Hond is gestoken door wespen

01-09-2010 10:45 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net na het wandelen schrik ik me rot! Ik vind 2 wespen in huis en ik zag er eentje op de staart van m'n hond zitten. Ik denk dat ze door een wespennest heeft gelopen. Ze is niet in haar bek gestoken maar ze gaat wel steeds met d'r snuit naar haar staart toe. Ik baal want ik moet gaan werken, ik ben wel weer vroeg thuis.

Op internet zag ik dat een wespensteek niet zoveel kwaad kan. Ze is wel bang en ze gaat steeds in de slaapkamer in een hoekje liggen.
Zielig
Is het gevaarlijk dan dat een hond wordt gestoken door een wesp?

Zo nee, dan is het natuurlijk wel zielig, maar dan kun je er niet meer aan doen dan je hond straks een extra aai geven.
Steken van bijen, hommels en wespen

Steken op het lichaam kunnen pijnlijk zijn, maar zijn in de regel niet gevaarlijk voor de hond. Als de angel er nog in zit, moet deze met een pincet verwijderd worden. IJsblokjes die in een doek gewikkeld zijn, verminderen de zwelling en verlichten de pijn. Ook kunt u Viatop® aanbrengen.

De hond heeft de neiging om naar alles te happen wat om hem heen zoemt. Indien uw hond per ongeluk bijv. een wesp heeft gevangen, haal dan de angel uit de steekplek en dep met azijn. Leg eventueel koude lappen tegen de plek om de pijn te verlichten.

Een insectenbeet op een 'verkeerde' plaats kan een gevaar zijn voor uw hond. Een steek in de mond (tong) of keel kan gevaarlijk zijn als de zwelling zo hevig is, dat de ademhaling wordt belemmerd. Ook in dat geval moet de angel verwijderd worden.

Als de hond moeite heeft met ademhalen, moet hij meteen naar de dierenarts gebracht worden, die een antihistaminicum toe kan dienen om verstikkingsgevaar te voorkomen.

Sommige honden zijn overgevoelig voor insectenbeten (allergische reactie) en kunnen last krijgen van een bult op het lichaam of een zwelling op de steekplek, maar ook braken, diarree, ademnood, rusteloosheid of apathie. Als deze verschijnselen zich voordoen, moet het slachtoffer meteen naar de dierenarts gebracht worden.
1 steek kan in de regel niet zoveel kwaad, maar als hij meerdere steken heeft dan zou ik de dierenarts wel zsm consulteren. Ik ben zelf ooit in een nest getrapt en lag daarna een weekend lang in het ziekenhuis aan een infuus met tegengif. Teveel gif kan dus echt gevaarlijk zijn.
op het lichaam is meestal niet zo erg maar in de bek wel. kijk dat nog even goed na voordat je vertrekt, of je een zwelling o.i.d. ziet. als ze verder niet hijgt of ziek lijkt kan je rustig weg gaan lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven