Het Huishouden!

08-09-2010 16:41 61 berichten
Daaaaag allemaal,

Ik heb zojuist een excelbestand met huishoudelijke taken gemaakt, inclusief tijd in minuten per taak en de verdeling van wat ik doe en wat vriendlief doet

Tot dusver staat erop:

stofzuigenboodschappenkokendweilenkattenbakwas (in wasmachine, ophangen, opvouwen)vaatwasser inruimen na het etenwc schoonmakendoekje over de bank en de tv-kastplanten water gevenbadkamer poetsenvaatwasser uitruimenramen lappenvuilniszakken in vuilnisbakvuilnisbak buiten zetten en binnenhalenbed verschonen

Mis ik nog iets?

(Trouwens ramen lappen, bed verschonen en dweilen behoort niet tot de wekelijke taken maar resp. tot de tweemaandelijkse, tweewekelijkse en maandelijkse taken. In de excelsheet staan ze dan ook bij aantal keer per week als '0.5 keer' oid.)

Totaal kom ik op 11.24 uur ( ) aan huishoudtaken, precies verdeeld tussen vriend en mij (resp. 5.74 uur voor hem en 5.50 voor mij).

Vraag 2: heeft iemand een nog handigere manier om dit te doen?
Alle reacties Link kopieren
Misschen moet je samen per week kijken wat er gebeuren moet en dan de taken verdelen, zo van waar heb jij het meeste hekel aan of juist plezier in. Dweilen en bedverschonen gebeurd bij mij wekelijks. Maar ik heb dan ook een gezonde vorm van smetvrees en een goede hulp. Is het een financiele reden dat jullie geen hulp hebben?. Als het kan scheelt naast een hoop werk ook een hoop irritaties.
Nee we kunnen best een hulp betalen.

Maareh, dit is blijkbaar echt te erg? Goh zo leer je nog eens wat... ik dacht dat het allemaal nog wel meeviel...

(ik ben wel fan van excel dus misschien komt het daar ook een beetje door. Heb ook een uitgaven/inkomstending in excel...)
planten water geven... is ook belangrijk
En waarom haal je de boodschappen in 7 keer? Als je dat 1 keer in de week doet hoef je daar alvast niet meer over na te denken. En of het te erg is weet ik niet, je moet doen waar jullie je goed bij voelen toch? Succes in ieder geval.
Vraag is: werkt het voor jou en je vriend? Dan laat je het toch zo?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik heb een jaar of 2 geleden ook zo'n schema gemaakt samen met mijn man. Niet in exel maar wel in word. En dan printen en in het keukenkastje ophangen. Klinkt kinderachtig maar wij ergerden ons er aan dat het altijd wat rommelig was en dat de wasmanden bijna altijd overstroomden maar toch lukte het ons niet om het te veranderen. We hebben gewoon een verdeling gemaakt waarbij we ongeveer evenveel tijd besteden aan het huishouden. Elke dag deden we iets zodat we niet alles op zaterdag hoefden te doen. Het schema heeft 2 weken gehangen maar ook daarna hielden we ons er aardig aan en nu hebben we het wel veel beter op de rit dan eerst. Behalve naar wat we leuk vinden en naar de tijd hebben we ook een beetje gekeken naar waar we goed in zijn. Ik kan bijvoorbeeld veel beter was ophangen (man doet dat slordiger) terwijl mijn man veel beter was kan vouwen (ik kan nooit een T-shirt recht opvouwen). Dat hebben we dus ook verdeeld.

Wij hebben ook het internetbankieren er op gezet omdat we daar ook beide nooit zin in hadden en er daarom nog wel eens een aanmaning met extra kosten binnen kwam. Zonde van het geld natuuurlijk!

Als ik het me goed herinner mis ik nog het keuken schoonmaken (dagelijks).
quote:Tienhoven schreef op 08 september 2010 @ 17:06:

En waarom haal je de boodschappen in 7 keer? Als je dat 1 keer in de week doet hoef je daar alvast niet meer over na te denken. En of het te erg is weet ik niet, je moet doen waar jullie je goed bij voelen toch? Succes in ieder geval.

Geen auto, dus da's niet echt een optie, en we wonen echt vlakbij de supermarkt. Kunnen het wel voor twee keer gaan halen denk ik...

Weet je, ik ben niet zo goed in de boel de boel laten. Dan ga ik automatisch dingen schoonmaken enzo. En ik ben bang dat ik dan straks alles alsnog ga doen. Als ik weet dat ik bepaalde dingen maar zo vaak per week hoef te doen (of niet), dan doe ik het ook niet. Dan is het mijn verantwoordelijkheid ook niet, of zo
quote:Prima69 schreef op 08 september 2010 @ 17:07:

Vraag is: werkt het voor jou en je vriend? Dan laat je het toch zo?Dat gaan we zien. We wonen nog niet zolang samen en vanaf het begin heb ik alles (maar dan ook alles) gedaan ivm werkeloosheid. Vandaar.
Ik vind het top als je vriend dit heeft gevraagd!

Wij hadden ook een taakverdeling, namelijk ik deed alles en hij niets....

Is nu nog steeds zo, alleen woon ik nu alleen....
afstoffen mis ik ook nog. tv-meubel en bank staat er wel bij maar hebben jullie geen vensterbanken? Of planken/kasten etc.

En tafels afnemen. Als je toch zo precies gaat delen...
quote:kaetje schreef op 08 september 2010 @ 17:10:

afstoffen mis ik ook nog. tv-meubel en bank staat er wel bij maar hebben jullie geen vensterbanken? Of planken/kasten etc.

En tafels afnemen. Als je toch zo precies gaat delen...Afstoffen... tsjah. Op één of andere manier wordt het niet snel stoffig. Op bank en tvkastje liggen de katten dus daar wel. Rest doen we met het stofzuigen wel mee.
quote:Captain_Obvious schreef op 08 september 2010 @ 16:57:

[afbeelding]
En inderdaad minder vaak boodschappen doen! Voor 2 dagen moet te doen zijn. Of bij de Hema zo'n kekke trolley kopen, kan je makkelijk voor 3 dagen boodschappen halen. Dat scheelt echt heel veel tijd en vaak ook geld want je slaat veel minder in.
Captain_Obvious, ik vind het helemaal niet zo extreem, mijn man heeft een informatieverwerkingsstoornis en voor hem werken lijstjes die afgewerkt moeten worden ook prima, dan houdt hij overzicht. Weliswaar geen excelbestanden, maar toch afstreeplijstjes. Als hij erop kijkt, dan weet hij precies wanneer wat moet gebeuren en hoeft hij zich niet af te vragen of iets al gebeurd is of niet. Hier kan de boel de boel laten dus ook niet echt.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:Ainne schreef op 08 september 2010 @ 17:11:

[...]

Ja, als je het dan toch doet, moet je het meteen goed doen, he?

*is stiekem best trots op excelletje*
C_O(kort het even af, hoor), ik heb het net aan mijn man laten zien, die vindt het reuze handig!!!
Ik ben jaloers!! DAt je zo'n overzichtelijke lijst hebt gemaakt.

Vind het goed idee hoor, brengt tenminste wat structuur aan (die ik dus niet heb )
Ik heb ook een lijstje in keukenkastje hangen (*schaam*,

dat ik dat hier ópschrijf.. maar als het jou helpt TO, dan wil ik dat best melden..) en daarop heb ik staan wat er per dag moet gebeuren. Is veel handiger dan algemene taken die gebeuren moeten. Dus maandag boven stofzuigen, dinsdag badkamer, woensdag keuken, donderdag etc etc etc. En ook per maand en per half jaar en per jaar. Echt erg. Maar het werkt wel!
quote:Captain_Obvious schreef op 08 september 2010 @ 16:56:

[...]

Die discussie is geloof ik al heel vaak op het forum gevoerd, of was dat met handdoeken wassen?

O, sorry, maar dan hoop ik dat je het wel 2-wekelijks doet en niet 2-maandelijks

Verder zou zo'n lijst hier niet werken, als ik weet dat er ergens een uur voor staat hik ik er nog meer tegen aan.
Toch even de suggestie tussendoor om even met je vriend af te stemmen of er uberhaupt een probleem is en er iets opgelost/voorkomen moet worden.

Misschien issie we hartstikke behulpzaam en poetserig of doet hij weer hele andere dingen waardoor jij graag bereid bent om wat meer in het huishouden te doen.

Wij hebben een lijstje op de koelkast, waarbij je kunt afstrepen wat je al gedaan hebt. Gewoon om te zorgen dat niet vanalles wordt vergeten. Er ontstaat vanzelf een systeem van activiteiten die de een meestal doet....
Wow, ik denk dat ik het ook zo ga doen... en dan die man van me eens aan het werk zetten, want uit zichzelf doet 'ie niet veel. Wat me trouwens wel opvalt: maar één keer per week de kattenbak? Bij ons echt wel 3x per week (bij twee katten), anders gaat onze kieskeurige poes er netjes voor zitten zeiken (en je kan dan wel raden wie er 's ochtends op nuchtere maag de kattepis staat op te dweilen)....
quote:Captain_Obvious schreef op 08 september 2010 @ 17:08:

[...]

Geen auto, dus da's niet echt een optie, en we wonen echt vlakbij de supermarkt. Kunnen het wel voor twee keer gaan halen denk ik...

Wij wonen ook vlakbij de supermarkt en hebben geen auto. Een stevige rugzak voor het zware spul, en een paar linnen tasjes (hoe eco ) voor de rest doen wonderen. Is echt heel relaxed om alle boodschappen in 1 keer te doen. Hoef je later in de week alleen nog een keer voor vers frui, verse groente en melkproducten. Scheelt door de week heel veel tijd.
quote:Bambi schreef op 08 september 2010 @ 17:27:

Ik heb ook een lijstje in keukenkastje hangen (*schaam*,

dat ik dat hier ópschrijf.. maar als het jou helpt TO, dan wil ik dat best melden..) en daarop heb ik staan wat er per dag moet gebeuren. Is veel handiger dan algemene taken die gebeuren moeten. Dus maandag boven stofzuigen, dinsdag badkamer, woensdag keuken, donderdag etc etc etc. En ook per maand en per half jaar en per jaar. Echt erg. Maar het werkt wel!Dit hadden wij dus ook. Elke dag iets. Even snel een doekje door het toilet, wasje opvouwen of snel met de stofzuiger rond. En op zaterdag deden we alles dan uitgebreid. Zo is het eigenlijk nog steeds wel en het lijstje hebben we dus niet meer nodig.
Oh my god! Sorry maar ik vind het verschrikkelijk!

Je wilt toch samenleven? dan moeten dit soort dingen toch niet nodig zijn? Doe gewoon samen wat er moet gebeuren. Ik doe graag dingen voor mijn vriend en andersom omdat we elkaar rust gunnen op momenten dat we het nodig hebben, en niet alles langs een meetlat willen leggen of het wel 'eerlijk verdeeld is'.

Maar goed, ieder zn ding natuurlijk.. het is wel een goed overzicht. Doe je iets met management? :-)
quote:JanneJip schreef op 08 september 2010 @ 17:34:

[...]

Wij wonen ook vlakbij de supermarkt en hebben geen auto. Een stevige rugzak voor het zware spul, en een paar linnen tasjes (hoe eco ) voor de rest doen wonderen. Is echt heel relaxed om alle boodschappen in 1 keer te doen. Hoef je later in de week alleen nog een keer voor vers frui, verse groente en melkproducten. Scheelt door de week heel veel tijd.Vaker per week boodschappen doen kost inderdaad ontzettend veel tijd! Ik deed zelf ook 3 of 4 keer per week boodschappen (met auto nog wel). Nu maak ik een flinke lijst en haal ik alles op zaterdag. Moet ik wel goed naar de data kijken op verse groente en vlees en aan het eind van de week eten we vaak spinazie of andere groenten uit de vriezer. Of bijvoorbeeld pannenkoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven