Werk & Studie alle pijlers

contract getekend, startdatum wordt verschoven....

25-08-2010 15:29 18 berichten
Hoi allemaal,

midden September zou ik beginnen met een nieuwe baan (via het uitzendbureau). Nu heb ik net te horen gekregen dat de opdrachtgever heeft besloten om de startdatum te verschuiven naar een latere datum, welke datum is nog niet bekend, het kon een week maar ook 2 of 3 weken later zijn...

Ik heb een contract getekend bij het uitzendbureau met als startdatum de datum midden September. Dan zou je toch denken dat die datum bindend is en zelfs als de opdrachtgever besluit de datum te verzetten, ze salaris zouden moeten betalen?

Of werkt dat niet zo?

Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
In welke fase zit je bij het uitzendbureau? Ben je uitzendkracht, of werk je er al langere tijd en heb je een contract voor (on)bepaalde tijd bij het UZB en detacheren zij jou naar werkgevers?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ik begin als "beginnner"bij het uitzendbureau. Bij mijn huidige werkgever heb ik een contract bij het bedrijf zelf. Bij mijn nieuwe baan is de baan eerst op uitzendbasis, na een bepaalde periode (4 a 5 maanden) eventueel een jaarcontract van het bedrijf zelf. Wel een startdatum, geen einddatum, staat alleen op, vermoedelijke duur 5 maanden.
Als je een beginner bent heb je waarschijnlijk zo'n contract dat je werkgever dit zomaar kan maken. Dat is het nadeel van een uitzendcontract.

Het is mij vorige week ook overkomen. Ik had een contract voor een half jaar en werkte ook al 4 weken, maar vorige week kwamen ze erachter dat het project waar ik voor aangenomen was toch niet doorging en werd ik direct ontslagen. Ik kreeg nog 2 dagen uitbetaald, maar dat was het dan.

Het werkt overigens ook de andere kant op, mocht het zo zijn dat je het werk zelf niet leuk vindt, heb je ook een opzegtermijn van maar 1 a 2 dagen.
Semper ubi sub ubi
maar dat zou dus betekenen dat zelfs al heb je een contract getekend met een startdatum daar gewoon van af geweken kan worden. Wat is het dan het nut van het contract? Ik neem aan dat er zelfs voor een beginnende uitzendkracht bepaalde rechten zijn op dit gebied.

Het is natuurlijk niet de schuld van het uitzendbureau, het is een beslissing geweest van de opdrachtgever.
Ik ben bang dat dat Het Lot van de Uitzendkracht is Tulpje. Je hebt geen echt arbeidscontract met het UZB, als er geen werk is (wat nu dus eigenlijk het geval is) krijg je niet betaald.

Hebben ze tijdelijk geen ander werk voor je? En wil je per sé bij dat ene bedrijf werken, of ga je nu op zoek naar wat anders?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tja, je zou je contract en CAO voor uitzendkrachten er nog eens op na kunnen slaan, maar voor zover ik weet heb je geen poot om op te staan. In principe werk je namelijk ook niet voor de opdrachtgever, je werkt voor het uitzendbureau. En ik ga ervan uit dat de opdrachtgever ook wel een goede reden had voor het uitstellen.
anoniem_85130 wijzigde dit bericht op 25-08-2010 16:44
Reden: even mijn eigen frustraties eruit gehaald.
% gewijzigd
Semper ubi sub ubi
Het is een baan op het vakgebied waar ik heel graag wil werken en in wil doorgroeien. Een behoorlijke verbetering qua functie en salaris t.o.v. de baan die ik nu heb.

Dus ik wil deze baan toch wel heel graag hebben…..
quote:Idreamofgenie schreef op 25 augustus 2010 @ 16:24:

Het is inderdaad allemaal behoorlijk oneerlijk in de uitzendwereld, maar je moet toch iets als je wilt werken.Nou nou nou nou....
quote:Tia Dalma schreef op 25 augustus 2010 @ 16:35:

[...]

Nou nou nou nou....

Sorry, ik had dit ook iets moeten nuanceren, maar ik ben nog een beetje teleurgesteld dat ik weer werkeloos ben en waarschijnlijk weer de WWB moet aanvragen. Ik heb daar voor deze baan ook ingezeten en het idee dat het weer moet maakt me wat moedeloos (het is namelijk erg weinig voor een pas afgestudeerde) en het uitzendbureau doet op het moment ook niet erg veel om me te helpen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor alleen maar tevreden was over uitzendbanen.
Semper ubi sub ubi
ik heb in het verleden ook voor uzbs gewerkt en nooit problemen gehad. dit is ook niet schuld van uzb,er zit een grote groep mensen in dezelfde situatie als ik voor deze baan,is groot project.
Tja je zit in fase A en dan kan dit zomaar gedaan worden. Er is niets tegen te doen

Fase A

Je zit in fase A zolang je nog geen 78 weken voor een uitzendonderneming hebt gewerkt. Elke week waarin je werkt telt mee voor de opbouw van de fasen. Het aantal uren is niet van belang. Je kan telkens een nieuwe opdracht aangaan bij verschillende opdrachtgevers.

Als je 26 weken of langer niet wordt uitgezonden naar een opdrachtgever, dan begint de telling van 78 weken opnieuw.

In fase A kunnen contracten worden gesloten met het uitzendbeding. Dit betekent dat als de opdracht eindigt, ook jouw contract met de uitzendonderneming eindigt. Jij kan natuurlijk altijd aangeven dat je nog verder wilt werken voor het uitzendbureau. Het bureau zal dan op zoek gaan naar een andere passende baan.
dus eigenlijk heb je als beginnende uitzendkracht geen poot om op te staan. als t goed is krijg ik morgen te horen wat de startdatum gaat worden. maar ja,welke garantie heb ik dat die wel doorgaat? er zitten met mij nog veertig anderen in dezelfde situatie......
dus eigenlijk heb je als beginnende uitzendkracht geen poot om op te staan. als t goed is krijg ik morgen te horen wat de startdatum gaat worden. maar ja,welke garantie heb ik dat die wel doorgaat? er zitten met mij nog veertig anderen in dezelfde situatie......
quote:Idreamofgenie schreef op 25 augustus 2010 @ 16:38:

[...]

Sorry, ik had dit ook iets moeten nuanceren, maar ik ben nog een beetje teleurgesteld dat ik weer werkeloos ben en waarschijnlijk weer de WWB moet aanvragen. Ik heb daar voor deze baan ook ingezeten en het idee dat het weer moet maakt me wat moedeloos (het is namelijk erg weinig voor een pas afgestudeerde) en het uitzendbureau doet op het moment ook niet erg veel om me te helpen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor alleen maar tevreden was over uitzendbanen.

Neem aan dat de zin die ik dik heb gedrukt slaat op de WWB?

Tja, daar staat nu eenmaal een vast bedrag voor, en ook voor de (evt.) toeslagen staan vaste bedragen/percentages. Voor de WWB maakt het echt niet uit wat voor opleiding je hebt gedaan of hoeveel werkervaring je hebt of wat dan ook. Is voor iedereen gelijk.

O en trouwens, als pas afgestudeerde verdien je vast ook minder dan iemand die al jaren werkervaring heeft en al jaren op dezelfde functie zit die jij ook gaat doen .

@TO; je doet er weinig/niets aan als de opdrachtgever besluit dat de begindatum paar weken later is. Als het werk er pas een aantal weken later er is of mee gestart kan worden (om wat voor reden dan ook), dan doe je er weinig aan, en het uitzendbureau kan daar ook weinig aan veranderen. en zeker als je net begint als uitzendkracht heb je weinig rechten en zeker minder dan iemand die direct bij de werkgever in dienst is.

En als je als uitzendkracht in de beginfase zit is het uitzendbureau jou niet verplicht uit te betalen, ook al kunnen ze je op dat moment geen werk bieden.
@ Zonnetje: Was het maar zo. Je krijgt toch echt minder als schoolverlater tot een half jaar na beeindiging van de studie, dit geld ook voor universitair afgestudeerden. Gelukkig werd dit wel aangevuld omdat ik alleen woon, maar leuk blijft anders.

En ik wil ook veel liever gewoon werk hebben. Ik hoef echt niet direct de hoofdprijs te verdienen, maar ik wil toch wel wat voor mijn geld doen.

@TO Je kunt het beste gewoon afwachten, je uitzendbureau is achter de schermen namelijk echt wel bezig voor je.
Semper ubi sub ubi
quote:Idreamofgenie schreef op 25 augustus 2010 @ 17:55:

@ Zonnetje: Was het maar zo. Je krijgt toch echt minder als schoolverlater tot een half jaar na beeindiging van de studie, dit geld ook voor universitair afgestudeerden. Gelukkig werd dit wel aangevuld omdat ik alleen woon, maar leuk blijft anders.

Je krijgt dan misschien wel minder toeslagen als schoolverlater, maar in principe heeft iedereen recht op in ieder geval de basisnorm van ¤ 649,52, en toeslagen kunnen oplopen tot max. ¤ 259,81. Hierdoor ontstaat een max. WWB uitkering ¤ 999,17. Dit geldt voor iedereen tussen de 27 en 65 jaar. Ben je jonger dan val je nu onder de WIJ.

Weet er in ieder geval niets van dat jongeren die net van school komen een lager minimum bedrag zouden krijgen dan niet net schoolverlaters. Ben zelf ook als schoolverlater in de WWB gekomen, en heb vanaf het begin hetzelfde bedrag gekregen, geen verschil in termijn dat ik van school kwam en was vanaf het begin toch echt wel iets meer dan het bedrag van ¤ 649,52. Of het moet zijn dat je bijvoorbeeld al uitkering kreeg voor je 21e als schoolverlater en je nog niet onder de WIJ viel, toen geldden er nog andere regels voor die doelgroep dan nu, maar weet niet meer precies hoe die waren.

En weet, helaas door ervaring, dat leuk anders is. Werk ook liever voor mijn geld, dan dat het op deze manier moet. Maar ja, het werk ligt nu eenmaal niet voor het oprapen op dit moment
Bij mij kwam er ook echt niet meer dan 863 euro op de rekening per maand als alleenstaande (basis + aanvulling) van de wwb. Na een aantal jaar gewerkt te hebben.

Onder de 27 kom je inderdaad in het WIJ project terecht, maar volgens mij zijn er hier geen regels dat je na 6 maanden meer geld krijgt hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven