Verwarring over trouwen =(

25-08-2010 08:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vivavrouwen!

Ik lees al een tijdje mee en heb me nu aangemeld om zelf mijn probleem met jullie te bespreken..

Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Mijn vriend en ik zijn 4 jaar samen en wonen sinds anderhalf jaar samen. We hebben het goed en leuk samen, het is echt een 'serieuze' relatie. Nou ben ik vroeger altijd een erg onafhankelijk type geweest, lang leve de lol en we zien wel wat er allemaal van terecht komt. Relaties hielden nooit langer dan een jaar stand. Maar met deze jongen merkte ik al snel dat het anders was, hij had mn hartje gestolen. Ik merkte dat het me zelfs best leuk zou lijken met hem te trouwen, iets waar ik vroeger absoluut niet aan moest denken. Ik zou nooooit trouwen.

Afijn, ongeveer een half jaar geleden kwamen mijn vriend en ik op het onderwerp trouwen. Voor die tijd hadden we al wel eens grapjes gemaakt dat het ons wel leuk leek, maar dit was echt een serieus gesprek, ook over kinderen etc. Mijn vriend zei dat het hem heel erg leuk leek om te trouwen, dat hij wilde dat ik zijn vrouw werd etc. Hij sloot het gesprek af met de woorden 'dat wilde ik nog even weten voordat ik je ten huwelijk vraag'. Nou, je begrijpt, na dit gesprek leek het me helemaal geweldig. Ik zag al helemaal voor me hoe we een leuke bruiloft zouden kunnen hebben etc. Daarna heeft ie nog eens de opmerking gemaakt dat het 'niet lang meer zal duren voor ik mvr. X (zijn naam)' ben. Hij gaf me dus allemaal signalen dat hij het helemaal zag zitten. Ook vragen welk materiaal voor een 'sieraad' ik mooi vind, of ik van goud of zilver hou etc.

Toen opeens een kentering. We hadden het over geldzaken en ik zei dat het misschien ook handig was om te sparen, voor als de auto stuk is, we een nieuwe wasmachine nodig hebben, een eventuele bruiloft etc. Nou, meneer werd panisch. Hij vond het niet nodig om te sparen voor een bruiloft en zei dat hij ooit wel wilde trouwen maar hij wist niet wanneer. Hij zei dat hij het huwelijk iets 'christelijks' vond en dat hij het niet perse nodig had om te tonen hoeveel hij van me hield. Dit kwam als een schok, maar goed, heb het gelaten. Daarna liet ik het nog eens voorzichtig vallen, maar weer een afwijzende/niet enthousiaste reactie.

Hoogtepunt was dat we bij mijn familie zaten en hij daar luid zat te verkondigen dat ik zo graag wou trouwen en hem telkens vroeg 'wanneer ga je me vragen' (totaaaal niet waar) maar dat het niet op de planning stond. Ik kon wel door de grond zakken en heb ter plekke geprobeerd het te nuanceren; dat we het er samen over gehad hadden en dat het hem ook leuk leek, dat hij veel signalen had gegeven.

Ik ben nu echt zo boos op hem. Voel me misleid en heb hem dit ook gezegd. Ook gezegd dat het graag of niet is wat trouwen betreft en dat ik zeker niet op een ring ga zitten wachten. Hij kan er wat mij betreft lekker even in stikken. Het voelt voor mij extra moeilijk dat ik, onafhankelijk als ik was, helemaal zat te dromen over een huwelijk (vooral mede dankzij zijn opmerkingen) en dat hij nu ineens zo koel erover doet en het ineens niet meer zo nodig wil. Ik weet het niet... wat zouden jullie doen?
quote:jufdoortje schreef op 25 augustus 2010 @ 12:27:

Ik zou lekker "nee" zeggen, als hij het (nog) vraagt....gewoon als een klein pesterijtje.... ja zou een goeie zijn...
Ben ik nou de enige die uit alles het idee krijgt dat hij van plan is je ten huwelijk te vragen, en nu zo raar doet omdat hij wil dat het een verrassing is?

Ik zou het onderwerp gewoon laten rusten. Je bent nog hartstikke jong, dus er is geen haast bij. Of hij vraagt je, of hij vraagt je niet. Beiden is goed, toch?

(Ik denk dat hij je wel wil vragen, overigens, maar ik zou daar dan weer niet op gaan wachten als ik jou was.)
Am Yisrael Chai!
Wat ook nog kan is dat hij het wilde vragen, of er over fantaseerde, maar dat jij er mee aan de haal bent gegaan en hij de indruk heeft gekregen dat hij je moest afremmen. Kan zijn dat hij dat wat horkerig heeft aangepakt, als je er inderdaad vaak over begint zoals je aangeeft dan is dat voor hem natuurlijk ook niet leuk.
Am Yisrael Chai!
Hey FV; wat jij zegt dat is idd heel goed mogelijk. Misschien ben ik er voor zijn gevoel mee aan de haal gegaan, lag het niet meer bij zichzelf en vindt hij dat beangstigend.. Ik weet het niet kan het alleen maar gokken. Ik wil er vanavond wel met hem over praten, vind het alleen dan jammer dat het onderwerp zo 'beladen' wordt..
quote:Mezmerize schreef op 25 augustus 2010 @ 16:49:

Hey FV; wat jij zegt dat is idd heel goed mogelijk. Misschien ben ik er voor zijn gevoel mee aan de haal gegaan, lag het niet meer bij zichzelf en vindt hij dat beangstigend.. Ik weet het niet kan het alleen maar gokken. Ik wil er vanavond wel met hem over praten, vind het alleen dan jammer dat het onderwerp zo 'beladen' wordt..

Als dat zo is moet je je misschien afvragen of trouwen verstandig is? Je vriend komt nogal emotioneel onvolwassen over. Wil je wel definitief aan zo'n man vastzitten? Heb je wel goed (jullie allebei!) over de inhoud van een huwelijk nagedacht? Een mooie jurk en een groot feest is leuk, maar dat is slechts voor één dag. De (juridische en emotionele) verbintenis duurt nog jaren en is beslist niet vrijblijvend.

Waarom wil je vriend trouwens dat je mevrouw zijn achternaam wordt? Waarom blijf je niet gewoon zelfstandig en je eigen naam voeren na je eventuele huwelijk?
Hey, wanda_p, ik ben van plan beide namen te gebruiken. Wellicht de constructie mijn naam-zijn naam, of zijn naam-mijn naam. Wil mn eigen naam niet kwijt, daar hecht ik teveel waarde aan.
Wat gemeen zeg.

Ik ben bijna 25 en ga volgend jaar trouwen.
En wat zegt hij als je dit tegen hem zegt (zoals in op)?
quote:wanda_p schreef op 25 augustus 2010 @ 16:57:

[...]

Waarom wil je vriend trouwens dat je mevrouw zijn achternaam wordt? Waarom blijf je niet gewoon zelfstandig en je eigen naam voeren na je eventuele huwelijk?Nah, een beetje flauw, niet? De vriend had vast geen antifeministische bijbedoelingen toen hij romantisch zat te fantaseren over een toekomstig huwelijk met zijn liefje.
quote:Mezmerize schreef op 25 augustus 2010 @ 17:08:

Hey, wanda_p, ik ben van plan beide namen te gebruiken. Wellicht de constructie mijn naam-zijn naam, of zijn naam-mijn naam. Wil mn eigen naam niet kwijt, daar hecht ik teveel waarde aan.Doet hij dat ook? Om te laten zien dat hij met jou getrouwd is, ook jouw naam dragen? Tegenwoordig mogen zowel man als vrouw alle combinaties gebruiken.
Het lijkt wel alsof zijn vriendengroep (ofzo) hem een keer belachelijk heeft lopen maken met zijn plannen voor een bruiloft en dat hij daardoor als een blad aan de boom is omgeslagen. Stom zeg.
Hey!

ff een update..

Ik ben het gesprek met hem aangegaan, verteld wat het met mij heeft gedaan, zijn 'omwenteling'..

Hij schrok er behoorlijk van. Hij zegt nog steeds erg graag met me te willen trouwen, maar vond dat, als ik het erover had, de 'verrassing' van het vragen er daarna af zou zijn. Hij wilde het zo onbesproken mogelijk laten, zodat als hij me zou vragen, het als een verrassing zou komen. Hij had niet beseft dat zijn afwijzende reactie daarop mij pijn had gedaan en op mij over was gekomen als niet-meer-willen.

Het voorval bij mijn familie omschrijft hij nog steeds als 'hun ervoor klaar maken dat we gaan trouwen', hij had mijn reactie uit willen lokken zodat ik zou zeggen 'ja ik wil ook graag trouwen', omdat hij dit zelf niet tegen mijn familie durfde te zeggen. Onhandig en klungelig, dat zeker, maar hij wilde me er geen pijn mee doen. Hij zegt dat hij nog steeds erg graag wil trouwen en mij niet wou kwetsen, dat hij niet beseft heeft dat zijn 'ik wil dat het een verassing is daarom wil ik het er niet over hebben' op mij overgekomen is als een afwijzing. Het voelt fijn dat het nu duidelijk is. Ook zei hij, dat als ik er iets over zeg, niet meer afwijzend zal reageren omdat hij mij niet weer de indruk wil wekken niet te willen. Hij wil niets liever dan dat ik zijn vrouw ben. Heb mezelf ook voorgenomen het er voorlopig niet over te hebben. We willen het beide en het komt er vanzelf wel van!
quote:Mezmerize schreef op 25 augustus 2010 @ 19:49:

Hey!

Hij zegt nog steeds erg graag met me te willen trouwen, maar vond dat, als ik het erover had, de 'verrassing' van het vragen er daarna af zou zijn.Trouwen is toch geen verrassing? Jij kunt hem toch ook vragen? Trouwens, jullie hebben het er al over gehad en gezegd dat jullie met elkaar willen trouwen.
Je laatste post klinkt heel wat beter, Mezmerize. Hij staat kennelijk open voor je gevoelens en trekt er lessen uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven