Verwarring over trouwen =(

25-08-2010 08:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vivavrouwen!

Ik lees al een tijdje mee en heb me nu aangemeld om zelf mijn probleem met jullie te bespreken..

Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Mijn vriend en ik zijn 4 jaar samen en wonen sinds anderhalf jaar samen. We hebben het goed en leuk samen, het is echt een 'serieuze' relatie. Nou ben ik vroeger altijd een erg onafhankelijk type geweest, lang leve de lol en we zien wel wat er allemaal van terecht komt. Relaties hielden nooit langer dan een jaar stand. Maar met deze jongen merkte ik al snel dat het anders was, hij had mn hartje gestolen. Ik merkte dat het me zelfs best leuk zou lijken met hem te trouwen, iets waar ik vroeger absoluut niet aan moest denken. Ik zou nooooit trouwen.

Afijn, ongeveer een half jaar geleden kwamen mijn vriend en ik op het onderwerp trouwen. Voor die tijd hadden we al wel eens grapjes gemaakt dat het ons wel leuk leek, maar dit was echt een serieus gesprek, ook over kinderen etc. Mijn vriend zei dat het hem heel erg leuk leek om te trouwen, dat hij wilde dat ik zijn vrouw werd etc. Hij sloot het gesprek af met de woorden 'dat wilde ik nog even weten voordat ik je ten huwelijk vraag'. Nou, je begrijpt, na dit gesprek leek het me helemaal geweldig. Ik zag al helemaal voor me hoe we een leuke bruiloft zouden kunnen hebben etc. Daarna heeft ie nog eens de opmerking gemaakt dat het 'niet lang meer zal duren voor ik mvr. X (zijn naam)' ben. Hij gaf me dus allemaal signalen dat hij het helemaal zag zitten. Ook vragen welk materiaal voor een 'sieraad' ik mooi vind, of ik van goud of zilver hou etc.

Toen opeens een kentering. We hadden het over geldzaken en ik zei dat het misschien ook handig was om te sparen, voor als de auto stuk is, we een nieuwe wasmachine nodig hebben, een eventuele bruiloft etc. Nou, meneer werd panisch. Hij vond het niet nodig om te sparen voor een bruiloft en zei dat hij ooit wel wilde trouwen maar hij wist niet wanneer. Hij zei dat hij het huwelijk iets 'christelijks' vond en dat hij het niet perse nodig had om te tonen hoeveel hij van me hield. Dit kwam als een schok, maar goed, heb het gelaten. Daarna liet ik het nog eens voorzichtig vallen, maar weer een afwijzende/niet enthousiaste reactie.

Hoogtepunt was dat we bij mijn familie zaten en hij daar luid zat te verkondigen dat ik zo graag wou trouwen en hem telkens vroeg 'wanneer ga je me vragen' (totaaaal niet waar) maar dat het niet op de planning stond. Ik kon wel door de grond zakken en heb ter plekke geprobeerd het te nuanceren; dat we het er samen over gehad hadden en dat het hem ook leuk leek, dat hij veel signalen had gegeven.

Ik ben nu echt zo boos op hem. Voel me misleid en heb hem dit ook gezegd. Ook gezegd dat het graag of niet is wat trouwen betreft en dat ik zeker niet op een ring ga zitten wachten. Hij kan er wat mij betreft lekker even in stikken. Het voelt voor mij extra moeilijk dat ik, onafhankelijk als ik was, helemaal zat te dromen over een huwelijk (vooral mede dankzij zijn opmerkingen) en dat hij nu ineens zo koel erover doet en het ineens niet meer zo nodig wil. Ik weet het niet... wat zouden jullie doen?
Ooooh wat gemeen van hem. Zou ook boos zijn!
Heb je niet gevraagd waarom hij ineens een ander standpunt heeft?
Oh wat kinderachtig van hem! Hoe oud zijn jullie?

Besef jij je wel dat trouwen ook nogal wat meer inhoudt dan een mooie bruiloft hebben?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Spijker schreef op 25 augustus 2010 @ 08:30:

Oh wat kinderachtig van hem! Hoe oud zijn jullie?

Besef jij je wel dat trouwen ook nogal wat meer inhoudt dan een mooie bruiloft hebben?Zoals?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hey, ja ik had gevraagd waarom hij dan eerst zo enthousiast was en nu niet meer en hij zei dat hij het niet perse nodig had, maar het ooit nog wel wou. Wel vaag dus.

We zijn 24 en 25. Ik besef heel goed dat het meer inhoudt dan een mooie bruiloft, voor mij is met name die verbentenis die je aangaat het belangrijkste.
Relax.

Ik vind dat hij gelijk heeft met quote:dat hij het niet perse nodig had om te tonen hoeveel hij van me hield

Ik ben ook 'verloofd', al sinds 2006 en in 2008 hebben we omdat we een huis gingen kopen geregistreerd partnerschap afgesloten. Een echte bruiloft komt er misschien ooit ook van maar voorlopig geven we het geld liever uit aan wat anders.

Zie het als een goed teken dat hij het er over heeft en fantaseer lekker over een bruiloft.

Ik vind het idee prachtig maar ik weet dat de realiteit waarschijnlijk minder mooi is. (denk ouders die van 'stukjes houden en schoonvader en zwager die heel irritant worden als ze wat gedronken hebben)

Bedenk eens waarom je graag wil trouwen? Om het feest? Om de bevestiging? Om de foto's?

Sparen kunnen jullie natuurlijk altijd gaan doen.

Een romantische fotoshoot met z'n 2e kan ook altijd.

en een samenlevingscontract met testament of geregistreerd partnerschap kan dezelfde zekerheid geven. zonder dat je veel geld uit geeft aan een feest (ik dacht dat je al gauw 8 tot 10 duizend euro kwijt bent voor een gemiddelde bruiloft, dat is voor mij iig een rede om het uit te stellen tot we de jackpotwinnen ofzo)
quote:nouschi schreef op 25 augustus 2010 @ 08:33:

[...]

Zoals?Serieus??
quote:Spijker schreef op 25 augustus 2010 @ 08:40:

[...]

Serieus??Wil ik ook wel eens weten, behalve de fiscale kant.
quote:Mezmerize schreef op 25 augustus 2010 @ 08:21:

Hoi Vivavrouwen!

Mijn vriend en ik zijn 4 jaar samen en wonen sinds anderhalf jaar samen. We hebben het goed en leuk samen, het is echt een 'serieuze' relatie. Nou ben ik vroeger altijd een erg onafhankelijk type geweest, lang leve de lol en we zien wel wat er allemaal van terecht komt. Relaties hielden nooit langer dan een jaar stand. Door dit stukje dacht ik echt dat jullie al minstens 30 waren. Jullie zijn nog hartstikke jong! Dan zou ik ook nog niet aan trouwen denken. Misschien is ie daarvan geschrokken.
Even heel oneerbiedig: Als je 24 bent, en je bent 4 jaar samen, dan was die onafhankelijke persoon die nooit wilde trouwen ook nog niet volwassen.

Maar los daarvan vind ik het gedrag van je vriend heel kinderachtig. Hij maakt je eerst lekker en doet vervolgens alsof jij degene was die per se wil trouwen. Tegenover je ouders notabene! Het lijkt erop dat hijzelf is geschrokken van zijn voortvarendheid en nu (ook voor zichzelf) zijn straatje schoonveegt door te doen alsof het helemaal niet zijn idee was. Ik zou dat benoemen, dan krijg je een gesprek waar het echt om gaat. (maar dat zegt iemand die gisteren ruzie kreeg over de aanschaf van een stereo, dus wat weet ik er ook van...)
Lastig dit. Kan zijn dat hij zich ineens realiseerde dat jij nu ineens wilde plannen zou gaan gaan maken en hij besefte dat dat wel erg hard gaat. Toen hij die opmerkingen maakte kan hij voor zichzelf bedacht hebben dat dit over zoveel jaar zou plaatsvinden, terwijl jij het opvatte als op korte termijn. Dit draait om verwachtingen, en ik zou gewoon eens bespreken welke termijn hij in gedachten had.

Kan ook nog zijn dat in de tussentijd (weet niet in welk tijdsbestek hij zo radicaal van gedachten is veranderd) beseft dat hij twijfelt aan de relatie. Sommige mensen zijn erg extreem in hun gevoelsleven; jantje huilt jantje lacht. Is dat iets wat normaliter bij hem speelt of is het normaliter een heel stabiel iemand?

Kan me voorstellen dat je hiervan baalt, maar aan de andere kant zijn jullie nog jong en moet er nog gespaard worden. Tijd zat nog om te trouwen.
quote:Nachttrein schreef op 25 augustus 2010 @ 09:02:

Even heel oneerbiedig: Als je 24 bent, en je bent 4 jaar samen, dan was die onafhankelijke persoon die nooit wilde trouwen ook nog niet volwassen.

Precies, dat bedoelde ik dus ook
Oh en dat iemand hints geeft, wil niet persé zeggen dat het ook echt gaat gebeuren is mijn ervaring.

Mijn vriend maakt ook weleens een opmerking, over hoe de bruiloft eruit moet zien, maar hij wil niet trouwen en is daar stellig in. Ik laat me dus niet in verwarring brengen want die opmerkingen zijn nietszeggend. Al hoop ik stiekem ook wat anders .
quote:xxxRosalitaxxx schreef op 25 augustus 2010 @ 08:58:

[...]

Wil ik ook wel eens weten, behalve de fiscale kant.

Ik ook.

Persoonlijk snap ik de gevolgen (wij zullen aan de huwelijkse voorwaarden moeten wegens mijn ondernemerschap en ik mag dan lekker ook mevrouw Y heten, wat ik graag wil) maar ben benieuwd waar jij op doelde, Spijker.
Wraak nemen!

Maak hem helemaal gek met je 'serieuze trouwplannen'! Haal elk denkbaar blad over trouwen in huis, ga bij de juwelier folders over trouwringen halen, zoek op Internet de mooiste trouw-locaties uit, enz. Betrek een paar vriendinnen in het complot (liefst getrouwde of bijna-gehuwde) en ratel, binnen gehoorsafstand, over jullie droom-huwelijken. Voor het beste effect betrek je ook zijn vrienden erbij. En als je het echt te bont wilt maken, begin je erover bij zijn aanstalten tot het bedrijven van de liefde.

Succes!
Ach nachttrein, iedereen heeft zijn stompzinnige ruzietjes op zijn tijd!

Ik denk dat nachttrein nog wel eens gelijk zou kunnen hebben, zo'n gesprek lijkt me nu ook heel belangrijk. Jullie zijn natuurlijk jong, en natuurlijk is er tijd zat en moet er gespaard worden, maar dat staat hier helemaal los van vind ik. Het gaat erom dat jouw vriend zijn eerdere trouwwens opeens een beetje 'ontkent' en het 'op jou schuift'. Dat komt ergens vandaan, en daar moet je het over hebben.

Wij zijn jullie leeftijd en willen ook graag trouwen en praten daar ook weleens over. Het is wel toekomstmuziek gezien onze financiële situatie, maar we daarom willen we het niet minder graag.
quote:cychick schreef op 25 augustus 2010 @ 09:15:

Wraak nemen!

Maak hem helemaal gek met je 'serieuze trouwplannen'! Haal elk denkbaar blad over trouwen in huis, ga bij de juwelier folders over trouwringen halen, zoek op Internet de mooiste trouw-locaties uit, enz. Betrek een paar vriendinnen in het complot (liefst getrouwde of bijna-gehuwde) en ratel, binnen gehoorsafstand, over jullie droom-huwelijken. Voor het beste effect betrek je ook zijn vrienden erbij. En als je het echt te bont wilt maken, begin je erover bij zijn aanstalten tot het bedrijven van de liefde.

Succes!

Oh en dat is niet kinderachtig?

TO ja moeilijk probleem maar aan de ene kant jullie zijn nog wel heel jong. Misschien wil hij gewoon nog even wachten met trouwplannen maken.
quote:Spijker schreef op 25 augustus 2010 @ 08:40:

[...]

Serieus??Yep.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Vreemd dat men hier bij huwelijk meteen alleen aan bruiloft denkt.

Het is kiezen om voor altijd met iemand samen te blijven. Om financiën samen te gooien. Om elkaar binnen de familie van de ander te halen.

Het is toch méér dan een groot feest en een mooie jurk?

Of ben ik nou gek?
Wat jij noemt, Spijker, is ook iets dat je naar elkaar kunt uitspreken zonder of voordat dat daar een bruiloft aan te pas komt?
Denk dat veel mensen in eerste instantie gaan voor de huwelijksdag, het feest, de mooie jurk etc. Het zal ook worden gebruikt om een nieuwe impuls aan de relatie te geven, want je hebt weer iets om naar uit te kijken. Soort dekmantel om je niet al te goede relatie mee op te peppen. Dat soort huwelijken duren meestal niet zo gek lang, want na de bruiloft wordt het leven al gauw weer gewoon en dan komt het erop aan.
Daar heb ik geen bruiloft voor nodig Spijker.
quote:nouschi schreef op 25 augustus 2010 @ 09:36:

Daar heb ik geen bruiloft voor nodig Spijker.Ik heb het dus juist niet over een bruiloft. Maar over een huwelijk.
Grappige avatar heb je, nouschi. Zeker bezien in het licht van dit topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven