Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
ze is gewoon niet zoveel aangekomen

hoe meer ik erover nadenk hoe debieler ik het vind.

hij vond trouwens ook dat ik nu wel eens moest gaan stoppen met borstvoeding want het is veelste zwaar en zeker dat fulltime kolven ( denk ik wie doet het jij of ik)

hhaha en wat ik dan wel weer grappig vond hij zei tegen K: ik snap wel dat jou mama zo slank ik want op de manier hoe jij te eten krijgt daarbij zal je vast veel knoeien dus moet mama veel schoonmaken en daardoor is ze veel in beweging... hmm ontstaan er hier een nieuwe dieetgoeroe !!!

ach ja we rapleyen gewoon lekker door
Sorry hoor jacjac, maar wat een engerd!! Gewoon gemene dingen gaan zeggen omdat je niet ja meneer de dokter zegt? Hoe triest ben je dan?
Ik vind dat je een klacht moet indienen JacJac; het stimuleren van kv en het bijna dwingen potjes/ gepureerd eten te geven vind ik heel erg kwalijk!

Ik weet het niet Fab, heb er eigenlijk nooit over nagedacht. Je zei het zo stellig en ik dacht dat jij het wel wist . Dochter heeft een klein stukje ei gehad afgelopen zondag, maar nog gen heel ei.
Ik las het volgens mij bij de recepten uit van Borst tot boterham. Je moet ook niet overal heel diep over nadenken hoor.

Ik vind ook dat jacjac een klact moet indienen. Had ik willen schrijven in mijn vorige post, maar toen dacht ik dat ik weer zo'n zeikerd was. Maar het is echt een belachelijke reactie van iemand die het niet kan uitstaan dat ie geen macht heeft. bah!
Nou ja Jacjac wat een rare reacties allemaal van die arts. Heel kinderachtig om via het kind iets tegen een ouder te zeggen en heel onverantwoord ook (ook al is je kindje nog te klein om het te snappen waarschijnlijk). Maar dat hij zegt dat je maar moet stoppen met bv slaat echt nergens op.

Ik verbaas me dus echt over sommige cb's en de verhalen erover. Die van mij zijn zo relaxed en wel van 2010 qua informatie. Hoe kan het toch dat dat zo verschilt?

Ik denk toch ook dat ik hierover minstens een telefoontje zou plegen naar de overkoepelende organisatie van het cb.
Wat eieren betreft, ik dacht dan weer dat het eigeel slechter zou zijn dan het eiwit (meer cholesterol enzo).
Pean: een baby mag ook niet teveel ei per week. Maar hij vond het heerlijk!! jammer dat hij het zo slecht kon pakken. Hij schoof echt zijn groente opzij om bij het ei te komen.
Ah wat klinkt jouw Rapleyende baby toch lief Fab.

Hoe oud is ie nu ook alweer? (of hoe reken jij ook alweer?) Ik wil toch wel tot 10 maanden wachten met vlees, ei en vis.

We zijn nu anderhalve maand bezig en ik vind sowieso dat ie nog niet echt gevarieerd eet. 's Avonds eigenlijk alleen groente en heel soms aardappelen (niet heel favoriet). Maar goed misschien hoeft dat ook nog wel helemaal niet.
Van variatie is hier ook nog geen sprake hoor, ze vindt gewoon veel niet interesant.

Vandaag heb ik haar stukjes mango op een lepeltje gevoerd, dat vond ze wel interesant. Dus daar heeft ze nog best iets van op. Ze wilde het alleen echt niet in d"r hand houden.
Pean hij is ook zoooo lief!!

Hij is nu 8 a 10 maanden

Ik geef een beeld:

Ja, zo graaien wil die van mij soms ook wel..... maar eten
Fabindia: wat een leuke foto! Mag ik je vragen wat voor kinderstoel jullie hebben? Hij lijkt op een Tripp Trapp namelijk, maar dan met een blad erop? Hoe bevalt dat? Wij zijn op zoek namelijk ...

is een tafelblad voor de stokke, maar tot nu toe mis ik trouwens geen tafelblad bij onze stokke
Het hele principe van de Stokke is toch dat je geen tafelblad nodig hebt en kinderen aan tafel kunnen zitten?
Ah gossie Fab wat een schattige foto weer. Zo'n bakje is hier echt een no go. Dan gaat ie met het bakje spelen (=rammen) en vliegt het eten je dus echt om de oren. Hij vindt dan het bakje interessanter dan het eten.

Even over de kinderstoel. Wij hebben de nu na (aan elkaar) en die kun je of aanschuiven aan tafel of je kunt er een blad opzetten, dat zit er standaard bij. Hij is alleen wat aan de dure kant (vind ik, maar manlief vond 'm zo mooi) en een beetje lastig schoonmaken (hoewel man daar een handiger trucje voor had gister en ik duidelijk even moet wennen).
Zo, dochter is ondanks weinig eten toch redelijk gegroeid, 60 gram in een week. En we hebben weer voor 300 euro melk gekocht, dus voorlopig kunnen we ook weer even vooruit .

Heb koemelkvrij brood gehaald, dus we gaan als ze straks wakker wordt maar weer eens een poging wagen!
300 euro aan melk? Krijg je dat wel vergoed?

Veel plezier met het brood eten.
We hebben een aanvraag ingediend bij de verzekering, dus we wachten nog af. Toen we belden zeiden ze van niet voor allergische mensen vergoeden "we alleen een hoes voor het matras" Ik zei nog dat we prima 1x zelf zo"n hoes kunnen kopen, maar dat we in het geval van (minstens) een jaar lang deze voeding wel bijna failliet gaan, dus toen konden we wel een aanvraag tot vergoeding indienen... we wachten af.
Nou ga voor je duimen hoor GW. Dit is wel errug duur. Hoe lang doe je met de voorraad van 300 euro. Als je nu gaat zeggen een jaar ben je alweer een stuk minder zielig natuurlijk.
2,5-3 week, dus tikt best aan.

Het is ong. 5x zo duur als de standaard voeding die ze eerst kreeg (15 euro voor 800gr tegen nu 75 euro voor 800 gram).

En goed, we kunnen het wel betalen, maar vind het toch een beetje sneu geld.
Wow jemigdepemig. Gaat niet over het kunnen betalen, dit is echt heul veel geld.
De stoel is een nepperd die ik op MP gekocht heb voor 20E

Het ging niet altijd goed hoor met zijn bordje, ik heb ook genoeg foto's met kind met bord in de mond en eten all over. Maar hij begint het door te krijgen. zodra hij zich gaat vervelen gaat alsnog de bak om, dus dan moet je snelle reflexen hebben of een dweil

sjemig! GW dat is 100E per week zo'n beetje!! Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Sjee GW wat een geld!

Het idee van de triptrap is leuk, maar dan moet je niet zoals wij een erg hoge eettafel hebben. Kind kan amper met haar handen op de tafel komen als ze in de stoel zit. De play*tray is ideaal dus voor ons.

Hier is het momenteel gillen zodra we dochter in de kinderstoel zetten. Bang dat ze "moet" eten. Sperziebonen lust ze graag, gisteren heb ik dus eerst sperziebonen gegeven en toen ze lekker aan het eten was heb ik er bloemkool bijgelegd en dat at ze zowaar. Vandaag krijgt ze alleen bloemkool.

Zal maar weer eens gaan lezen over verdere introductie van etenswaren. Bij 7 maanden mag een broodkorst ook toch?
Beng ik ben eerst begonnen met lichte pap met milde granen of hoe je dat ook noemt (maar daar ben jij niet zo van toch?) en met rijstewafel. Toen dat goed ging heb ik een broodkorst aangeboden. En nu eet ie soms zo een halve boterham. Maar volgens mij mag brood officieel al vanaf 6 maanden maar ik wilde dat ook rustig aan doen.

Vanavond was eten een draaaaama. Te moe en niet helemaal lekker. Dus ik heb het gelaten en gewoon gelijk de borst gegeven en hup naar bed.
Hier was ik vandaag vrij en er is echt goed gegeten!

Vanochtend eerst druiven, ging heel goed, vanmiddag brood. En vanavond brocolli. Ze heeft overal best iets van binnen gekregen, en alsof ze ook van de melkprijs was geschrokken heeft ze maar 4 flessen gehad.

Zul je zien dat ze morgen weer eens niets eet.

Broodkorst mag geloof ik vanaf 6 maand, brood vanaf 7mnd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven