De zin van het leven is...

zondag 5 september 2010 om 11:47
Dat vraag ik mezelf ook vaak af en volgens mij is de zin van het leven.
Er van leren.
Want ik weet het niet, maar ik val nog steeds op mijn bek, ondanks dat ik al 40+ ben. Ik zou blij zijn als ik eindelijk mijn les geleerd heb en in rustiger vaarwater terecht ben gekomen.
Maar misschien ben ik dan wel dik in de 70........
Er van leren.
Want ik weet het niet, maar ik val nog steeds op mijn bek, ondanks dat ik al 40+ ben. Ik zou blij zijn als ik eindelijk mijn les geleerd heb en in rustiger vaarwater terecht ben gekomen.
Maar misschien ben ik dan wel dik in de 70........

zondag 5 september 2010 om 11:51
quote:DNM schreef op 05 september 2010 @ 11:48:
We hebben net zo veel zin als een berg mieren, of een virus.
In stand houden van de eigen soort, meer niet.
Dat geloof ik niet, dat is wel heel erg simpel gedacht.
Als dat zo was, dan leefde we nog steeds zoals in de prehistorie.
We vinden uit en groeien, maar helaas niet altijd de goede richting op. Het gaat in dit leven teveel om geld en macht, helaas.
Dat geloof ik niet, dat is wel heel erg simpel gedacht.
Als dat zo was, dan leefde we nog steeds zoals in de prehistorie.
We vinden uit en groeien, maar helaas niet altijd de goede richting op. Het gaat in dit leven teveel om geld en macht, helaas.

zondag 5 september 2010 om 11:52
Juf Achterbak, dat je er van kunt leren dat is iets waarmee je het zelf zin kunt geven. Dat is niet DE zin van het leven.
Die is er niet imo. Wat men leert is adaptief. Aanpassen aan veranderende omstandigheden. Mooie ontwikkelingen op mens gebied verder zijn er niet, behalve tijdelijk en vervolgens een herhaling van zetten.
Die is er niet imo. Wat men leert is adaptief. Aanpassen aan veranderende omstandigheden. Mooie ontwikkelingen op mens gebied verder zijn er niet, behalve tijdelijk en vervolgens een herhaling van zetten.
zondag 5 september 2010 om 12:03
quote:DNM schreef op 05 september 2010 @ 11:52:
Juf Achterbak, dat je er van kunt leren dat is iets waarmee je het zelf zin kunt geven. Dat is niet DE zin van het leven.
Ach we kunnen er ook niet van leren en gewoon zitten wachten tot we dood gaan. Als de zin van het leven er niet is.
Dat bedoel jij toch?
Ach we kunnen er ook niet van leren en gewoon zitten wachten tot we dood gaan. Als de zin van het leven er niet is.
Dat bedoel jij toch?

zondag 5 september 2010 om 12:27
quote:Juf_achterbak schreef op 05 september 2010 @ 12:03:
[...]
Dat bedoel jij toch?
Nee, dat bedoel ik niet
Ik denk alleen dat ik op het spoor zit van de mens in zijn algemeenheid, terwijl het topic over de zin voor jezelf persoonlijk is...
[...]
Dat bedoel jij toch?
Nee, dat bedoel ik niet
Ik denk alleen dat ik op het spoor zit van de mens in zijn algemeenheid, terwijl het topic over de zin voor jezelf persoonlijk is...
zondag 5 september 2010 om 14:24

zondag 5 september 2010 om 14:29
quote:DNM schreef op 05 september 2010 @ 11:48:
En zelfs dat niet. De hele evolutietheorie werkt precies andersom: omdat het individu probeert zo lang mogelijk te leven en zich voort te planten, blijft de soort in stand. De soort is geen doel op zich.
Het leven heeft slechts twee zekerheden, en dus twee doelen: de dood en de belasting.
En zelfs dat niet. De hele evolutietheorie werkt precies andersom: omdat het individu probeert zo lang mogelijk te leven en zich voort te planten, blijft de soort in stand. De soort is geen doel op zich.
Het leven heeft slechts twee zekerheden, en dus twee doelen: de dood en de belasting.