heb ik bindingsangst? herkenbaar?

30-08-2010 22:51 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik wil graag jullie mening hierover, misschien herkenbaar? Of in het verleden herkenbaar maar nu toch een lange relatie? Let me know

Ik heb 3 relaties achter de rug, waarvan er 2 enigszins op dezelfde manier zijn overgegaan: na +/- 1,5 jaar werd mijn verliefdheid opeens minder, begon ik te twijfelen en te piekeren, en is het daardoor uitgegaan.

Bij de eerste relatie was ik nog erg jong, en we pasten achteraf gezien ook niet bij elkaar. Maar mijn laatste relatie zat echt goed, we pasten geweldig bij elkaar, voelden elkaar goed aan etc. Maar waarom ben ik dan toch weer zo gaan piekeren, zo erg dat ik als ik bij hem was alleen nog maar me rot kon voelen en niet kon eten/slapen etc :S….

Ik ben nu bang dat ik nooit verder zal komen dan de ‘verliefdheidsfase’. Wil ik eigenlijk wel een relatie? Het benauwd me eerlijk gezegd ook wel om op de ‘lange termijn’ te denken in een relatie (Behalve wanneer ik helemaal verliefd dan). Van de andere kant…vind ik het ook enorm benauwend te bedenken dat ik niet in staat ben een lange relatie te hebben…
Hee Yhabibi,

Super bedankt voor al je adviezen en je opbeurende woorden!

Ik hoop dat je gelijk hebt.

Ik ga het maar even proberen te laten rusten. Mocht ik in een eventuele volgende relatie weer zo erg gaan piekeren na de eerste verliefdheid kan ik altijd nog (proffesionele) hulp zoeken.

Jij ook het aller beste!
Graag gedaan.
Bindingsangst. Ik ken het, althans dat dacht ik.

Heb meerdere langere relaties achter de rug (4,5 jaar, 2 jaar en 2,5 jaar). Tussendoor gereisd en veel genoten. Ook in die relaties veel gepiekerd, als de vlinders waren gezakt. Altijd het ``Hellup, is dit het nou`` gevoel en altijd kwam mijn vrijgevochten kant weer naar boven. Omdat relaties altijd worden geidealiseerd (in mijn omgeving) heb ik ook nachtenlang gepiekerd en nagedacht over wat er ``mis`` kon zijn met mij. Vaak gedacht dat ik bindingsangst had en dat werd door mijn omgeving ook altijd beaamd.

Ik was ook heel goed in het zoeken naar redenen, en vooral dat het niet alleen aan mij lag, maar minpunten zoeken bij die ander.

Nu ik 28 ben weet ik dat het absoluut geen bindingsangst was, maar het feit dat hun niet de personen waren met wie ik daadwerkelijk een toekomst zag en er dus niet aan wou werken.

@Sweetaugust: Ik ben het eens met wat er eerder hier is genoemd. Misschien is het een idee om jezelf niet zo te focussen op bindingsangst, maar diep in je hart te kijken of je eigenlijk wel een relatie wilt? Spelen er andere dingen die je heel graag nog wilt doen? Bij mij was het altijd die ``Ik wil heel graag reizen, maar dan alleen`` drang die het uiteindelijk won.

Ik heb geleerd dat als je je niet kunt binden, en dat ook kunt toegeven, dat het niet ligt aan het feit dat je het niet kunt, maar dat je dat zegt tegen de persoon met wie je het niet wilt.

``Ik ben niet klaar voor een relatie`` is hetzelfde als ``Ik wil wel een relatie, maar niet met jou``.

Misschien dat je die overweging eens kunt nemen?

Er komt vanzelf iemand bij wie je niet wegrent, die je accepteert in het totaalpakket en wie het waard is om jezelf volledig aan te geven en ook te binden en samen dezelfde doelen nastreven en aan werken. Mocht je dan nog zo erover zitten, dan is verlatingsangst meer van toepassing lijkt mij.

Heel veel sterkte en succes!
.
Heej Sunshine!

Bedankt voor je lange bericht!

Hoe zit het dan nu met jou? Ben je iemand tegengekomen aan wie je je wel kunt/wilt binden? Of geniet je van het single zijn?

Of ik een relatie wil? Goede vraag, ik weet het op het moment eigenlijk niet meer. Ik wil alleen een relatie met iemand met wie ik het ook écht wil. (of klinkt dat te vaag). En met mijn ex heb ik dat gevoel wel echt gehad, alleen het ging ook weer weg helaas (en hoe :S)

Ondanks alle vrije ontwikkelingen de laatste deccenia denk ik dat onze maatschappij toch nog meestal gericht is op de standaard relatie vorm (huisje/boompje/beestje). Niet slecht, maar wel vervelend als je soms het gevoel heb dat je daar niet in past. Ik zou het een stuk minder erg vinden vrijgezel te zijn als een groot deel van de rest niet allemaal in koppeltjes rondliep.

Toch ben ik na mijn laatste relatie toch ook zeker wel de meerwaarde van een vaste relatie gaan waarderen/beseffen. (single zijn is heel leuk zolang je succesvol en gezond bent, maar ik weet ook wel dat dat geen reden zou moeten zijn om een relatie aan te gaan).

Dus de conclusie is eigenlijk, dat ik het niet weet! maar ik ben blij met je berichtje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven