Butternut vervanging

20-08-2010 11:59 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vanavond kook ik voor een aantal gasten. Ik heb een heerlijk uitziend recept gevonden met lamsschouder en butternut (ik ken het Nederlandse woord voor butternut niet, maar het is een pompoenachtig en flesvormig iets). Helaas is butternut nu waarschijnlijk niet in de winkels te vinden, aangezien het meer een herfst-winter groente is. Ik zoek dus iets ter vervanging van butternut, zelf dacht ik aan ronde courgette maar misschien hebben jullie een beter idee? Ik zoek iets die qua smaak en textuur wat lijkt op butternut.
Het nederlandse woord is inderdaad flespompoen volgens mij..

Gewone pompoen is eigenlijk het hele jaar door te verkrijgen, heb ze ook pas geleden nog zien liggen bij de groenteboer, dus wellicht is dat een goede vervanging, mocht je geen flespompoen kunnen krijgen?
Ja, dat zou een goede oplossing zijn. Ik vrees wel dat gewone pompoen hier niet in de winkels ligt momenteel, ik herinner me niet er gezien te hebben tijdens mijn laatste boodschappen (en ik loop altijd de hele groentenafdeling af). Het nadeel van pompoen is ook dat de pel een stuk dikker is dan die van flespompoen (die je gewoon kan opeten). Dit is het recept trouwens: http://www.jamieoliver.co ... ulder-of-lamb-with-roaste
Bij de meeste natuurwinkels (bio-winkels) kun je wel butternuts krijgen. En anders inderdaad gewoon pompoen.
Bij onze Turkse groentenboer lagen van de week nog genoeg flespompoenen...
Oei, natuurwinkels, ik denk niet dat er veel zijn in mijn regio. Ik zal google eens consulteren.
flespompoen zag ik vorige week ook nog gewoon bij de Jumbo liggen! supermarkt heeft m dus ook.
bij de appie hebben ze pompoen in de vriezer
Turkse groenteboer is inderdaad een hele goede tip.

En het recept ziet er lekker uit!!!
Ik weet niet precies wat voor gerecht het is, maar bijvoorbeeld voor soepen kun je butternut squash ook door zoete aardappel vervangen

(oh zie nu dat je een link geplaatst hebt naar het gerecht, haha)
Helaas woon ik niet in Nederland, maar in Zuid-Frankrijk en ik heb de indruk dat ze hier wel minder variëteit in de winkels liggen hebben. Maar het is blijkbaar dus wel mogelijk om flespompoen in de zomer te kopen, misschien als ik lang genoeg zoek ik het hier ook wel vind
Bij de Turk zag ik ze gister. Niet heel goedkoop (3.50 ofzo per kilo)
Ooo je woont niet in NL. Is het geen idee om gewone pompoen te gebruiken? Van een ronde pompoen kan je van die parten maken die je ook goed kan grillen.
anoniem_51602 wijzigde dit bericht op 20-08-2010 12:34
Reden: even het recept bekeken
% gewijzigd
Ja, als ik geen flespompoen vind ga ik op zoek naar gewone pompoen. Hopelijk vind ik dat dan wel.

Ik zie trouwens dat ik ook cranberriesap nodig heb. Ik vrees dat ik dat hier enkel ga vinden onder de oceanspray vruchtensap-vorm (kennen jullie dat?). Maar dat werkt waarschijnlijk niet want minder geconcentreerd enzo
Ik ken Butternut niet, maar pompoen wel. Qua smaak en hardheid vind ik pompoen in de buurt van wortelen komen.

Met wat toevoegingen voor de smaak.....kom je misschien in de richting. De kooktijd zou wel eens anders kunnen zijn.
Cranberry vind ik lijken op zwarte of rode bessen. Bosbessen die groeien daar toch wel? Bramen zijn ook wel lekker.

Hier kan je bosvruchten krijgen. Nou, dit zijn voldoende opties, waar je misschien wat mee kunt.

Smakelijk eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven