even kijken of dat loont wat betreft de waarde van je inboedel en de hoeveelheid spaargeld die je hebt. et cetera

-eten/boodschappen: toch wel minstens 200 per maand, als je in je eentje woont.

Dan zit je al op een totaal van 1120 euro, dan spaar je dus helemaal niks, en heb je nog geen geld voor kleding, uitgaan extraatjes, noch voor meubels et cetera.

Ik vind een eerste huis van 700 euro wel heel erg duur! Zou je niet eerst op kamers willen? (Hoef je ook niet zoveel meubels te kopen)
Heb je je al ingeschreven als woningzoekende? Vaak is de duur van inschrijving inherent aan hoe snel je ergens voor in aanmerking kunt komen. Bekijk in welk deel van de stad je pertinent niet wilt wonen en ga dan bekijken waarom niet. Ik woon bijvoorbeeld ergens waar ik nooit (!) zou willen wonen; en nu dat ik er al jarenlang woon, heb ik nooit zo goed begrepen waarom want ik heb het er prima naar mijn zin. Houd verder ook een maximum aan voor wat je voor een woning wilt en (belangrijker) kunt betalen. Er komt namelijk meer bij kijken dan alleen je huur; de totaal vaste lasten kan best oplopen. Je verdient inderdaad prima om je een leuke woning te kunnen permitteren maar realiseer je ook, dat een leuke woning niet perse heel veel geld hoeft te kosten. Sociale huurwoningen zijn ook prima.
Sociale huurwoningen zijn inderdaad prima, maar dan moet je wel lang genoeg ingeschreven staan....het lijkt erop dat TO particulier moet huren. (Ik huur overigens ook particulier omdat ik nergens lang genoeg ingeschreven stond).
Ik sta al ingeschreven, 2 jaar nu bij de woningbouw van de hele stad. Kan ook in een andere buurt wonen, veel goedkoper, maar dat wil ik echt niet. Mijn stad is niet zo heel "mooi" qua huizen en inwoners zeg maar. zeg maar asociaal. Niet dat de stad anders is, maar dat voelt voor mij goed, woon er mn hele leven al.

En ik heb ook nog een vriend. maar ik weet niet zeker of het al een goed plan is samen te wonen. Hij heeft een hoger inkomen dan ik.
Als ze in dezelfde stad wil wonen als waar ze is opgegroeid, had ze er verstandig aan gedaan zich meteen op d'r 18e verjaardag in te schrijven. Maar goed, dat is achteraf gepraat.

(mijn moeder heeft me idd meteen op mijn verjaardag ingeschreven. Nooit meer echt aan gedacht. Totdat ik het op kamers wonen zat was, eens naar die inschrijving keek en zag dat ik zes jaar van die inschrijving mee mocht nemen omdat ik in een gemeente stond ingeschreven die onder 'regio amsterdam' viel; had toen binnen twee maanden een woning, voor ¤210 per maand en door hubsubsidie werd dat ¤190. Ja, ik was blij )
quote:wrikkelgat schreef op 19 augustus 2010 @ 10:54:

Ik sta al ingeschreven, 2 jaar nu bij de woningbouw van de hele stad. Kan ook in een andere buurt wonen, veel goedkoper, maar dat wil ik echt niet.

Als je via de woningbouw gaat huren, verschilt de prijs dan per buurt?

Maar als ik naar je inkomen kijk, heb je niet zo heel veel keus qua buurt, als het idd zo is dat je in jouw stad voor de locatie betaalt.
quote:wrikkelgat schreef op 19 augustus 2010 @ 10:54:

Ik sta al ingeschreven, 2 jaar nu bij de woningbouw van de hele stad. Kan ook in een andere buurt wonen, veel goedkoper, maar dat wil ik echt niet. Mijn stad is niet zo heel "mooi" qua huizen en inwoners zeg maar. zeg maar asociaal. Niet dat de stad anders is, maar dat voelt voor mij goed, woon er mn hele leven al.

En ik heb ook nog een vriend. maar ik weet niet zeker of het al een goed plan is samen te wonen. Hij heeft een hoger inkomen dan ik.

En hoe ''hoog'' sta je nu op de wachtlijst als je ergens op reageert?

Nog een tip: als je niet zeker weet of samenwonen een goed idee is, doe het dan maar gewoon niet. Ook niet als je daarmee sneller een (duur) huis kan huren.
En eerst eens een paar jaar in een andere wijk wonen, inschrijfduur opbouwen bij de woningstichting (of stijgen in inkomen) en daarna terug naar het centrum?
quote:fleurtje schreef op 19 augustus 2010 @ 10:56:

Als ze in dezelfde stad wil wonen als waar ze is opgegroeid, had ze er verstandig aan gedaan zich meteen op d'r 18e verjaardag in te schrijven. Maar goed, dat is achteraf gepraat. )

Nee, dat is ook gebeurt, ben nu pas bijna 20 jaar.

Ik zie mezelf wel alleen wonen in een appartementje van 350 huur per maand. dat zou beter uitkomen. valt alleen zo tegen dat wonen in een binnenstad zo enorm duur is! jammer...
quote:wrikkelgat schreef op 19 augustus 2010 @ 10:59:

[...]

Nee, dat is ook gebeurt, ben nu pas bijna 20 jaar.

Ik zie mezelf wel alleen wonen in een appartementje van 350 huur per maand. dat zou beter uitkomen. valt alleen zo tegen dat wonen in een binnenstad zo enorm duur is! jammer...En dat verbaast me een beetje.
oe dat zijn dan wel hoge huren als het via de woningbouw is..!
Tja, als je eerste huis gelijk mooi en in de juiste wijk moet zijn, dan moet je iets verzinnen om je inkomen wat op te gaan krikken. Hey, de Stones hadden daar een leuk liedje over, hoe ging dat ook alweer? You can't always get what you want?
Rene Froger zong ook een keer iets...
Goh, woon je in mijn stad?

Die asociale mensen en die hoge huren ken ik.

Het werd al gezegd, maar is een kamer geen optie? Soms staan er ook etages op Marktplaats, dat is meer dan een kamer, wel bij iemand in huis.

Sowieso staat op MP wel het één en ander.

Je weet dat je over een paar jaar waarschijnlijk via de woningstichting wel iets kunt huren. Dan kun je de tussentijd als overbrugging zien.
Mijn woningbouw heeft verschillende soorten huizen. De prijzen gaan van 300 tot +1200 per maand. En de prijs is sterk afhankelijk in welke buurt je wilt wonen. De stad ligt in het midden van het land, misschien heeft dat er ook wel mee te maken. overal centraal, maar toch ook niet te dichtbij grote steden.
@ Fleurtje: een eigen huis, een plek onder de zon?
quote:Moonlight82 schreef op 19 augustus 2010 @ 11:05:

Goh, woon je in mijn stad?

Die asociale mensen en die hoge huren ken ik.

Het werd al gezegd, maar is een kamer geen optie? Soms staan er ook etages op Marktplaats, dat is meer dan een kamer, wel bij iemand in huis.

Sowieso staat op MP wel het één en ander.

Je weet dat je over een paar jaar waarschijnlijk via de woningstichting wel iets kunt huren. Dan kun je de tussentijd als overbrugging zien.Voor een kamer in mijn stad kan ik een eensgezinswoning in de buitenwijk huren, dus dat zit er niet in
Oh, dat is 'mijn' stad dan anders geregeld, als je via de woningbouw huurt, betaal je niet voor de locatie. En dat zou je in een hoofdstad eigenlijk wel weer verwachten.
quote:kaatje_85 schreef op 19 augustus 2010 @ 11:06:

@ Fleurtje: een eigen huis, een plek onder de zon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven