NS-prijzen

16-09-2010 21:34 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er moet me echt even iets van het hart.

Nu ik student-af ben en dus geen OVjaarkaart meer heb, vallen de prijzen voor een treinkaartje me echt heel vies tegen. Ik vind het echt belachelijk dat een retourtje meer kost dan de benzine die je voor hetzelfde aantal kilometers kwijt bent. Dat is toch geen stimulatie voor mensen om (milieubewust) voor het openbaar vervoer te kiezen!

Ja je kunt een kortingskaart kopen, maar die is voor 9.00 uur niet geldig. Veel mensen tegelijk vervoeren zou toch juist goedkoper moeten zijn, dat is toch het hele idee lijkt me zo?!?!

Ben benieuwd of er iemand een argument kan noemen wat mij overtuigd dat het niet absurd duur is.
Bij ons vorige huis was 1 auto per volwassen gezinslid gewoon een noodzaak. De vier bussen in het uur waren na tien jaar afgekalfd tot 4 bussen PER DAG !!!!!

Dus nee, geen OV als je daar woont en halve dagen werkt.

Nu zijn we verhuisd, en hebben we 1 auto de deur uitgedaan om de hypotheek te betalen. We wonen op fietsafstand van het werk, en hebben we geïnvesteerd in een goed regenpak. Gelukkig kan ik wel op het werk douchen, anders deed ik het echt niet.

Ik kan over mijn nek gaan van dat grachtengordelgelul dat alle auto's zo snel mogelijk verboden moet worden, en vooral véél duurder.

Die mensen kiezen er toch zelf voor om 15 jaar op een wachtlijst te staan voor een parkeervergunning ?

Lekker makkelijk om dan anderen af te bekken die niet alle voorzieningen voor de deur hebben.
Tja, al die kortingkaarten moeten toch ergens van betaald worden... Dus degene die af-en-toe eens reist, of op momenten dat er veel mensen tegelijk reizen, zijn de klos.

NS heeft wel een punt, denk ik, dat ze liever zouden zien dat mensen meer gespreid over de dag reizen. Uiteraard is dat niet realistisch. Maar dat betekent wel dat het materieel duurder wordt omdat op grote delen van de dag allerlei vrijwel lege stellen rondreiden. Of materieel zelfs stilstaat. En dan volgt de bekende marktwerking wetmatigheid: vraag > aanbod = prijs gaat omhoog. Zelfs concurrentie zou hier niet tegen helpen.

Openbaar vervoer is niet het ei van Columbus dat in alle omstandigheden het meest voordelig is. Zeker in gebieden waar weinig mensen zijn. De afstanden te groot zijn. De vraag te onregelmatig is. Is het voordeliger om een taxi-systeem op te zetten (vervoer op afroep). Of te zorgen dat mensen hun eigen vervoer hebben.

Dan heb je geen grote vervuilings- en geldverliesposten door leeg rondrijdend materieel. En er is een grens, namelijk, dat als openbaar vervoer te weinig rijdt, je er niets meer aan hebt. Hier in de buurt zijn nog wel van die dorpjes waar slechts 2 x per dag een bus langs komt. Echt van die "veeg"-bussen, die overal langsgaan, zodat je een uur doet over een stukje waar je met de auto 10 minuten over doet. Vaker rijden kan niet uit. Maar deze frequentie van rijden is zo laag dat je echt vrijwel niets kan als je geen auto hebt.

Dat autorijden in bepaalde gevallen goedkoper is dan openbaar vervoer zou de beleidsmakers en milieufreaks eens aan het denken moeten zetten. Als je niet terug wil naar de tijd van paard en wagen kun je niet om een vervoermiddel als een auto heen.

Wel een eerlijke berekening maken, overigens. Dus belastingmaatregelen niet meerekenen (dan heb ik het tegen beleidsmakers en milieufreaks). Maar zaken als afschrijving en onderhoud wel.
quote:Xam schreef op 16 september 2010 @ 21:59:

Heb inderdaad een gratis voordeelurenkaart aangevraagd, maar dan nog is de auto beter te doen.

@ world of makebelieve: Tja rijbewijs en autokosten daar heb je een punt. Maar dan nog vind ik het totaal geen stimulatie voor mensen om de trein te pakken. Zou toch een hoop fileproblemen, dodelijke ongelukken, milieukosten schelen als de trein financieel een stuk aantrekkelijker zou zijn als de auto!Financieel aantrekkelijker krijgt geen mensen de auto uit en de trein in. Het comfort van de eigen auto, het van deur tot deur kunnen geraken, is simpelweg veel aantrekkelijker dan OV al dan niet goedkoop. Je gaat toch niet voor je lol in 'n trein/bus zitten met lawaaierige pubers?
quote:Ruza schreef op 16 september 2010 @ 22:37:

Ik vraag me alleen af...of los van de slijtage aan stoelen die zwartreizers nou wel zoveel kosten. Ik bedoel, een trein die met 200 passagiers rijdt kost toch niet meer dan een die met 50 rijdt? Of zie ik iets over het hoofd?Nee, ze kosten niets extra's. Maar ze leveren ook niets op. Het rijden van een trein kost wel een bepaald vast bedrag. De bedoeling is om de kosten uit te spreiden over alle mensen die er gebruik van maken. In de trant van:

prijs van vervoer = (kosten trein) / (aantal mensen)

Met zwartrijders wordt dit:

prijs van vervoer = (kosten trein) / (aantal mensen - aantal zwartrijders)

Kosten trein zijn vast. Voor de mensen die wel betalen moet de prijs per persoon dus omhoog.

Door een hogere prijs wordt het voor een deel van de betalende mensen minder aantrekkelijk om nog met de trein te gaan. Ze zoeken een ander vervoermiddel. Daardoor blijven er minder betalende mensen over. Dus de prijs moet weer omhoog. Je kan niet verwachten dat een leverancier met verlies werkt, want dan gaat die failliet en dan kan niemand meer met de trein reizen. Dit gaat net zolang door totdat het voor geen enkel betalend mens meer interessant is om nog met de trein te reizen. En dan is de leverancier alsnog failliet.

En dan de zwartrijders maar klagen dat het belachlijk is dat er geen treinen rijden...

Zwartrijders en ander dieven, rovers etc. zijn parasieten. Zolang het er weinig zijn, dan kunnen ze bestaan. Worden het er te veel, dan gaat de "gastheer" dood. En hebben de parasieten dus niets meer te eten...

Vergelijkbaar. We hadden hier een juwelier. Die werd op den duur wekelijks overvallen. Na een paar keer wilde geen verzekeraar hem meer hebben, want hij kostte hen alleen maar geld. Nog een paar overvallen later was hij dus failliet. Nu is er geen juwelier meer. Sneu voor mensen die van juwelen houden. (En die overvallers hebben dus nu ook niets meer aan hem...)
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 16 september 2010 @ 22:45:

Ik zie wel een probleem inderdaad.

Mensen die en een auto hebben en deze gebruiken en het ov gebruiken zullen duurder uit zijn.

Maar alleen het ov gebruiken zonder dat je die auto hebt is volgens mij toch goedkoper.

Jij praat alleen over werk-huis verkeer.

Er zijn ook mensen die de auto nog voor andere dingen gebruiken, Worldofmakebelieve.

Daarnaast; ik ben muzikant en er gaan na 01.00 uur geen treinen meer in NL. maar mijn werk is wel 's avonds en 's nachts.

Ben ik even blij dat ik een auto heb!

Autorijden is heerlijk; het gevoel van vrijheid en onafhankelijk is ongeëvenaard en met geen bus of trein te vergelijken. Als ik 's nachts vanaf een optreden naar huis plankgas rijd, met mijn muziek lekker aan, een moment voor mijzelf niemand gaat mij dat afpakken.
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 16 september 2010 @ 22:25:

De overheid moet autorijden gewoon nog duurder maken.

Sorry, ik houd niet zo van auto's. Omdat jij niet zo van auto's houdt?
quote:WorldOfMakeBelieve schreef op 16 september 2010 @ 22:37:

Heb geen rijbewijs, wil het niet en kan het niet.Hier zit de frustratie....
Autorijden duurder? prima, maar zorg dan voor fatsoenlijk ov. Ook in de niet Randstad.

Ik vind het ook duur, met onze ultra zuinige wegenbelasting vrije auto is de trein de moeite niet.
Hier in Groningen is het buiten "de stad" de normaalste zaak van de wereld om op je 18de een eigen auto te hebben. Niemand die daar scheef naar kijkt.
Dat moet daar ook wel, in the middle of nowhere..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven