Gezondheid alle pijlers

Aften

26-08-2010 11:07 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar hele vervelende aften in mijn mond, en als ze over zijn komen er steeds nieuwe. Goed tips om tegen te gaan? En hoe zou het kunnen komen, ik heb er normaal nooit last van.
Goed slapen en vitamines slikken schijnt te helpen. Ik heb ze gelukkig al jaren niet meer gehad !

*knocks on wood*
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
after med kopen, gewoon bij de etos dat helpt goed tegen de pijn! Sterkte
Goede tandpasta, ik gebruik nu sensodyne, en heb jarenlang Zendium gebruikt. Beiden werken erg goed. Ook Paradontax is en goede tandpasta.

Ik merk het gelijk als ik weer eens een ander tandpasta heb gebruikt.
Zendium tandpasta helpt ze voorkomen.
vitaminetabletten nemen, geen tropisch fruit eten (bananen dus ook niet), op sali kauwen en dat een tijdje op de aft laten zitten (werkt ontsmettend), zendium om te poetsen, goed slapen. En als je er echt veel hebt kan je via de huisarts spul krijgen om ze aan te stippen zodat je ze even niet voelt (verdovings gel). Dan kan je ook weer wat normaal eten. Ik heb (in tijden van grote stress) eens 18 aften tegelijk gehad en kon geen hap meer eten. Ze ontstaan vaak door lage weerstand, net als een koortslip.
bij mij was de truc geen varkensvlees meer eten.

ze gaan heel snel weg als je spoelt met chloorhexidine. wel smerig spul, tandtechnisch gezien.

helaas nu dankzij zoonlief (bijna 7w oud) wat slapeloze nachten achter de rug, en zit weer onder.. dus goede nachtrust scheelt wel degelijk.
Zendium tandpasta.

Ik krijg ze van chocolade, ananas en mango.
Bedankt voor de reacties! Ik kan idd niet zo goed kauwen, is een beetje pijnlijk.

Ok, dus Zendium tandpasta, dat ga ik proberen. Nog meer vitaminen kan haast niet want ik eet heel gezond en genoeg fruit. Hoe zou het kunnen dat tropisch fruit niet goed is? iets met de zuurgraad ofzo?

@ kaetje: 18!! Wow dat lijkt me idd wel heel vervelend. denk dat ik er 6 heb en word er al gek van. Misschien is mn weerstand wat lager omdat ik aan het lijnen ben? Ik ga niet zo graag naar de HA, maar als het er meer worden ga ik het aanstippen maar proberen.

@ DJ momo: Varkensvlees eet is al niet echt vaak, zou dat er echt iets mee te maken hebben?
Ja, dat was niet zo leuk (understatement). Hoe het komt van dat tropisch fruit weet ik ook niet. Ik weet wel dat ik soms een tijd geen bananen at en als ik er dan weer eens eentje at, had ik meteen een paar dagen later een aft. En van varkensvlees heb ik het ook al vaker gehoord.
Ik krijg het ook als ik teveel chocolade heb gegeten.

Er is wel iets voor om het aan te stippen, Pyralvex (Berna) te koop bij apotheek!

Even aanstippen en de pijn is weg
quote:kaetje schreef op 26 augustus 2010 @ 11:23:

vitaminetabletten nemen, geen tropisch fruit eten (bananen dus ook niet), op sali kauwen en dat een tijdje op de aft laten zitten (werkt ontsmettend), zendium om te poetsen, goed slapen. En als je er echt veel hebt kan je via de huisarts spul krijgen om ze aan te stippen zodat je ze even niet voelt (verdovings gel). Dan kan je ook weer wat normaal eten. Ik heb (in tijden van grote stress) eens 18 aften tegelijk gehad en kon geen hap meer eten. Ze ontstaan vaak door lage weerstand, net als een koortslip.sinds ik vitaminen slik is het bij weg, en ik eet juist lekker veel tropisch fruit. Nergens last meer van!
Bij mij bleken de aften, die ik doorlopend had, veroorzaakt te worden door Diclofenac. Ik weet niet of je een dergelijke pijnstiller gebruikt?

Net als sommigen hierboven al schreven, kan de tandpasta die je gebruikt ook invloed hebben. Ik hoef maar één keer met Prodent te poetsen of het is weer mis.

Mocht je echt veel pijn hebben en niet/nauwelijks kunnen eten, kan je vlak voor het eten de aften aanstippen met lidocaïne aanstipvloeistof (lidocaïne is een stof voor lokale verdoving, het goedje dat je bv. ook bij de tandarts krijgt ingespoten). Of die zonder recept te verkrijgen is, weet ik eigenlijk niet.
Je mond een paar keer per dag spoelen met Molkosan van Dr. Vogel. Helpt goed, alleen niet doorslikken want het is me toch vies.....
Ik had er ook altijd last van, tot ik mijn tanden ging poetsen met een elektrische tandenborstel.
Ik heb al heel mijn leven last van aften. Ben ervoor naar de dokter geweest en ook aan de tandarts gevraagd. Feit is dat ze gewoon niet weten hoe je er precies aan komt. Als je googled kom je daar ook vrij snel achter. Soms heeft het bij vrouwen te maken met hun hormonen. Ik had bijv. nergens last van zolang ik zwanger was, daarna was het direct weer raak. Ik heb er ook een keer twintig gehad, waarvan de grootste zo groot als een twee eurocent. Heb toen mijn man naar mijn werk laten bellen, dat ik niet kon komen werken. Ik kon namelijk gewoon echt niet meer praten (en dat moest veel op mijn werk).

Op het moment heb ik er ook weer drie. Poetsen met zendium doe ik al, met electrische tandenborstel ook. Tropisch fruit eet ik zelden, even als varkensvlees en verder slaap ik genoeg en eet ik gezond. Dus dat zal het bij mij niet zijn.
Misschien kan je de salie nog proberen Ivy? Het werkt ontsmettend en je krijgt ook een soort van laagje op de aft als je er eerst op kauwt en het propje dan een tijdje tegen de aft houdt. Je moet wel verse salie hebben maar als je een plantje hebt kan je het gewoon in de tuin of buiten in een pot zetten.

Maar je hebt al zo veel geprobeerd, misschien helpt dit bij jou ook helemaal niet.
Bij de apotheek aluinpoeder kopen. Dit op de aft doen. Het wondje trekt dicht, waardoor het niet meer zo pijnlijk is.
Ooit gehoord dat spoelen met Kamille thee ook helpt.sterkte,wat een ellendige dingen zijn het toch ook hé!
Ik had er vroeger ook erg veel last van. Ik ben toen zendium tandpasta gaan gebruiken, dat hielp goed. Sinds een aantal jaren gebruik ik Lidodent tandpasta, dat is veel goedkoper. Mijn vriend koopt dat altijd, bij de Aldi geloof ik.
Bij de huisarts kun je een vloeistof krijgen om het tijdelijk te verdoven, zodat je gewoon kunt eten. Verder kreeg ik ooit de tip om te spoelen met Listerine mondwater. Ik vind dat zo vies, dat ik in plaats daarvan de aft meerdere malen per dag ermee aanstip met een wattenstaafje. Ik begin daarmee zodra ik het voel opkomen en het helpt bij mij heel goed. Het wordt minder pijnlijk en de aft verdwijnt heel snel. Volgens mijn huisarts heeft het overigens niets met een tekort aan vitamines te maken.
quote:ds2 schreef op 26 augustus 2010 @ 19:58:

Ooit gehoord dat spoelen met Kamille thee ook helpt.sterkte,wat een ellendige dingen zijn het toch ook hé!Ik had een tijd geleden aften en de huisarts schreef me kamillethee voor. Het duurde lang voordat het genas, dus ik volgde de tip op (van elders op het Internet, maar ook in een soortgelijk topic op dit forum) om Zendium Sensitive Plus te gebruiken. Plotseling genas het veel sneller. Ik heb sinds het gebruik nog maar 2 dagen last gehad; daarna waren ze weg.
World of Warcraft: Legion
Eet je veel tomaten? Daar heeft mijn man het van.

Pyralfex werkt goed (doet even zeer maar heb je wat... )

Niet zo lang geleden ook een topic over geweest trouwens,zal even kijken of ik het kan vinden.
Forum Aften
Wat ivy1970 zegt klopt, ze weten het niet, hoe het komt! Ik had ze ook niet toen ik zwanger was, heerlijk! Maar daarna helaas weer snel raak... En ik heb ook van die grote. En daarin zit wel verschil. Tegen die grote helpt niets en ze zijn extreem pijnlijk, zo wordt beschreven op internet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven