Werk & Studie alle pijlers

Vraag over uitzendcontracten/flexwet

17-09-2010 11:19 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een oude bekende hier, maar vanwege de herkenbaarheid maar even een andere nick

Ik heb een vraagje over uitzendcontracten en de flexwet.

Historie:

Via het (constant hetzelfde) UZB vanaf juni 2007: 9 weken gewerkt bij bedrijf A, 7 weken er uit en in oktober 2007 weer via het UZB gaan werken bij bedrijf A.

Op 23 maart 2009 overgegaan naar fase B, nog steeds werkzaam bij hetzelfde bedrijf A. Contract gekregen voor 12 maanden, dus 'eindigt van rechtswege' op 22 maart 2010

Verlenging contract, eindigt van rechtswege op 19 september 2010.

Het uitzendbureau wil mij nu een verlenging geven voor 2 maanden, terwijl bedrijf A heeft aangegeven nog dat zij verwachten nog wel 6 maanden werk voor mij te hebben. (Dat doet er niet zo veel toe, behalve dat ik het een gebrek aan vertrouwen vind van het UZB, ben erg flexibel inzetbaar )

De berichten over tijdelijke contracten die ik op internet heb gevonden spreken elkaar tegen.

PenO actueel heeft het over Na drie achtereenvolgende tijdelijke contracten ontstaat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dat gebeurt ook wanneer de totale duur van achtereenvolgende contracten 3 jaar of langer is. Dit zou dus betekenen dat ik na de aangeboden 2 maanden een AOK voor onbepaalde tijd zou moeten krijgen bij het UZB?

Maar er staat ook: Uitzendwerk: De uitzendovereenkomst wordt beschouwd als een arbeidsovereenkomst. De eerste 26 weken van de uitzendrelatie hebben uitzendbureau en uitzendkracht een zekere vrijheid bij het aangaan en verbreken van de arbeidsrelatie.

Dat zou dus betekenen dat ik NU al een contract voor onbepaalde tijd zou moeten krijgen?

(Ik weet dat de flexwet dit jaar is aangepast voor medewerkers onder de 27, maar ik ben ouder)

Van mijn interecedent hoef ik niet veel te verwachten (wacht al een week of 3 op een recent CAO-boekje..), vandaar dat ik de vraag hier stel. En uiteraard ook al gegoogled, maar daar kom ik ook niet echt verder mee.

Is er een intercedent of P&O'er in de zaal?
Achterhaald.
Joehoeeee... is er ondertussen een P&O'er of intercedent thuis gekomen?
Fase B is toch maximaal 8 contracten en binnen maximaal 2 jaar?

In dat geval lijkt het me een tactiek van het UZB; want als ze je 6 maanden werk geven (wat het bedrijf zegt te hebben) zit je al verder als maart 2011. Na 2 jaar word het dan fase C, en dat doen niet veel UZB's.

(weet niet zeker of mijn informatie klopt!)
Uitzendwerk bij 1 bedrijf is inderdaad ook een contract. Een onderbreking in de uitzendperiode geeft een nieuw contract als deze onderbreking korter is dan 3 maanden en 1 dag.

Als ik het goed begrijp heb je eerst in fase A twee contracten gehad (onderbreking van 7 wkn geeft geen verlies van recht op de eerste periode).

In fase B heb je weer 2 contracten gekregen. Dus de volgende zou al je OT contract moeten zijn.

Let wel, er zijn weinig bedrijven die een uzk gelijk op OT aannemen. Vaak nemen ze de uitzendperiode mee als 1 contract en soms zelfs dat niet. De meeste bedrijven gaan er namelijk vanuit dat de nieuwe medewerker blij is met een contract en geen rechtszaak gaat aanspannen om zijn recht (een OT contract) te halen.
Bedankt voor de reacties!

@Limara: volgens mij zijn die 8 contracten alleen voor mensen onder de 27, tenminste dat was wat ik ergens heb gelezen. Of geldt dat toch ook voor oudere werknemers, en ben ik dat niet tegen gekomen?

@Tanja: ik heb na 78 weken daadwerkelijk werken een fase B contract gekregen. Er zijn wel 2 contracten opgemaakt, omdat het na de 1e periode nog niet bekend was dat ik weer terug zou komen.

Dus mijn huidige contract (tot zondag), is dan mijn 4e contract, 3e verlenging. Of wordt het 2e contract, na mijn onderbreking, als 'contract' gezien en de 2 contracten daarna als verlenging?

Ik vind het ingewikkelde kost...
In fase b mag je 8 tijdelijke contracten krijgen in 2 jaar.

Pas op het moment dat jij wordt overgenomen door de opdrachtgever gaat het ketensysteem in en tellen de contracten die je bij het uzb hebt gehad mee voor de telling van contracten. Dat komt omdat zij dan opvolgend werkgever zijn.

Jij hebt pas 2 contracten gehad in fase b, hebt nu je 3e contract. Als het uzb wil kunnen ze je in de periode tot 22 mrt 2011 nog 5 tijdelijke contracten geven zonder dat je recht hebt op een OT. Dat is pas als je fase C bereikt OF als het bedrijf je overneemt EN je dan dezelfde functie blijft uitvoeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven