Poetsbeurten luiheid in studentenhuis *zucht*

10-09-2010 14:57 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag voor de mensen die op kamers hebben gewoond/ nog steeds wonen. Wij werken (keurig meidenhuis) met een schoonmaakrooster. Elke week doet iemand iets. Nou schiet het er bij sommigen nog wel eens bij in. Ik ben meestal degene die er achteraan gaat, ook omdat ik de huisbaas via via ken. Dus ik stuur dan mailtjes rond enzo. Gemeenschappelijke uitgaven komen op een lijst, en dan kijken we eens in het jaar wie er hoeveel heeft uitgegeven en dan delen we dat eerlijk. Maar nu is het vakantie geweest, en je raad het al, de beurten zijn er bij 2 compleet bij in geschoten. Ik ben bang dat als het zo door gaat ik toch zal moeten gaan 'dreigen' met een mail naar de huisbaas, met de vraag om een poets. Maar natuurlijk wil je de sfeer goed houden. Ik heb net het toilet gedaan, en dan echt niet meer dan het hoognodige, want ik begin het zat te worden. Het toiletpapier heb ik expres niet aangevuld. Gewoon omdat ik geen zin heb om hier voor de 7e week verantwoordelijk voor te zijn. Dus nu ben ik (met mijn privé rol) aan het wachten tot er iemand op het idee komt om schijtpapier te gaan halen Hoe gaan jullie om met dit soort dingen? Welke strategie raden jullie mij aan? Thnx voor de tips!
Ik heb een paar jaar in een studentenhuis gewoond en wij waren liever lui dan moe. We huurden met z'n allen iedere week een paar uurtjes een schoonmaakster.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Precies, huur een schoonmaakster.
Niet druk over maken is het enige dat goed is voor je gemoedsrust. En inderdaad, gewoon je privé schijtrol mee naar het toilet. Ik heb zelf nooit in een studentenhuis gewoond, een vriendin wel. En als het daar echt te ranzig voor woorden werd in bijvoorbeeld de keuken dan logeerde ze een paar dagen bij mij totdat de troep opgeruimd was (door degenen die daar volgens rooster verantwoordelijk voor waren). Was nog gezellig ook, ik zat in mijn uppie in een appartement in een vreemd land (kwam toen uit Afghanistan om hier te studeren).

Je kunt je er net zo druk over maken als je wilt, het haalt geen drol uit. En als jullie het er financieel allemaal voor over hebben dan zou ik inderdaad een huishoudelijke hulp zoeken voor 1x per week een halve dag om keuken, badkamer en andere gezamenlijke ruimtes schoon te maken.

Boodschappen als toiletpapier zou je 1x per maand kunnen doen, of nog meer inslaan zodat je er nog langer vanaf bent. En dan gewoon het hele toilet volstouwen met schijtrollen zodat er voorlopig genoeg voorraad ligt?
ja, dat kan ook, hoor. Ik zou er niet mee zitten, dus misschien moet ik ze gewoon voor de keus stellen. Of afwachten tot de huisbaas het doet.
quote:Olivia1975 schreef op 10 september 2010 @ 15:06:

Niet druk over maken is het enige dat goed is voor je gemoedsrust. En inderdaad, gewoon je privé schijtrol mee naar het toilet. Ik heb zelf nooit in een studentenhuis gewoond, een vriendin wel. En als het daar echt te ranzig voor woorden werd in bijvoorbeeld de keuken dan logeerde ze een paar dagen bij mij totdat de troep opgeruimd was (door degenen die daar volgens rooster verantwoordelijk voor waren). Was nog gezellig ook, ik zat in mijn uppie in een appartement in een vreemd land (kwam toen uit Afghanistan om hier te studeren).

Je kunt je er net zo druk over maken als je wilt, het haalt geen drol uit. En als jullie het er financieel allemaal voor over hebben dan zou ik inderdaad een huishoudelijke hulp zoeken voor 1x per week een halve dag om keuken, badkamer en andere gezamenlijke ruimtes schoon te maken.

Boodschappen als toiletpapier zou je 1x per maand kunnen doen, of nog meer inslaan zodat je er nog langer vanaf bent. En dan gewoon het hele toilet volstouwen met schijtrollen zodat er voorlopig genoeg voorraad ligt? haha, goed idee!
Stoor je er niet aan, doe het zelf als je het per se schoon wil hebben, of huur een schoonmaakster.
Een van de redenen waarom ik nooit in een studentenhuis heb gewoond, kan daar dus echt niet tegen en zou er helemaal gek van worden. Goeie tip om een schoonmaker in te huren, tenminste als jullie daar geld voor over hebben.
Ik kan me je frustratie goed voorstellen, maar het klinkt ook wel een beetje kinderachtig om met je prive wc-rol gaan zitten wachten Trommel straks iedereen bij elkaar en vertel op vriendelijke en luchtige manier dat je het graag anders ziet.

En vertel vooral in de ik-vorm --> ik vind het vervelend omdat.... ik ben er niet blij meer, omdat...
quote:keedy schreef op 10 september 2010 @ 15:09:

Een van de redenen waarom ik nooit in een studentenhuis heb gewoond, kan daar dus echt niet tegen en zou er helemaal gek van worden. Goeie tip om een schoonmaker in te huren, tenminste als jullie daar geld voor over hebben.andere zijde: je leert je grenzen kennen. En het is geen keuze hoor, voor de meesten.
We hebben een poosje geen afspraken gehad, werkte niet. Toen een rooster, werkte ook niet. Toen nog een gesprek en ieder eigen taken gegeven die uitgevoerd moesten worden. Werkt redelijk goed. Ik geloof dat iedereen wel tevreden is. Alleen doet iedereen wel alles wanneer hij/zij het zelf nodig vindt. Je gewoon niet te veel ergeren aan dingen (die je zelf eerder schoon zou maken) wil ook wel helpen maar een echt smerige wc is natuurlijk niet prettig.
quote:Bambi_007 schreef op 10 september 2010 @ 15:10:

Ik kan me je frustratie goed voorstellen, maar het klinkt ook wel een beetje kinderachtig om met je prive wc-rol gaan zitten wachten Trommel straks iedereen bij elkaar en vertel op vriendelijke en luchtige manier dat je het graag anders ziet.

En vertel vooral in de ik-vorm --> ik vind het vervelend omdat.... ik ben er niet blij meer, omdat...thnx, will do. Doe ik maandag meteen, op dit moment ben ik de enige...
Of neem idd een poetsvrouw en verzamel voldoende toiletpapier. Ik zou geen mail gaan sturen naar de huisbaas en er zeker niet mee dreigen. Lijkt me niet zo goed voor de onderlinge sfeer....
Ik zat tijdens mn studie net 4 jongens in n huis. Zou je denken dat het een bende was, maar niet dus...

Ons rooster was ongeveer zoiets: toilet / keuken / woonkamer / badkamer (inc. boven verdieping stofzuigen). 5 personen, 4 taken, dus elke week was er 1 persoon "vrij". De tijd om een taak te voltooien liep van maandag 00:00 t/m zondag 23:59. Schema hing in het toilet, als iemand zn taak niet had gedaan, moest hij/zij (die 'zij' was ik dus ) de daarop volgende week alles doen.

Dat gebeurde mss 3x per jaar. En zo werkte het voor ons...

Na 4 jaar kwam ik in een huis met meiden...... en dat was echt een zwijnenstal. De een trok niet door (!), de ander had anorexia en kotste in de douche.... Brrrrr.... Ranzig huis was dat
Aah tuurlijk, tis weekend! Oke...veel succes! Hoop dat je er iets mee gaat bereiken
Bij ons hielp het nog wel eens om met zijn allen de boel eens heel goed onder handen te nemen.

Dan was daarna het bijhouden wat minder werk. Dat dan wel volgens rooster.

Maar een beetje smerig blijft het altijd wel.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Wij hebben een huisrekening, eens in het half jaar wordt hier door iedereen een bedrag op gestort en daar worden alle huisboodschappen van betaald. Als iemand het voorschiet van zijn eigen geld krijgt hij dit meteen terug.

Verder hebben wij ook een schoonmaakrooster. Als je een keer je beurt niet doet, omdat je geen zin hebt of omdat je niet kan moet je 5 euro geven aan de persoon die de beurt overneemt of de week erna doet.

Werkt prima
Je er niet te veel aan ergeren is wel de allerbeste tip denk ik. Iig tot de eerste tentamenweek. Dat waren de weken dat ons studnetenhuis spik en span was wegens studie ontwijkend gedrag.
quote:Soppie300 schreef op 10 september 2010 @ 15:10:

[...] En het is geen keuze hoor, voor de meesten.Je hebt altijd een keuze.
In het 1e huis waar ik zat hadden we op vrijdag middag een 'schoonmaakuurtje'. Overal de radio aan en al mee lallend ff door het huis racen met de stofzuiker en de plee's poetsen.
Gewoon proberen om je er niet aan te ergeren, want dan kost t alleen maar meer energie.

Zelf woon ik ook in een studentenhuis en schoonmaken gaat best wel ok. Soms wat minder, soms wat beter. En soms heb ik zelf ook geen zin en dan stel ik het een paar dagen uit. En soms vind ik het zo vies dat ik een keer extra schoonmaak.
quote:duploo schreef op 10 september 2010 @ 15:16:

Je er niet te veel aan ergeren is wel de allerbeste tip denk ik. Iig tot de eerste tentamenweek. Dat waren de weken dat ons studnetenhuis spik en span was wegens studie ontwijkend gedrag.
ik zit met hetzelfde als jij, ik ben vrijwel de enige die iets doet.
Wij woonden met 15 en hadden een schoonmaakrooster met boetes. Je mocht je taak doen tot zondagavond 0:00 en als het dan niet gebeurd was, kreeg je een boete (10 euro geloof ik).

Alle boetes gingen in de pot en daar gingen we dan iets leuks van doen 1 x per jaar.

Overigens waren er ook altijd mensen om taken mee te ruilen en 1 luie huisgenoot liet zijn taak altijd door anderen doen (tegen betalen van 5 euro). Hij geen boete en die anderen verdienden 5 euro voor even iets poetsen.
quote:keedy schreef op 10 september 2010 @ 15:19:

[...]

Je hebt altijd een keuze.onzin. Als je op een gegeven moment alleen nog maar ruzie hebt thuis of je ouders 300km verderop wonen is op kamers gaan geen keuze. Je bent toch niet écht zo wereldvreemd mag ik hopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven