Sushi zelf maken

02-09-2010 13:18 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil vanmiddag zelf sushi gaan maken, maar ik heb het nog nooit zelf gemaakt. Nu heb ik alle verpakkingen wel gelezen (hoe kook ik de sushirijst, wat voor kruidenmengsel erdoor en hoe rol ik, niets spannends dus ). Ik heb alleen nog een aantal vragen:

- Moet ik de rijst koud rollen of als het nog warm is en daarna het hele spul af laten koelen?

- Hoeveel rolletjes maak ik pp?

Ik heb straks vast nog meer vragen, maar goed first things first

Groet, Stroop
Rijst af laten koelen voor het rollen.

Wij maken altijd zoveel rolletjes als dat er rijst is, en hebben altijd rolletjes over uiteindelijk.

Wel zo'n dun mogelijk laagje rijst doen, anders worden de rollen heel dik.
Warm mengen met rijstazijn, sake, suiker en zout. En koud uitrollen. Ja en de hoeveelheid rolletjes is afhankelijk of het grote eters zijn of niet.
Precies wa thiervoor gezegd is: rijst met marinade (of hoe je dat ingekookte azijn mengsel ook wil noemen) af laten koelen, en dan de rolletjes maken. En ik maak altijd zoveel rolletjes als kan. Als de rijst of het zeewier op is, snij ik de overgebleven vis tot sashimi en serveer ik die erbij. Je maakt trouwens nooit teveel sushi
Niet heel koud hoor. Het allerlekkerst is warm mengen, goed uit laten dampen en lauw rollen en eten. maar dan moet je wel goed kunnen rollen... Dus bij de doorsnee hollander (incl. mezelf) zal de sushi gewoon afgekoeld zijn.

Vegetarische sushi (ingemaakte plum, wortel, omelet ed) kun je overigens langer bewaren als je veel over hebt.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 02 september 2010 @ 13:47:

Niet heel koud hoor. Het allerlekkerst is warm mengen, goed uit laten dampen en lauw rollen en eten. maar dan moet je wel goed kunnen rollen... Dus bij de doorsnee hollander (incl. mezelf) zal de sushi gewoon afgekoeld zijn.

Vegetarische sushi (ingemaakte plum, wortel, omelet ed) kun je overigens langer bewaren als je veel over hebt.Warm lauwe rijst met rauwe vis is niet echt een aanrader of je moet ze heel snel opeten. Verder is het niet zo lekker voor je nori omdat dat al gauw een slap blaadje sla wordt icm de warmte van de rijst.
Ok, ik had net de rijst bijna te hard laten koken, maar tot nu gaat alles goed... Rijst staat nu dan wel af te koelen, maar het hoeft dus niet heel erg koud te zijn begrijp ik?

Ik heb nu 250 gram rijst gemaakt en kijk dan maar hoeveel rollen ik kan maken. Anders weet ik in ieder geval dat ik een volgende keer meer moet maken (of minder, maar dat zal wel niet).

Overigens maak ik het nu met alleen zalm, ik ben meer van eerst simpel proberen, experimenteren komt daarna wel!!!
Lekker: ik krijg er zin in!
Je hebt toch wel genoeg wasabi en lekkere sojasaus he?

Evt.sesamzaadjes erbij!
Wasabi en sojasaus zijn in huis! Volgens mij heb ik zelfs ergens sesamzaadjes.... Zet je die er los bij of mengen of wat doe je ermee???
Ik zou de wasabi mengen met een beetje mayonnaise, dan kan je het wat makkelijker 'smeren'

Ik smeer dat altijd een strookje op de rijst en daar leg ik de vis bovenop. Heb je ook nog andere dingen voor erin?

Ik doe vaak komkommer of rucola.

Sesamzaadjes kan je er doorheen doen.

Hierbij het resultaat. Ik moet een heel stuk strakker rollen (en genoeg rijst aan de randjes doen). Het flupsje rijst met stukje zalm is een overblijfseltje, had niet genoeg voor nog een rol. Ik hoop dat het vanavond smaakt!!
En ik heb inderdaad alleen zalm gebruikt, wasabi e.d. serveer ik er los bij.
Ziet er goed uit voor de 1e keer! Hmmm krijg ook trek in sushi (maar ben te lui om het te gaan maken..) Laat je weten of t goed heeft gesmaakt?
Dat ziet er lekker uit.. Hmm hmm. Ik krijg spontaan trek en bijna zin om naar een AH to Go te gaan, daar waren ze in de aanbieding. Hoef ik het niet nu zelf te maken.
quote:kevin8 schreef op 02 september 2010 @ 17:15:

Dat ziet er lekker uit.. Hmm hmm. Ik krijg spontaan trek en bijna zin om naar een AH to Go te gaan, daar waren ze in de aanbieding. Hoef ik het niet nu zelf te maken. Getverredemme.... Das dus echt geen sushi, das te harde rijst met oude vis.
quote:Stroop schreef op 02 september 2010 @ 15:17:

[afbeelding]

Hierbij het resultaat. Ik moet een heel stuk strakker rollen (en genoeg rijst aan de randjes doen). Het flupsje rijst met stukje zalm is een overblijfseltje, had niet genoeg voor nog een rol. Ik hoop dat het vanavond smaakt!!

Smaakte het? Was je rijst wel plakkerig genoeg? Idd strakker oprollen maar dan moet de rijst ook goed genoeg plakken. En bij de uiteinde heb je bijna altijd een iets minder mooi stukje, ik snijd er zelf daar een halve cm gewoon vanaf en dan pas in stukken snijden.

ps, in je OP lijkt het als dat je dit met meerdere ging eten, of was dit voor 1 persoon?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Van de uiteindes kun je juist leuke dingen maken. Sprieten wortel/komkommer etc. uit laten komen en dat overeind zetten, dat doen sushi-chefs ook vaak. En anders de uiteinde aan de onderkant serveren.
Hoi!!

Ik wilde nog even vertellen hoe het smaakte: Het was heerlijk!!!! Ook mijn vriend vond het lekker gelukkig. Het enige was dat ik het de volgende keer niet recht uit de koelkast moet serveren, maar even op kamertemperatuur moet laten komen (even niet bij stil gestaan...)

Mijn rijst plakte prima, moest er echt voor zorgen dat het niet aan mijn handen kwam, want dan plakte het helemaal vast...

Het bord van de foto is voor 1 persoon, ik had 2 borden gemaakt (eerst uit proberen, dan pas voor meerdere mensen denk ik altijd maar)

Leuk idee trouwens om van die uiteindes net wat leuks te maken, daar kan inderdaad best wat mee!!!
Probeer een volgende keer dan ook te variëren met verschillende vullingen.

Ja te koud is niet lekker, idd kamertemperatuur is het lekkerste, om te eten dan.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven