Werk & Studie alle pijlers

Opleidingen op je CV

12-09-2010 11:39 39 berichten
De laatste tijd kijk ik voor de lol wel eens naar CV's op Linkedin. Heel vaak zie ik dan een rits cursussen en trainingen bij iemand staan waarvan de waarde niet duidelijk is. Ik merk dat het toch op een bepaalde manier indruk op me maakt dát er veel opleidingen staan, misschien wel meer dan bij iemand die alleen een enkele HBO-opleiding heeft vermeld. Ik vraag me daarom af of het door een werkgever positief wordt gewaardeerd als je veel opleidingen en trainingen vermeldt, ook al is de status er van onduidelijk? Of werkt dit juist tegen je?
Maar voegt het ook iets toe?
Alle reacties Link kopieren
Internationale opleidingen zoals CIA en ACCA ed, zijn die uberhaupt geaccrediteerd?

Volgens mij ook niet maar enorm waardevol.
Ja, ik vind het iets toevoegen.

Als je bewijs van spreken controller bent is bijv, een cursus Swift van belang voor je werkgever en je toekomstige werkgever, die cursus massage niet.
quote:Snormel schreef op 12 september 2010 @ 13:20:

Bepaalde trainingsinstituten hebben een goede naam opgebouwd zónder accreditatie van de overheid, en die opleidingen kun je prima op je CV zetten.Het gaat dus om de naam van het trainingsinstituut?
Gaat het er niet ook voor een deel om dat je gewoon eerlijk bent over de cusrsussen? Naast de relevantie natuurlijk.
quote:saudade schreef op 12 september 2010 @ 13:47:

[...]

Het gaat dus om de naam van het trainingsinstituut?

Het gaat om

a: dat de cursus relevant is voor je werk.

b: dat de werkgever weet dat de cursusaanbieder cursussen van een fatsoenlijk niveau aanbiedt.

Als punt a en b allebei in orde zijn is de cursus niet twijfelachtig en biedt het meerwaarde op je cv.

Van een cursus Leidinggeven bij Schouten en Nelissen wéét een werkgever ongeveer wat het voorstelt. Van een cursus Leidinggeven in je plaatselijke buurthuis weet hij dat niet.

Het gaat niet om het naampje an sich, het gaat er om dat iedereen weet wat Schouten en Nelissen ongeveer aanbiedt.

(ik heb het idee dat ik nu drie keer hetzelfde heb uitgelegd)
quote:zusenzoo schreef op 12 september 2010 @ 13:47:

Ja, ik vind het iets toevoegen.

Als je bewijs van spreken controller bent is bijv, een cursus Swift van belang voor je werkgever en je toekomstige werkgever, die cursus massage niet.Wat is een bewijs van spreken controller?
Ik bedoel niet extreme dingen als cursussen vingerverven en cursussen aan een buurthuis.

Wat ik bedoel is of een werkgever een leergang aan Schouten en Nelissen hetzelfde waardeert als bijvoorbeeld een master aan de Erasmus Universiteit. Uit jullie antwoorden krijg ik tot nu toe het idee dat het blijkbaar zo is, en het niet tegen je werkt als je tien van dat soort cursussen op je profiel zet. Nog andere meningen? Of is iedereen unaniem?
quote:saudade schreef op 12 september 2010 @ 16:53:

Ik bedoel niet extreme dingen als cursussen vingerverven en cursussen aan een buurthuis.

Wat ik bedoel is of een werkgever een leergang aan Schouten en Nelissen hetzelfde waardeert als bijvoorbeeld een master aan de Erasmus Universiteit. Uit jullie antwoorden krijg ik tot nu toe het idee dat het blijkbaar zo is, en het niet tegen je werkt als je tien van dat soort cursussen op je profiel zet. Nog andere meningen? Of is iedereen unaniem?

De waarde van een opleiding of cursus wordt niet alleen bepaald door het opleidingsinstituut. De inhoud en het niveau van de stof zijn veel belangrijker. Die zijn geborgd door erkenningen en accreditaties. Als werkgever weet je doorgaans een opleiding of cursus prima op waarde te schatten. En als ik dat een keer niet weet dan kan ik dat onderzoeken. Bovendien, hoe vervelend jij het ook mag vinden dat ik dit zeg, noem je nogal wat gerenommeerde opleidingsinstituten in een adem met fabrieken van hobby-diploma's.

Dus hoewel SN een prima opleidingsinstituut is kan een cursus timemanagement bij SN niet vergeleken worden met een Master Bedrijfskunde aan de EUR. Een master van SN kan onder voorwaarden weer wel worden vergeleken met de master van een ander opleidingsinstituut.
quote:saudade schreef op 12 september 2010 @ 16:53:

Als het geronommeerde, relevante opleidingen betreft denk ik niet het tegen je werkt wanneer je die allemaal op je CV zet. Waarom zou dat nou tegen je werken? Dat is toch juist iets goeds?

Een leergang van SN vergelijken met een master aan de Erasmus is een beetje appels met peren vergelijken.
Sowieso vind ik het niet raar om AL je cursussen en opleidingen op linkedIn te zetten. Mocht je gericht solliciteren, dan pas je je cv waarschijnlijk wel aan, aan de functie. (En nee, daarmee bedoel ik niet bijverzinnen, maar wel selecteren wat belangrijk is voor die functie en die cursus sites bouwen hoeft er niet op als je solliciteert als verpleegkundige oid'
quote:saudade schreef op 12 september 2010 @ 16:53:Wat ik bedoel is of een werkgever een leergang aan Schouten en Nelissen hetzelfde waardeert als bijvoorbeeld een master aan de Erasmus Universiteit. Uit jullie antwoorden krijg ik tot nu toe het idee dat het blijkbaar zo is,

Ik herhaal nog even wat ik zei: Dat het geen bachelors of masters zijn, heeft daar niks mee te maken. Dat is gewoon een heel andere tak van sport.

Dus nee, een werkgever zal een cursus niet hetzelfde waarderen als een Master.
quote:Snormel schreef op 12 september 2010 @ 15:43:

[...]

Het gaat om

a: dat de cursus relevant is voor je werk.

b: dat de werkgever weet dat de cursusaanbieder cursussen van een fatsoenlijk niveau aanbiedt.

Als punt a en b allebei in orde zijn is de cursus niet twijfelachtig en biedt het meerwaarde op je cv.

Van een cursus Leidinggeven bij Schouten en Nelissen wéét een werkgever ongeveer wat het voorstelt. Van een cursus Leidinggeven in je plaatselijke buurthuis weet hij dat niet.

Het gaat niet om het naampje an sich, het gaat er om dat iedereen weet wat Schouten en Nelissen ongeveer aanbiedt.

(ik heb het idee dat ik nu drie keer hetzelfde heb uitgelegd)

Bovendien heb je naast bijv. NVAO, CROHO en PHBO erkenningen ook erkenningen, lidmaatschappen en registers op het gebied van trainingen. Zoals bijv. CRKBO, Cedeo, Boaborea etc. Daarnaast hanteren veel brancheorganisaties (bijv. voor loopbaanadvies, organisatieadvies of coaching) ook nog erkenningen.

En ook hiervoor geldt: wat is zo'n erkenning waard? Maar dat geldt ook voor NVAO bijv.
Wat overigens een verschil is tussen de bachelor/master van bijv. de NCOI of SN en die van een universiteit of HBO-instelling zoals bijv. EUR is dat die van de NCOI bijv. meer gericht zal zijn op het bedrijfsleven, men er bep. werkervaring voor zal moeten hebben en dat is bij een andere studie vaak niet zo. Dit kán ook een reden zijn waarom het voor werkgever- en nemer waardevoller is/kan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven