Werk & Studie alle pijlers

Full time opnemen, mag dat?

10-09-2010 13:38 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Misschien weet iemand hier dit, zat wel te twijfelen tussen werk en studie of geld en recht maar aangezien het om werk gaat toch maar hier.

Ik werk in een callcenter en ons management heeft aangegeven te willen starten met het full time opnemen van alle inkomende en uitgaande gesprekken. Nu worden al een aantal; gesprekken per dag opgenomen voor kwaliteits redenen. Het full time opnemen heeft te maken met veiligheidsredenen. Er komen nl soms bedreigingen bij ons binnen en nu moet een medewerker die handmatig opnemen waardoor lang niet altijd het hele gesprek wordt opgenomen.

Wat ik me alleen afvraag is of dit wel mag, het lijkt me nogal een inbreuk op de privacy van de medewerkers. Ik heb gegoogled om te zoeken naar wetgeving maar vond voornamelijk artikelen van minimaal 5 jaar geleden.

Is hier misschien iemand die weet of dit wettelijk wel mogelijk is?

Alvast bedankt voor de reacties.
Het mag alleen als het aan het begin van het gesprek wordt vermeld volgens mij.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mag ik vragen waarom je daar bezwaar tegen zou hebben? Inbreuk op de privacy van de medewerkers? Ik geloof dat ik het niet helemaal snap...
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben (om maar even de waarde van mijn mening aan te geven...) dat dit inderdaad niet mag.
Volgens mij mag het alleen als je aan het begin van het gesprek toestemming vraagt aan de (potentiele) klant.
Ja hoor mag. Bij het callcenter van het bedrijf waar ik werk doen ze het ook.

Edit: het wordt wel allemaal opgenomen maar niet gebruikt. Pas zodra er reden is om iets na te luisteren doen ze dat. Er is wel een speciaal document voor opgemaakt waarin de spelregels staan, zal wel niet iets algemeens zijn.
Waar ik werk wordt ook alles opgenomen, en weten de mensen die je aan de lijn hebt van niks. Pas bij een order wordt er benoemd dat het gesprek wordt opgenomen.

Dat is om "trainingsdoeleinden"
Ik zou het nl als klant totaal ongepast vinden als mijn gesprekken opgenomen worden, terwijl ik er niks van weet.

Veelal wordt dat vooraf ook gezegd. vaak wordt er dan bij gemeld dat het voor interne trainingen, niet commerciele doeleinden, veiligheid of wat dan ook opgenomen gaat worden.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Of het vanuit jou werknemers positie mag moet je misschien even bij de OR neerleggen?

Als klant zou ik er niet blij mee zijn dat alles word opgenomen.

Ik heb liever dat ze mijn klacht serieus nemen of me niet zo lang in de wacht zetten/doorschakkelen.
@TO, wil je de vraag beantwoord zien vanuit het perspectief van de consument of dat van de werknemer?
Waarom zou dat niet kunnen met de privacy van de medewerker? Bij mij op het werk is 24/7 camerabewaking aanwezig, ik vind dat geen inbreuk op mijn privacy hoor.

Lekker boeiend. Zolang je niks doet waar je problemen mee kunt krijgen als de baas het hoort, maakt het toch niets uit?
668, the neighbour of the Beast
http://www.cbpweb.nl/downloads_uit/z2004-1635.pdf

Hier staat wel een en ander in uitgeschreven, maar door alle juridische termen (mooie volzinnen) weet ik nu niet precies wat de conclusie is.
quote:horekaatje schreef op 10 september 2010 @ 13:38:

Hallo,

Misschien weet iemand hier dit, zat wel te twijfelen tussen werk en studie of geld en recht maar aangezien het om werk gaat toch maar hier.

Ik werk in een callcenter en ons management heeft aangegeven te willen starten met het full time opnemen van alle inkomende en uitgaande gesprekken. Nu worden al een aantal; gesprekken per dag opgenomen voor kwaliteits redenen. Het full time opnemen heeft te maken met veiligheidsredenen. Er komen nl soms bedreigingen bij ons binnen en nu moet een medewerker die handmatig opnemen waardoor lang niet altijd het hele gesprek wordt opgenomen.

Wat ik me alleen afvraag is of dit wel mag, het lijkt me nogal een inbreuk op de privacy van de medewerkers. Ik heb gegoogled om te zoeken naar wetgeving maar vond voornamelijk artikelen van minimaal 5 jaar geleden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Aangenomen dat de gesprekken die gevoerd worden volledig zakelijk zijn en geen privégesprekken onder werktijd, vraag ik me af waar precies de privacy van medewerkers in het geding is?

En als het gaat om bedreigingen volledig te kunnen registreren teneinde de bedreiger te kunnen bestraffen, lijkt het me toch juist in het voordeel van diezelfde medewerkers?

Of bedoel je inderdaad de consument, waar je (dan mogelijk abusievelijk) medewerkers schrijft?
Wat Tia zegt dus.

En ik snap dus echt niet dat iemand die niets te verbergen heeft moeite heeft met dat opnemen. Net als bij mij op het werk dus het cameratoezicht. Big deal, toch?
Volgens mij zegt het CPB (college bescherming persoongegevens) dat het monitoren van gesprekken zo veel mogelijk beperkt moeten blijven ivm de privacy van de medewerker/klant. En dat wanneer het wel noodzakelijk is om een periode achtereen continue te gaan opnemen dit kenbaar moet worden gemaakt aan degene die opgenomen moeten worden. En de OR dient wel in deze beslissing gekent te worden.
@ Marels, het gaat er niet om of je wat te verbergen hebt, het gaat er om of het mag!
quote:Marels schreef op 10 september 2010 @ 14:01:

Wat Tia zegt dus.

En ik snap dus echt niet dat iemand die niets te verbergen heeft moeite heeft met dat opnemen. Net als bij mij op het werk dus het cameratoezicht. Big deal, toch?

De wet is heel wat minder toeschietelijk dan jij zou zijn. De werkplek wordt beschouwd als een plek waar sprake zou moeten zijn van enige mate van privacy voor de werknemer. Vandaar dat het controleren van e-mail, opnemen van gesprekken, filmen van werknemers en doorzoeken van tassen & kluisjes aan strenge eisen is verbonden.

Dat laat onverlet dat je op persoonlijke titel van mening kunt zijn dat de maatregelen waarover TO spreekt geen onredelijke inperking vormen van haar rechten.
Ik snap het ook niet goed, privacy van medewerkers? Je hebt toch niks te verbergen? Anders doe je je werk niet goed.
Waarom wil je uberhaupt in een call-centre werken? Vreselijk om al die mensen ongevraagd lastig te vallen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:horekaatje schreef op 10 september 2010 @ 13:38:

Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties.Callcenters zijn ook vreselijk irritant. Bellen ook altijd onder etenstijd, dan zijn de mensen chagrijnig want dan hebben ze honger! moet je niet zeuren over chagrijnige mensen
Opnemen telefoongesprekken op de werkplek.

Wellicht bent u van plan om telefoongesprekken van uw werknemers op te nemen. Het opnemen van telefoongesprekken is niet toegestaan, tenzij u aan een aantal voorwaarden voldoet. Een werknemer heeft het recht om op de werkplek in beperkte mate gebruik te maken van de telefoon voor privé-communicatie. U behoort de privacy van die contacten te waarborgen. Meeluisteren valt niet onder het bereik van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en wordt dus niet in dit informatieblad behandeld. Ook de situatie waarin een particulier zijn telefoongesprekken met een organisatie opneemt, valt niet onder het bereik van de Wbp. Een particulier gebruikt de opnamen namelijk slechts voor persoonlijke doeleinden.

Het opnemen van telefoongesprekken is slechts toegestaan als het noodzakelijk is voor de behartiging van uw gerechtvaardigd belang. U dient een privacytoets uit te voeren. Dit betekent dat u de belangen en rechten van de werknemers dient af te wegen tegen uw belang bij het opnemen van telefoongesprekken. Deze belangenafweging moet u kunnen verantwoorden tegenover de werknemers, de ondernemingsraad (OR) en eventueel het CBP of de rechter.

Gerechtvaardigd belang

De telefoon is in het zakelijke verkeer onmisbaar. Zo worden financiële transacties via de telefoon afgesloten en vindt er veel informatieverstrekking via de telefoon plaats. In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn dat de zakelijke telefoongesprekken worden opgenomen. Denk hierbij aan de kwaliteitsverbetering van de telefonische dienstverlening door de werknemers in een callcenter. Maar opnames kunnen ook dienen als bewijsmateriaal bij een vermoeden van fraude door een werknemer of bij het behandelen van een klacht van een klant. U moet hiervoor echter wel een voldoende gerechtvaardigd belang hebben. Ook moet u zich afvragen of er niet minder vergaande methodes zijn om het doel te bereiken.

Voorwaarden en beperkingen

Indien een werknemer of een groep werknemers ervan verdacht wordt de regels te overtreden, kan gedurende een vastgestelde (korte) periode gerichte controle op de zakelijke telefoongesprekken plaatsvinden. Controle beperkt zich in principe tot de gegevens over het telecommunicatieverkeer. Dat zijn gegevens die informatie geven over wanneer en met wie iemand telefoneert. Alleen indien noodzakelijk mag er controle op de inhoud plaatsvinden.

In het geheim opnemen van een telefoongesprek is alleen toelaatbaar bij bedreigingen en bommeldingen en bij verdenking van strafbaar gedrag, zoals het naar buiten brengen van bedrijfsgeheimen. U mag dit alleen doen als een andere, minder ingrijpende wijze (bijvoorbeeld het nemen van preventieve maatregelen) niet meer mogelijk is. Bij geheime opnames moet u voldoende waarborgen treffen, zoals een onrechtmatige toegang tot de opnames verhinderen en het automatisch laten vernietigen van de opnames indien niet is gebleken dat er sprake is van strafbaar gedrag. In het algemeen geldt dat opnames van telefoongesprekken niet langer bewaard mogen worden dan noodzakelijk, bij voorkeur niet langer dan zes maanden.

Het doorlopend opnemen van telefoongesprekken is noodzakelijk bij sommige vormen van dienstverlening, zoals bij telefonische beursorders. Het noodzakelijke bewijs van de totstandkoming van de overeenkomst kan daarbij niet op een andere, minder bezwarende wijze worden geleverd. Wel dient dan te zijn gewaarborgd dat de verkregen opnames niet worden gebruikt voor andere doelen zoals het begeleiden of beoordelen van het personeel.

U moet uw werknemers van tevoren informeren over het opnemen, bijvoorbeeld door een geluidssignaal bij de start van elke opname. Eenmalig de werknemers informeren bij het in dienst treden is dus niet afdoende. Over het opnemen van gesprekken voor klachtafhandeling of bewijsvoering dienen ook de klanten in het algemeen vooraf te worden geïnformeerd.

De telefoongesprekken van ondernemingsraadsleden, bedrijfsartsen en andere medewerkers met een vertrouwensfunctie zijn in beginsel uitgesloten van controle. Nadere informatie over de voorwaarden voor het opnemen van telefoongesprekken op de werkplek kunt u vinden in het rapport Als de telefoon wordt opgenomen.

Rol van de ondernemingsraad

In de Wet op de ondernemingsraden staat dat de OR instemmingsrecht heeft over een besluit om gebruik te maken van een personeelsvolgsysteem én over privacyregels voor dat gebruik. Het opnemen van telefoongesprekken van de werknemers mag dus alleen met instemming van de OR. In organisaties waar geen OR is, moet het personeel in elk geval worden voorgelicht over de doeleinden waarvoor en de situaties waarin gesprekken worden opgenomen. Een werkgever die incidenteel telefoongesprekken opneemt, moet dit met de OR bespreken. Bij het uitoefenen van het instemmingsrecht kan de OR gebruik maken van de brochure Privacy: checklist voor de ondernemingsraad. Deze checklist biedt een handreiking voor de OR bij het realiseren van een passend niveau van privacybescherming in de organisatie.

Melding van controle telefoongesprekken

Op grond van de Wbp hebben bedrijven en organisaties onder meer de verplichting om geautomatiseerde verwerkingen van persoonsgegevens te melden bij het CBP. Niet-geautomatiseerde verwerkingen hoeven doorgaans niet gemeld te worden. Een aantal gegevensverwerkingen is vrijgesteld van de meldingsplicht. Zo bevat artikel 34 van het Vrijstellingsbesluit een vrijstelling voor de verwerkingen van persoonsgegevens vanwege het gebruik van communicatieapparatuur die ter beschikking wordt gesteld aan werknemers. Als verwerkingen worden gebruikt met het oog op bijvoorbeeld personeelsbeoordeling of prestatiemetingen, is een vrijstelling niet mogelijk.

Rechten van de werknemer

Op grond van de Wbp heeft een werknemer recht op informatie over, inzage in, aanvulling, verbetering, verwijdering en afscherming van zijn persoonsgegevens. Ook kan een werknemer verzet aantekenen tegen het gebruik van zijn gegevens door u. Nadere informatie hierover kunt u vinden in het informatieblad Rechten van de betrokkene.

Als een werknemer vragen of klachten heeft

Een werknemer moet met vragen of klachten altijd eerst naar u komen. Daarna kan de werknemer zijn vragen of klachten voorleggen aan het CBP. Informatie over bemiddeling door het CBP vindt u in het informatieblad Bemiddeling door het CBP inzake uw gegevensverwerkingen. Informatie over de klachtenbehandeling door het CBP vindt u in het informatieblad Klachtenbehandeling door het CBP.
Kan je hier wat mee TO?
quote:Cacaopoeder schreef op 10 september 2010 @ 14:08:

[...]

Callcenters zijn ook vreselijk irritant. Bellen ook altijd onder etenstijd, dan zijn de mensen chagrijnig want dan hebben ze honger! moet je niet zeuren over chagrijnige mensen

Als je onder etenstijd gebeld wordt kun je of niet opnemen of vriendelijk melden dat het niet uitkomt.

Wat een onzin dat je neit mag zeuren over chagrijnige mensen (terwijl het gaat over bedreigingen notabene) terwijl iemand gewoon werkt voor de kost.

Het wordt steeds gekker. Ik begrijp echt inmiddels wel waarom die Sire spotjes allemaal nodig zijn.
Snap ik, dat het daar niet over gaat.

Maar ik vraag me dan af waarom iemand zich afvraagt waarom het niet zou mogen?

En ik zeg al, ik ZIT in een situatie waarbij veel van wat ik doe opgenomen wordt. Ik vind dat niet erg. Er is een reden dat die camera's er hangen, en het maakt dus niet dat ik me niet op mijn gemak voel. 99% van de tijd ben je je daar neit eens van bewust.

Het ging mij dus niet om wat in de wet staat, maar om waaróm mensen zich zo druk maken zodra iets opgenomen wordt.
niet alle callcenters bellen zelf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven