Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Hier is het eigenlijk nog steeds onverandert, helaas.

Vanochtend echt weer veel bloed en slijm, dus ka maar weer gebeld voor een afspraak, daar konden we vanmiddag heen. Hele dag verder geen ontlasting gehad, dus vond ik op zich wel een goed teken. Maar toch maar heen. Hij kon niets vinden, ze is ondanks de diarree gelukkig nog niet uitgedroogd. Ik had de bloed/slokm/poep luier meegenomen dus die is nu op kweek gezet (leuk karweitje voor de assistente ).

Bij thuis komst haar even in blote kont laten spelen omdat billen zo rood waren.... prrrrrrrrrrrrrrrrrrt hele handdoek ondergescheten....... met weer iets bloed erbij.

Morgen weer overleg met de ka hoe het gaat en of we dan evt. weer langs moeten komen. Ben alleen bang dat als het zo blijft dat ze moet worden opgenomen.... ik heb ook nog nooit gehoord dat een kindje bij een buikgriep zo lang bloed erbij houdt. Een keer ja, maar is vandaag al de 4e dag. Blijf het maar raar vinden.

Rapley durf ik op dit moment ook niet meer zo goed, ik overweeg zelfs of ik haar niet een keer wat gepureerds zal geven. Van de KA mocht ze gewoon alles eten.... (maar van rapley had hij de vorige keer nog nooit gehoord dus daar ben ik niet weer over begonnen).

Vind het maar zwaar een ziek kind, vooral psychisch dan, want zelf is ze nog steeds even vrolijk en makkelijk als altijd.
Oh en even OT, hier nog nooit druiven gegeven, maar ik zou ze als ik ze zou geven denk ik halveren.
He getsie GW dat is zeker niet leuk. En inderdaad zijn zieke kindjes voor jezelf zwaar omdat 't je toch een beetje verdrietig maakt.

Druiven zou ik ontpitten (indien nodig), ontvellen en door de helft geven. Pienmini kan al 'goed kauwen'. Ik koop eigenlijk nooit druiven omdat ik er zelf niet zo van houd. Maar denk dat Pienmini het wel lekker zal vinden. Misschien toch maar eens halen.
GW hoe gaat het bij jullie?

Sophie Spaflesje zorgde er hier een paar weken geleden voor een valpartij van het bed af! Na het werk voeden op bed aan de kant van papa. Ik val in slaap, zoon ziet een flesje op het nachtkastje en kruipt erheen. Ik zag nog net z'n luiertje over de rand verdwijnen. Volgende moment een heel verdrietig babietje in foetus houding tussen muur en bed.

Maar wat hebben ze met die flesjes he? Ik drink 's nachts ook wel terwijl ik voed, en als hij wakker is, leidt dat enorm af. Gelukkig voor 6u drinkt hij meestal slapend.

jacjac klinkt goed allemaal bij jullie!! Druiven kun je pellen of opensnijden. Ik vind het eng om ze zo te geven. Bovendien kan er erg veel bestrijdingsmiddel op zitten in verhouding.

Gisteren bij schoonmoeder gegeten. OMG ze wil zo graag iedereen volstoppen en dus ook haar kleinzoon!! Van te voren had ze al gebeld dat ze niet wist wat hij mocht. Als hij dan geen liga mag, mag hij dan een lange vinger? Uiteindelijk was er bruin brood, roomboter, volkorenbeschuit, tros bananen, bak nectarinen en winterpeen....... Bij binnenkomst werden toch twee soorten koek getoond liga met appel en speculaas met een treintje erop geprint, ik heb die meteen opgegeten en gezegd dat de mama die wel mocht. Ze bedoelt het wel heel goed hoor.
quote:Fabindia schreef op 19 augustus 2010 @ 21:40:

GW hoe gaat het bij jullie?

.

Staat hier 4 berichtjes boven

En spaflesjes zijn zo te lezen erg gewild... hier nog niet volgens mij,
GW (crosspost) wat vervelend! Dikke knuffel voor jou Kan het te maken hebben met haar vroeggeboorte? Of hadden er dan al eerder problemen moeten zijn geweest? Ik weet nog dat mij in de Vu verteld was dat prematuren een grotere kans hebben op darmproblemen
Ja hier ook een plastic flesjes fan. Ook het flesje van de vitamine druppeltjes is erg populair overigens. Vind ik dan weer iets minder geschikt speelgoed.
Fab, geen idee eigenlijk of het met haar vroeggeboorte te maken kan hebben, denk zelf eigenlijk van niet, daarvoor was ze denk ik niet vroeg genoeg en dan was het denk ik ook wel al eerder opgetreden. Maar ja, ka heeft ook niet echt een idee, behalve een infekt, maar koorts heeft ze niet, is dan wel weer atypisch.
gw, wat schrikken. Ik had t al op de groep gelezen maar daar nog niet kunnen reageren. Mobiel reageren werkt daar niet zo goed.

Huub krijgt ook zn eten a la rapley. Niet helemaal streng in de leer, want hij krijgt op de dagen dat ik moet werken in zn 1e fles 120ml kolfmelk met vanille rijstebloem. Na 1 week alleen dat als bijvoeding te hebben gegeven zijn we daarna voorzichtig met avondeten begonnen.

En nadat ik huub vorige week bij t ophalen op t kdv heel trots zittend in de ikea kinderstoel aantrof, moest er hier ook meteen 1 komen. Dus ff op mp gesnuffeld en hier in de buurt een mooie gescoord en meneertje vind het helemaal geweldig. Hij zit erin alsof het een troon is. Ik leg zn avond eten op het blad voor hem neer, en niet meer op een bordje, want bordjes horen op de grond vind hij.

Hij eet alles wat hij voor zn neus krijgt. En op het kdv zijn ze eraan gewend dat wij alles anders doen dan de gemiddelde ouders en ze verblikten of verbloosten niet toen wij maandag zeiden dat huub vanaf nu met t fruit eten v 9u mee mag doe, maar dan wel met stukjes. Hij heeft daar nu 2x banaan en gister een peer gehad en ze vonden het heel grappig hoe hij die naar binnen werkte.

Hij beet trouwens wel tijdens t peer-eten in zn eigen tong! En slaakte een hele boze brul toen en dat vonden de juffies ook erg grappig, want ze hadden hem nog nooit boos gezien.

Hebben jullie wel eens gehad dat de kleine in zn tong beet?
GW lijkt mij ook hoor, en ik weet ook niet hoe het zich dan openbaart. Vroeg het me gewoon even af.

Arc leuk he die kinderstoel? Hier ook helemaal goed. Hij zit erin te wippen en op zijn blad te slaan tot al het eten op tafel staat. Helemaal blij wordt hij ervan!

Ik zou niet weten of R ooit op z'n tong gebeten heeft. Hij werd laatst wel ineens onverklaarbaar verdrietig aan tafel. Het kan makkelijk, ik deed het als kind wel vaak
GW hoe is het vandaag met H?

Hier even een klein rondedansje!!! Pienmini heeft zelf 2x een kwart tomaat gegeten en wat bloemkool. Smullen deed ie van de tomaat.
Hier status quo, nog steeds slijm en bloed en diarree (al wordt het wel iets minder heb ik het idee, of is dat whisfull thinking?).

We hoefden niet nog een keer bij de ka langs, zolang ze er zelf weinig last van heeft en het niet meer word, dus het is nu afwachten op de kweek-uitslag.

Ze heeft wel vanavond even met advocado mogen spelen, niets binnen gekregen volgens mij, maar ze vond het erg leuke groene klei
He getsie GW toch niet lekker dat het niet gewoon over gaat. Ben wel benieuwd wat de kweek gaat uitwijzen.

Misschien een gekke vraag maar het is wel bloed bij haar ontlasting? Niet dat het zo'n pseudo menstruatie is ofzo...

*gaat gelijk weer avocado op boodschappenlijstje zetten*
Nee, ik denk wel echt dat het bij haar poep zit, het zit er echt zo door heen gemengd. Haar poep is ook heel anders dan normaal, slijmeriger en dunner (en eet smakelijk).

Ik ben zelf ook wel heel benieuwd wat er uit komt, maar zul je zien dat er niets uit komt. Nou ja, als het tegen de tijd van de utislag over is kan ik daar ook wel mee leven.
Het is in ieder geval heel fijn dat ze er zelf geen last van heeft. Nou sterkte met je meisje want hoe klein of groot als je kleintje iets heeft is het niet leuk.
He wat naar GW, dat je nu eigenlijk nog niet meer weet.

Hier heeft Bloem af en toe wel ineens een brul. Dan is er óf een peperkorreltje op haar eten terecht gekomen ( ) of ze heeft op haar wang/tong gebeten.
Gw shit zeg! Ik duim dat het snel weer over is. En gewoon gepureerd geven als je je daar het best bij voelt. Maar een tijdje niets erbij is ook geen probleem. Vervelend dat ze niet weten wat het is!
Ha: ik lees hier al een tijdje mee, maar eindelijk zijn we ook een beetje begonnen :-)

De kinderstoel staat klaar voor als hij echt goed zelfstandig zit, maar we houden het nu simpel in het wipstoeltje met een grote theedoek over zoontje heen. Hij heeft een paar keer met rijpe partjes nectarine mogen spelen, wat banaan in dikke repen gesneden (in de lengte) en een stuk komkommer (ook een dikke reep in de lengte). De komkommer zag er compleet verwelkt uit: hij zuigt er heel hard op

Ik denk dat dat wel gauw zal veranderen want er komen nu twee tandjes uit zijn onderkaakje opzetten. Scherp!

Van de eerste keer hebben we een filmpje gemaakt:

nectarine
Leuk filmpje, IA!
He Iemand,

Hij heeft het al best goed door zeg, als dat de eerste keer was!!!! Leuk om te zien.
Oh IA, voor een eerste keer rapleyen ziet dat er wel al profesioneel uit!

Hier zijn we voorzichtig ook weer een beetje begonnen met rapley, een week pauze heeft voor haar darmen geen verbetering gebracht. Dus nu zit ze op een banaantje te sabbelen. Ik kijk wel dat ik nu alleen maar makkelijk te verteren dingen geef die niet zo zwaar te verteren zijn voor de darmen (iemand nog suggestie's?)
Mmm gw, bij banaan zou ik iig veel vocht bijgeven ivm kans op verstopping en dat zou nu miss niet handig zijn? Misschien peertje? Rijstwafel?

Iemand, ik zal snel even je filmpje bekijken, leuk dat jullie begonnen zijn!
GW, ik las jullie darmperikelen. Je moet natuurlijk zeker niet gaan rommelen, maar ik heb wel eens iets gelezen (nota bene in het boek van Ubermuts Daphne Deckers die het voor haar baby gebruikte) over probiotica-poeder dat je bij de reformwinkel kan kopen om de darmflora te herstellen. Misschien iets om je even in te verdiepen?

Bij onze honden (okee is niet meteen te vergelijken maar je doet wel heel wat ervaring op) zorgen we ook altijd dat we iets in huis hebben als ze flinke diarree hebben gehad (soms na een AB kuur omdat dan de darmbacterien ook worden uitgeroeid).

Wat wij voor de honden gebruiken is niet aan te raden bij baby's, gheghe: de inhoud van de lebmaag van een koe (een soort stinkende pre-stront) die de fabrikant eufemistisch "kruidenmix" noemt. Werkt dus wel als een tierelier om hun darmen weer in balans te krijgen: het gaat gewoon om een shot "gezonde" darmflora bacterien. Vaak eten honden uit zichzelf konijnenkeutels of paardenpoep om zo ook wat binnen te krijgen.

Lekker vies praatje maar goed: kijk maar of je er iets mee kan (en overleg desnoods even met een arts of het geen kwaad kan).
Trouwens bedankt voor alle complimenten :-)

We vonden het ook heel leuk gaan, maar komen lang niet iedere dag aan een fruit-experiment toe omdat zoontje nog steeds een vrij onregelmatig ritme heeft. Dan is zoiets lastig te plannen. We willen het niet direct voor een flesje, maar er meteen na lijkt me ook niet handig omdat hij dan geen honger heeft. En we moeten natuurlijk lekker rijp fruit hebben liggen...

Hoe voorzichtig zijn jullie met dingen als aardbeien, bramen, (tomaat?) en andere dingen waarvan wel gezegd wordt dat het allergie kan opwekken? Die Stefan Kleintjes lijkt me erg hardcore; in onze omgeving doen mensen wat makkelijker. We hebben nu een fantastische bramenoogst in de achtertuin en er komen ook weer heel veel aardbeien aan van onze aarbeienplanten.

Lijkt me zo jammer om te wachten tot volgend jaar als we zelf zulk mooi fruit hebben.
Sophy, ze heeft nog steeds diarree, daarom leek banaan me juist wel handig, maar het moet natuurlijk niet door gaan slaan naar de andere richting.... Maar ach, ze krijgt eigenlijk nog steeds zo weinig binnen dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het überhaupt iets doet op de consistentie.

Probiotica is geloof ik niet echt mijn ding.... ben voor mezelf ook niet zo van de activia yoghurtjes enzo, bovendien wil ik er eigenlijk niet teveel zelf mee gaan experimenteren. Voor nu wachten we de kweek maar af, denk dat die er maandag of dinsdag mss wel al is en bij verslechtering gaan we gewoon dit weekend maar alvast een arts op zoeken, maar dochter blijft er vrolijk onder dus dan zullen we zelf nog maar even afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven