Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hahahaha Cardamon!
die taarten! ik vind het iets hebben tussen heel grappig en ontzettend luguber in. Mooi een half jaar! en ja die nachtvoedingen, tja, ach ja, we hadden een paar weken geleden zowaar ineens een week dat er doorgeslapen werd, en de vlag hing al uit, maar na een week was het weer over en komt hij gewoon weer elke nacht. Tis zoals het is en me er druk om maken kost meer energie dan gewoon even laten drinken.

Rocky, ik vermoed trouwens dat wij toch echt in hetzelfde dorp wonen. Hoe kan ik het omschrijven zonder een naam te noemen, er wordt flink gebouwd in het winkel centrum, klopt dat?
Ben ik weer na de regeldag en nacht erbij. Ik had hem bijna met ducktape aan mijn borst geplakt ;)

Het volgende;

ik zat te twijfelen of we spruw hadden en ben toch maar even naar de (vervangende) huisarts geweest en inderdaad, lichte spruw. Daar heb ik nu iets voor. Maar ik vertelde van gister dat hij alleen heeft gehuild en gedronken en hij wil dat ik zoon bijvoedt. Maar daarvoor deed hij het heel goed! Ik wil dat niet, wat vinden jullie?
Hier nog een vraagje over bijvoeden. Ik krijg namelijk het idee dat dochter niet meer genoeg heeft aan alleen de borstvoeding. Dit is de 6e dag al dat ze rond de middag elk uur komt voor een voeding. Ze huilt veel en is dan niet te troosten, behalve door haar aan te leggen en dan drinkt ze gerust weer een half uur lang. Ik kom niet aan mijn rust en zij is ontevreden. Ik overweeg om haar halverwege de dag een fles kv te gaan geven zodat ze goed verzadigd is. Is dit slim? Ze is nu 4 maanden trouwens.
Je loopt er het risico mee dat je productie terugloopt Carrera, en als je vaak aanlegt dan zou het moeten bijtrekken. Ik denk dat het de 4-maanden-dip is (hoe vervelend ook!).
Oh. Gaat dit vanzelf weer over dan? Ze moet vanaf volgende week naar het kdv en ik vrees voor mijn voorraad. Die gaat wel heel hard als ze op de 10 voedingen per dag blijft zitten.
phoehee, ik zou het niet doen denk ik. Waarom zei hij dat? Als drinken aan de borst lastig gaat voor hem omdat hij pijn heeft, kan je proberen wat met een fles te geven, misschien geeft hem dat wat verlichting? Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik zie niet in waarom je na een rommelige dag zou moeten bijvoeden. Wat heb je gekregen tegen de spruw?

Carrera: komt vast goed op het kdv! Blijven aanleggen en mocht je wel kv bijgeven, vervang die voeding dan wel door kolven, want anders kan het invloed hebben op je productie zoals lara zegt.

OMG die taarten! Hahahahaha

Was er hier ook niet iemand die het had over taart (of pannenkoeken?) gemaakt met moedermelk???
Phoehee, ik zou nog even afwachten hoor. Vind het wel erg makkelijk gezegd van de huisarts, een dag onrustig dus dan maar bijvoeding. Maar moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet zo heel veel vertrouwen heb in de gemiddelde huisarts wb borstvoeding, of je moet net geluk hebben natuurlijk. Ik lees net dat je kindje van 1 augustus is, zo jong nog! (Gefeliciteerd trouwens!)

Wat lara ook zegt tegen Carrera, je productie kan ervan teruglopen en dat wil je nu juist niet.
Sophy en Cardamom dank jullie, ik had zelf ook hetzelfde gevoel. Hij had het ook over bv van mij laten controleren. Terwijl zoontje al bij 7 dagen 45 gram boven zijn geb. gewicht zat. Ik ga wel morgen eens naar het cb inloopuur om hem te wegen.

Ik heb Nystatin gekregen tegen de spruw, is dat iets?
Heb je ook iets voor jezelf gekregen, neem aan dat je de nystatine voor je zoontje gebruikt?

Misschien kun je nog micanozolzalf bijhalen voor je tepels (maar misschien heeft Mick een beter advies). En denk eraan dat het heel erg hardnekkig kan zij. Was alles dat met je melk en je borsten en zijn mondje in aanraking komt op 60 graden, of kouder maar dan strijken. Eventuele kolf en spenen vaker steriliseren.

Ik hoop dat het werkt. Een volgende keer vraag ik direct om wat heftiger spul, want bij mij ging het niet weg.

Wat bedoelde hij met bv laten controleren? Waarop? Goed dat je gaat wegen, kan een beetje rust geven misschien, maar zoals cardamom al zegt: ha & bv is niet altijd een gouden combi!

Succes!
Op voldoende voedingstoffen? Na 1 onrustige dag (in combinatie met spruw?)?? Het komt vrijwel niet voor dat bv te weinig voedingstoffen bevat en zeker als hij in een week zo goed was gegroeid zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken. Laat je niet op de kast jagen!
*Gaat weer van de kast *

heerlijk, ik voel me stukken beter. Dank jullie! Ik krijg 2 flesjes, 1 voor hem en 1 om op de tepel te smeren. Het is wel lichte spruw, alleen zijn wangen zien wat wit.

Ik ga ook snel de bh's wassen en zal de padjes vaker wisselen. (Ik lek niet zo maar fris is anders)
Lara en Sophy Lekker relativerend.

Phoehee, een scheutje azijn bij je was en het uitkoken van de spenen etc helpt ook.
quote:phoehee schreef op 24 augustus 2010 @ 12:53:

Sophy en Cardamom dank jullie, ik had zelf ook hetzelfde gevoel. Hij had het ook over bv van mij laten controleren. Terwijl zoontje al bij 7 dagen 45 gram boven zijn geb. gewicht zat. Ik ga wel morgen eens naar het cb inloopuur om hem te wegen.

Ik heb Nystatin gekregen tegen de spruw, is dat iets?

Poehee, ik voed, in overleg met cb wel een beetje bij, maar mijn dochter is dan ook 'al' vier maanden. Ik geef 3 * 30 ml over de dag verspreid, 's ochtends een half uur tot uur na de bv, dat ook 's middags en 's avonds. Direct na de bv blieft madam de kunstvoeding niet want dat smaakt toch ietsie anders haha.

Ik heb wel gemerkt dat we als we het flesje geven, madam heel goed slaapt. Anders leggen we haar met een half lege maag in bed en dat is huilen geblazen.
Poehee, ik zal denk ik toch even de assistente bellen voor iets van miconazolcreme. Is ook wel vrij verkrijgbaar bij de drogist geloof ik. Nystatine kan wel hoor, maar het is zulke plakkerige rommel! Als je dat op je tepels smeert kleef je de rest van de dag aan je BH vast....

Ik weet niet of je een gebruiksvoorschrift mee hebt gekregen, maar wij geven meestal de tip om de totale hoeveelheid medicatie niet in 2-3 keer per dag te spreiden (zoals in de bijsluiter/arts zegt), maar na elke voeding een klein beetje. Dan werkt het veel beter en sneller. Ook als de klachten verdwenen zijn, nog 14 dagen doorsmeren. Anders kan het terugkomen, maar kan de schimmel ook resistent worden tegen het medicijn en moet je steeds zwaardere middelen gaan gebruiken. Waarschijnlijk red je dat dus niet met de hoeveelheid die je nu hebt gekregen. Dan zal je een extra flesje kunnen aanvragen (herhalingsrecept).

Wat al geschreven is: let op hygiëne, en kijk ook even of de spruw geen luieruitslag geeft. Dat moet namelijk dan ook met een antischimmelmiddel behandeld worden. Gewone luierzalf/sudocreme helpt er niet tegen. Kan nare open plekken geven.

Bijvoeden hoeft in mijn ogen nog niet. Behandel eerst de spruw. kijk dan of het aanleggen/voeden beter gaat. Een keertje extra laten wegen kan natuurlijk nooit kwaad voor je eigen gemoedsrust.

Groetjes, Marincke

cp VBN

PS. Ik heb wel een informatieblad over spruw, die ik je zo kan mailen. Ook met info voor je ha, voor als die moeilijk doet. Als jij (of iemand anders!) die wil hebben, mail me dan even je emailadres (en wat je precies wilt hebben, want anders snap ik straks niks meer van alle losse emailadressen in mijn inbox) op vbnnieuwbuinen@hotmail.com.
anoniem_40752 wijzigde dit bericht op 24-08-2010 14:31
Reden: tikfoutjes weghalen
% gewijzigd
Mag ik even ongegeneerd mijn reactie geven?

Die huisarts is hartstikke gek! Een goed groeiend kind dat een volstrekt normale regeldag doormaakt, en dan roept hij dat je moet bijvoeden? Dat soort artsen zijn er (mede) de oorzaak van dat borstvoeding bij zoveel mensen mislukt. En borstvoeding laten controleren, weet die man wel waar hij het over heeft? Dat doe je bij een kind dat niet goed groeit of iets bijzonders op medisch gebied heeft, niet bij een kind van 3 weken die aan het regelen is.

Zo, kan ik ook weer van de kast af.

Carrera, als ze de rest van de dag wél tevreden is, lijkt een flesje kv me niet de oplossing eigenlijk. Je productie rond dat tijdstip ophogen lijkt me eerder handig, en dat regelt ze zelf. Ik zou het eens aankijken, dikke kans dat het vanzelf weer overgaat. En stel dat ze het volgende week nog wel doet, dan is het nog vroeg genoeg om te gaan nadenken over bijvoeden toch? Ik zou zelf geloof ik liever langer volledig moedermelk geven en daarna alleen kv omdat de voorraad op is, dan al snel aanvullen met kv. Maar da's persoonlijk natuurlijk.
Sluit me aan bij wen. Wat een onzin van die huisarts. Als je nou bij de huisarts zou komen met zo'n kleine baby die niet zou groeien, niet zou drinken, zoiets dergelijks, kan ik me nog iets voorstellen bij het advies, maar dan nog zijn er eerst andere oplossingen te bedenken, maar in dit geval is het een oplossing bedenken voor een probleem wat er niet is, en het probleem wat er wel is, is heel goed op een andere manier op te lossen. Heel raar advies. Slecht ook vind ik.

En inderdaad, als blijkt dat je straks niet genoeg voorraad hebt, kan je op dat moment gaan bijvoeden met kv (als zou ik dat wel iets van te voren doen en niet voor het eerst bij de opvang), wie weet trekt het bij, drinkt ze netjes om de 3 uur op de opvang ipv elk uur, kolf je toch genoeg of wordt ze wat rustiger straks, dan is het niet nodig, maar zo ja, dan kan je altijd dan besluiten kv te gaan geven, niet nu al zou ik zeggen. Gewoon aanleggen, aanleggen, zorgen dat ze goed slaapt tussendoor en hopelijk trekt het bij.
Weer mijn dank! Minck ik ga je mailen voor de spruw info. Dat middel verdelen over de dag is echt een super tip, nu loopt de helft er uit. Crème ga ik morgen voor kijken al maakt me dat geplak niet uit, ik heb toch een padje in mijn bh.

Die huisarts is gelukkig niet mijn eigen huisarts, mijn oren gingen echt even klapperen. Maar ik ben pas zo kort moeder en kan dan toch onzeker worden. Maar ik wil hem zo groot mogelijk krijgen met mijn lijf en niet met poeder!

Morgen wegen, ik laat het weten. Was 3345 bij geboorte en na 1 wk tussen de 3380 en 3400, weegding schommelde.
quote:phoehee schreef op 24 augustus 2010 @ 18:03:

Weer mijn dank! Minck ik ga je mailen voor de spruw info. Dat middel verdelen over de dag is echt een super tip, nu loopt de helft er uit. Crème ga ik morgen voor kijken al maakt me dat geplak niet uit, ik heb toch een padje in mijn bh. Phoehee, nog even hoor... Als je inderdaad hetzelfde spul voor in het mondje en op je tepels hebt gekregen, dan werkt dat volgens mij niet, omdat het niet in de huid trekt ofzo (lactatiedeskundige zei dat). Dus gewoon daktarin creme oid erop smeren.
Die daktarin voor in de mond is trouwens vies spul! Ik had het toen vanwege een vermoeden van spruw bij mezelf (en toevallig ging het na een paar dagen smeren over, dus misschien was het dat toch wel)

Dik, sinaasappelachtig smakend, zoet prikkelend spul, bleegh.
Ik kom toch net een leuk zinnetje tegen. Een groot Zweeds onderzoek naar slaapgedrag van kinderen en hoe ouders dat ervaren, onder 10.000 kinderen. Met in de conclusie als laatste zin:quote:Finally, night feeding does not seem to condition children to frequent wakings. en lange neus naar alle schoonmoeders en overbuurvrouwen die op verjaardagen roepen 'dat het je eigen schuld is dat dat kind nog zo vaak wakker wordt 's nachts, je houdt het zelf in stand door te blijven voeden 's nachts'.
anoniem_43033 wijzigde dit bericht op 24-08-2010 23:48
Reden: lange neus, dat zocht ik
% gewijzigd
Pfff, net weer woorden gehad met man. Hij denkt dat kind te weinig binnen krijgt en wil eigenlijk dat ik stop met de BV. Ik schakel morgen een lactatiekundige in om eens te komen kijken, dat wilde hij dan nog wel afwachten. Klote zeg, FV is dan toch wel makkelijk, dan zie je tenminste wat erin gaat.

Zie het dus even niet meer zitten, want ergens ben ik bang dat hij gewoon gelijk heeft.
Carrera, ik heb net even ingevuld wat jouw kind weegt en meet (van het dragen-topic), en ze zit precies op de middellijn qua gewicht, en bovengemiddeld qua lengte. Dat is toch hartstikke mooi? Hou je de BV-curve op borstvoeding.com ook bij?

Als je kind tot nu toe steeds wél genoeg heeft gehad aan de BV, zou het wel heel gek zijn als ze nu ineens niet meer genoeg binnen zou krijgen.

Een lactatiekundige inschakelen is een goed idee denk ik, al was het maar om onzekerheden weg te nemen of mee te kijken met een voeding. Misschien is er wel iets heel anders aan de hand, waar je zelf niet zo gauw aan zou denken. Problemen door borstvoeding is vaak het eerste waar je aan denkt, maar het hoeft niet de oorzaak te zijn, het kan ook het gevolg zijn van iets anders.

Eigenlijk vind ik stiekem dat je man je zou moeten steunen als jij wilt blijven voeden, juist als het moeilijk gaat heb je dat zo hard nodig (twijfels uitspreken over of het wel goed gaat is natuurlijk niets mis mee). Een wel of niet steunende partner is best vaak doorslaggevend. Zeker op die momenten dat een flesje zo makkelijk lijkt.
Nou, hij heeft het er kennelijk eerder op de avond met zijn moeder overgehad. Die had het 31 jaar geleden aan de hand en is toen gaan afwisselen. Hij is nu enorm eigenwijs en vindt het na een paar dagen welletjes geweest.

Ik vind juist dat we nog niet echt actie hebben ondernomen en zie geen reden om nu al helemaal te stoppen. Wil er straks geen spijt van krijgen. Ja, kind huilt ineens veel en is niet tevreden. Ik weet alleen niet of dat aan de voeding ligt of dat er iets anders speelt en ze nu extra drinkt als troost.

Dit is tot nu toe de grootste dip en het is fijn om hier even van me af te schrijvenen wel begrepen te worden.
Ze is trouwens afgelopen woensdag op het Cb gemeten en gewogen en ik kreeg nog complimenten dat ze het zo goed deed en precies de curve volgde. Dat kan dan toch niet binnen een paar dagen ineens radicaal omslaan zou je denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven