Kamer verhuren

07-09-2010 22:21 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn relatie over is moeten we allebei op zoek naar andere woonruimte. Voor mijn vriend wordt dit niet zo'n groot probleem, voor mij echter wel.

Hoewel ik al 7 jaar ingeschreven sta bij de woningbouwvereniging, maak ik nog bijna geen kans op een huis. Ik ga nog wel kijken of ik iets kan kopen, maar dit zal ook moeilijk worden ben ik bang.

Nu zat ik op marktplaats te kijken voor woning, en zag ik dat er mensen zijn die een kamer in hun huis verhuren. Hoewel ik gesteld ben op mn privacy zou dit wel, misschien voor tijdelijk een oplossing kunnen zijn. Zowel voor mij, als voor medehuurder.

Ik woon niet op een toplocatie ofzo, maar ik dacht wie weet.

Zouden jullie zoiets doen? En hoe zou ik dat aan moeten pakken mbt contract enz?
Geen kwitanties en nu moet ik ineens weg

Lees hier maar wat je NIET moet doen!

Verder heb ik zelf geen ervaring dus geen tips...
Het zou best kunnen hoor. Ik verhuur een kamer aan een student. We maken goede afspraken (ik heb ook een huurcontract opgesteld voor beider veiligheid).

Omdat het meestal jonge studenten zijn, zit er bij de prijs van de kamer ook de warme maaltijd bij in, die ik dus kook.
Wauw, dat is luxe wonen bij jou Nammma!

Ik woon zelf ook bij een hospita. Betaal trouwens wel per overschrijving naar zijn bankrekening Je moet denk ik goed bedenken wat voor consequenties het heeft voor jou, bv dat de badkamer 's ochtends wel eens bezet kan zijn etc. Dat moet je allemaal wel willen.
Ik ken alleen een tante die ooit via een kennis een tijdelijke huurder in huis heeft genomen. Anders had ze het niet gedaan.

Het huis moest verbouwd worden en zodoende zocht de eigenaar andere woonruimte voor zijn huurder.

De relatie? Het was de zus van de moeder van de buurvrouw die getrouwd was met de broer van de huurder.

Gewoon even in je kennissenkring informeren of iemand een zolderkamertje over heeft voor een tijdje. Je weet maar nooit en je hebt wel referenties over hoe betrouwbaar het is. Schakel je netwerk in voor het zoeken.
Wij hebben onze zolderverdieping een tijd verhuurd. Daarvoor hebben we met de huurder een officieel huurcontract afgesloten en afspraken gemaakt over o.a het gebruik van de badkamer, internet aansluiting, sleutels, de hele rambam (koken kon op zijn eigen kamers). Het kan wel, maar zorg dat er van alles op papier staat, anders kun je voor rare verrassingen komen te staan...

Bekijk bij de kamers die voor jou in aanmerking komen hoeveel privacy je hebt (is je kamer recht naast de slaapkamer van een echtpaar, hoeveel overlast kan dat veroorzaken? Kun je gewoon uitnodigen wie je wil,en kan je deur wel op slot?) en zorg ervoor dat de relatie zo zakelijk mogelijk blijft. Straks zit de hospita dagelijks bij jou 'een bakkie te doen' terwijl jij daar eigenlijk helemaal niet op zit te wachten, of andersom.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Bedankt voor de reacties.

Volgens mij begrijpen sommigen mij alleen verkeerd. Ik wil niet in een kamertje bij iemand in huis gaan zitten, ik wil misschien zelf een kamer in mijn huis verhuren. Ik heb een complete inboedel voor een eengezinswoning, die prop ik niet voor tijdelijk in een kamer bij iemand. En ja hoe lang is tijdelijk? Ik heb anderhalf jaar bij iemand in huis gewoond, en daar heb ik soms nog nachtmerries van.

Zijn er regels verbonden aan het verhuren van een kamer?
Kijk even naar hoeveel je kan vragen voor een kamer. Er zijn sites op internet waar je precies kan uitrekenen, aan de hand van een vragenlijst, wat een redelijk huurbedrag is.

Bij de meeste hypotheekverstrekkers zit een clausule dat je niet mag onderverhuren (dit in verband met het huurrecht: je kunt niet zomaar een huurder het huis uit knikkeren als je de hypotheek niet meer kunt opbrengen). Wij hebben daar overigens 'niet naar gekeken'..... *bloos*

Ook standaard huurcontracten kun je zo uitprinten van internet, iets aanpassen aan jou en huurders wensen en hey presto!

-Bedenk overigens dat een huurder geen huursubsidie kan aanvragen zolang er geen eigen opgang is. D

-Denk na over het wel of niet toestaan van huisdieren (alhoewel je wettelijk geen poot hebt om op te staan, is het wel handig om hier _op papier_ afspraken over te maken. )

-Bedenk dat iemand op kamers ook zorgt voor hogere rekeningen vwb. gas/water/electriciteit. Diegene doet geen dingen samen met jou, dus zal er meer verbruikt worden.

-Is er op de beoogde kamer ruimte voor koken? Dus een electrisch fornuisje en magnetron? Kan er een (klein) keukenblokje in geplaatst worden? Zo niet: zal diegene ook van je keuken gebruik moeten maken!

-Maakt diegene gebruik van je wasmachine en droger? Zo ja, hoe vaak en op welke tijdstippen?

Als ik nog meer bedenk, post ik het wel weer even.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:tigger04 schreef op 08 september 2010 @ 09:54:

Zijn er regels verbonden aan het verhuren van een kamer?

Ja, natuurlijk.

Kijk hier even, de website van VROM over kamerverhuur.
tyche wijzigde dit bericht op 08-09-2010 11:23
Reden: link goed gezet
% gewijzigd
This is an unacceptable timeline
Vrienden op de fiets voor alleen weekeindes. Dat kan ook via VVV en ANWB. Ze hebben een eigen site. Mag je wel onder-verhuren? Dat kan je in je eigen huur-contract nalezen.

Je formulering is onduidelijk. Het lijkt alsof je vriend blijft wonen en jij op zoek moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven