Geld & Recht alle pijlers

opgelicht via Marktplaats, wat te doen?

09-09-2010 13:49 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jurk via MP gekocht en ik heb uitdrukkelijk gevraagd of deze nieuw/ongedragen/ongewassen en zonder doorgeknipt label was. Nou dat was allemaal zo. De foto zag er goed uit, met kaartje aan de jurk.

Nu heb ik de jurk ontvangen met een penetrante wasverzachtergeur, zonder kaartje, lichte gebruikssporen en een gerepareerd voorheen doorgeknipt label.

Aangezien ik voorheen goede adviezen van jullie heb gekregen, what to do?

Ik heb de dame in kwestie al een mail gestuurd.
anoniem_112695 wijzigde dit bericht op 09-09-2010 15:45
Reden: kromme zin
% gewijzigd
Als je een jurk koopt en de verkoopster zegt dat hij nieuw is, ongewassen en met label in goede staat dan kan ik me voorstellen dat je je genaaid voelt als de jurk gewassen, gedragen en met verrot label blijkt.

Het gaat erom dat er totaal iets anders is gezegd en of dat nou om een versleten hak gaat of om een doorgeknipt label. Ja als je er niet naar vraagt moet je niet zeuren maar dat is niet t geval.
Waldorf TO heeft zeker reden om te klagen, maar ze is niet opgelicht, kom op nou zeg...
quote:Djuuls04 schreef op 09 september 2010 @ 14:00:

Ja dat risico loop je via Marktplaats. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naief te denken dat een nieuwe, nooit gedragen jurk op Marktplaats verkocht zou worden. En waarschijnlijk ook nog voor een veel lagere prijs dan in de winkel.

Ik heb goede ervaringen. Er blijken veel mensen te lui om niet passende kleren terug te brengen. Fijn!
quote:Waldorf114 schreef op 09 september 2010 @ 14:18:

. Ja als je er niet naar vraagt moet je niet zeuren maar dat is niet t geval.Ook als je nergens om vraagt... Als het ingedeeld is bij "Zo goed als nieuw", moet je er van uit kunnen gaan dat dat zo is. Gelukkig is dat meestal ook zo.
quote:zusenzoo schreef op 09 september 2010 @ 14:20:

Waldorf TO heeft zeker reden om te klagen, maar ze is niet opgelicht, kom op nou zeg...Is dus ook geen oplichting en je kunt hier ook verder niks mee behalve dan melden op eerder genoemde site. Wat ik dus ook zou doen.
Misleiding is een beter woord dan oplichting, ben ik met je eens, zusenzo, maar je kunt het niet goedpraten.

Nieuw is nieuw en niet 'iets gedragen'.
Daar heb je gelijk in Hatsiekidee.
Is het toch niet een soort van oplichting?

Het product voldoet niet aan de beschrijving namelijk.

Zijn er hier juristen in de 'zaal' die hier iets over kunnen zeggen?
Ik heb tot nu toe alleen maar goeie ervaringen op marktplaats, maar als iets meer kost dan een euro of 30 koop ik het alleen als ik het kan ophalen, en als iets te ver weg is en het kost een behoorlijk bedrag dan laat ik het desnoods maar voor wat het is.

Als ik zelf iets verkoop dan zou ik het niet in mijn hoofd halen om de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn.

Wanneer ik TO was, zou ik er ook flink de balen van hebben, je denkt een nieuw produkt te kopen en krijgt een aftands artikel in je haar gedraaid.

Ik bedacht me net dat het handig zou zijn wanneer verkopers op marktplaats ook een waarderingscijfer zouden kunnen krijgen, alleen opent een oplichter net zo makkelijk weer een nieuw account.

Het blijft dus altijd een gok om hier iets te kopen, en als je je geen buil wilt vallen kun je daar maar beter rekening mee houden.

Om hoeveel geld ging het, als ik vragen mag?
quote:scroppino schreef op 09 september 2010 @ 14:25:

Is het toch niet een soort van oplichting?

Het product voldoet niet aan de beschrijving namelijk.

Zijn er hier juristen in de 'zaal' die hier iets over kunnen zeggen?MP noemt dit zelf een geschil en zal hier dus niets aan doen. MP doet alleen wat als je aangifte van oplichting hebt gedaan en dat kunt aantonen.
45 euro
quote:hatsiekidee schreef op 09 september 2010 @ 14:29:

45 euroZo! Ik zou haar naam lekker op net net gooien via die site. Vergeet er alleen niet bij te vermelden dat het géén oplichting betreft.
Maar als ik geen passende reactie terug krijg, geef ik haar gegevens door aan diverse sites, zodat je als je haar gegevens googelt kunt lezen dat ze niet betrouwbaar is. Daar help ik andere kopers die ''naief'' zijn mee.

Wel akelig om te lezen dat andere ook deze ervaring hebben en dan nog veel erger.
ok fleurtje
quote:Sauerkraut schreef op 09 september 2010 @ 14:08:

[...]

Ik lees dit wel vaker, waarom mag een label niet doorgeknipt zijn?

Vervelend dat je bent opgelicht, je krijgt hier vast wel goede tips King Louie jurkjes worden, als er een foutje in zit, verkocht met een doorgeknipt label.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 09 september 2010 @ 14:37:

[...]

King Louie jurkjes worden, als er een foutje in zit, verkocht met een doorgeknipt label.Of als het een oude collectie is en je koopt het op de markt. Zit dan verder geen foutje in ofzo.
quote:Sauerkraut schreef op 09 september 2010 @ 14:08:

[...]

Ik lees dit wel vaker, waarom mag een label niet doorgeknipt zijn?

Vervelend dat je bent opgelicht, je krijgt hier vast wel goede tips Volgens mij is het een dan een sample artikel. Ik heb een KL jurkje met doorgeknipt label.
Voor een misdrijf als "oplichting" moet er sowieso een opzet element bewezen kunnen worden.

art. 326 van het wetboek van Strafrecht omschrijft oplichting als volgt: Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Dit is wettelijk gezien geen oplichting. Er wordt een goed geleverd dat niet voldoet aan de afgesproken condities.
Doorgeknipt label betekend : B-keus, uitlopende colletie,sample, etalagemateriaal, of afwijkende maat, of stoffoutje

Je bent niet opgelicht maar er is sprake van misleiding, en dit zou ik inderdaad gezellig op marktplaats als advertentie plaatsen.
quote:dangeensuus schreef op 09 september 2010 @ 14:50:

Doorgeknipt label betekend : B-keus, uitlopende colletie, afwijkende maat, of stoffoutje

IJe bent niet opgelicht maar er is sprake van misleiding, en dit zou ik inderdaad gezellig op marktplaats als advertentie plaatsen.En zo'n advertentie is binnen no time verwijderd, daar zijn de engelen niets bij
Fleurtje, dat soort types zouden hier moeten engelen
Juridisch gezien is dit een "wanprestatie". Dit is ook wat veel slachtoffers van deze vorm van "oplichting" bij het melden ervan van de politie te horen krijgen: dat het om een civielrechtelijke kwestie gaat, een conflict tussen burgers onderling. Wanprestatie is op zich niet strafbaar en dus houdt de politie zich er niet mee bezig. Het wordt pas oplichting als de malafide handelaar 'het oogmerk had om zichzelf wederrechtelijk te bevoordelen', zoals het Wetboek van Strafrecht vereist.
Dat is wel veel geld voor een tweedehands jurk.
ZeZ valt wel mee, ik heb duurdere jurken hier hangen die "tweedehands" zijn, gekocht door iemand, niet gedragen, kaartjes er nog aan maar wel tweedehands

Voor een gedragen jurk van een onbekend merk zou ik dat ook nooit betalen maar wanneer je een jurkje koopt van een of ander merk en hij ziet er nog uit als nieuw, dan kom je wel aan dat bedrag

De jurken ( gaan we weer) van KL, Desigual, Karen Millen, Mexx Jottum of Esprit vinden gretig aftrek voor een behoorlijke prijs
Esprit en Mexx zijn bijna gratis!!!

Maar idd, KL... Mensen betalen gewoon ¤50 voor een KL-jurk in de categorie 'gedrage'. Vind ik persoonlijk onbegrijpelijk.

Paar jaar geleden nam iemand van mij een kapot (ja ja, vermeld) KL-jurkje over voor iets van ¤35.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven