Werk & Studie alle pijlers

Kunnen ze haar dwingen?

24-08-2010 18:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje over een vriendin van mij. Zij werkt inmiddels 6 jaar bij hetzelfde bedrijf. Ze heeft een kind van 2 jaar, welke 2 dagen in de week naar het KDV gaat. Nu wil haar baas haar verplichten om ipv op de dinsdag, op de donderdag te gaan werken. Dit komt voor het bedrijf beter uit, anders moeten ze voor die ene dag een extra medewerker in dienst nemen. Vriendin heeft al aangegeven dat dit echt niet kan ivm de lange wachtlijsten op het KDV. Ze kan daar niet zomaar van dag wisselen, dat duurt zeker een half jaar tot een jaar. Haar familie woont niet in de buurt en ieder ander om haar heen heeft zelf een vaste baan, dus een vorm van oppas is onmogelijk.

Ze staat met haar handen in het haar, kan haar baas dit er toch doorheen duwen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
quote:traincha2 schreef op 24 augustus 2010 @ 19:00:

[...]

Maar via de kinderopvangtoeslag kan je dan toch geld terugkrijgen?Ja dat kan waarschijnlijk wel, ik heb daar niet zoveel verstand van, heb zelf nog geen kids :-)
Gewoon even een wijzigingsformulier invullen en het is gepiept
@wiebenik

Dat is nog steeds 'denken in problemen' ipv 'denken in oplossingen'. Heeft ze al met haar werkgever besproken of:

- deze kan helpen om te bemiddelen in extra/andere dagen kinderopvang

- deze tijdelijk wil meebetalen aan de duurdere opvang

- deze kan wachten totdat het KDV de dagen kan switchen

- deze bereid is om tot een tijdelijke afspraak te komen die een tussenoplossing kan bieden
Misschien wil haar baas het prijsverschil tussen KDV en gastouder wel bijpassen, zolang ze nog op de wachtlijst staat bij het KDV?
Ik heb toevallig een collega die het zelfde probleem heeft gehad, en onze werkgever heeft daar gelukkig rekening mee gehouden...

Beetje geven en nemen van beide kanten lijkt me.
quote:nummerzoveel schreef op 24 augustus 2010 @ 19:03:

@wiebenik

Dat is nog steeds 'denken in problemen' ipv 'denken in oplossingen'. Heeft ze al met haar werkgever besproken of:

- deze kan helpen om te bemiddelen in extra/andere dagen kinderopvang

- deze tijdelijk wil meebetalen aan de duurdere opvang

- deze kan wachten totdat het KDV de dagen kan switchen

- deze bereid is om tot een tijdelijke afspraak te komen die een tussenoplossing kan biedenIk weet nog niet wat ze vandaag besproken heeft.. De dingen die je noemt vind ik erg zinvol! Afhankelijk van het gesprek wat ze vandaag heeft gehad, zal ik dit eens aan haar voorleggen! Bedankt!
@nummerzoveel er staat in een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen. Daar gaat het om. En arbeidstijden zijn arbeidsvoorwaarden en de arbeidsovk is meer dan alleen het papiertje want een arbeidsovereenkomst is vormvrij. Als er dus een eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst staat (want dit beding moet schriftelijk) dan is het makkelijker om het te wijzigen want dan gaat het maar om belangen van de werknemer die geschaad worden.
@jojo

Ik snap waar je op doelt. Maar als de werktijden niet als arbeidsvoorwaarde zijn vastgelegd, dan hoeven ze ook niet als zodanig te worden gewijzigd.
tuurlijk wel. Als je altijd op twee vaste dagen werkt dan is dat een onderdeel geworden van je arbeidsvoorwaarden. Van rechtswege.
@jojo

Ik heb ooit van de vakbonden begrepen dat er tav roosters geen gewoonterecht opgebouwd wordt.
Dat heb ik dan weer nog nooit gehoord. Zal het eens een keer navragen!
quote:Zamirah schreef op 24 augustus 2010 @ 19:04:

Ik heb toevallig een collega die het zelfde probleem heeft gehad, en onze werkgever heeft daar gelukkig rekening mee gehouden...

Beetje geven en nemen van beide kanten lijkt me.Wat was hun oplossing uiteindelijk dan? Lijkt me wel handige info voor TO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven