Geld & Recht alle pijlers

vraagje over scooter leasen

24-08-2010 13:50 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen met raad?Mijn zoon van 23 wil een scooter leasen maar hij heeft niet eens een rijbewijs.Kan dat zomaar ik ben bang dat ie het toch achter me rugom gaat regelen,ik kan niet tot hem doordringen,hij heeft nl een licht verstandelijke beperking.

Je kan het trouwens niet aan hem zien maar hij is moeilijk in gedrag.Ik heb vandaag nl van iemand gehoord dat ik me geen zorgen hoeft te maken omdat als je gaat leasen dat ze naar je rijbewijs vragen en inkomen klopt dat wel??????Of moet ik me inderdaad zorgen maken?
Is hij handelingsbekwaam ondanks die beperking?

Hij is meerderjarig, dus juridisch verantwoordelijk en zelfstandig bevoegd mits dus niet onbekwam verklaard op andere gronden.

Moeilijk in gedrag is dan geen argument.

Mogelijk dat ze inderdaad een bewijs van inkomen eisen als bewijs dat het leasebedrag betaald kan worden, het rijbewijs is mogelijk alleen voor identificatie wat dus ook een paspoort kan zijn. Het leasebedrijf is namelijk niet verantwoordelijk voor het al dan niet wederrechtelijk gebruiken van het te leasen goed...
Het lijkt me sowieso niet zo slim om een scooter te gaan leasen. Weet je hoe duur dan uiteindelijk die toch al hele dure scooter wordt? Toch proberen uit zn hoofd te praten.
Ja hij is wel handelingsbekwaam.Nou bedankt voor je antwoord dus ik ga weer een onzekere tijd tegemoet.Ik kan het nl niet tegen houden wat hij allemaal uitspookt.Hij heeft nl ook vaak zonder rijbewijs gereden en ik heb me blauw betaalt aan de boetes en ben nu echt op ik kan niet meer.
Jij betaalt de boetes voor je zoon? Waarom laat je die hem niet zelf betalen, op deze manier voelt ie er niks van. En kan ie toch wel het eventuele leasebedrag zelf betalen? Voordat ie zichzelf zo meteen ook nog in de schulden steekt. Hopelijk wordt 't gewoon geweigerd bij gebrek aan een rijbewijs. Succes ermee.
Je moet zijn boetes ook helemaal niet betalen. Als hij een volwassen beslissing denkt te kunnen nemend ient hij ook zelf voor de gevolgen op te draaien. Alleen dan wordt hij een zelfstandige jongen. Ook met een lichte beprking kun je dit gedrag aanleren. Nu los je steeds zijn problemen op, en eens is de maat vol voor jou.

Leasen is ook absoluut niet handig, kost veel en levert weinig op. Maar ook dat zal hij zelf moeten ontdekken.

Ik wens je sterkte.
iedereen bedankt voor de goede raad,en ja ik weet dat hij zo niet zelfstandig word maar ik vind het moeilijk om het los te laten.Ben bang dat ie de problemen zo groot gaat maken als ik me er niet mee bemoei vandaar dat ik al zijn rekeningen en boetes betaal.Maar ik ben er zo moe van dat ik het niet meer aankan.Ik zal het maar op me af laten komen.
quote:banjer16 schreef op 24 augustus 2010 @ 14:26:

iedereen bedankt voor de goede raad,en ja ik weet dat hij zo niet zelfstandig word maar ik vind het moeilijk om het los te laten.Ben bang dat ie de problemen zo groot gaat maken als ik me er niet mee bemoei vandaar dat ik al zijn rekeningen en boetes betaal.Maar ik ben er zo moe van dat ik het niet meer aankan.Ik zal het maar op me af laten komen.

Ik denk dat als je hem niet los laat hij nooit zelfstandig gaat worden.

Je zegt dat je zoon een lichte beperking heeft. Heeft hij misschien hulp nodig met zijn financiën?

Niet de boetes betalen hoor! Het is zijn pakkie-an. Ik neem aan dat hij zijn eigen inkomen verzorgt of nog op school zit. Laat hem lekker voor zichzelf zorgen. En als jij het allemaal niet meer aankunt is het dan geen idee dat hij op zichzelf gaat wonen? Met of zonder begeleiding?
quote:Mikk schreef op 24 augustus 2010 @ 14:31:

[...]

Ik denk dat als je hem niet los laat hij nooit zelfstandig gaat worden.

Je zegt dat je zoon een lichte beperking heeft. Heeft hij misschien hulp nodig met zijn financiën?

Niet de boetes betalen hoor! Het is zijn pakkie-an. Ik neem aan dat hij zijn eigen inkomen verzorgt of nog op school zit. Laat hem lekker voor zichzelf zorgen. En als jij het allemaal niet meer aankunt is het dan geen idee dat hij op zichzelf gaat wonen? Met of zonder begeleiding?Nee hij wil opeens niet meer naar school en werken ook niet hij heeft alleen een krantenwijk.En ik denk dat dat ook niet lang meer zal duren.Hij had al een keer aangeboden gekregen voor begeleid wonen maar dat wilde die niet.Hij wil nl niets dat is het probleem alleen maar de hele dag scooter rijden en ik kan dat niet uit zijn hoofd praten.We hadden veel begeleiding maar omdat het vrijwillig is en zoon niets wil is alles gestopt en ik weet het nu ook niet meer.
Maar dat jij/jullie alles voor hem betalen in natuurlijk ook geen oplossing. Wijs hem echt op zijn eigen verantwoordelijkheid.

Laat hem naar de gemeente gaan voor een bijstandsuitkering. Deze krijgt hij gelukkig niet, omdat hij geen 27 is, maar de gemeente (of was het Werk in inkomen?) dient zich wel in te spannen voor een werkleertraject.

Als hij niets doet zul je hem een ultimatum moeten stellen. Alleen al om jezelf te beschermen. Hoe moeilijk ook, laat hem los, laat hem echt zijn eigen problemen oplossen.
Zo lang jij zijn leven blijft besturen/betalen verhinder je dat hij ooit volwassen en zelfstandig zal worden. Daar help he hem dus niet mee,in tegendeel... Je beperkt enkel zijn ontwikkeling, goede bedoelingen of niet. Denk je dat een docent een leerling wat leert door zijn huiswerk te maken en zijn toetsen af te leggen? Jij doet dit nu wél voor je zoon.

Leg hem de gevolgen, de voor- en nadelen uit. Maar vooral: draag ZIJN leven aan hem over. Zijn vaste lasten, verantwoordelijkheden, rechten en plichten moeten bij HEM liggen en niet bij jou.

Hoe kan hij ooit begrijpen dat een scooter leasen een stomme actie is als hij geen flauw idee heeft van zijn uitgaven? Als hij niet weet wat een verzekering is? Als hij niet eens weet wat een boete betekent voor zijn budget???

Verzuchten dat deze situatie zo zwaar voor je is helpt ook niet mee. Je bent namelijk de enige die hier debet aan is.

Dus grijp je zoon bij zijn lurven, jezelf bij kop en kont en ga hem leren leven en zelfstandig worden. De tijd van pamperen is allang voorbij....
Als meneer niet naar school wenst te gaan kan hij werken en dus kostgeld betalen.

Betaal niets meer voor hem. Eten kan hij krijgen als hij kostgeld betaald. Het moet toch niet gekker worden die jongen is 23.

Je bent echt te lief voor hem en als je dat niet aanpakt heb je over 30 jaar nog problemen met hem. Alleen woont hij dan al 50 jarige bij je in huis.

Mijn oma was ook zo als jij en mijn oom van 56 woont ook nog bij haar in huis. En niemand van de familie die er iets aan kan doen.
Je kunt je beter zorgen maken over het fenomeen leasen, dan over of hij wel of geen leasescooter krijgt zonder rijbewijs.

Dadelijk werkt hij zichzelf helemaal in de narigheid met allerlei leasezaken, want na de scooter wil hij zus en zo? Als je geen geld hebt kun je geen scooter kopen...
Denk niet dat TO zich zorgen moet maken om t fenomeen leasen maar om het feit dat ze een volledig financieel en organisatorisch afhankelijke volwassene van 23 jaar niet los kan laten.

Dat is de basis van t probleem en dat zal ze zelf aan moeten pakken want zoonlief vindt t uiteraard prima zo. Die zit op zijn luie reet thuis en moeders ruimt de rotzooi letterlijk en figuurlijk constant voor hem op...
Mooi omschreven Mips,precies mijn gedachte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven