peuter ineens loensen?

23-08-2010 13:57 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen keek ik naar m'n zoontje (2.5 jaar) en dacht meteen, 'hey, je ziet er anders uit..'.

Ik kon er maar niet achter komen wat anders was. (Kind snapt er niets van waarom ik hem de hele tijd zo aan kijk)

Maar ineens (dacht) ik het te zien..Het lijkt wel of beidde ogen iets meer naar binnen staan, een soort scheel/loensen maar dan héél licht..

Misschien een lui oog oid, of zijn er nog andere redenen waardoor een kind ineens licht loenst?

En waar kan je dan beter terecht bij de huisarts of het consultatiebureau?
Mijn oudste wordt in november 5 en die doet dat ineens met z'n linkeroog. Hij ziet verder wel goed, maar ga morgen toch de huisarts even bellen of er naar gekeken kan worden.
.
anoniem_111286 wijzigde dit bericht op 27-09-2010 14:37
Reden: .
% gewijzigd
Valt het dan heel erg op?

Ik twijfel namelijk enorm of ik het mij niet verbeeld, zo slecht is het te zien...
Ik zou naar de huisarts gaan. En niet te lang wachten, als je er snel bij bent is het heel goed behandelbaar.
Bij mijn zoon wel, die kijkt dan echt met 1 oog scheel. Maar ik vraag me bij hem af of hij het niet gewoon leuk vind om te doen, lijkt me niet dat ze met bijna 5 ineens een lui oog krijgen. Ik ben wel met hem bij een opticien geweest, maar die kon er niks mee.
.
anoniem_111286 wijzigde dit bericht op 27-09-2010 14:37
Reden: .
% gewijzigd
ik ga gewoon een afspraak maken, beter een keer voor niets dan te laat!
Omdat je zoontje nog kort een klein beetje loenst kan je ook aankijken of dit gaat herstellen of slechter gaat worden.

Vertrouw je het niet ga dan naar de huisarts.

die kan je weer doorverwijzen naar de oogarts in het ziekenhuis.

Ik heb dit ervaren met mijn dochter. Zij was toen ook 2,5 maar loensde ruime tijd daarvoor ook al.

Via het ziekenhuis werden haar oogjes getest (ze krijgen dan van die druppeltjes in hun oogjes waarvan de pupillen groter worden en ze beter kunnen meten)

en toen bleek ze een + sterkte te hebben. Om het loensen beter te maken wordt 1 van de oogjes afgeplakt.

Als je zo jong er vlug bij bent is de kans groter dat de oogjes ook weer gaan herstellen.

Mijn dochter is nu 11 en heeft geen brilletje meer nodig.

van het consultatiebureau krijg je op een gegeven moment vanzelf een oproep voor een ogentest.

Dit kan je ook afwachten.
Eigenlijk niets toe te voegen. Het loensen bij mijn dochter begon alleen veel eerder. Ze bleek geen lui oog te hebben maar een flinke + afwijking. Door het nog extreem kunnen accomoderen van het oog (scherpstellen eigenlijk) gaat ze scheel zien.

Als het de eerste keer was, zou ik het nog een tijdje aankijken. Over een maand kan de oogarts er ook naar kijken.
Die ogentest heeft mijn oudste zoon al gehad, die was goed. Net toch de vervangende huisarts maar vast gebeld, zij kunnen alleen geen verwijzing voor de oogarts geven. Ons eigen ziekenhuis maakt geen afspraken zonder verwijzing, dus nu moet ik of wachten tot 13 september (huisarts heeft heel luxe een maand vakantie) of een ander ziekenhuis bellen.
quote:mamax schreef op 23 augustus 2010 @ 14:34:

Die ogentest heeft mijn oudste zoon al gehad, die was goed. Net toch de vervangende huisarts maar vast gebeld, zij kunnen alleen geen verwijzing voor de oogarts geven. Ons eigen ziekenhuis maakt geen afspraken zonder verwijzing, dus nu moet ik of wachten tot 13 september (huisarts heeft heel luxe een maand vakantie) of een ander ziekenhuis bellen.De oogtest op het cb, of de druppeltest bij de oogarts? Want daar zit best een verschil in.
Die oogtest bij het cb. De oogarts heb ik net gebeld, maar die werken echt alleen met een verwijsbrief van de huisarts, daarna kan ik pas een afspraak maken en de wachttijd is ongeveer een maand.
Vervelend, maar echt erg is het niet. Mijn dochter zag echt verschrikkelijk scheel, dus wij naar de huisarts, die vond het op dat moment wel meevallen. Dus een maand afwachten en toen moest ze toch naar het cb.

De cb arts zag dat het idd. niet goed was, dus verwees ze door naar de huisarts, die toen pas doorverwees naar de oogarts.

Bij de oogarts eerst een gewoon consult, idd ze ziet erg scheel, kom over 2 weken maar terug voor een druppeltest. Uit de druppeltest bleek dat ze een flinke + afwijking heeft en toen heeft het nog een maand geduurd voor haar bril klaar was.
probeer via het cb anders een doorverwijzing te krijgen.

Wij kregen vanuit het cb gelijk een brief mee voor het ziekenhuis................
Hoe oud was jouw dochter toen, Reisa? Ik heb het net bij zoon op school aangekaart en het was juf al opgevallen dat hij met z'n linkeroog zo raar keek. Ik ga morgen toch een afspraak maken bij de vervangende huisarts, ik vind het belachelijk dat ik een huisarts in een maatschap heb en dat als mijn huisarts een maand op vakantie gaat alles dan dus stil ligt.
Je moet een verwijzing voor de orthoptist vragen, die gaat over de stand van de ogen etc. Dat lukt vaak ook makkelijker en sneller dat een oogarts. Als het nodig is stuurt die je weer door naar de oogarts. Wij gaan naar beiden oogarts en orthoptist. Bij ons begon het loenzen juist door het afplakken ivm mogelijk lui oog dus daar zijn we gelijk mee gestopt.
Optometrist bedoel je Samui Life
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn dochter was 13 maanden toen ze ineens begon scheel te kijken. En in het ziekenhuis hier kwam je vanzelf bij de optometrist terecht, de oogarts heeft haar ook wel gezien, maar de optometrist behandelt haar.
Mmm, toevallig.... Hier speelt het ook sinds een maand of 3. Mijn dochter wordt bijna 4 en ging ineens ook met 1 oog naar buiten draaien. Ik ben naar de huisarts geweest en die heeft wat ( naar mijn idee erg simpele ) testjes gedaan. Volgens hem was alles oke en kunnen kinderen dit tijdelijk even hebben. Een bezoekje aan de oogarts vond hij niet nodig. Zelf vind ik het toch wat vreemd, dus zal het binnenkort ook eens navragen als ik voor de laatste keer met haar naar het CB moet. Ik heb iig niet het idee dat ze slecht ziet.
Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de oogarts. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter dat is. En hoe sneller ze er vanaf zijn.

Mijn zoontje begon vorig jaar, net na zijn 2e verjaardag, ook ineens te loensen. Eerst viel het bijna niet op, maar algauw, na een maand of 3 kon je er niet meer omheen. Ik werd meteen doorgestuurd door mijn huisarts. Hij kreeg een onderzoek, met druppels waar de pupil wijd van wordt. Zo meten ze de sterkte. Hij bleek +3 aan beide ogen te hebben, ongelooflijk want ik had nooit gemerkt dat hij niet goed zag! Zo kon hij heel goed ballen vangen bijvoorbeeld.

De bril alleen had niet het gewenste effect en nu plakken we af sinds een half jaar. Hij heeft dus vanaf 2,5 jaar een bril en hij draagt hem heel goed. Had ik ook al niet verwacht want het is een lekkere wildebras. De eerste keer dat we auto reden en hij zijn bril op had, zat hij ademloos naar buiten te kijken.

Omdat we er zo vroeg bij zijn geweest is de kans heel groot dat hij de bril over een aantal jaar niet meer nodig heeft. Hij heeft +sterkte dus daar kunnen ze overheen groeien.
Ik heb het mij in ieder geval niet verbeeld, want de leidsters op de psz maakte mij er op attent of ik al wist dat een oogje iets naar binnen draaide.

Ik heb verder ook niet het idee dat hij slecht ziet oid, maar je weet maar nooit met die kleintjes, ze zijn immers nooit anders gewend! Dichtbij ziet hij prima, daar ben ik van overtuigd.
quote:jaimie schreef op 23 augustus 2010 @ 21:03:

Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de oogarts. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter dat is. En hoe sneller ze er vanaf zijn.

Mijn zoontje begon vorig jaar, net na zijn 2e verjaardag, ook ineens te loensen. Eerst viel het bijna niet op, maar algauw, na een maand of 3 kon je er niet meer omheen. Ik werd meteen doorgestuurd door mijn huisarts. Hij kreeg een onderzoek, met druppels waar de pupil wijd van wordt. Zo meten ze de sterkte. Hij bleek +3 aan beide ogen te hebben, ongelooflijk want ik had nooit gemerkt dat hij niet goed zag! Zo kon hij heel goed ballen vangen bijvoorbeeld.

De bril alleen had niet het gewenste effect en nu plakken we af sinds een half jaar. Hij heeft dus vanaf 2,5 jaar een bril en hij draagt hem heel goed. Had ik ook al niet verwacht want het is een lekkere wildebras. De eerste keer dat we auto reden en hij zijn bril op had, zat hij ademloos naar buiten te kijken.

Omdat we er zo vroeg bij zijn geweest is de kans heel groot dat hij de bril over een aantal jaar niet meer nodig heeft. Hij heeft +sterkte dus daar kunnen ze overheen groeien.

Mijn dochter bleek + 6 en +7 te hebben, zij kon met haar 14 maanden gewoon dopjes op een viltstift doen, keek gewoon in boekjes, liep al gewoon rond enz. Het enige wat ze deed was zich vasthouden als ze door een deuropening liep, maar ze begon net lekker te lopen, ik dacht dat ze nog gewoon voorzichtig was. Ze bleek helemaal geen diepte te kunnen zien.

Verder niets te merken.
quote:nlies schreef op 23 augustus 2010 @ 17:21:

Optometrist bedoel je Samui LifeNee hoor, met je kind wordt je door de huisarts doorgestuurd naar orthoptie, die doen de controles van de ogen van kinderen. Bij mijn dochter begon het loensen met een jaar of 2,5. Doorgestuurd door de huisarts en we hebben eerst een jaar geplakt. Na een jaar is daar toch ook nog een bril bij gekomen, en ze moet nogsteeds vier uur per dag een pleister dragen. Ze zal over een jaar of wat waarschijnliljk ook nog geopereerd moeten worden om haar oog recht te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven