Geld & Recht alle pijlers

Zwaar verbaasd!

28-08-2010 15:51 544 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben gewoon even benieuwd....

Ik sta vanochtend bij de supermarkt en heb 45 cent in een portemonnee. Shit! Net niet genoeg voor het winkelwagentje. Komt er een vrouw naar buiten met muntje van 50 c in haar wagentje. Dus ik vraag aan haar of ik het karretje mag, en dan krijgt zij mijn 45 c. Zegt ze: nee, natuurlijk doe ik dat niet! Je komt 5 c tekort! Ik was zó verbaasd! Wat boeit die 5c en je wil toch ook wel iemand helpen? Ik stond echt met mijn mond vol tanden. Wat vinden jullie? is die vrouw enorm gierig? Of moet ik zelf maar voor mijn muntje zorgen en is het tegenwoordig ieder voor zich? Wie had het ook niet gedaan?

By the way: 't is goedgekomen hoor, door behulpzaam personeel van de supermarkt.
quote:boem schreef op 28 augustus 2010 @ 15:57:

ja sneu hoor. Zo heb ik eens een man gevraagd of ik zijn wagentje mocht. Hij knikt, Ik geef hem 50 cent, hij lacht vriendelijk. Bij terugkomst bleek er een muntje (zo'n standaardmuntje voor wwagentjes) in het wagentje te zitten. Grrrr.Dat gebeurd mij nu ook altijd.... heb ik er geen erg in dat ik er zo;n karremuntje in heb "verkoop" ik m'n karretje door... en ben ik mijn mooie jumbo/albert heijn/ kwf/ c1000 muntje kwijt....
Ik zou zelf nooit iemand vragen me te helpen, maar je zou mijn karretje wel gewoon gekregen hebben: wat maakt mij die 50 cent nu uit.
quote:PietPusbult schreef op 31 augustus 2010 @ 03:57:

Zijn er hier nog lieve vrouwen die mijn tante willen zijn?

(aanmelden kan via hier en/of via hyves)

Nee, we zoeken zelf allemaal een suikeroompje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
rijkelijk laat, maar bij deze heb je uiteraard mijn toestemming Spinster
quote:schuddebuikje schreef op 28 augustus 2010 @ 20:18:

Precies, dat is zo. Het hangt he-le-maal van de manier waarop af. Net als een oudere dame me dwingend is de bus aankijkt dat zíj er wil zitten. Dan sta ik ook iets moeilijker op....Of mensen die in de supermarkt in de rij voor de kassa achter je staan en je dan letterlijk aanspreken met: "Hallo, ik heb maar 1 ding!" en er dan standaard al vanuit gaan dat men dan zeker weten wel voor jou mag.
Mijn 50 cent muntje is ook heilig hoor. Krijgt niemand, want dan zit ik met een peuter die ik niet meteen in dat wagentje kan gooien en naar de klantenservice moet om 45 eurocent in mijn jaszak om te ruilen voor wagen muntje. Maar had ik ook nog 50 cent in mijn portemonnee dan had ik het misschien gedaan, ligt er ook aan hoe iemand het vraagt..

Toen iemand van buiten het dorp waar ik toen was de auto parkeerde en geen parkeerschijf had, heb ik haar de reserve van mijn auto gegeven. Dat doe ik dan weer wel.

En respect voor huis aan huis collectanten, maar ik maak al over naar de goede doelen die ik steun en vole er niet veel voor om voor iedereen de deur open te maken dus bij ons ook zo'n stikker.
Ik vind het extreem overdreven van die mevrouw!

5 Cent dames, 5 cent... 1 2 3 4 5 cent

hahaha sorry ik schiet er gewoon van in de lach..
Hm, beetje dubbel gevoel hierover. Ik zou er zelf geen moeite mee hebben om 50 cent te geven en er 45 voor terug te krijgen. Een paar maanden geleden kwam ik terug uit Australie/Nieuw-Zeeland, ik landde op Dusseldorf en moest vanuit daar de trein pakken naar NL. Bankpas had ik niet meer (week daarvoor verloren), creditcard was geen optie en ik had nog maar een paar euromuntjes bij me. Toen heb ik ook al m'n moed verzamelt en ben ik op een meneer afgestapt, verhaal uitgelegd, gezegd dat ik weet dat het heel brutaal is maar of hij alsjeblieft 60 cent kon bijleggen voor m'n treinkaartje Vond dat best genant, maar hij moest er alleen maar om glimlachen en gaf me een euro.

Niet echt een zinnige bijdrage aan dit topic Maar moest er aan denken toen ik dit las.
quote:Hebbes schreef op 29 augustus 2010 @ 22:18:

In de wagentjes van de Jumbo kunnen 50 cent. 1 en 2 euromunten. Superhandig.Dat kan toch bijna overal? Bij ons kan dat bij de AH & de C1000. Andere winkels kom ik eigenlijk nooit, maar ik weet niet beter dan dat er meerdere munten in kunnen.
mijn moeder (en ik) hebben nog een ouwe gulden in een zijvakje van de portemonnee..... werkt prima...

ach en die 5 cent had je van mij ook gekregen. ik stond een keer bij parkeerautomaat, geen geldmuur aanwezig en ik kwam bijna 1 euro te kort (van de 11 die ik moest betalen). Was een hele vriendelijke meneer die mij een euro schonk.

ik was erg blij
Je kan nooit weten hoeveel die 5 cent voor die mevrouw betekent. Hoe ze is opgevoed, wat ze heeft meegemaakt, en waardoor ze nu zo over geld denkt als ze nu doet. Het zou kunnen dat je in 99% van de gevallen wel het muntje had gekregen, maar daar gaat het niet om, het ging nu om deze ene mevrouw.

Het is haar goed recht om nee te zeggen. Je bent zelf een muntje vergeten. Even pinnen en je had je eigen probleem opgelost. Ik heb de indruk dat je van jouw probleem het hare wilt maken.
zie motto
quote:whopper schreef op 28 augustus 2010 @ 17:55:

Echt, ik vind het leuk. Zoveel stof over 5 cent.

Soms denk ik weleens; ze zouden er een boek over moeten schrijven, alles wat er hier voorbij komt.

Kleine zaken, grote zaken, ontroerende zaken...... en alles krijgt evenveel aandacht.Doe je in de wasmachien, laat maar lekkur draaiuh...
TO zou die karretje van mij hebben gekregen, máááár.....

ik vind dat het een kwestie is van beide kanten, als TO het op een ander manier had gevraagd, misschien had die mevrouw TO wel geholpen.

Aan de andere kant had die mevrouw het ook anders kunnen zeggen; nee, het spijt me, maar ik kan geen cent missen (als dat het geval was). Was TO niet zó verbaasd geweest (nu nog).
Je kan ook gewoon een mandje nemen.
quote:Sim69 schreef op 01 september 2010 @ 13:14:

Je kan nooit weten hoeveel die 5 cent voor die mevrouw betekent. Hoe ze is opgevoed, wat ze heeft meegemaakt, en waardoor ze nu zo over geld denkt als ze nu doet. Het zou kunnen dat je in 99% van de gevallen wel het muntje had gekregen, maar daar gaat het niet om, het ging nu om deze ene mevrouw.

Het is haar goed recht om nee te zeggen. Je bent zelf een muntje vergeten. Even pinnen en je had je eigen probleem opgelost. Ik heb de indruk dat je van jouw probleem het hare wilt maken.Helemaal mee eens!
Ik heb het in februari trouwens meegemaakt! Stond bij de gaderobe en een jongen vroeg me om een dollar voor een euro want hij was net aangekomen per vliegtuig en had geen kleingeld. Ik zei dat ik niets aan euro's had, maar dat hij die dollar gewoon mocht hebben. Ik mocht nog een biertje komen halen van hem, maar dat doe ik toch echt niet hoor. Had overigens al vier gratis drankjes gehad. Dus als het gewoon gevraagd wordt... geen probleem. Misschien had TO het ook aan man moeten vragen. Of is dat seksistisch?
quote:Friia schreef op 30 augustus 2010 @ 22:50:

Het is mij wel degelijk enkele malen overkomen dat ik 5 cent te kort kwam voor een bepaald product, dat ik contant afrekende, en dat de caissière toen zoiets zei als "ach, laat maar". Bij een supermarkt ("nette" super de boer-uitvoering) en benzinestation. Dus ja, het bestaat!

Ik vroeg er niet om, dat dan weer niet.

Ik vind dat van TO geen gekke vraag maar het ligt er aan hoe je het vraagt. En aan wie... (is nogal een situationeel verschil tussen een caissière en een niet-caissère he, duh... iets met gehoorzaamheid en verantwoording).

En niet te vergeten hoe je er zelf bijloopt vergeleken met de niet-caissière in kwestie aan wie je 't vraagt... ik bedoel als TO er stukken welvarender bijloopt dan degene aan wie ze 't vroeg zal diegene toch eerder heel impulsief zoiets hebben van "NEIN! haha, lekker puh"

denk ik.

Misschien ligt het ook aan de buurt. Wellicht was de afwijzende vrouw in kwestie net vijfmaal om haar oren geslagen met de straatkrant.

Kortom de OP mist informatie voor een zinnig antwoord op deze oh zo heikele kwestie...Toch moet ik zeggen als cassiere zijnde dat ik nooit klanten 5 cent te weinig laat betalen, wanneer ik namelijk een kassaverschil heb van meer dan een euro krijg ik toch de vraag van mijn baas waar dat door komt (paar centen is altijd normaal door afrondingen). Nou bestaat onze winkel ook uit veel studenten en scholieren die nog wel eens te weinig geld willen hebben en dan sneu gaan kijken, dan moet ik ook wel hard zijn.
Dat jij verwacht van haar dat zij dat wel doet, dat is pas arrogant van je.

Ja weet het, oud topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven