Werk & Studie alle pijlers

proefdraaien, waar op letten?

18-08-2010 20:38 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer even jullie advies nodig.

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad die heel goed verliep voor mijn gevoel. Vanmiddag werd ik al teruggebeld of ik nog even terug kon komen voor een tweede gesprek, dat heb ik natuurlijk gedaan! Nu ga ik volgende week een paar uurtjes proefdraaien en ik ben echt zo nerveus want ik wil die baan echt heel graag!

Waar moet ik op letten bij het proef draaien? het gaat om een functie op financieel gebied.
Mijn tip: zoveel mogelijk jezelf zijn. Ze zullen dan ook zien of jij in hun bedrijf past. Krijg je de baan dan niet is dat alleen maar fijn voor jou, je kunt dat beter eerder dan later weten..toch? En krijg je de baan wel: super! Dan weten ze wie je bent en hoef je je nooit anders voor te gaan doen!

Succes!!
Ik kan me niet heel veel voorstellen bij proefdraaien (vraag me dan af welke functie je krijgt) maar ik zou iig veel (oprechte) vragen stellen zodat je leergierig en geinteresseerd overkomt. En verder inderdaad, wees jezelf!
Vragen stellen als je iets niet weet, interesse tonen voor je collega's en je mag best een keer zeggen dat je wel wat zenuwachtig ervoor was.

Sluit het geheel netjes af door de mensen waarmee je gewerkt hebt te groeten en evt te bedanken. Niet dat mensen een uur later denken: huh, waar is die sollicitant nu naar verdwenen.
Bedankt voor jullie reacties! Mezelf zal wel lukken, ik zou niet eens weten hoe ik een rol moet spelen haha.

Siesa: ik wil niet te specifiek zijn, maar het bedrijf heeft al eerder mensen aangenomen die heel leuk overkwamen maar uiteindelijk heel anders bleken te zijn. Het gaat om een hele leuke en interessante functie en ze willen zeker weten dat het ook klikt van beide kanten.

Wintermuts: bedankt voor je tips van het groeten, daar ga ik zeker wat mee doen!
oh, stel je ook aan iedereen voor

Beter te veel voorstellen dan te weinig is mijn ervaring.
Daar is toch uberhaupt de proeftijd voor om te kijken of je bevalt, zowel qua werk als persoon? Lijkt me niet dat men dat in een middagje proefdraaien kan zien? Maar iig gewoon jezelf zijn, dan komt vast alles goed. Succes!
Heel erg bedankt allemaal!

Hoe groot is de kans dat je een baan daadwerkelijk krijgt na even "proefdraaien" Ik denk zelf dat het bedrijf het misschien ook doet om mij te laten kijken of het wat is. Het gaat namelijk om een hele verantwoordelijke functie en niet iedereen kan daarmee omgaan.
Komt tegenwoordige best vaak voor hoor, dat je gevraagd wordt een dagje mee te draaien om te zien wat ze van je kunnen verwachten. Spannend voor je! Hoop dat het je bevalt
Ja, ik hoop het ook! Het is voor mij een flinke stap omhoog, het is een hele mooie kans die ik zelf min of meer gecreeerd heb, dus misschien moet ik er maar gewoon vertrouwen in hebben.
In mijn werk is het ook wel gebruikelijk dat iemand een dagje komt proefdraaien.

Wees jezelf, toon belangstelling, stel vragen (maar ook weer niet teveel) neem initiatieven.

Kleed je naar de baan, niet te veel make-up, geen sterke luchtjes etc.
Nou ik ben geweest vanochtend, ben er ongeveer 1.5 uur binnen geweest en heb het softwareprogramma uitgelegd gekregen. Ik ben echt enorm enthousiast, het lijkt me een ontzettend leuke, uitdagende en veelzijdige functie. Afgesproken was dat ik erover na zou denken en dan morgne zou laten weten wat ik ervan vond. Maar omdat ik zo enthousiast was en morgen ook moet werken, besloot ik vandaag al te bellen. Heb dus aangegeven dat ik er heel graag voor wil gaan en het een hele leuke baan vind. Nu hoorde ik dat er vanavond nog iemand komt en dat ik het morgen hoor. Is dit een goed of slecht teken?
quote:miraan schreef op 25 augustus 2010 @ 13:30:

Nou ik ben geweest vanochtend, ben er ongeveer 1.5 uur binnen geweest en heb het softwareprogramma uitgelegd gekregen. Ik ben echt enorm enthousiast, het lijkt me een ontzettend leuke, uitdagende en veelzijdige functie. Afgesproken was dat ik erover na zou denken en dan morgne zou laten weten wat ik ervan vond. Maar omdat ik zo enthousiast was en morgen ook moet werken, besloot ik vandaag al te bellen. Heb dus aangegeven dat ik er heel graag voor wil gaan en het een hele leuke baan vind. Nu hoorde ik dat er vanavond nog iemand komt en dat ik het morgen hoor. Is dit een goed of slecht teken?

Dat is niet gek, dat er nog een ander komt. Was vast al afgesproken en ik kan me voorstellen dat ze keus willen hebben. Wel zo netjes om degne ook te laten komen en te kijken wie het beste was. Je hebt in ieder geval laten zien dat jij het erg leuk vond en enthousiast bent, meer kun je niet doen.

Succes!
Dank je wel wintermuts

Maar is het niet raar dat ik vandaag heb gebeld terwijl de afspraak morgen was?
quote:miraan schreef op 25 augustus 2010 @ 13:35:

Dank je wel wintermuts

Maar is het niet raar dat ik vandaag heb gebeld terwijl de afspraak morgen was?Vind ik alleen maar getuigen van enthousiasme. 'k Denk dat 'hard to get' spelen bij solliciteren niet nodig is...
Gelukkig, pfff was me al ongerust aan het maken of het niet TE gretig overkwam. Op zich heb ik wel een hele goede klik met de persoon die me alles heeft uitgelegd vandaag maar ja, wat doet die andere persoon. Kan het eventueel ook zo zijn dat een bedrijf zegt dat er iemand anders komt om nog even na te bespreken? Die persoon zou vanavond moeten komen, is dat niet vreemd?

Ik moet trouwens zometeen weg, dus kan dan pas vanavond weer reageren.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties, ik zit echt in de zenuwen pfff.
Zorg dat je in de smaak valt bij je mogelijke collega's. Mijn eerste witte baan moest ik ook proefdraaien en de collega's van mijn afdeling maakten uiteindelijk de keus uit de geselecteerde kandidaten omdat zij met mij samen moesten werken.
Dan hoop ik maar dat ik een goede indruk heb achtergelaten, maar dat is zo moeilijk te zeggen. Ik word echt gek van mezelf, maar wil die baan echt zo ontzettend graag.
En?
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa ik heb m!!!!

Ik ben echt zo ontzettend blij, dat kan je je gewoon echt niet voorstellen, zo blij als ik ben!

Ik heb gelijk geregeld dat ik morgen wat eerder weg mag, moet om 5 uur bij het bedrijf zijn en dan gaan we mijn arbeidsvoorwaarden bespreken. We hebben het al wel gehad over wat mijn salaris nu is, maar niet over wat ik ga verdienen. Is het gebruikelijk om meer te vragen dan je huidige salaris?
Gefeliciteerd

En ja, het is gebruikelijk dat je bij je nieuwe baan meer gaat verdienen, maar zorg wel ervoor dat het conform je opleiding niveau is. Ga niet voor te weinig aan de slag, alleen omdat je nu een niet zo goed verdienende baan hebt.

Als je eerder serveerster was om toch werk na je afstuderen te hebben, dan is een baan waarvoor je gestudeerd hebt, uiteraard een stuk beter verdienend. Dus wat meer dan 5-10% extra.....
Tnx wintermuts.

Ik heb al even op loonwijzer gekeken, maar weet nooit hoe serieus ik die berekeningen moet nemen. Ik ga de financiele administratie doen, van a tot z. Dus crediteuren,debiteuren, betalingen inboeken, klaarzetten enz. Facturen maken, inkoopfacturen checken enz. Daarnaast alle voorkomende werkzaamheden uiteraard. Ik heb een jaar ervaring op een debiteurenafdeling. Ik heb MBO afgerond maar hoor vaak dat ik vrij intelligent overkom. Wat adviseer jij me om op in te zetten?
geen idee, dat verschilt per sector en ik ben totaal niet thuis is administratieve of financiële dingen.

Ligt ook abn je leeftijd, ervaring, functie, grootte bedrijf enz enz.
check dit eens http://www.salarisonderha ... iew=article&id=2&Itemid=2
Tnx wintermuts voor de tip. Heb net mijn contract in ontvangst genomen en ben in het geheel niet ontevreden. Sowieso scheelt het me een uur reistijd per dag en kan ik een dag meer werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven