vraagje over spruw

30-08-2010 16:41 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste dochter is nu 1 maand en heeft sinds vorige week maandag Nystatine gekregen tegen spruw. Klef goedje dat je in mond moet spuiten 4x pd 1ml.

Ik doe het op alle plekjes ,kook daarnaast alle spenen van de fles elke keer uit,spuugdoekjes eenmalig enz.Maar het lijkt niet minder te worden. Volgens mij heeft ze er zelf (nog) geen last van terwijl er behoorlijk wat zit.

Maar goed,gister was flesje leeg dus toch maar gebeld naar hap voor nieuw recept en gekregen

Ik bel nu net mijn eigen huisarts met de vraag hoe lang je dit mag gebruiken en hoe lang het duurt voordat het weggaat, zegt ass. o dat weet ik allemaal niet google maar even en anders bel nog maar eens als je het te lang vind duren.

dus mijn vraag hier maar eens: ervaringen? tips? ze zijn zeer welkom.

groetjes
Puck
Heb je zelf ook een zalfje gekregen? Anders besmet jij je dochtertje weer als je haar voedt.

Ik heb zelf regelmatig gebeld met de Vereniging borstvoeding natuurlijk bij al dit soort vragen. Die weten vaak meer dan de huisarts. Op hun site kun je contactpersonen vinden:

http://www.borstvoedingna ... =246751&pid=4248&mid=4256
Oh sorry, ik zie nu dat je spenen uitkookt, dus waarschijnlijk geef je geen borstvoeding? Dan toch nog kijken of jij haar niet besmet via je handen ofzo!
Google maar even? Koekoek! Is ze nou helemaal betoeterd! Dat soort dingen zijn toch haar afdeling, als ze het niet weet moet ze het aan de HA vragen en je terugbellen.

In my humble opinion...:D
Vreemd advies van een assistente: google maar even....
quote:Nachtspook schreef op 30 augustus 2010 @ 16:54:

Vreemd advies van een assistente: google maar even.... Is wel vrij apart van de assistente.
Ik denk dat het handig is je vraag even bij het borstvoedings-topic te plaatsen. Daar is best veel ervaring met spruw.
Summini heeft ook spruw gehad, samen met mij. Ik kreeg van een lactatiekundige destijds het advies om gentiaanviolet te gebruiken. Heeft ontzettend goed geholpen.

Hier kun je er iets meer over lezen

Hier kun je evt. bestellen.

De tepelcreme (lanoline) met calendula is trouwens echt super tegen schrale plekjes! En ik heb écht geen aandelen ..
Computer says nooooo
Afgelopen week is onze 6 weken jonge zoon opgenomen geweest in het zkhuis en daar constateerden ze ook spruw. Hij heeft ook nystatine gekregen en na elke voeding geef ik 1 ml op advies van de vplkundigen. Dit moest ik ongeveer 10 dagen gebruiken, iig tot de vlekjes weg waren. Ze zijn nu weg, dus ik gebruik het morgen nog en dan stop ik. Veel succes, het kan erg hardnekkig zijn.
Ja vond ik ook al vreemd terwijl ze normaal altijd wel "normaal doet haha om het zo maar te zeggen...

Ik gaf wel BV in begin maar ivm infecties down under (blaas,nierbekken en baarmoeder war nog vliezen in verstopt zaten) ging dit niet zoals bij mijn middelste waar ik het erg lang heb gedaan. (O help nu zit ik mij weer te verdedigen waarom ik geen BV geef) maar goed...

vond het zelf ook al vreemd en denk ik morgen anders maar CB bel de verpleegkundige daar. Hopelijk krijg ik daar wel een bevredigend antwoord.

Misschien rare vraag maar heb al tegen mijn 2 andere kids gezegd dat ze niet met de vingers bij/in haar mond moeten gaan zitten maar kusjes geven...zou dat ook weer besmetting kunnen veroorzaken (dus mond/mond?) De een zegt van wel ander van niet maar lijkt mij wel. Nu wil ik geen hysterische moeder zijn en mijn andere 2 van 3 en 5 niet steeds zeggen dast dit niet mag en dat niet mag...maar wil er graag voor haar vanaf.
Puck
Ik weet niet of je kind veel spuugt/sabbelt. Maar anders idd alle kleding op 60 graden wassen, strijken zou ook helpen heb ik wel eens gehoord.

Maar hier ook 3x spruw gehad, het is gewoon vrij hardnekkig volgens mij als je als kind er bevattelijk voor bent.
Barbazoon heeft ook spruw gehad en heeft daar 2x achter elkaar nystatine voor gekregen.

Kook je ook het spuitje van de nystatine uit? Die komt ook in contact met de spruw.

En verder een raar advies van de HA assistente. Of zou ze hier ook op het forum komen en overal lezen JFGI?

Mocht het na de 2e ronde nystatine niet over gaan, gewoon nog even terug naar de huisarts en geen genoegen nemen met het antwoord van de HA-ass
Ik ben zelf ook assistente, maar ik zou nooit tegen iemand zeggen dat hij/zij maar even moet googlen. Tsss.....

Ik weet het antwoord zelf trouwens ook niet. Maar ik zou het als assistente gewoon uitzoeken of navragen bij de dokter.
quote:_Barbabella_ schreef op 30 augustus 2010 @ 18:01:

Kook je ook het spuitje van de nystatine uit?

had ik wel gedaan alleen trok die op de een of andere manier helemaal scheef waardoor onbruikbaar. nu afwasmachine en heeft sopje...

kleding 60 graden wassen ook een goede, wel zonder maar ja beter dit dan die spruw de hele tijd.
Puck
de 40 graden was kun je ook op 40 blijven wassen, en dan geen wasverzachter maar azijn in het bakje doen (ruikt soms wel even).

Inderdaad alles na gebruik voor zover mogelijk uitkoken, speelgoed etc afwassen (in water met azijn) (hoewel dat met 1 maand oud wel mee zal vallen), knuffels ook wassen.

Hier heb ik de oudste (3,5) wel aan kunnen leren dat ze niets in het mondje van de baby mocht stoppen, ook geen vingers o.i.d., en kusjes geven kan ook op het hoofdje, armpjes etc.

Uitkoken had ik bij mijn oudste al geleerd (van de kraam) met een scheut azijn, en je kunt proberen het mondje zuur te houden, bijvoorbeeld door er (met een wattenstaafje) bosbessensap of (uitgekookt) water met citroensap in te doen, rondsmeren zeg maar

Bij de oudste was (na 2 nystatinekuren) dat voldoende, steeds als er weer vlekjes verschenen gebruikte ik bosbessensap, met de jongste ben ik ervoor bij de kinderarts terecht gekomen (uiteindelijk 4 maanden medicatie gehad).

succes
quote:_Barbabella_ schreef op 30 augustus 2010 @ 18:01:

Kook je ook het spuitje van de nystatine uit? Die komt ook in contact met de spruw.

Heb ik geprobeerd, was einde spuitje...

Ik heb helaas veel ervaring met spruw.

Volgens mijn lactatiekundige kun je beter de totale dosis per dag opdelen en dan na elke voeding geven. Dus in plaats van 4x p.d. 1ml bijvoorbeeld 8x p.d. 0.5 ml. Soms werkt nystatine niet, dan kun je om daktarin vragen (op recept). Beide moet je nog een tijdje door blijven gebruiken nadat de plekjes weg zijn, anders komt het snel weer terug.

Gentiaanviolet (zie links van Summer) werkte hier trouwens uiteindelijk het beste.

Verder steeds alles wat met de mond in aanraking komt goed heet wassen/ uitkoken. Je kunt ook de handjes van je kindje regelmatig even wassen.

De vragen over borstvoeding zijn denk ik omdat je jezelf dan ook moet behandelen.
quote:reglisse schreef op 30 augustus 2010 @ 18:26:

[...]

Heb ik geprobeerd, was einde spuitje...

Ik heb helaas veel ervaring met spruw.

Volgens mijn lactatiekundige kun je beter de totale dosis per dag opdelen en dan na elke voeding geven. Dus in plaats van 4x p.d. 1ml bijvoorbeeld 8x p.d. 0.5 ml. Soms werkt nystatine niet, dan kun je om daktarin vragen (op recept). Beide moet je nog een tijdje door blijven gebruiken nadat de plekjes weg zijn, anders komt het snel weer terug.

Gentiaanviolet (zie links van Summer) werkte hier trouwens uiteindelijk het beste.

Verder steeds alles wat met de mond in aanraking komt goed heet wassen/ uitkoken. Je kunt ook de handjes van je kindje regelmatig even wassen.

De vragen over borstvoeding zijn denk ik omdat je jezelf dan ook moet behandelen.Zou ik ook doen, ná iedere voeding.Melk is nl een goede voedingsbodem voor de spruw. als je de Nystatine ná iedere voeding geeft smoor je dit en blijft het lang in de mond aanwezig.
Ik gaf de nystatine trouwens altijd met een wattenstaafje, iedere keer een nwe heb je dat gezeur met steriliseren ook niet.
Gentiaanviolet schijnt idd goed te werken. Op borstvoeding punt com staat erg veel info over spruw. Het is erg hardnekkig, je kindjes zoveel mogelijk uit de buurt houden even lijkt me geen overbodige luxe net als het handen wassen en wassen op 60 graden of strijken.

Ik begreep van mijn lk dat nystatine heel vaak niet goed genoeg werkt omdat er resistentie is. (ofzo, weet niet precies hoe dat werkt, het werkt iig vaak niet afdoende).

Er is nog een ander spul, daktaringel uit mijn hoofd. Dit schrijven ze bijna niet meer voor omdat door een verkeerde dosering babietjes in ademnood zijn gekomen. Je moet het met een wattenstaafje aanbrengen ipv met het doseringsschepje, dan gaat het goed. Maar gentiaanviolet zou ik eerder proberen dan...

Je kan ook een lk bellen ook al geef je zelf geen bv meer. Zij zitten enorm in het onderwerp. Vraag Anders even op het borstvoedingstopic aan Minck want zij heeft een spruwinformatieblad die je ook aan je ha kan geven. En veel ervaringsdeskundigen (waaronder ik met dik 2 maand spruw).

Succes en schrijf die assistente maar een brief dat ze gek is en haar werk moet doen
quote:sofi2010 schreef op 30 augustus 2010 @ 17:50:

Ik gaf wel BV in begin maar ivm infecties down under (blaas,nierbekken en baarmoeder war nog vliezen in verstopt zaten) ging dit niet zoals bij mijn middelste waar ik het erg lang heb gedaan. (O help nu zit ik mij weer te verdedigen waarom ik geen BV geef) maar goed...

Niet verdedigen, nergens voor nodig. Niet meer doen dus. Mijn vraag had te maken met herbesmetting (had niet goed gelezen), ik ben niet van de borstvoedingsmaffia.
Kokosolie is een natuurlijk middel dat ook snel kan helpen, afhankelijk van de soort spruw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven