Open monumentendagen

10-09-2010 07:54 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend zijn weer veel monumenten open tijdens de jaarlijkse monumentendagen. Veel plekken die anders niet voor het publiek toegankelijk zijn, zijn nu te bezoeken. Er worden diverse rondleidingen, lezingen en demonstraties gegeven. En vaak gratis!

Op de site http://www.openmonumentendag.nl/ kun je meer informatie vinden, hoewel ik de opsomming per plaats nogal summier vind. Als je naar een bepaalde plaats wilt, kun je beter kijken op de site van die gemeente om te zien wat er te doen is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waar ik dit weekend naar toe ga, staat er niet eens bij... grumbl...

http://www.equipage-dedelft.nl/foire/Pages/locatie.html
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
In onze stad zijn (toevallig?) veel wijkfeesten op monumentendag. Omdat de monumenten in mijn stad me niet echt boeien denk ik dat het dus een wijkfeest wordt. Vraag me af of de stad deze samenloop bewust heeft georganiseerd om niet teveel drukte in d monumenten te hebben.
Altijd leuk zulke dagen! (ik ben ook een groot fan van museumdag enz.)

Bij ons wordt er vrij veel aan gedaan, dus ik blijf in de buurt (maar eignelijk vooral voor de tweedehandboekenkraam die er dit jaar ook weer bij staat, oeh, lekker weer een grote stapel aanschaffen!)
quote:Hasse88 schreef op 10 september 2010 @ 08:03:

Waar ik dit weekend naar toe ga, staat er niet eens bij... grumbl...

http://www.equipage-dedelft.nl/foire/Pa ... tie.htmlHe dat ziet er leuk uit! Ben je al eens eerder naar zoiets geweest? Is het ook leuk voor een 8-jarige knul? Zou misschien wel iets voor ons zijn om zondag naar toe te gaan.
Dit was ook errug leuk!

Komt volgend jaar vast weer.

http://www.weekendvandearcheologie.nl/site.asp?PID=52
quote:Veronicas schreef op 10 september 2010 @ 10:08:

[...]

He dat ziet er leuk uit! Ben je al eens eerder naar zoiets geweest? Is het ook leuk voor een 8-jarige knul? Zou misschien wel iets voor ons zijn om zondag naar toe te gaan.

Ik doe mee

Meestal ga ik een keer of 5 per jaar naar dit soort evenementen (om mee te doen) en een paar keer om te kijken (bij andere periodes).

Juist voor jochies (en meiden!) van die leeftijd is het geweldig om te zien. Er word echt geschoten, klein veldslagje, er word veel uitgelegd, en soms mogen ze heel even zo'n enorm musket vasthouden. Er is genoeg te zien: mensen zijn aan het koken boven een open vuur, er word geëxerceerd, musketten worden helemaal uit elkaar gehaald om te worden schoongemaakt, er word allerlei spul verkocht, je mag (met toestemming!!!) in een tent kijken (en ja, we slapen daar echt, eten het eten echt op en ja ook het vuur is hartstikke echt).

Zolang bezoekers respect hebben voor onze spullen, mag je best veel. Vraag alleen altijd even of je ergens aan mag zitten, of dat je iets graag wil zien/begrijpen/doen. We zijn altijd meer dan bereid om veel uitleg te geven....

Ik ben te vinden in de buurt van een tentje met een bordje ervoor: Academie d'Amour.... Als het goed is heb ik een grijzigpaars-wit gestreepte jurk aan of (als het kouder is) een donkerpaars jak en een blauw-wit geblokt schort. Ik ben heul aardig en beantwoord alle vragen
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hasse, ben je een paar weken geleden ook bij de Ruine van Brederode geweest toevallig?

Dan heb je mij misschien wel uitleg gegeven
Nope, dat is denk ik Middeleeuws of niet? Ik doe alleen de Napoleontische periode. Maar ik ken wel veel mensen in het wereldje, ook van een heleboel andere periodes (vikingen, middeleeuwen, american civil war, spaanse burgeroorlog, 80-jarige oorlog, romeinen, WOI en WOII )

Vond je het leuk? Ik ben altijd zo benieuwd wat bezoekers er nu van gevonden hebben en wat ze dan in de auto terug tegen elkaar zeggen... (soms denk ik wel eens dat men tegen elkaar zegt: wat een rare mensen waren dat zeg... )
hasse88, goed om te weten, misschien stuur ik je nog wel een keer een berichtje, ik studeer namelijk fotografie, en vind her leuk klinken
@Hasse: ik was met de zoon van een kennis, en we vonden het allebei leuk. Hij is gelukkig een jochie wat geïnteresseerd is in allerlei dingen, en het liefste alle bordjes in een museum leest

Het was inderdaad meer middeleeuws, hij mocht boogschieten, er werden tinnen soldaatjes gemaakt, de tenten mochten bekeken worden, er werd gekookt en uitleg gegeven over de verschillende pijlen, wol gekaard en gesponnen etc.

Wel vond ik dat de 'spelers' meer konden inspelen op de bezoekers. Zo waren ze best wel veel met elkaar aan het praten en hadden ze niet zo veel aandacht voor de bezoekers. Terwijl het juist leuk is (zeker voor kinderen) om uitleg te krijgen over het e.e.a., zonder dat je hoeft 'in te breken in een gesprek' om een vraag te stellen. Dus meer uit zichzelf een praatje beginnen in plaats van af te wachten tot er vragen komen.
quote:himalaya schreef op 10 september 2010 @ 10:55:

@Hasse: ik was met de zoon van een kennis, en we vonden het allebei leuk. Hij is gelukkig een jochie wat geïnteresseerd is in allerlei dingen, en het liefste alle bordjes in een museum leest

Het was inderdaad meer middeleeuws, hij mocht boogschieten, er werden tinnen soldaatjes gemaakt, de tenten mochten bekeken worden, er werd gekookt en uitleg gegeven over de verschillende pijlen, wol gekaard en gesponnen etc.

Wel vond ik dat de 'spelers' meer konden inspelen op de bezoekers. Zo waren ze best wel veel met elkaar aan het praten en hadden ze niet zo veel aandacht voor de bezoekers. Terwijl het juist leuk is (zeker voor kinderen) om uitleg te krijgen over het e.e.a., zonder dat je hoeft 'in te breken in een gesprek' om een vraag te stellen. Dus meer uit zichzelf een praatje beginnen in plaats van af te wachten tot er vragen komen.

Ik snap wat je bedoelt hoor, het is best lastig in te schatten of mensen iets willen weten of gewoon staan te staren. Meestal probeer ik vriendelijk te knikken en vraag of men het leuk vind. Maar soms ben je ook druk bezig met iets en dan verlies je wel eens het publiek uit het oog.

Om het allemaal wat aantrekkelijker te maken voor publiek neem ik heel veel historische spelletjes mee, die men (mits het weer het toelaat) mag uitproberen. Zo kan ik dan ook uitleggen dat ganzebord echt al heel oud is, dat je niet alleen op de grond met knikkers hoeft te spelen, maar dat de flipperkast ouder is dan men wel denkt (knikkerspel), of dat men ook vroeger wel spelletjes speelden. Dat geeft toch wat meer mogelijkheden tot contact. Dit in tegenstelling tot piepers jassen of was ophangen.

Overigens: breek rustig in hoor. De meeste gesprekken gaan niet over zaken die absoluut niet kunnen wachten (tenzij de sergeant bezig is met de soldaten: dan is het mondje dicht en kijken

), maar zo rond het kampvuur of zo, we zitten daar ook om informatie te geven....
quote:Soppie300 schreef op 10 september 2010 @ 10:51:

hasse88, goed om te weten, misschien stuur ik je nog wel een keer een berichtje, ik studeer namelijk fotografie, en vind her leuk klinken S goed hoor, als je meer foto-werk wil zien, kun je googelen op Reenactment (evt. met Nederland erbij). Enorm veel beeldmateriaal van te vinden.
quote:Hasse88 schreef op 10 september 2010 @ 11:17:

[...]

S goed hoor, als je meer foto-werk wil zien, kun je googelen op Reenactment (evt. met Nederland erbij). Enorm veel beeldmateriaal van te vinden.ik heb een aantal evenementen in mijn agenda gezet. Gaaf zeg!
Hasse, we zijn niet meer gegaan, kwam er niet van helaas. Maar ik hoop dat jij fijne dagen hebt gehad! En het ligt zeker in onze bedoeling een andere keer te gaan kijken!
T was ook vanochtend niet bepaald geweldig weer, dus ik snap t wel...

En ja, t was een geweldig weekend. Erg genoten, alhoewel er niet veel deelnemers waren. Ze mochten voor het eerst in het fort zelf schieten, dat was briljant! Ben helemaal kapot en spring zo onder de douche (zalig, dat mis ik wel altijd tijdens zo'n weekendje) en kruip lekker mijn bedje in (die mis ik ook...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven