Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Dikke voor Annemeike, ik heb je kaartje vanochtend ontvangen. Erg leuk. Er is post naar jou onderweg.
Snjókorn falla, á allt og alla
quote:Annemeike schreef op 23 augustus 2010 @ 14:05:

Oh, ik dacht dat het met je kop door de helluft was.........Oh, kan ook wel eigenlijk...
Met je kop door de helluft met je kop door de muur ben je morgen weer zuur (om twaalluf uur).

Toch best naar of niet? Ik kan me dat dan ineens visualiseren en dat wilde ik niemand aandoen. Maar als jullie toch gewoon doorgaan.
Oh, ha ha! De rest van dat rijmpkje kende ik n iet! Geen gezellig lied inderdaad!

Snjo, ik had de kaart de 17e op de bus gedaan, dus dan doet de post er dus een dag of 6 over? Grappig, nooit gedahct dat ik nog eens post naar IJsland zou sturen! Cool!
Misschien is dat rijmpje alleen in bepaalde regio's bekend?

Wat leuk dat jullie elkaar allemaal post sturen zeg!
@Meike:

Fijn dat je er weer bent. Ookal kom ik hier niet veel (kan het niet zo goed handelen), ik denk wel aan je

16.02
Nootje, ik waardeer het zeer dat je af en toe toch hier komt koekeloeren ondanks het feit dat je het een beetje eng vindt. Ik heb dat soms op het andere topic. Voel me hier net iets veiliger.

Sorry dat ik je helemaal niet meer heb gefeliciteerd met de verjaardag van je kleintje. Ik heb het filmpje wel gezien. Wat snoezig! Heb'm twee keer gedraaid. Echt superschattig!
Misschien dat als je ons hier 'ziet schrijven' Meik, dat je dan weet dat we waars. ook op het andere topic zijn?
Dat rijmpje ken ik ook, zong ik vroeger weleens.

Eigenlijk nooit echt over de tekst nagedacht.

Annemeike wat stoer dat je post naar ijsland hebt gestuurd!

Moon: Ja ik heb al wat broeken en truitjes (vesten) gekocht die ik wel pas. Ga even niet stoppen met de AP.

Maar wil wel echt gaan hardlopen, voel ik me ook meteen een stuk beter van.

Ik heb vandaag gebeld met die instelling waar ik heen moet. Ze geven de VERStraining. Enne, die begint volgende week al...

Op de dinsdagmiddag. Morgen krijg ik mijn rooster dus kan ik kijken of ik dat uberhaupt kan halen.

Dan is nog de vraag of ik zo snel aangemeld kan worden en wie mij tijdens de training gaat begeleiden.

Nouja eerst morgen maar afwachten en mijn rooster voor ik me daar druk over ga maken.
Ja Janna, daar heb je een goede tip! Hebben jullie ook het gevoel dat dit topic en het Tijd-topic twee heel verschillende kamers zijn met dikke muren ertussen?

Kippie, wat klink jij positief en verstandig zeg. Grote klasse! Dat die VERS-training volgende week al begint is wel heel snel en als het in je rooster past heeft het misschien wel zo moeten zijn.
quote:gipsy25 schreef op 23 augustus 2010 @ 17:40:

Dat rijmpje ken ik ook, zong ik vroeger weleens.

Eigenlijk nooit echt over de tekst nagedacht.

Annemeike wat stoer dat je post naar ijsland hebt gestuurd!

Moon: Ja ik heb al wat broeken en truitjes (vesten) gekocht die ik wel pas. Ga even niet stoppen met de AP.

Maar wil wel echt gaan hardlopen, voel ik me ook meteen een stuk beter van.

Ik heb vandaag gebeld met die instelling waar ik heen moet. Ze geven de VERStraining. Enne, die begint volgende week al...

Op de dinsdagmiddag. Morgen krijg ik mijn rooster dus kan ik kijken of ik dat uberhaupt kan halen.

Dan is nog de vraag of ik zo snel aangemeld kan worden en wie mij tijdens de training gaat begeleiden.

Nouja eerst morgen maar afwachten en mijn rooster voor ik me daar druk over ga maken.En ik vind jou stoer.
Annemeike soms open ik expres dit topic niet, bang dat ik verward raak in lange zware verhalen. Maar als ik het dan doe valt het meestal wel mee. Of ik lees gewoon stiekem niet bij en reageer gewoon lekker. Ik moet wel zeggen dat ik het zowel hier als daar soms moeilijk wennen vindt aan nieuwe mensen. Daardoor besef ik direct weer hoe vertrouwd jullie zijn voor mij.
quote:Annemeike schreef op 23 augustus 2010 @ 15:09:

Oh, ha ha! De rest van dat rijmpkje kende ik n iet! Geen gezellig lied inderdaad!

Snjo, ik had de kaart de 17e op de bus gedaan, dus dan doet de post er dus een dag of 6 over? Grappig, nooit gedahct dat ik nog eens post naar IJsland zou sturen! Cool!En wat nóg leuker is, je krijgt ook nog post terug (en er zit een mooie postzegel op de envelop, heb ik zelluf gezien dat ze die erop plakte en niet een of andere domme uitgeprinte sticker).
Snjókorn falla, á allt og alla
Ja, Frizz ik herken het absoluut wat je schrijft, maar we kennen de meesten van ons vaste clubje ook al lang (sommigen zelfs al een jaar)! En als je door de tijd heen zoveel lief en leed met elkaar deelt, dan leer je elkaar eigenlijk best goed kennen en raak je vertrouwd aan elkaar. Dan is het misschien logisch als je net wat sneller op die mensen reageert.

Snjo, wat gaaf dat ik gewoon post helemaal uit IJsland ga krijgen! Ik verheug me er nu al op!
Gips; Hoe komt het dat bij mij het twijfelen minder is geworden? Geen idee. Voor een deel medicatie, structuur en ik ben vaak ontzettend bang geweest en ben 'door die angst heen blijven gaan' (bij mij gaat het zo: 1. ik merk dat ik vaag in mijn hoofd ben, 2. daar word ik angstig van, 3. daardoor word ik nog waziger in mijn hoofd en begin ik te twijfelen, 4. angstaanval met overgeven, diaree etc.). Voor de duidelijkheid: niet alle stappen zijn er altijd en ik probeer bij stap 1 al in te grijpen. Dit is vooral ervaring en uitproberen wat bij jou werkt. Bij mij helpt ademhalingsoefeningen soms of gewoon focussen op iets anders (zeeeer moeilijk). In extremis neem ik een xanax, omdat ik niet kan riskeren een angstaanval op mijn werk te hebben.

Geen ervaring met Linehan of andere therapieën specifiek voor BPS. Enkel psycho-analyse en dat 7 (lange) jaren lang. Mét sofa en sterke associatie oefeningen. Ik voel me soms een beetje Woody Allen, die is ook al heel z'n leven in analyse en dat merk je dan ook aan zijn films (zoals je ook een beetje aan mij kan merken dat ik in analyse ben geweest).

Goed joh, dat je je bewust bent geworden van alles wat 'daaronder' zat (je psych, de diagnose), sterk! Ik ben daarnet naar mijn psych geweest en die heeft me al snel met de voeten op de grond gezet. Auw. Maar ook goed, nu kan ik weer verder. Hoop dat jij dat nu ook zo voelt t.o.v. jouw psych (al was die boodschap wel wat harder, veronderstel ik).

Veraan; hoe is je werkdag geweest? Vreselijk he, dat terug beginnen na de vakantie. Ik las in de week ergens dat heel veel mensen dat hebben. Ik lig ook al te stressen in mijn bed de avond voor ik terug moet.

Maar dat is nog wel effe dus ik ga nu proberen te genieten van een weekje verlof. Heb jij dat ook; plannen om te luieren maar dan toch niet stil kunnen zitten?

De katten liggen hier alle 4 rustig te luieren. Wat een leven!
Ja, Meik en Frisje, dat voel ik ook zo. Dan is het ook net wat makkelijker reageren...

Ik kijk vaak sneller daar dan hier, zeker als ik moe ben. Hier heb ik het gevoel dat ik er wel bij wil zijn met m'n hoofd... en daar maakt 't weinig uit
Annemeike

Volgens mij had ik nog niet gezegd dat ik blij ben dat je weer terug bent. Hoop dat het meeviel op de andere afdeling.
rest... ik heb even geen inspiratie om te reageren.

19.12
.
Ik snap je niet helemaal GE. Maar het kan aan de concentratie liggen.

Je bedoelt dat het lastig is dat je sommigen van ons niet kent, die af en toe komen binnenvallen?

Kan ik me goed voorstellen.

Ik heb in januari nog het gevoel gehad sommige mensen door elkaar te halen. En toen schreven we al een half jaar.

Nu weet ik van de 'oude garde' wel wie wie is, maar kan me goed voorstellen dat het af en toe niet te volgen is, voor sommigen.
.
Okee

Ik denk dat, hoe vaker je schrijft, hoe sneller je ingeburgerd raakt.

Kwam jij nu trouwens ook op de meet?
.
Moon, had het op hyves geschreven maar jij bent de enige die op de meet komt waarvan ik de echte naam niet weet? Weet de rest die wel van je?
Ok dat heb ik gemist Buikje, op hyves.

Ja er zijn een paar die mijn echte naam weten. Degenen met wie ik wel eens gemaild heb. Die krijgen namelijk mijn volledige naam te zien. (denk dat het van deze groep alleen Verana en Gips zijn, tot nu toe)

Je mag mijn naam natuurlijk weten. Zit alleen nu niet op de hyves, zal t niet hier neerzetten

Als ik weer op hyves ben zal ik op je reageren.

Okee GE, misschien een andere meet dan. t Zou ook niet goed zijn als je er ontzettend zenuwachtig voor zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven