Werk & Studie alle pijlers

Full time opnemen, mag dat?

10-09-2010 13:38 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Misschien weet iemand hier dit, zat wel te twijfelen tussen werk en studie of geld en recht maar aangezien het om werk gaat toch maar hier.

Ik werk in een callcenter en ons management heeft aangegeven te willen starten met het full time opnemen van alle inkomende en uitgaande gesprekken. Nu worden al een aantal; gesprekken per dag opgenomen voor kwaliteits redenen. Het full time opnemen heeft te maken met veiligheidsredenen. Er komen nl soms bedreigingen bij ons binnen en nu moet een medewerker die handmatig opnemen waardoor lang niet altijd het hele gesprek wordt opgenomen.

Wat ik me alleen afvraag is of dit wel mag, het lijkt me nogal een inbreuk op de privacy van de medewerkers. Ik heb gegoogled om te zoeken naar wetgeving maar vond voornamelijk artikelen van minimaal 5 jaar geleden.

Is hier misschien iemand die weet of dit wettelijk wel mogelijk is?

Alvast bedankt voor de reacties.
quote:Cacaopoeder schreef op 10 september 2010 @ 14:15:

Je moet gewoon niet verwachten dat je door iedereen met respect wordt behandeld in zo'n baantje. Vaak zijn het ook irritante tieners die veel willen verdienen, want dat kan bij callcenters. Hoe vaak komen die bedrijven wel niet op tv vanwege oplichting e.d.

Dan begrijp ik dat de mensen niet zo aardig meer blijven. Ik zeg niet dat bedreigen mag, ik zeg dat je niet moet zeuren als mensen chagrijnig doen.

Ik mag toch hopen dat jij het verschil kent tussen chagrijnig reageren of reageren met bedreigingen.

TO heeft het niet over gesprekken opnemen omdat sommige mensen zo chagrijnig reageren, maar omdat ze bedreigingen uiten.
quote:whopper schreef op 10 september 2010 @ 14:20:

[...]

Nou dan doe je toch echt iets verkeerd. Ik heb er zelden last van en als ik ze toch per ongeluk aan de lijn heb dan zta ik ze beleefd te woord. Nog nooit een onvriendelijk woord gevallen, van beide kanten......Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd niet echt vriendelijk reageer... Onbeschoft ook niet, maar echt vriendelijk, nee dat is er bij mij inmiddels ook af wanneer zij 'nee bedankt', geen interesse' niet begrijpen.
Bedankt voor alle reacties. Om even vast een paar misverstanden uit de weg te ruimen we zijn een inbound call center en bellen dus zelden zelf uit (alleen als er iets is fout gegaan) en de genoemde bedreiginging zijn aangaande ons product en niet onszelf.

Ik heb zeker een hoop aan de reacties, mijn eigen mening hierover is ook niet zozeer belangrijk maar puur de wettelijke regels. Ik heb er nl geen probleem mee als ik continue wordt getapet, ik ben vanwege de redenen zelfs voorstander. Maar ik vraag me dus af of het volgens de nederlandse wetgeving wel mag.

En ja het ligt nu bij de OR en die winnen ook informatie in, maar ik vroeg me af of of hiet toevallig iemand was die het toevallig met zekerheid wist.
quote:Jippertje schreef op 10 september 2010 @ 14:47:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd niet echt vriendelijk reageer... Onbeschoft ook niet, maar echt vriendelijk, nee dat is er bij mij inmiddels ook af wanneer zij 'nee bedankt', geen interesse' niet begrijpen. dat begrijpen ze wel, maar in het script staat dat je het dan toch nog 1 of 2 keer moet proberen. Als ze bij ieder telefoontje gelijk nee accepteren, liggen ze er al heel snel uit hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 10 september 2010 @ 15:14:

[...]

dat begrijpen ze wel, maar in het script staat dat je het dan toch nog 1 of 2 keer moet proberen. Als ze bij ieder telefoontje gelijk nee accepteren, liggen ze er al heel snel uit hoor Dus ze worden gepusht door een script om zich irritant en vervelend op te stellen.
quote:wrikkelgat schreef op 10 september 2010 @ 15:15:

[...]

Dus ze worden gepusht door een script om zich irritant en vervelend op te stellen.Google op 'tegenscript' en je kunt met gelijke munt terugbetalen.
quote:wrikkelgat schreef op 10 september 2010 @ 15:15:

[...]

Dus ze worden gepusht door een script om zich irritant en vervelend op te stellen. yep

een outboundcallcenter draait puur op targets en vaak interesseert het een bedrijf niet hoe je die haalt, als je ze maar haalt. Natuurlijk zeggen ze iets anders als er klachten zijn, maar zo werkt het gewoon
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dat tegenscript zullen ze zelf ook wel niet waarderen :P
quote:horekaatje schreef op 10 september 2010 @ 15:12:

Bedankt voor alle reacties. Om even vast een paar misverstanden uit de weg te ruimen we zijn een inbound call center en bellen dus zelden zelf uit (alleen als er iets is fout gegaan) en de genoemde bedreiginging zijn aangaande ons product en niet onszelf.

Ik heb zeker een hoop aan de reacties, mijn eigen mening hierover is ook niet zozeer belangrijk maar puur de wettelijke regels. Ik heb er nl geen probleem mee als ik continue wordt getapet, ik ben vanwege de redenen zelfs voorstander. Maar ik vraag me dus af of het volgens de nederlandse wetgeving wel mag.

En ja het ligt nu bij de OR en die winnen ook informatie in, maar ik vroeg me af of of hiet toevallig iemand was die het toevallig met zekerheid wist.

Duidelijk. Ik denk dat jij (en de OR met jou) het meest heeft aan de opmerkingen van Boarn en Wuiles in dit topic aangaande de wet- en regelgeving en de voorwaarden waaraan eea moet voldoen om daar in te vallen.

Succes!
quote:horekaatje schreef op 10 september 2010 @ 15:12:

En ja het ligt nu bij de OR en die winnen ook informatie in, maar ik vroeg me af of of hiet toevallig iemand was die het toevallig met zekerheid wist.Wet Bescherming Persoongegevens (WBP) geeft aan dat dit maar in beperkte mate mag. Het CBP is een orgaan wat toezicht houd op naleving van deze wet en deze wijst het in eerste instantie dus ook af.
Op mijn werk worden al mijn telefoongesprekken opgenomen. Ik werk bij een grote organisatie waar dit bij meerdere functies het geval is. Dus ik schat zo dat het wettelijk wel mag (dit is nl geen organisatie die makkelijk regels/wetten aan haar laars lapt).

Overigens worden de opnames vrijwel nooit afgeluisterd heb ik begrepen. Dit gebeurt alleen als daar echt aanleiding toe is en daarvoor moet je weer een bepaalde procedure doorlopen. En ik denk dat daar hem ook de kneep zit. Het opnemen is niet zo'n probeem wettelijk gezien volgens mij, maar het afluisteren en daar wat mee doen, daar zijn volgens mij strengere regels voor.

Ik heb er geen problemen mee. Ik heb niets te verbergen, ze luisteren maar af.

Ik snap je opmerking over privacy van medewerkers ook niet zo. Je bent aan het werk en voert dus alleen telefoongesprekken vanuit je functie (met klanten dus) en dat heeft toch niets met jou privacy te maken. Dat zou het zijn wanneer je privé-gesprekken afgeluisterd worden. Maar die behoor je niet op kosten van je werkgever te plegen. En natuurlijk gebeurt dit in praktijk best wel een keertje en dat vinden de meeste werkgevers ook helemaal geen probleem, zolang dit naar redelijkheid gebeurt. Maar als jij niet wilt dat je werkgever dat hoort, moet je dus geen privé-gesprekken via de telefoon van je werk voeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven