Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Zet de mail anders even op het topic GE, dan kunnen wij je feedback geven.

Moon: ja dan lassen we een huilavond in, 1 x per maand huilie zijn

Ik ben even boodschappen doen, tot straks!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik snap ook helemaal waarom je het zegt hoor! Vermijden is nogal niet uh.. handig.

Hoewel ik wel, even los van het engheidsgebeuren van dit 'iets', vind dat ik dit niet nog een keer hoef te doen. Vind het niet logisch.

Maar ja, als m'n studiebegeleider wel vindt dat ik dit nog een keer moet doen, dan moet het.

Maar spannend zeg, dat jouw opleiding/cursus straks begint!
Gipsy, mja, misschien; ik moet het dan wel censureren/ verdraaien denk ik, want anders ben ik bang dat het te herkenbaar is.

Maar bedankt voor het meedenken tot dusver, Gipsy en Moon!
Het voelt alsof het nog heeeeeeeel ver weg is, die cursus. Komt denk ik omdat ik in september best wat dingen gepland heb. Voor mijn gevoel heb ik het daar eerst nog druk mee, en dan pas met die cursus.

Maar moet natuurlijk wel inschrijven een een computer kopen ;)

Tja GE, ik weet natuurlijk ook niet wat het is. Als het iets is wat je nooit meer nodig hebt in je leven, dan is het idd niet nodig om daar nog eens een heleboel stress van te ervaren.
Graag gedaan GE. Daar zitten we voor he

Ik had trouwens vanmiddag mijn psych aan de telefoon. Moest even bellen hoe het ging met de medicatie. Hij was heel blij dat het zo goed gaat. Hij heeft denk ik het idee dat we 'de oplossing' gevonden hebben, in de vorm van deze pil.

Ik gaf aan dat ik wel meer last heb van trillen nu. (logisch dat ik het eerder niet had want toen slikte ik mijn meds niet echt... ).

Hij vroeg of het heel erg lastig was, want er zijn ook pillen die dat trillen weer tegen gaan. (ja zo blijf ik bezig)

Maar het is ook mogelijk om die af en toe te slikken. Dus als je een situatie hebt waarin je echt niet wilt trillen (bijv een belangrijke presentatie waarbij je met je hand een stok vasthoudt en daarmee weer iets aanwijst, ik verzin even wat) kun je voor een keer dat spul slikken.

Soms is het trillen wel lastig. Ik was dinsdag bij een vriendin en goot wat melk in mijn kopje. Bibber bibber bibber. Was bij haar niet zo erg, maar bij vreemden kan het lastig zijn. Als iemand er iets van zegt.

Maar zoals ik tegen de psych zei: het is stukken beter dan een depressie.
Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen eigenlijk!

Maar als je eerst nog allerlei andere dingen te doen hebt dan snap ik dat je hoofd daar min of meer al mee gevuld is.

Maar heb je al zin in de cursus?

Ik ga denk ik dit weekend een mail opstellen!
Oh, wel vervelend van dat trillen.. Maar wel fijn dat de medicatie in ieder geval lijkt aan te slaan!
Ja heb wel zin in de cursus. Maar zou het liefst voor die tijd mijn eigen plekje hebben. Heb ik ook meer rust als ik mijn huiswerk doe.

Ik kan het wel even naar je hyven.
GE je kunt altijd mailen/hyven als je bang bent voor herkenning, hoef je ook niet alles te verdraaien.

(of op de meethyves?)

Moon: Lastig dat trillen. Maar wel heel fijn dat de medicatie zo goed werkt.

Ik merk het ook wel aan je, je bent zo enthousiast over dingen. Het lijkt alsof je zo open staan voor sommige dingen. Zoals bijvoorbeeld die scharrel laatst, het is wel heel moeilijk maar je doet het wel en je durft je kwetsbaar op te stellen.

Vind ik echt heel knap van je.

Je lijkt aan het begin van een nieuwe episode van je leven te staan. Hoe dan ook, ik ben trots op je
Wow wat lief Gips
Ik weet niet of het nu beter gaat dan in mijn gewone doen. Ik bedoel de periodes dat ik niet depressief ben. Dat kan ik moeilijk vergelijken.

Het gaat wel 'anders' maar dat komt ook omdat ik deze zomer nagedacht heb en wat keuzes heb gemaakt.

Maar t zou ook kunnen dat dat met medicijnen ook allemaal wat beter en sneller lukt.

Ja de scharrel is, ondanks mijn gemengde gevoelens, wel even goed geweest. Ik was nogal gefocust op iets anders (waar ik niet veel over geschreven heb) en nu, door dit weekend, is dat naar de achtergrond geraakt. En dat is wel goed.

Het duurt denk ik nog even voor ik echt positieve gevoelens heb ten opzichte van afgelopen weekend. Maar voel me al veel minder slecht dan zondag/ maandag.

Vraag me af in hoeverre ik hem 'psychisch' had durven toelaten. Ik vind lichamelijk iemand toelaten vaak nog makkelijker.
Graag gedaan, maar ik meen het ook echt oprecht.

Welke achterliggende reden er ook was moon, je hebt wel iemand weer echt toegelaten en jezelf kwetsbaar op durven stellen. Dat vind ik juist zo knap. Die leuke,slimme moon is er altijd al geweest, maar iemand echt toelaten is een tweede.

Misschien is het niet helemaal zo gelopen zoals jij wou, maar je hebt het wel gedaan! En naast dat je het hebt gedaan neem je het ook nog mee op dit topic en in jouw gedachten. Ik bedoel, je probeert jezelf te analyseren en stelt jezelf 'bloot' door het hier op het forum voor te leggen.

Wat de uitkomst ook mag zijn, de manier waarop is echt heel goed.
Thanks gipsy, ik zal er over nadenken! (maar nu even niet )

Moon, je klinkt alsof je goed bezig bent hoor!
Ik heb net een mail gekregen van een vriendin die ik echt al heeeeeel lang niet meer gesproken had. Ik zat de laatste tijd al steeds aan haar te denken, maar ik zit/zat een beetje in een kluizenaarsmodus..

Ik word er helemaal blij van.

(en blijkbaar kan ze door m'n kluizenaarsgedoe heen prikken, voel me soms best een slechte vriendin...(al ben ik verder best lief enzo ))

Nou ja, ik moet echt weer afspreken!
Djips kun je me even laten weten wat voor therapie je ook alweer gaat volgen? Moet dat perse bij deze instelling?

Ik ga nog even verder denken over een advies.
Gips, als je therapie niet doorgaat, misschien is DGT wel iets voor je? Ik vind dat een hele goede therapie/methode. (Dialectische gedragstherapie)
Ik weet niet zo goed wat voor therapie ik ga volgen, in eerste instantie gesprekken. Eventueel nog een test. Later misschien VERStraining (in maart start er weer 1). Het voordeel van die instelling is dat ze er vanalles hebben.

(Ook DGT).
da's wel fijn, dat ze vanalles hebben daar. Hoe je niet van instelling te veranderen als je de ene training niets vindt...
Goedemorgen!

Ik heb gedroomd vannacht. Ik was op een reunie van mijn middelbare school. Mijn vroegere natuurkundeleraar was er ook. In het echt heb ik deze leraar een beetje vermeden tijdens twee diplomauitreikingen van mijn broertjes. Bang dat hij zou vragen wat er van mij geworden was en dat ik hem hevig teleur zou stellen.

In de droom vroeg hij dat dus. Ik zei dat ik 'blabla' gestudeerd had (mijn tweede studie die ik nooit afgemaakt heb). Hij zei: Nee dat heb je niet. Ik zei: Jawel.

Hij begon een verhaal dat waarschijnlijk in de richting ging van: als je niet weet wat je wilt kunnen we je hier op school nog steeds helpen. En toen wilde ik eigenlijk eerlijk vertellen hoe ik gevaren was, maar daar stopte het gesprek omdat er iemand anders bij kwam staan.

En ik realiseerde me dat de school precies bijhield welke oud-leerlingen afgestudeerd zijn en waarin. (dat is niet zo maar in mijn droom vond ik dat heel logisch en leek het me logisch dat de leraar daar zijn informatie uit gehaald had)

Dus dat was mijn droom. Bleef nog erg hangen toen ik wakker werd.
Ik heb nog even aan 'de schuur' gedacht. (woonruimte) Nadeel is wel dat ik dan nog steeds een eind van het centrum van de stad af zit en dat is nu altijd wel een drempel. Ga ik of ga ik niet?

In het dorp zelf is niet veel en dat is erg jammer.

Ik hoop dat jullie niet gek worden van mijn woonruimte-perikelen. Ik vind het fijn het hier op te schrijven.
sorry!
Gips

Kan ik iets voor je doen?
En als het heel erg is met je vinger moet je misschien toch even naar de HAP. Dan kunnen ze t hechten.
Djips lieverd, gaat het een beetje? Heb je je vinger kunnen verbinden? Ik vind mezelf ook nog steeds heel zielig met mijn snee in mijn vinger.

Heb je jezelf intussen laveloos gezopen of valt het wel mee? Kunnen we je ergens mee helpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven