Geld & Recht alle pijlers

Algemeen topic bijstand en aanverwanten

30-08-2010 20:42 97 berichten
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:34
98.21% gewijzigd
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:39
99.39% gewijzigd
.
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 31 augustus 2010 @ 13:06:

[...]

Overigens, wel vaag iets over gehoord ergens, maar nog niet over gelezen. Zal wel een probleem gaan worden dan.

Volgens mij is de uitspraak erop gebaseerd dat de bewindvoerder eerst uit de geldboedel betaald wordt. Is er niet voldoende, dan heeft de bewindvoerder pech. Wat dat betreft is het pech voor de bewindvoerder, en niet voor de klant

@quote:_Branwen_ schreef op 31 augustus 2010 @ 07:43:

[...]

Op grond van artikel 17 lid 2 bied je de jongere die lichamelijk, geestelijk, of sociaal gezien geen WLA kan uitvoeren, geen WLA. En uiteraard ontvangt diegene dan wel een inkomensvoorziening

Ik had begrepen (maar misschien is dat een verkeerde interpretatie) dat je dan dus vrij moet stellen. Ga morgen de wet er eens op na slaan (Of wacht: misschien kan ik hier op Schulinck!)

Niet dat ik je niet geloof hoor Jij als JK zal het wel beter weten dan ik
Goh, het staat er gewoon nog letterlijk in ook

weer wat geleerd (Tja, ik heb al vele jongeren voorbij zien komen, maar dus nog niet één met een beperking.)

@ Julus: hebben jullie een apart jongerenloket of iets dergelijks, dat je nog niet met de WIJ van doen hebt gehad?
.
99.72% gewijzigd
Bij ons staan we op het omslagpunt. Momenteel is er nog één op één toetsing, we gaan over naar onderlinge toetsing. En ik geloof dat het ook de bedoeling is dat als je een bepaalde hoeveelheid stukken hebt die "in één keer door" zijn, je niet meer getoetst hoeft te worden. Maar goed: daar horen we maandag meer over.

Hoewel ik onderlinge toetsing erg leuk vind, merk ik wel dat ik er nu gestressed van wordt. We hebben momenteel een grote instroom van klanten (er liggen gemiddeld tussen de tien en vijftien aanvragen lo per consulent, en bij ons werkt ongeveer iedereen parttime). Daarnaast hebben we net twee nieuwe collega's (ter vervanging van oude rotten) die "het vak" nog niet kennen, waardoor er sowieso al een behoorlijke druk bij de rest komt te liggen. En dan ook nog eens onderlinge toetsing erbovenop...

Ach ja, we zullen zien hoe het uitpakt...

(Merken jullie dat trouwens ook, medeconsulenten, dat er steeds meer op het bordje komt te liggen van de consulent? We hebben er ondertussen al een gedeelte terugvordering bijgekregen, een hoop werkgroepen (wat overigens hartstikke leuk is!), een gedeelte schuldsanering, multiproblemoverleggen en nu dus weer onderling toetsing. Daarnaast is het telefonisch spreekuur uitgebreid van (in eerste instantie) een uur naar een hele ochtend. En het maar gek vinden dat het ten koste gaat van de produktiviteit
Stomme vraag tussendoor trouwens, maar Branwen: ga jij ook naar de Enschede-meet? Lijkt me zo leuk om je eens te ontmoeten! Van Julus weet ik al dat ze gaat
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:40
99.90% gewijzigd
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:41
99.57% gewijzigd
Da's de big question Geloof dat er na het weekend data genoemd gaan worden.

Wat gaaf, morgen naar La France! Veel plezier!

Enne... 40 LO-aanvragen *uitpuilende ogen* ??? Da's niet meer bij te houden naast je normale werkvoorraad... Ik merk al dat alle tussentijdse opdrachten hier op de lange baan geschoven worden, ben alleen maar lo aan het doen. Tjézus, 40 aanvragen...

*stopt direct met zeuren en prijst zich gelukkig*

Hoe groot was in hemelsnaam je workload dan wel niet? De mijne voor de aankomende 8 weken zit nu rond de 80 (voor 24 uur) en dat vind ik wel behapbaar, maar best pittig. Ben ik nu een watje die niets gewend is ?
O, en die vragen worden vast niet meer beantwoord, nu je akl bijna een half uur geleden naar bed bent gegaan
quote:roque schreef op 31 augustus 2010 @ 19:59:

Goh, het staat er gewoon nog letterlijk in ook

weer wat geleerd (Tja, ik heb al vele jongeren voorbij zien komen, maar dus nog niet één met een beperking.)

Ken in mijn eigen omgeving een heel aantal jongeren die AO zijn (of zouden moeten zijn) en in WWB/WIJ zitten of zaten. En bij mij heeft dat dus ook zo'n vier jaar geduurd. Hebben jullie dan, als WWB- en SD- mensen, niet het idee dat je gebruikt wordt als een soort van restafvalbak? Niet denigrerend bedoeld, maar de Haagse overheid zegt dat er minder mensen in de WAO moeten, UWV doet "u zegt, wij draaien", keurt mensen goed die of écht niet kunnen werken, óf een hele grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben maar van UWV uit geen verdere begeleiding krijgen omdat ze nu eenmaal volledig arbeidsgeschikt worden bevonden.

Gevolg is: meer instroom in WWB, terwijl de WWB daar én niet voor bedoeld is, én niet de middelen (gelden!) heeft om mensen met dusdanige beperkingen te reïntegreren. Ik voelde me daar niet fijn bij omdat ik voor mijn idee in de verkeerde regeling zat en daar nadeel van ondervond, maar het lijkt me voor gemeenten en de mensen die op deze afdelingen werken (jullie dus) ook enorm frustrerend om deze groep te zien komen, terwijl je eigenlijk niet de middelen hebt om deze mensen te begeleiden.

(Sorry hoor, dat ik weer binnen kom vallen, maar topic was ook voor vragen, toch? )
Nee, ik voel me geen afvalbak . En tja: de WWB ís een "afvalbak", als je het zo wilt noemen. Het zouden mijn woorden niet zijn. Maar de WWB is het állerlaatste station, als je nergens anders je gekld vandaan kan halen. Dus ook voor mensen die wel/niet niet/wel arbeidsongeschikt zijn.

Ik denk dat een groot deel van de WWB-clientele niet altijd even makkelijk te bemiddelen is, maar god, dat maakt het ook wel weer een uitdaging. En bemiddeling hoeft mijns inziens niet persé betaald werk te zijn. het kan ook een dagbesteding zijn, of passend vrijwilligerswerk. Of zorgen dat iemand niet in een sociaal isolement belandt.

En hoezo: de WWB is daar niet voor bedoeld? Als je niet meer voldoende AO bent om in een WIA te vallen, dan ben je toch doelgroep van de WWB? Net als mensen die misschien wel AO zijn, maar niet voldoende werkverleden hebben, bijvoorbeeld?

Voor wat betreft de reïntegratie van mensen die langdurig uit het arbeidsproces zijn geweest: wat ik heb begrepen uit onderzoeken doen gemeentes het een stuk beter op reïntegratiegebied dan het UWV. ik heb ondertussen zelfs geluiden gehoord dat de WAJONG misschien overgeheveld zal gaan worden naar de gemente (maar dit kan zomaar nog vijf jaar duren, hoor )

Wat het "vervelend" maakt, is dat de gemeente een deel zelf op moet hoesten. Uiteindelijk wordt dus een gedeelte wederom overgeheveld aan de burgers, door bijvoorbeeld hogere belastingen, om de WWB te kunnen betalen. Maar hé: als het niet linksom gaat, dan gaat het wel rechtsom. Het zal hoe dan ook betaald moeten worden .
En waarom heeft de gemeente eigenlijk niet de middelen om deze mensen te begeleiden?
quote:_Branwen_ schreef op 31 augustus 2010 @ 21:24:

[...]

Interessant, die ontwikkelingen! Dat onderlinge toetsen lijkt mij eerlijk gezegd niet helemaal optimaal. Ik ben erg voor zelfbeslissen, maar wel voor diegenen die ook daadwerkelijk de kwaliteiten daarvoor bezitten. Niet iedere consulent zal kunnen zelfbeslissen, en dat is ook niet erg, maar het lijkt mij niet ten goede van de kwaliteit komen als ook mensen die er (nog) niet klaar voor zijn (en misschien wel nooit) gaan toetsen. Maar ben erg benieuwd hoe dat bij jullie gaat uitpakken!

Dat er steeds meer op het bordje van de consulent terecht komt, qua werkvoorraad en soort werkzaamheden, was voor mij ook één van de redenen (niet de voornaamste) om verder te willen. Als consulent voelde ik me soms net een kliko. Als consulent had ik op een gegeven moment rond de 40 aanvragen levensonderhoud op mijn naam staan, en dan kwam ook nog eens het lopend bestand en de bijzondere bijstand erbij. En dan had ik het nog relatief op orde; de meeste collega's hadden een nog grotere werkvoorraad. En de voorraad bleef ook maar stijgen. Dus kan me hevig voorstellen hoe jullie er nu voorzitten.

Hier doen ze aan collegiale toetsing, wat ik niet echt een meerwaarde vind hebben. Ik heb eigenlijk liever een toetser, daar heb ik veel meer aan. Elke collega heeft toch zijn eigen manier van werken, er wordt op de inhoud getoetst en dat ligt dan toch persoonlijk. Mbt de rechtmatigheid toetsen schort er nog wel het eea aan vind ik, vandaar dus liever een toetser, want daar leer ik echt van. Gelukkig ben ik in mijn vorige baan wel getoetst door een echte toetser en daarvan veel geleerd wat ik nu toepas.

Bij ons voeren twee collega's de WIJ uit, en de rest heeft een gemeleerde caseload, en doen dus niks met de WIJ.

Ik werk 30 uur en zit nu aan zo'n 100 clienten, grotendeels moeilijke doelgroep. Ook een aparte bemiddelingsclub zeg maar, die de werkgeversbenadering, gesprekken met clienten en werkgevers doen. Ik meld aan en zij pakken het verder op. Dit werkt heel goed, veel uitstroom.

Ik ben alleen niet super tevreden over de rib's waarmee we werken, grr.. Er is altijd wat, heb nog niet echt een hele goeie gevonden zeg maar.
Wij werken nu met 7 (parttime) consulenten en 4 ervan hebben aangegeven toetsing te willen houden (door de toetser dus) 2 collega's zijn nieuw en één wil geen toetsing (dus ook geen onderlinge toetsing), maar mijns inziens is dat omdat hij nog behioorlijk veel terug krijgt . Maarja: wat wij willen doet er niet toe, he? Ben het dus wel met je eens. Wij hebben een zeer goede JK, waar ik veel van leer. Én ik heb dyslexie, wat betekent dat er (vooral uit brieven) ook nog wel eens wat spelfouten (die door de spellingscontrole komen) worden uitgehaald
Och ja..ken zo'n geval die vond dat HIJ niet getoetst hoefde te worden want hij was zo goed. Hele discussies, toch ingeleverd en alles kreeg hij keer op keer terug.

Na een maand meldde hij zich ziek (jaarcontract), en toen hij niet werd verlengd (goh) bleek dat bij het uitzoeken van zijn werk, zijn hele la volgepropt zat met bergen aanvragen en weet ik wat...enorm achterstanden dus. Nooit iets mee gedaan.

Gaf clienten zijn privé!! nummer want wilde niet tijdens spreekuur gebeld worden...heeft iemand een keer zo schofterig benaderd (cl die suicidaaal was....) dat diegene echt serieus weer werd aangezet om dat echt in de praktijk te brengen.

Tja, toetsen dus. Al was het maar om controle te houden over wie wat precies doet!!
Ik mag hier ook gewoon vragen stellen he?

Komt ie dan:

Mijn opa mag van de SVB (of zoiets, hij vertelde het aan de telefoon, was nog niet geheel duidelijk vanwaaruit hij dit mag doen) een bedrag van 250 euro doneren aan een mantelzorger, over afgelopen jaar. Dat jaar heb ik hun erg veel geholpen, vandaar dat ze mij dit bedrag willen toekennen.

Maar, ik zit in de bijstand. Mag ik dit bedrag accepteren, omdat het eenmalig is, of word dit gezien als inkomsten en moet ik het afdragen?

(ben nog niet in de gelegenheid geweest om de brief te lezen, dus ik weet niet heel precies vanuit welke instantie deze gift gedoneerd word. Ik weet wel dat hij mijn gegevens dan moet doorgeven, en dat ik vanuit die instantie betaald word)
Maroon, het hangt een beetje van het beleid van de gemeente af. in principe zou ik zeggen: een doelvergoeding, dus vrij. Daarbij is het een eenmalige gift, dus ook om deze reden kun je zeggen vrijlaten. Maar als ik jou was zou ik het wel bij de gemeente waar je woont navragen. En in elk geval doorgeven!
quote:roque schreef op 31 augustus 2010 @ 21:52:

Da's de big question Geloof dat er na het weekend data genoemd gaan worden.

Wat gaaf, morgen naar La France! Veel plezier!

Enne... 40 LO-aanvragen *uitpuilende ogen* ??? Da's niet meer bij te houden naast je normale werkvoorraad... Ik merk al dat alle tussentijdse opdrachten hier op de lange baan geschoven worden, ben alleen maar lo aan het doen. Tjézus, 40 aanvragen...

*stopt direct met zeuren en prijst zich gelukkig*

Hoe groot was in hemelsnaam je workload dan wel niet? De mijne voor de aankomende 8 weken zit nu rond de 80 (voor 24 uur) en dat vind ik wel behapbaar, maar best pittig. Ben ik nu een watje die niets gewend is ?Ik weet niet meer hoeveel werkprocessen ik had. Op een gegeven moment werden het er zoveel dat ik het los heb moeten laten. Ik geloof dat mijn oude collega's (alleen rechtmatigheid; doelmatigheid zijn weer andere consulenten voor) met een werkvoorraad zitten van rond de 125 á 150 lopende uitkeringen per fulltimer, en dan nog alle bijzondere bijstanden (van niet-clienten en de lopende clienten) en alle nieuwe aanvragen levensonderhoud erbij; zo'n 2 á 3 nieuwe aanvragen levensonderhoud per fulltimer per week. En alle achterstanden die nog op de werklijsten staan. Onnodig om te zeggen dat men het niet meer trekt daar. Ik vind het heel sneu voor mijn oude collega's.
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:43
99.38% gewijzigd
.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:43
98.72% gewijzigd
laat ook maar
Hoezo Pacalle? Brandt los!

Arwen, mooi dat de vakantier leuk was! en leuk dat je weer terug bent. Geloof dat Julus weer is ondergedoken . kijk even op overige - Enschedemeet, ik geloof dat er twee data in februari zijn gepland
quote:roque schreef op 14 september 2010 @ 20:32:

Hoezo Pacalle? Brandt los!

Wilde ingaan op een opmerking van iemand aan het begin van deze topic maar heeft zo weinig zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven