De zin van het leven is...

05-09-2010 10:38 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
... genieten van de schepping.

Zei de dominee jaren geleden tijdens catechesatie. Ik vind het nog steeds wel een goeie.

Iemand nog andere ideeen waartoe we op deze aardkloot zijn?
quote:sassafras schreef op 05 september 2010 @ 10:46:

42!
pluk de dag
"Wat zal ik de zin van het leven verklaren, ik weet amper hoe een fietspomp werkt."

Vind ik ook wel een leuke!
Om ook maar eens iets zonnigs te zeggen...

We zijn hier om in een zo kort mogelijke tijd, de aarde naar de klote te brengen..

Dat vraag ik mezelf ook vaak af en volgens mij is de zin van het leven.

Er van leren.

Want ik weet het niet, maar ik val nog steeds op mijn bek, ondanks dat ik al 40+ ben. Ik zou blij zijn als ik eindelijk mijn les geleerd heb en in rustiger vaarwater terecht ben gekomen.

Maar misschien ben ik dan wel dik in de 70........
We hebben net zo veel zin als een berg mieren, of een virus.

In stand houden van de eigen soort, meer niet.
quote:DNM schreef op 05 september 2010 @ 11:48:

Dat geloof ik niet, dat is wel heel erg simpel gedacht.

Als dat zo was, dan leefde we nog steeds zoals in de prehistorie.

We vinden uit en groeien, maar helaas niet altijd de goede richting op. Het gaat in dit leven teveel om geld en macht, helaas.
Juf Achterbak, dat je er van kunt leren dat is iets waarmee je het zelf zin kunt geven. Dat is niet DE zin van het leven.

Die is er niet imo. Wat men leert is adaptief. Aanpassen aan veranderende omstandigheden. Mooie ontwikkelingen op mens gebied verder zijn er niet, behalve tijdelijk en vervolgens een herhaling van zetten.
Om onbeperkt Kinderchocolade te eten...
quote:DNM schreef op 05 september 2010 @ 11:52:

Juf Achterbak, dat je er van kunt leren dat is iets waarmee je het zelf zin kunt geven. Dat is niet DE zin van het leven.

Die is er niet imo. Wat men leert is adaptief. Aanpassen aan veranderende omstandigheden. Mooie ontwikkelingen op mens gebied verder zijn er niet, behalve tijdelijk en vervolgens een herhaling van zetten.

Ach we kunnen er ook niet van leren en gewoon zitten wachten tot we dood gaan. Als de zin van het leven er niet is.

Dat bedoel jij toch?
quote:Juf_achterbak schreef op 05 september 2010 @ 12:03:

[...]

Ach we kunnen er ook niet van leren en gewoon zitten wachten tot we dood gaan. Als de zin van het leven er niet is, alleen voortplanten dan.

Dat bedoel jij toch?
quote:Juf_achterbak schreef op 05 september 2010 @ 12:03:

[...]

Ach we kunnen er ook niet van leren en gewoon zitten wachten tot we dood gaan. Als de zin van het leven er niet is.

Dat bedoel jij toch?

Nee, dat bedoel ik niet

Ik denk alleen dat ik op het spoor zit van de mens in zijn algemeenheid, terwijl het topic over de zin voor jezelf persoonlijk is...
Voor mij persoonlijk: het zo leuk mogelijk hebben, want ik verwacht niet dat ik hier nog een tweede keer kom.
Known to cause insanity in laboratory mice
En in het algemeen: het in stand houden van de soort.
Known to cause insanity in laboratory mice
quote:Nijntje schreef op 05 september 2010 @ 10:38:

... genieten van de schepping.

Zei de dominee jaren geleden tijdens catechesatie. Ik vind het nog steeds wel een goeie.

Iemand nog andere ideeen waartoe we op deze aardkloot zijn?Zwaartekracht, we kunnen er niet afvallen
quote:DNM schreef op 05 september 2010 @ 11:48:

En zelfs dat niet. De hele evolutietheorie werkt precies andersom: omdat het individu probeert zo lang mogelijk te leven en zich voort te planten, blijft de soort in stand. De soort is geen doel op zich.

Het leven heeft slechts twee zekerheden, en dus twee doelen: de dood en de belasting.
"als het leven geen zin heeft, dan maakt het maar zin!"

dat vind ik er wel een om te onthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven