meelworm? maad? iig, goor!

08-09-2010 16:45 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag ging ik eindelijk (ik wilde het al zolang doen) voor het eerst zelf broodbakken.

Althans niet helemaal zelf , met de hulp van 7 jarige zoon.

Na het deeg gemaakt te hebben hebben we het weggezet om het te laten rijzen.

Na een half uur bleek het tot grote vreugde van mijn zoon gerezen te zijn en moesten we volgens recept er op slaan (harstikke leuk natuurlijk!) en duwen om de lucht eruit de krijgen om het daarna weer te laten rijzen .

Maar zover kwam het niet want oppeens ontdekte ik een wormpje in het deeg.

Nu heb ik wel eens gehoord van meelwormen maar deze zag er verdomd veel uit als een maad.

Kort wit met zwart puntje.

Gadverdamme!!!!

Ik heb het deeg en het overgebleven meel weggekeild.

Zoon over de zeik natuurlijk , ontroostbaar...

Maar bij het idee dat ik misschien zo op een maad aan het kauwen ben :puke:

Maargoed, ik wil me niet helemaal uit het veld laten slaan en mijn vraag is dan ook; komt dit vaak voor?

Was het een maad?

Was het omdat het biologisch meel was?

Kan ik ermee terug naar de winkel? (nouja , ligt in de prullenbak)

Hoe voorkom je dit? Meel eerst zeven?

Broodbakkers , kom maar op!!!
Zag hij er zo uit?

Lijkt me het meest voordehandliggend; het is een Indische meelmot. Een motvlinder die je voorraadkasten aantrekkelijk vindt. Uit te roeien met lokdoosjes, poetsen met azijn. Heeft een cyclus van ongeveer 4 weken, dus als je alles consequent toepast en alle levensmiddelen waar 'ie inzit weggooit, dan kan je hem kwijtraken.

Redelijk hardnekkige K*Tbeesten...
Meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indische_meelmot
Oh jakkes zeg! Ik zou terug gaan naar de winkel, al is het om de andere kopers hier voor te behoeden.
Overigens:

-heeft niks mee te maken dat het biologisch is

-bron kan winkel zijn, kan ook elders liggen, ik zou mijn voorraadkasten even doorspitten

-voorkomen: alles in luchtdichte potten; deze beesten vreten zich nl. door plastic en karton heen, bahbah!
Danku voor deze onnoemelijk gore foto
668, the neighbour of the Beast
quote:eefjewentelteefje schreef op 08 september 2010 @ 16:45:

Zoon over de zeik natuurlijk , ontroostbaar...

Tjonge, een kind ontroostbaar omdat het brood niet gelukt is? Niet te hopen dat er iets ergers dan dat gebeurd. Of was het een grapje?

Nee ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Ook geen idee welk beestje het geweest is. Was het over de datum?

En je vraag of je ermee terug kan naar de winkel, ik zou het dan maar even uit de vuilnisbak vissen. Ik kan mij voorstellen dat ze minimaal de verpakking willen zien.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Marels schreef op 08 september 2010 @ 16:54:

Danku voor deze onnoemelijk gore foto My pleasure
Bedankt voor de foto

Hij leek erop alleen wat dikker en witter.

Daarom dacht ik aan een maad.

quote:mylenevalerie schreef op 08 september 2010 @ 16:56:

[...]

Tjonge, een kind ontroostbaar omdat het brood niet gelukt is? Niet te hopen dat er iets ergers dan dat gebeurd. Of was het een grapje?

Nee ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Ook geen idee welk beestje het geweest is. Was het over de datum?

En je vraag of je ermee terug kan naar de winkel, ik zou het dan maar even uit de vuilnisbak vissen. Ik kan mij voorstellen dat ze minimaal de verpakking willen zien.

Nee was geen grapje.

Hij was echt zwaar teleurgesteld dat ik het in de vuilnisbak kieperde...

Hij had zo hard gewerkt

Ik ga het maar uit de vuilnisbak halen, om het morgen terug te brengen naar de winkel

Ik denk niet dat het bij ons vandaan kwam.

Ik had het gisteren gekocht.

Maar voortaan maar door de zeef halen?

Hoe doen jullie dat?
Ik hoop voor je dat ie in de winkel er in gekropen is. Wij hebben hem ook gehad. Nu niet meer. We zijn n.l. verhuisd.

Alles wat ook maar op poeder leek hebben we bij het oude huis in de vuilnisbak gegooid.

Er is bijna niets eetbaars mee gegaan naar het nieuwe huis behalve blikken en flessen drinken.

De indische meelmot dus.. Ze zaten overal van de gestampte muisjes tot het hamsterhok.

Succes

(en ja heel erg Goor!)
quote:eefjewentelteefje schreef op 08 september 2010 @ 17:05:

Bedankt voor de foto

Ook voor jou geldt: graag gedaan!

quote:eefjewentelteefje schreef op 08 september 2010 @ 17:05:

Maar voortaan maar door de zeef halen?

Hoe doen jullie dat?Zodra er dit soort beesten in het eten zitten (en dat merk je ook zonder zeef) gaat het eten de prullebak in. Ze verpoppen op een gegeven moment, die rupsen, en worden dan vlinders. Die poppen zijn zo goor... (Met name als ze boven komen drijven in je pannetje rijst...)
Ik hoop (vermoed) dat ie idd uit de winkel komt want ik heb al bijna alles in bussen (behalve dit meel , geen bus over , gister gekocht) want ik heb wel 2 jaar geleden motten in die kats gehad.

Ik ga het kastje maar even schoonmaken, wie weet wat ik tegen kom
quote:JanneJip schreef op 08 september 2010 @ 17:09:

Zodra er dit soort beesten in het eten zitten (en dat merk je ook zonder zeef) gaat het eten de prullebak in. Ze verpoppen op een gegeven moment, die rupsen, en worden dan vlinders. Die poppen zijn zo goor... (Met name als ze boven komen drijven in je pannetje rijst...)Ok thanks
Ik ben wel erg nieuwsgierig waar je het beest zelf gelaten hebt. Ook gewoon de vuilnisbak in?
spinrag in je hagelslag is ook lekker (ranzig)
quote:Maja82 schreef op 08 september 2010 @ 17:13:

spinrag in je hagelslag is ook lekker (ranzig)nee! ik wil geen herbelevingen!
quote:frizzy schreef op 08 september 2010 @ 17:13:

Ik ben wel erg nieuwsgierig waar je het beest zelf gelaten hebt. Ook gewoon de vuilnisbak in?Ja , hij zat in het deeg en hij was dood...
Waahhjhaaffsreaaaaaaaa!!!! Waarom lees ik dit topic? Wat ontzettend ranzig zeg. Ga vanaf nu alles zeven!
This is not kosher!
quote:Marels schreef op 08 september 2010 @ 16:54:

Danku voor deze onnoemelijk gore foto Jij verveelde je toch, misschien een idee om "leuke" plaatjes te kijken.
Cum non tum age
quote:mylenevalerie schreef op 08 september 2010 @ 16:56:

[...]

Kind is 7!
quote:eefjewentelteefje schreef op 08 september 2010 @ 17:15:

[...]

Ja , hij zat in het deeg en hij was dood...Aaaaaah wat zielig!
quote:Wellhello schreef op 08 september 2010 @ 17:16:

Waahhjhaaffsreaaaaaaaa!!!! Waarom lees ik dit topic? Wat ontzettend ranzig zeg. Ga vanaf nu alles zeven!

Maar als je er dan een vindt moet je alles wegpleuren.

Ik dacht nog zeven en dan de wormpjes weggooien maar dat is niet goed?

Ze leggen toch geen eitjes?

(bahbahbah)
quote:Hummeltje_ schreef op 08 september 2010 @ 17:21:

[...]

Kind is 7!maar het is waar , hij heeft gelukkig nog niet echt veel vreselijks meegemaakt.
Ook al zou hij dat wel hebben meegemaakt, mag hij, volgens MV, dan niet teleurgesteld / verdrietig zijn omdat het brood wat hij zou maken niet doorgaat?

Wie bepaald dat een persoon ergens geen verdriet om mag hebben?
Natuurlijk mag hij wel over de zeik zijn

Alsof MV niet over de zeik is als haar kookdingen mislukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven